دوئل کلینتون و ترامپ در دومین مناظره انتخاباتی

ویدئوی سخیف ترامپ، محور حمله هیلاری

دوئل کلینتون و ترامپ در دومین مناظره انتخاباتی

بامداد امروز دومین مناظره انتخاباتی دو نامزد نهایی حزب دموکرات و جمهوریخواه برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به پایان رسید و می توان گفت این مناظره هیچ چیز از یک جنگ واقعی کم نداشت. نزاعی علنی که در آن دونالد ترامپ رقیب دموکرات خود را به ناتوانی در اداره کشور متهم کرد و کلینتون نیز رقیب پرحاشیه خود را زن باره خواند.

اگرچه نخستین مناظره دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون با حواشی بامزه و پر سرو صدایی همچون ماجرای فِن فِن کردن های ترامپ در حین صحبت و یا خطاب شدن وی توسط کلینتون با نام کوچکش همراه بود، اما مناظره دوم را باید به واقع جنگی تمام عیار توصیف کرد. در پی به گوشه هایی از این رویارویی خصمانه اشاره می کنیم.

کلینتون و ترامپ در ابتدای برنامه دست نداند. زمانی که دو نامزد به حاضرین در استدیو معرفی شدند تنها نگاهی کوتاه همراه با لبخندی تصنعی تحویل یکدیگر داده و در کنار هم ایستادند. برخوردی عجیب که نوید مناظره ای سرتاسر جنگ لفظی را می داد.

donald-j-trump-hillary-r-clinton-ap-640x480

عذرخواهی بابت ویدئوی زننده در مورد خانم ها. بی تردید بحث برانگیز ترین موضوع در مبارزات انتخاباتی آمریکا در هفته گذشته ویدئویی بود که از دونالد ترامپ منتشر شد. ویدئویی شرم انگیز که ترامپ در آن با الفاظی سخیف و رکیک درباره زنها صحبت می کند. زشتی کلمات و جملات ترامپ در این ویدئو تا حدی بود که وی مجبور شد در مقابل حاضرین و دوربین ها تلویزیونی از همه عذرخواهی کند و بگوید این ویدئو نشانگر شخصیت واقعی او نیست بلکه سخنانی اشتباه در بین چند دوست بوده است.

کلینتون اما بهترین استفاده را از این رسوایی کرد. نامزد حزب دموکرات با لحنی تند و قاطع خطاب به بینندگان گفت: متاسفانه شخصیت آقای ترامپ دقیقا همانی است که در این ویدئوی خجالت آور می بینید. این ویدئو دقیقا به ما می گوید دونالد چگونه فکر می کند، چگونه زندگی می کند و چگونه حرف می زند. در این ویدئو خود واقعی دونالد را می بینید.

هیلاری: شخصت دونالد همانی است که در ویدئو (توهین به خانم ها) می بینید
هیلاری: شخصت دونالد همانی است که در ویدئو (توهین به خانم ها) می بینید

ترامپ: اگر رئیس جمهور بودم حتما کلینتون را به زندان می انداختم. از این جا به بعد صحنه مناظره کاملا رنگ و بوی جنگ لفظی را به خود گرفت. نامزد حزب جمهوری خواه با اشاره به ماجرای استفاده کلینتون از حساب کاربری شخصی برای انجام مکاتبات محرمانه در زمان تصدی وزارت خارجه آمریکا گفت: آن اشتباه غیر قابل بخشش است. اگر من رئیس جمهور آمریکا بودم بدون تردید از دادستان کل می خواستم به سرعت پرونده ای تشکیل داده و خانم کلینتون را روانه زندان کند.

دانش و اشراف بسیار ناقص ترامپ در مورد سوریه و عراق. اگرچه همه می دانیم دانش دونالد ترامپ در مورد سیاست خارجی بویژه منطقه خاورمیانه و بحران های موجود در آن بسیار اندک است اما اینکه او با معاون اول پیشنهادی خود (مایک پِنس) هم مخالف باشد، از موارد جالب مناظره دیشب بود که تنها از ترامپ برمی آمد. وی ضمن انتقاد مجدد از سیاست های کلینتون و دستگاه دیپلماسی آمریکا در امور مربوط به سوریه، عراق  و لیبی در پاسخ به پرسش مجری برنامه دایر بر اینکه با نظر معاون پیشنهادی خود درخصوص لزوم بمباران مواضع نظامی بشار اسد -رئیس جمهوری سوریه موافق هستید گفت: من با مایک در این باره حرف نزده ام اما مطمئنا با نظر او مخالفم!

دونالد ترامپ و معاون اول پیشنهادی وی مایک پنس
دونالد ترامپ و معاون اول پیشنهادی وی مایک پنس

این اظهارات جالب از ترامپ که در واقع نوعی “خود زنی سیاسی” محسوب می شود را باید مکمل اظهارات پیشین وی درخصوص حمایت از سیاست های روسیه و ایران در مبارزه با داعش و حمایت از بشار اسد تلقی کرد.

نامزد حزب جمهوریخواه پیش از این نیز با حمایت از راهبردهای تهران و مسکو در سوریه با هدف مبارزه با گروه تکفیری داعش گفته بود: چرا باید از ایران و روسیه انتقاد کنم در حالیکه آنها در منطقه با داعش می جنگند.

تمجید از یکدیگر یا طعنه های نیش دار؟ زمانیکه از دو نامزد پرسیده شد اگر بخواهند از یکدیگر تمجید کنند، چه خواهند گفت؟ بنظر می رسید دو طرف چیز خاصی به ذهنشان نمی رسد. هیلاری در پاسخ به این سئوال با تمجید از فرزندان ترامپ گفت: فرزندان دونالد بسیار توانمند هستند و این نکته بسیار مثبتی است.

35937371_303

ترامپ اما با کنایه های نیش دار خطاب به هیلاری گفت: او تسلیم نمی شود و کنار نمی کشد و این برایش جالب است. او واقعا جنگجو است.

انتقاد شدید ترامپ به مجریان برنامه. زمانی که مارتا راداتز یکی از مجریان برنامه با مطرح کردن پرسشی جدی از هیلاری درباره پاک شدن ۳۳ هزار ایمیل محرمانه از حساب شخصی وی از واژه “بی دقت” استفاده کرد، نامزد حزب دموکرات نزدیک به دو دقیقه درباره این اشتباه توضیح داد اما به محض اینکه اندرسون کوپر، دیگر مجری برنامه در تلاش برای عوض کردن بحث، سئوال دیگری را طرح کرد، ترامپ با پریدن در بین حرف وی با لحنی تند گفت: چرا موضوع ایمیل ها را باز نمی کنید، کوپر گفت: ما در اینباره صحبت کردیم و سئوال بعدی درباره سرنوشت سیاست های بهداشت و درمان اوباما است.

candidates-hillary-clinton-and-donald-trump-hold-second-presidential-debate-at-washington-university

در این لحظه ترامپ با لحنی کاملا تمسخر آمیز خطاب به بینندگان گفت: خیلی هم خوب، این یک رقابت ۳ به ۱ است. جمله ای که به نوعی اعتراض صریح ترامپ از هواداری دو مجری برنامه از هیلاری را می رساند.

واکنش هیلاری. خانم کلینتون البته در واکنش به این اظهارات و تلاش ترامپ برای پیش کشیدن مکرر موضوع ایمیل ها گفت: من فکر می کنم دونالد از این موضوع برای منحرف کردن بحث از جریان اصلی  و پرداختن به موضوعات مهم و جدی سوء استفاده می کند.

البته این مناظره ۹۰ دقیقه ای هم مملو از سئوالت متنوع درباره موضوعات متفاوت بود. اما نکته ای که باز هم در آن مشهود بنظر می رسید برتری خانم کلینتون بر رقیب جمهوریخواه خود و اشراف وی بر مسائل بین المللی بود.

اینکه ترامپ از بشار اسد حمایت کند، موضوعی نبود که پذیرش آن برای رسانه های آمریکایی بویژه نزدیک به حزب جمهوری خواه آسان باشد، لذا انتقادات تندی بعد از این مناظره متوجه نامزد حزب حمهوری خواهد شد.

از سوی دیگر کاربران شبکه های اجتماعی به ویژه توئیتر نیز بیکار نبودند و با ایجاد اکانت هایی به شیطنت های مجازی خود ادامه دادند. برای مثال دست ندادن دو نامزد در ابتدای مناظره هشتگ #nohandshake را در توئیتر به راه انداخت.

باید منتظر ماند و دید مناظره سوم این دو نامزد نهایی درست چند روز مانده به انتخابات ریاست حمهوری آمریکا چه حواشی جالبی در پی خواهد داشت.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود