۱۸حقیقت جالب در مورد پائیز [قسمت دوم]

پائیز، فصل تغییر

۱۸حقیقت جالب در مورد پائیز [قسمت دوم]

در قسمت اول این مطلب در مورد بیشتر بودن هوش و طول عمر متولدین فصل پائیز، افزایش احساسات آدم ها، افزایش هوش سنجاب ها و مهاجرت پروانه های غول پیکر برایتان گفتیم و در این شماره، حقایق جالب دیگری را بازگو خواهیم کرد که دانستنشان خالی از لطف نیست.

همراهمان باشید.

مهاجرت پرستوهای سفید

1-w900

مقوله مهاجرت فقط به پروانه ها محدود نمی شود و پرستوهای سفید شمالی نیز در این فصل حدود ۷ هزار کیلومتر را به صورت زیگزاگ پرواز می کنند تا از گرینلند به قطب جنوب بروند.

در گذشته به پائیز «خرمن» می گفتند

2-w900

در زبان انگلیسی پائیز Fall نامیده می شود و این در حالی است که در گذشته و تا سال ۱۵۰۰ میلادی این فصل به Harvest به معنای خرمن یا محصول موسوم بوده است. ماه کامل که به اعتدال پائیزی شباهت دارد نیز به همین دلیل «هاروِست مون» به معنای ماه بدر نامیده می شود. تا پیش از اختراع برق، نور ماه شب چهارده برای دروگران و برداشت محصولاتشان از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است.

درختان کریسمس رنگ خود را مدیون برگ های سوزنی شان هستند

3-w900

اگر برایتان سوال بوده که چرا درختان کاج در طول فصل سرما همچنان رنگ سبز برگ های خود را حفظ می کنند، باید بدانید که شکل سوزنی برگ هایشان دلیل این امر است. این برگ های سوزنی بسیار فشرده بوده و آب را به خوبی در خود حفظ می کنند و به همین دلیل به راحتی در برابر سرما و کمبود نور خورشید دچار خشکی یا زردی نمی شوند. درختان کاج قادر هستند در کل روزهای سال فتوسنتز کنند و به موجب این امر، کلروفیل آنها همچنان فعال باقی مانده و برگ ها را سبز نگه می دارند.

شفق شمالی در فصل پائیز بیشتر مشاهده می شود

4-w900

شفق قطبی یکی از پدیده های بسیار زیبایی طبیعی است که در زمان های خاصی در آسمان مشاهده می گردد. این پدیده در واقع نورهای رنگین و متحرک در آسمان شب هستند که بیشتر در نزدیکی هر دو قطب زمین روی می دهند و در اثر برخورد ذرات حامل باد خورشیدی و یونیزه شدن مولکول های موجود در یونوسفر زمین به وجود می آید. در پائیز به لطف طولانی تر و صاف تر بودن شب ها، شفق شمالی دو بار پدیدار می گردد.

اعتدال پائیزی بسیار دقیق و بی عیب است

5-w900

در اعتدال پائیزی که در اولین روز از ماه مهر روی می دهد،  خورشید دقیقا به موازات خط استوا قرار دارد. نتیجه این امر این است که زمین به طور کاملا دقیق، ۱۲ ساعت شب و ۱۲ ساعت روز خواهد بود. واژه انگلیسی این پدیده Equinox است که از دو کلمه ایکوئل (برابر) و نایت (شب) گرفته شده است.

کمبود ویتامین D با افزایش وزن شما رابطه مستقیم دارد

6-w900

محققان ثابت کرده اند که کمبود ویتامین D در روزهای سرد سال (به دلیل کوتاه بودن روز و نبودن آفتاب) یکی از دلایل اصلی افزایش وزن در طول زمستان محسوب می گردد. کسری این ویتامین باعث کند شدن فرایند سوزاندن و از بین بردن چربی ها می شود و از این رو، کالری هایی مصرفی در بدن تلنبار شده و موجب چاقی فرد می شوند.

عقب کشیدن ساعت ها در پائیز برای بدن انسان مفید است

7-w900

تغییر ساعت تابستانی که با نام صرفه جوئی در زمان نور روز نیز شناخته می شود، به تغییر ساعت در منطقه های زمانی گفته می شود که به موجب آن روزها طولانی تر می شوند. این تغییر معمولا در اولین روز از بهار انجام شده و در آخرین روز از تابستان به حالت عادی بازگردانده می شود. به موجب این کار، در طول پائیز انسان فرصت بیشتری برای خواب و استراحت دارد.

فیلم هایی که «پائیز» دارند هرگز اسکار نگرفته اند

8-w900

تاکنون هیچ فیلمی که واژه پائیز در عنوان آن استفاده شده باشد، نامزد یا برنده اسکار نشده است. فیلم هایی همانند The Virgin Spring (۱۹۶۰)، Summer of ’۴۲ (۱۹۷۱) و The Lion in Winter (۱۹۶۸) که فصل های دیگر را در عنوان خود دارند، به این درجه از محبوبیت رسیده اند، اما فیلم هایی پائیزی نه! البته، باید بگوئیم که عاشقانه ترین و پراحساس ترین فیلم ها در این پائیز ضبط شده اند.

برخی از مکان ها هرگز به خود پائیز را نمی بینند

9-w900

کشورهایی که روی خط استوا واقع شده اند همانند جزایر کارائیب، هرگز زیبایی های پائیز را به خود نمی بینند زیرا عموما دارای آب و هوای ملایم و گرم در تمام طول سال هستند. به طور مثال، دمای هوا در پورتو ریکو در تمام طول سال  بین ۷۵ تا ۸۵ درجه فارنهایت است.

منبع: rd
دیجیاتو
بدون نظر

ورود