عادات بدی که منجر به تجمع چربی در دور شکم می شوند [بخش دوم]

آیا اگر بدانید که کم خوابی چاق تان می کند، باز هم دیر می خوابید و زود بلند می شوید؟

عادات بدی که منجر به تجمع چربی در دور شکم می شوند [بخش دوم]

در زندگی مدرن به واسطه بیشتر فعالیت هایی که به صورت نشسته و به مدد انواع و اقسام تکنولوژی های کمک رسان انجام می پذیرد، همواره معضل انباشته شدن چربی های دور شکم، دغدغه بسیاری از ما گردیده است. اما می توان در مقابل این روند تسلیم نشد و با تغییراتی اندک در سبک زندگی به این وضعیت سامان داد.

چربی های دور شکم نه تنها می توانند هر فردی را صرفنظر از جنسیتی که دارد از پوشیدن بسیاری از لباس های مورد علاقه اش دور کند و ظاهر نه چندان مطلوبی را برای او به وجود آورد، می تواند سبب بروز بسیاری از بیماری ها، خاصه بیماری های قلبی، عروقی و دیابت شود.

در بخش نخست این نوشته به ده مورد نخستی اشاره کردیم که چربی های دور شکمی را افزایش و یا باعث شکل گیری آنها می شوند. در این نوشته نیز به بررسی ده مورد دیگر باقی مانده خواهیم پرداخت که می توانند در تجمع این چربی ها در اطراف شکم نقش داشته باشند. با هم این ده مورد را مرور می کنیم و همه تلاش مان را خواهیم کرد تا حد امکان و با تغییر سبک زندگی کنونی خود، از مخاطرات این انباشتگی های خطرناک ممانعت به عمل آوریم.

تصور می کنید که بی قراری و تحرک عادت خوبی نیست

1

شاید به نظر برسد که بی قراری و عدم ساکن ماندن در یک جا، عادت چندان خوبی به حساب نیاید اما بهتر است بدانیم که همین حرکت هایی که به پاها و دستمان می دهیم، در واقع برای سلامتی مان خوب هم است. هر تحرک کوچکی حتی اگر به اندازه تکان دادن انگشتان دستمان باشد، می تواند نوعی تحرک مفید برای بدن مان به شمار آید.

از سر میز کارتان بلند هم نمی شوید

2

به اصطلاح به افرادی که دست از کار کردن حتی برای لحظاتی کوتاه نمی کشند، «معتادین به کار» گفته می شود. اینکه ۸ ساعت در روز، تنها در جای خود و پشت میز کارتان ثابت بنشینید و تکان نخورید، فرصت سوزاندن کالری را از بدن خود می گیرید. این کار سبب می شود که فعالیت نوعی آنزیم چربی سوز به نام لیپوپروتئین لیپاز نیز کاهش پیدا کند. گاهی از جای تان بلند شوید و با حرکات کششی، تکانی به بدن تان دهید. برای رفتن به سرویس بهداشتی هم که شده بلند شوید و در بین راه قدمی هم بزنید. به سمت یخچال بروید و کمی آب بردارید یا در طول ناهار خوردن راه بروید. تمامی این فعالیت های بسیار ساده و کوتاه می توانند از اینکه ۸ ساعت پشت سر هم پشت میزتان بنشینید ممانعت کنند.

تنها به دراز و نشست برای داشتن سیکس پَک می اندیشید

3

باید گفت که تمرین های مداومی چون دراز و نشست می تواند برای مسطح ماندن شکم مفید باشد اما اگر این تصور را می کنید که با این کار چربی های شکمی خود را می سوزانید سخت در اشتباه هستید چرا که تنها با دراز و نشست و رعایت نکردن رژیم غذایی و سایر تمرین های ورزشی به این هدف نخواهید رسید.

وعده های غذایی را حذف می کنید

4

حتی اگر خیلی پرمشغله هستید و یا گمان می کنید که با حذف یکی از وعده های غذایی قادر به آب کردن چربی های دور شکم تان هستید، اشتباه بزرگی می کنید. نخوردن غذا، سبب کاهش سوخت و ساز بدن تان می شود و این به معنای این است که کالری کمتری از بدن تان سوزانده می شود و این امر سبب خواهد شد که فقر مواد غذایی در بدن تان ظاهر شود و یا در زمانی که می خواهید وعده بعدی غذا را بخورید، بسیار پرخوری می کنید. دکتر کازلاسکایتِ بر این باور است، زمانی که مدت طولانی غذا نخورده باشید نمی توانید تصمیم عقلانی بگیرید که قصد خوردن چه چیزی را دارید و همین سبب می شود که گرسنگی خود را با مصرف مواد پرکالری که چندان هم مفید نیستند بر طرف کنید.

به اندازه کافی نمی خوابید 

5

اینکه توصیه های پزشکان مبنی بر ۷ الی ۸ ساعت خواب شبانه روزی را جدی نمی گیرید می تواند سبب بزرگ شدن شکم تان شود. بی خوابی سبب می شود که در روز بعد، برای آنکه انرژی کمتری دارید و می خواهید این کمبود نیروی خود را جبران کنید، بیشتر غذا بخورید. گاهی هم این خستگی و خواب آلودگی سبب می شود که شما از رفتن به کلاس ورزش تان خودداری کنید. کم خوابی می تواند ضرر دیگری هم داشته باشد که آن هم کاهش میزان سوخت و ساز بدن تان است.

اجازه می دهید وزن تان همین طور بیشتر و بیشتر شود

6

 

دکتر کازلاسکایتِ می گوید، هر چه سریع تر به یک سبک زندگی درست برگردید. تا زمانی که ورزش نکنید و درست غذا نخورید، در حال آسیب زدن بیشتر به بدن تان هستید. با ادامه این روند نادرست بیشتر هم طول می کشد تا بتوانید از شر این چربی های شکمی رها شوید.

نمی توانید میزان استرس تان را مدیریت کنید

7

کاملا درست است که این امکان وجود ندارد که به طور کامل از استرس دور بمانیم اما لااقل می توانیم با به کار بردن برخی از راهکارها آن را کنترل کنیم چرا که اگر این کار را انجام ندهیم، در طول دوره استرس مان، پرخوری می کنیم. پژوهش های جامعه پزشکی نشان داده که استرس سبب ترشح کریستول می شود که نوعی آنزیم تحریک کننده اشتهاست. بر اساس این مطالعات، استرس می تواند سبب شود که شما اشتهای بیشتری برای خوردن مواد غذایی پرچرب و یا شیرین را داشته باشید و همین امر می تواند سبب افزایش وزن و خصوصا جمع شدن چربی در نواحی اطراف شکم شود.

مقابل تلویزیون غذا می خورید

8

انجمن سلامت دانشگاه هاروارد آمریکا تاکیید می کند، غذا خوردن مقابل تلویزیون و یا پشت میز کار می تواند سبب افزایش میان حجم مواد غذایی شود. در مطالعه ای هم که نتایج آن در مجله تغذیه بالینی آمریکا به چاپ رسیده، نشاند داده شده که غذایی هم که میل می کنید می تواند در اندازه خوردن، تاثیر داشته باشد و در مواقعی منجر به پرخوری یا کم خوری شود.

اجازه می دهید که وضعیت روحی تان، میزان اشتهای شما را تحت کنترل در آورد

9

وضعیت روحی هر فردی می تواند در میزان اشتهای او موثر واقع شود. در مطالعه ای که در دانشگاه یانگ بریگام انجام پذیرفت نشان داده شد که زنان میانسالی که در وضعیت روحی خوبی قرار نداشتند نسبت به گروهی با اندیشه های مثبت و روحیه بهتر، ۵۷ درصد بیشتر با اضافه وزن مواجه بودند و دایم وزن شان افزایش پیدا می کرد.

نمی توانید به دِسر نه بگویید

10

اگر نتوانید در یکی از وعده های غذایی خود از دِسر بگذرید، بدانید که سخت می توانید در مبارزه با چربی دور شکم، موفق باشید. خوردن مواد شیرین آن هم بعد از صرف یک غذای نسبتا چرب و وعده شام می تواند باعث تجمع چربی در اطراف شکم تان شود. اگر خیلی به شیرینی علاقه دارید لااقل به جای خوردن بستنی یا کیک بعد از شام، میوه را جایگزین کنید. درست است که میوه ها هم دارای قند هستند اما با دارا بودن فیبر می تواند از افزایش بیش از حد وزن تان جلوگیری به عمل آورد.

منبع: rd
دیجیاتو
بدون نظر

ورود