با بهترین چای های لاغر کننده آشنا شوید

چربی سوزی، کاهش اشتها، کمک به سیستم عصبی و بهتر خوابیدن

با بهترین چای های لاغر کننده آشنا شوید

چای از جمله نوشیدنی های رایج در فرهنگ ایرانی است. نوشیدنی که در تمام طول سال مورد استقبال مردمان این سرزمین بوده و است. این نوشیدنی، برای پذیرایی از مهمان و عمدتا همراه با شیرینی ها و نان های محلی مخصوص هر منطقه لذیذتر هم می شود.

اما شاید اگر بدانیم که چای نه تنها اعضای خانواده و دوستان را دور هم جمع می کند بلکه می تواند خواص مفیدی هم داشته باشد، آن وقت آن را در انواع و روش های متنوع دیگری هم دم کنیم.

در این نوشته بر آن هستیم که به بررسی ۱۰ چای که دارای خواص لاغری هستند بپردازیم که شاید بتواند اکنون که به فصل سرما نزدیک می شویم، تنوعی را در مزه، بو و رنگ چای مصرفی مان بوجود آورد.

چای سفید: سلول های چربی را می شکند

1

شاید چای سفید مزه چندان دوست داشتنی نداشته باشد اما زمانی که پای سوزاندن چربی ها به میان می آید، می تواند نظرها را به خود جلب کند. ۶ سال پیش و در پژوهشی که نتایج آن در مجله تغذیه و متابولیسم به چاپ رسید، نشان داده شد که عصاره این نوع از چای، سلول های چربی را می شکند و مانع تجمع بافت های چربی در بدن می شود.

اگر بپرسید که علت این امر چیست، دانشمندان در این باره می گویند که مقادیر فراوان آنتی اکسیدان های موجود در عصاره این نوع چای، خصوصا نوعی از آن که «ای سی جی سی» نامیده می شود، مسئول شکستن این سلول های چربی است.

چای سبز: کافئین موجود در آن باعث کاهش وزن می شود

2

با خواندن نخستین مطلب حتما به دنبال موادی هستید که «ای سی جی سی» داشته باشد. بله، چای سبز نیز این ماده را داراست. ترکیبی از کافئین و ای سی جی سی، در کنار هم می تواند باعث کاهش وزن شود.

این نتیجه ای است که از تجزیه و تحلیل های ۱۱ مطالعه علمی بدست آمد. نتیجه این مطالعات در مجله بین المللی اضافه وزن، به چاپ رسید. البته میزان کافئین موجود در چای سبز کمتر از چای سیاه است اما وجه تمایز آن این است که چای سبز در هر زمانی از روز می تواند مصرف شود و باعث ایجاد بی خوابی هم نخواهد شد.

چای یربا میت: به کاهش قند خون کمک می کند (Yerba mate)

3

برگ های این نوع چای که در آمریکای جنوبی یافت می شود، مملو از موادی چون کافئین، تئوفیلین و تئوبرومین است. در مطالعه ای که بر روی حیوانات انجام پذیرفت، نشان داده شد مصرف چای یربا میت در حیواناتی که رژیم های پرچرب داشتند میزان قند خون شان را کاهش می داد.

همچنین مصرف بالای مواد چرب با نوشیدن این نوع از چای باعث افزایش بیش از اندازه وزن نمی شد. به علاوه سال گذشته چنین آزمایش هایی روی انسان ها هم انجام پذیرفت. افراد چاقی که در طول ۱۲ هفته متوالی از این چای یا مکمل های آن را نوشیدند، چربی های بیشتری در بدن شان سوزانده شد.

نتایج این پژوهش در مجله پزشکی «بی اِم سی» به انتشار رسید. از آنجایی که این چای مقادیری کافئین در خود دارد برای کسانی که مزه تلخ قهوه را دوست ندارند، می تواند گزینه خوب جایگزینی باشد.

چای ولنج: به سوخت و ساز چربی ها کمک می کند (Oolong tea)

4

برگ های این نوع چای تا حدی اکسیده شده اند (به عنوان مثال برگ های چای سیاه کاملا اکسیده شده اند) و زمانی که دم می شود کاملا یکنواخت شده و طعم تند و تیزی می دهد. بر اساس مطالعات محققان چینی بر روی این چای که حدود ۷ سال پیش انجام شد، نشان داده شد که این چای توانایی سوزاندن چربی ها را دارد.

زمانی که شرکت کنندگان این مطالعه که همگی اضافه وزن هم داشتند، به مدت ۶ هفته متوالی از آن استفاده کردند در حدود دو سوم آنها، نزدیک به یک و نیم کیلو وزن کم کرده و ۱۲ درصد از چربی های شکمی آنها نیز از بین رفت. در مراحل نهایی این پژوهش، تاثیرات این چای بر کلسترول و تری گلیسیرید نیز نشان داده شد که این امر نیز بر ارزش این نوع از چای می افزاید.

چای سیاه: ممکن است از جذب چربی جلوگیری کند

5

چای سیاه، آشناترین نوع چای برای هر فرهنگ و جغرافیایی است که نشان داده می تواند در مقابله با بیماری دیابت مفید واقع شود. در مطالعات انجام گرفته بر روی بدن حیوانات این نتیجه بدست آمد که برگ های چای سیاه می تواند در عدم افزایش وزن موثر باشد و این کار را با ممانعت از جذب چربی انجام می دهد.

درست است که این پژوهش در مراحل ابتدایی خود قرار دارد اما آنچه واضح است که چای سیاه با در برداشتن ترکیباتی چون پُلی فِنول یا فلاوین و ثروبیگان می تواند در انسداد سلول ها برای جذب چربی موثر واقع شوند.

چای نعنا: می تواند در کاهش اشتها موثر باشد (Peppermint tea)

6

اگر به دنبال عطر و بوی خوب چای هستید، چای نعناع یکی از بهترین گزینه هاست. نخستین پژوهش های انجام گرفته بر روی این چای در دانشگاه ویلینگ یسوت، صورت پذیرفت و این نتیجه را به دنبال داشت که افرادی که هر دو ساعت یک بار و در طول دو هفته این چای را دم کرده و نوشیده اند، با این تغییر روش، کالری و قند کمتری مصرف کرده اند. گفته می شود که بوی خوب و طعم لذت بخش این نوع چای نیز می تواند در از بین بردن اشتها موثر باشد.

چای ماتچا: منبع غنی از «ای سی جی سی» است (Matcha tea)

7

برگ های این نوع چای متشکل از برگ های ساییده شده چای سبز است. ماتچا داخل آب گرم ریخته می شود بنابراین از تمام برگ های این گیاه استفاده می شود و همین امر سبب می شود که شما بیشترین مقدار از آنتی اکسیدانِ «ای سی جی سی» را دریافت کنید.

در پژوهش انجام شده در دانشگاه کلورادو نشان داده شد که این نوع چای در مقایسه با چای سیاه، با دارا بودن ۱۳۷ برابر «ای سی جی سی» سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد. در هنگام دم کردن این چای می توانید برای از بردن مزه تلخ آن از شیر و عسل استفاده کنید.

چای زنجبیل: اشتها را کم و احساس سیری را افزایش می دهد

8

هروقت هوس یک نوشیدنی تند و تیز را کردید، چای زنبیل دم کنید. البته ساقه گیاه آن به تنهایی و بدون دم کردن هم می تواند مفید باشد. برای فشار خون هم بسیار مفید است. در یک مطالعه نه چندان گسترده که نتایج آن در مجله «متابولیسم» به چاپ رسید، نشان داده شد که افرادی که هنگام صرف صبحانه چای زنجبیل می نوشند، اشتهای آنها در طول روز کاهش پیدا می کند و احساس سیری بیشتری می کنند.

چای رازیانه: کمک می کند که در زمان خواب وزن کم کنید

9

برخی از خوراکی ها همچون رازیانه می توانند سطح ملاتنین را در بدن شما افزایش دهند. ملاتنین هورمونی است که مسئول فعالیت های بدن در هنگام خواب است. مطالعه انجام پذیرفته شده در دانشگاه گرانادا، نشان داده که رازیانه می تواند باعث کاهش وزن شده و در افراد سالم، میزان ابتلا به بیماری های قلبی را نیز کاهش می دهد.

بله واقعیت این است که اگر در گروه افرادی باشید که مزه هایی مانند گیاه شیرین بیان را هم دوست ندارید، این چای برای تان خوش طعم و خوشمزه نیست به همین دلیل هم است که می توانید آن را با چای های دیگری مانند نعناع ترکیب کنید.

چای بابونه: اضطراب و استرس را برطرف می کند

10

احتمالا از افرادی که در زمینه داروهای گیاهی متجرب هستند شنیده اید که خوب است که قبل از خواب، چای بابونه مصرف کنید. مصرف این چای سبب می شود که در طول شب آرام و راحت بخوابید و مغزتان آماده خواب شود.

دلیل دیگری که نوشیدن این چای می تواند داشته باشد این است که در آن کافئین وجود ندارد و به همین دلیل هم شما را تا دیروقت بیدار نگه نمی دارد. خصوصیت دیگر آن هم دارا بودن مواد به نام فلاونوید که اپیگنین خوانده می شود است. این ماده که در ساخت دارو نیز به کار می رود، سیستم عصبی را آرام نگه داشته و میزان نگرانی را کاهش می دهد.

منبع: rd
بدون نظر

ورود