نشانه های سرطان تخمدان که ممکن است مورد غفلت واقع شوند

حالت تهوع، دردهای شکمی، نفخ و تغییرات ناگهانی در وزن و اشتها را جدی بگیریم

نشانه های سرطان تخمدان که ممکن است مورد غفلت واقع شوند

یکی از انواع سرطان ها که در میان زنان شیوع و نشانه های خاموشی نیز دارد، سرطان تخمدان است. این نوع از سرطان هر چه زودتر تشخیص داده شود به تبع آن می تواند احتمال زنده ماندن فرد را افزایش دهد.

اما سئوال این جاست که چرا نشانه های این بیماری تا این اندازه پنهان و خاموش هستند؟

بر اساس نتایج پژوهش های به عمل آمده در انجمن سرطان آمریکا، احتمال ۵ سال زنده ماندن در مبتلایان به این بیماری ۴۵ درصد است اما اگر در فازهای اول و دوم تشخیص داده شود، آن گاه این احتمال تا ۹۲ درصد افزایش پیدا می کند. علت این است که با تشخیص هرچه زودتر این بیماری می توان از انتشار آن در تمام بخش های تخمدان جلوگیری کرد.

progression_ovariancancer1

دکتر کِوین هُلکامب، مسئول بخش تومورشناسی و بیماری های زنان موسسه پزشکی ویل کُرنل، اذعان می دارد که متاسفانه از آن جایی که تشخیص صحیح این بیماری بسیار دشوار است در حدود ۷۰ درصد موارد، تشخیص نهایی در زمان پیشرفت کامل آن داده می شود و همین امر احتمال زنده ماندن بیمار را کاهش می دهد. وی اشاره می کند:

“بسیاری از زنانی که به این بیماری مبتلا می شوند ماه ها و هفته ها با آن مواجه بوده اند اما توجه چندانی به نشانه های آن نکرده اند. این بیماری همچون نجوایی است که باید با دقت به صدای آن گوش کرد. برخلاف سرطان پستان که می توان برای تشخیص سریع آن آزمایش هایی را انجام داد، در سرطان تخمدان متاسفانه تست ها و آزمایش های تشخیصی چندانی وجود ندارد. بنابراین این بیماری خاموش و نهفته باقی می ماند. بنابراین اگر در طول یک هفته، به بیش از یکی از نشانه هایی  که آنها را در این نوشته برمی شماریم برخورد کردید حتما از پزشک تان بخواهید که آزمایش های لگن، سونوگرافی درون واژینال و یا آزمایش خون معروف به سی اِی ۱۲۵ (CA 125) برای تشخیص هر چه سریع تر این بیماری را برای تان درنظر بگیرد.”

این نشانه ها از قرار ذیل هستند:

نفخ شکم

2

دکتر آماندا فادِر، استادیار دانشگاه پزشکی جان هاپکینز و رئیس انجمن تومورشناسی بیماری های مربوط به زنان می گوید: “در سرطان تخمدان نه تنها تومورهایی شکل می گیرند و بزرگ تر می شوند بلکه مایعی هم اطراف آنها را احاطه می کند که ایجاد نفخ شکمی می کند.” وی بر این نکته تاکیید دارد که اگر شکم تان بزرگ شده اما در مناطقی چون صورت و بازوها، عضلات و چربی های این نواحی را از دست می دهید، ممکن است جریان چیزی فرای اضافه شدن وزن تان باشد.

تغییراتی در وضعیت تخلیه شکم 

3

زنانی که به این بیماری مبتلا می شوند، ابتدا یبوست های شدیدی را تجربه می کنند و سپس این یبوست با شکم روش ناگهانی همراه می شود. در چنین مواقعی پزشک تان ممکن است آزمایش هایی مربوط به مشکلات دستگاه گوارش مانند سندروم شکمی را برای تان بنویسد اما از او در مورد نشانه های سرطان هم جویا شوید. دکتر هُلکامب اعتقاد دارد که اگر هم بیمار و هم پزشک در مراحل اولیه و با مشاهده نخستین نشانه های احتمالی سرطان تخمدان در صدد بررسی آن برآیند، احتمال تشخیص هرچه سریع تر این بیماری را به وجود خواهند آورد.
کاهش اشتها

4

دکتر هُلکامب می گوید اگر اشتهای شما نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده و وزن تان ناگهان کاهش شدیدی پیدا کرده، از پزشک تان بخواهید که آزمایش های لازم مربوط به سرطان تخمدان را برای تان در نظر بگیرد.

حالت تهوع 

5

دکتر هُلکامب به این نکته اشاره می کند که از آن جایی که حالت تهوع و استفراق از نشانه های بسیاری از بیماری هاست، پزشکان عمدتا به احتمال ابتلا به سرطان تخمدان فکر نمی کنند. به همین دلیل اگر این نشانه با نفخ و سایر نشانه هایی که آنها را برشمرده و یا به آنها اشاره خواهیم کرد همراه شد، آن گاه حتما احتمال این نوع سرطان را نیز درنظر داشته باشید.

افزایش دفعات ادرار 

6

دکتر فادِر می گوید: “تغییراتی که در تعداد دفعات ادرار اتفاق می افتد ممکن است تنها به وضعیت مثانه وابسته نباشد، بنابراین در این مورد هم اگر با برخی دیگر از نشانه های سرطان تخمدان همراه شود، باید هر چه سریع تر و برای انجام نمونه برداری های ابتدایی به پزشک مراجعه شود.”

عادت ماهیانه نامنظم

8

بر طبق یافته ها و پژوهش های انجمن سرطان تخمدان، اگر در میان دو دوره از عادت ماهیانه خونریزی هایی مشاهده شد می تواند یکی از نشانه های این سرطان خاموش باشد. درست است که عادات ماهیانه نامنظم می تواند دلایل فراوانی داشته باشد، اما اگر این نشانه به همراه برخی دیگر از نشانه ها مشاهده شد، می تواند نشانه ای از ابتلا به سرطان تخمدان باشد.

در کنار مواردی که به آنها اشاره گردید یکی دیگر از موارد رایج در میان زنان مبتلا به این بیماری، درد در زمان نزدیکی است. اگر در زمان نزدیکی احساس درد دارید و این روند تا دو هفته ادامه پیدا کرد، آن وقت حتما به پزشک مراجعه کنید.

منبع: rd
بدون نظر

ورود