گزارش اختصاصی روزیاتو از نمایشگاه هنرمندان خود آموخته ایران

نگاهی به جدیدترین آثار هنرمندان در «گستره خیال»

گزارش اختصاصی روزیاتو از نمایشگاه هنرمندان خود آموخته ایران

سرویس گالری گردی روزیاتو هم چون روال هفته های گذشته، امروز هم به یکی از گالری های تهران رفته تا مخاطبان هنر دوست پایتخت را با یکی از ظرفیت های گردشگری شهری در نگارخانه های تهران آشنا کند. خانه هنرمندان، پاییز ۹۵ را با روزهای خیلی داغی آغاز کرده است که هر هفته در ۸ نگارخانه آن، برنامه های فرهنگی و هنری متنوعی برگزار می شود.

از هفته آخر مهر ماه لغایت ۲ آبان، نمایشگاهی در این مجموعه فرهنگی و هنری شهر برگزار شده است که نگاهی دارد به معرفی آثار هنرمندان خود آموخته کشور که بدون گذراندن دوره هنری و حتی یادگیری هنر زیر نظر اساتید فن، با ذکاوت و تلاش خود و بررسی بصری آثار دیگر هنرمندان، دست به خلق آثار جالبی زده اند که نظر بازدید کننده گان را به خود جلب می کند.

g2

شاید این برای چندمین بار در بین گالری های تهران در سال های اخیر باشد که نمایشگاهی از آثار هنرمندان بعضا جوان شهرهای مختلف کشور که بدون گذراندن رشته های هنری در دانشگاه ها یا موسسات آموزشی آزاد برگزار می شود که  به خلق آثار هنری پرداخته و دستاوردهای با ذوق خود را در معرض دید علاقمندان به گالری گردی های پاییزی قرار می دهند.

سال ۹۲ بود که ۳۰ هنرمند خود آموخته جوان، ۱۴۷ اثر حجمی و نقاشی خود را در خانه هنرمندان عرضه کردند و با استقبال بازدید کننده گان مواجه شدند. موضوعی که بستری شد برای برگزاری مجدد این نمایشگاه با حضور طیف های بیش تری از هنرمندانی که پای درس استادی نرفته اند.

انجمن هنرمندان خودآموخته با هدف معرفی هنرمندانی که مراحل آکادمیک را طی نکرده اما با آثاری که خلق کرده اند، جامعه هنرهای تجسمی را به چالش کشیده اند، نمایشگاه هایی را برای معرفی آثار جدید اعضای خود بر پا می کند.

اسفند سال گذشته نیز، عمارت مسعودیه تهران، میزبان نمایش آثار ۱۲۰۰ اثر از ۱۰۰ هنرمند آموخته در عرصه های نقاشی و حجم بود که از سراسر کشور به این محل تاریخی در خیابان بهارستان تهران آمده بودند تا خلاقیت های این دسته از هنرمندان را به اطلاع علاقمندان فعالیت های هنری آماتور، برسانند.

این بار نیز، نگارخانه میر میران و پاییز خانه هنرمندان ایران میزان نمایش آثار هنرمندان خود آموخته کشور شده است و تلاش دارد تا گالری گردهای پایتخت را با قابلیت ها و استعدادهای این عزیزان آشنا کند.

برای آگاهی از چند و چون این نمایشگاه، سری به نگارخانه های خانه هنرمندان زدیم تا با آثار نقاشی و حجم آشنا شویم.

g5

این نمایشگاه ۲۵ مهر با حضور اعضای انجمن هنرمندان خود آموخته ایران و مسئولان یونسکو و خانه هنرمندان و صاحبان آثار، همان طور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، افتتاح شد.

g7
(علی عزتی رییس انجمن هنرمندان خود آموخته ایران در کنار استاد زرین کوب)

استاد عبدالعظیم زرین کوب از هنرمندان نامی کشور نیز در این آیین حضور داشت که در تصویر بالا مشاهده می کنید

g3

تصویر بالا، شماری از آثار به نمایش در آمده در نگارخانه میر میران را به تصویر می کشد.

g4

همان طور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، برخی از کارهای به نمایش در آمده در این نمایشگاه، آثار حجمی سنگی هستند که هنرمندان، بدون طی کردن دوره آموزشی آکادمیک یا آزاد، توانسته اند آثار جالبی را خلق کنند که برخی از آن ها بر روی کف نگارخانه های خانه هنرمندان ایران قرار گرفته بود.

g8
(چهره های هنری و مسئولان کشور در مراسم افتتاحیه نمایشگاه در گستره خیال)

علی عزتی، رییس انجمن هنرمندان خودآموخته قبلا گفته بود که در پی ایجاد موزه ایی برای نمایش آثار این هنرمندان است و گویا میراث فرهنگی تا کنون چندین خانه قدیمی قاجاری را برای راه اندازی موزه به آن ها پیشنهاد کرده که موقعیت های خوبی هم داشته اند اما برای بازسازی آنها نیاز به هزینه میلیاردی است و نبود اسپانسر سبب شده تا هم چنان این انجمن برای نمایش دائمی آثار، محلی نداشته باشد.

گفتنی است، انجمن هنرمندان خودآموخته ۱۲۰ عضو از سراسر ایران دارد و در نمایشگاهی که ۲۵ مهر تا دوم آبان ماه در خانه هنرمندان برپا می شود از استان‌ هایی چون هرمزگان، آذربایجان، کرمان، گیلان، فارس، اصفهان، کرمانشاه ، تهران و… هنرمندان مطرحی با آثارشان حضور دارند.

پرتال انجمن هنرمندان خود آموخته کشور در این نشانی قرار دارد. این پرتال هنوز به روز رسانی نشده است که انتظار می رفت در آستانه برگزاری این رویداد هنری، در اختیار مخاطبان و رسانه ها قرار می گرفت. اما با این حال، صفحه رسمی این انجمن در اینستاگرام در دسترس است که اخیرا، شمارا فالوور هایش از مرز ۱۰۰۰ مخاطب فراتر رفت.

g6

این صفحه که ۲۴۱ پست را به اشتراک گذاشته است، در این نشانی دنبال کنید.

در ادامه نگاهی داریم به آثار به نمایش در آمده در این نمایشگاه که زیبایی، خلاقیت و تلاش هنرمندان آماتور در خلق آثاری جالب، هوش و طبع هنری می خواهد و اهتمامی برای فهم ژرفای نگاه طبع فراگیر هنر و هنرمندی که در نهاد هر انسانی قرار دارد.

g9
(مجسمه هایی با لوازم موسیقی سنتی)
g10
(تصویر یک نقاشی که روی بومی با نخ های فراوان طراحی شده است)
g11
(از جمله آثار حجمی نمایشگاه در گستره خیال)
g12
(آثار حجمی نمایشگاه که برای فروش عرضه شده بود)
g13
(از جمله آثار هنرمندان خود آموخته ایرانی که سبک زندگی روستایی را نشان می دهد)
g14
(گیتاری فلزی کار هنرمند خود آموخته تهرانی)
g15
(از جمله آثاری که در کف نمایشگاه در معرض دید قرار گرفته اند)
g16
(یکی از نقاشی های هنرمندان خود آموخته جوان نمایشگاه در گستره خیال)
g17
(زن روستایی در نمایشگاه در گستره خیال)
g18
(شاید باورش سخت باشد که این آثار حجمی فلزی توسط هنرمندان آماتور ساخته شده باشد. ۱.۵ میلیون تومان)
g19
(تصویری از نمایشگاه در گستره خیال)
g20
(تصویر اثر حجمی جالب از هنرمندان خود آموخته ایران- قیمت ۱ میلیون تومان)
g21
(از آثار حجمی سنگی در نمایشگاه بر گستره خیال)
g22
(از نقاشی های نمایشگاه در گستره خیال)

در بیانیه این نمایشگاه که با قلمی هنرمندان تالیف شده است، می خوانیم:

هنر خود آموختگی، به معنای سفر به ژرفای خیال و فتح قلمروهای از نو شدن، آن هم به شیوه حرکت سیال ذهن خلاقه ای که در طول تاریخ پیوسته با حضوری شگفت،‌ هر بار چنان ققنوس به گونه ای نو از خاکستر خود به پا خواسته تا پویه ای خیال انگیز «این همزاد هماره تاریخ»  در گسترده ای دیگر پذیر، رنگ معنا بگیرد.

هنر خود آموختگی خاستگاه نخستین تمدن بشری و مثال فاخر تاریخ هنر جهان است که هم چون موزه ای بی بدیل، با ظرفیتی نوین بر بدنه مدنی هنر جهان، رخ نموده که با حضوری برجسته، پنجره ای به گسترده گی جهان انسان گشوده است.

هنر خودآموختگی، خاستگاه خیال است که به نموداری مستند از درک آرزو و تصویری پویا از هزاره توهای بدیع و ناشناخته آدمی می پردازد که در طول قرن ها و هزاره ها، ناگفته و نانوشته مانده که اینک در سپهر فرآیندی دیگر پذیر، رنگین کمانی از حیات معنوی انسان را به نمایش گذاشته است و رفیع ترین کنگره این قله معنامند، هنرمند خود آموخته است.

هنرمند خود آموخته، تنها زبان مشترک انسان هاست که بر تارک بی تکرار تاریخ به جولان خیال پرداخته تا در گذر از آن چه تمدن و فرهنگ نام گرفته، هم چون مشعلی فروزان نموداری از شوکت پر شکوه انسان بر پا گردد.

هنرمند خود آموخته از رهگذر انتزاع به نوعی دریافت بی واسطه که محصول پالوده ترین موضوعات بشری است دست می یابد که پیشینه ای به قدمت عمر بشر داشته و در پرتو رهیافتی روشن ، بالنده و مهر آیین، به باز نمود افسانه ها و اسطوره ها و آیین های کهن می پردازد که خود نقشه راه است.

هنرمند خود آموخته، اینک مجال بروزیافته تا با کودک خلاقه خویش، به ترجمان هزار توی تاریخ جهان بپردازد تا حدیث غربت انسانی را روایت کند که پشت پنجره خانه اش به طلوع سپیده صبحی دیگر چشم یاخته است. بی آن که بداند چگونه چنین فرصتی شگفت برای پروانگی بدست خواهد آورد.

امیدواریم هنرمندان خود آموخته کشور بیش از پیش مورد توجه مسئولان فرهنگی و هنری تهران و مراکز استان ها قرار بگیرند. فراموش نکنید که انسان، از روزگاران خیلی دور، با سنگ نگاره های خود که در تیمره خمین نیز مشاهده می کنیم، نگار گری می کرده است.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود