تعاریف جدید سازمان سلامت جهانی؛ تنها بودن اکنون نوعی «ناتوانی» محسوب می شود

تعاریف جدید سازمان سلامت جهانی؛ تنها بودن اکنون نوعی «ناتوانی» محسوب می شود

بر اساس گزارش های جدید، سازمان سلامتی جهانی تعابیر خود درباره افراد ناتوان را تغییر داده و اکنون کسانی که نمی توانند برای خود همراه پیدا کنند را «نابارور» می خواند. در این دسته بندی جدید و بحث برانگیز، مردان و زنان عادی و همجنسگرایانی که با روش های آزمایشگاهی به دنبال فرزندآوری هستند، همان اولویت زوج ها را دریافت خواهند کرد. این کار، منابع مالی عمومی را برای لقاح آزمایشگاهی، در اختیار همگان قرار خواهد داد.

چنین حرکتی برای گسترش معنای ناتوانی که شمال شرایط اجتماعی نیز می شود، خشم برخی افراد را به خاطر گسترش بیش از حد آن بر انگیخته است. «جوزفین کویینتاوال» فعال زندگی و هدایت گر تفسیر اخلاق پزشکی در این رابطه می گوید: “این تعریف بی معنی و پوچ، معنای «ناباروری» را تغییر نمی دهد، اما به طور کامل فرایند بیولوژیکی باروری را تحت تاثیر قرار خواهد داد.”

وی اضافه می کند: “به راستی چه میزان تا رشد بچه ها در آزمایشگاه فاصله داریم؟” دکتر دیوید آدامسون یکی از محققان استاندارهای جدید، اعتقاد دارد که حرکت ایجاد شده، برای اجرای برابری پزشکی بوده است. وی اضافه می کند: “معنای جدید ناباروری باعث می شود که افراد تنها اعم از زن و مرد بتوانند تشکیل خانواده دهند. چنین کاری حق تولید مثل را به آن ها می دهد؛ حتی بدون وجود فردی دیگر.”

این مسئله می تواند برای دولت هایی که از لقاح آزمایشگاهی حمایت می کنند، جنبه های مختلفی داشته باشد. حرکت ایجاد شده، دسترسی گرو های مختلف به مراقبت های بهداشتی را تغییر خواهد داد. در ایالات متحده، «ناتوان» به فردی که مشکل روحی و جسمی وی، به طور قابل توجهی زندگی یک یا چند نفر را تحت تاثیر قرار دهد، کسی که سابقه اختلال داشته باشد و یا شخصی که به خاطر مشکلاتش توسط دیگران درک می شود، اطلاق می گردد.

به خاطر این که نوع افراد دارای اختلال مشخص نشده، دسته بندی جدید در آمریکا قابل اعمال است. به هر حال، داشتن فرزند برای بسیاری از افراد مسئله مهمی در زندگی به شمار می رود.

دسته بندی های جدید هنوز توسط سازمان سلامت جهانی رسمی نشده، اما احتمالا به زودی شاهد اعلام آن ها خواهیم بود. باید منتظر باشیم و اثرات ناشی از اجرایی شدن این حرکت را ببینیم.

منبع: gizmodo
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود