علم، ۱۲ دلیل را برای احساس سرمای بیش از اندازه بر می شمارد

دستان مردان، به طور طبیعی از زنان گرم تر است

علم، ۱۲ دلیل را برای احساس سرمای بیش از اندازه بر می شمارد

برخی از افراد هستند که صرفنظر از فصول گرم و سرد سال، ادر بیشتر مواقع احساس سرما می کنند. اگر شما هم در دسته افرادی هستید که همیشه یک ژاکت با خود به همراه دارید و همیشه از سرما می لرزید، بهتر از با خواندن این مطلب از دلایل علمی پشت این جریان آگاهی پیدا کنید. این ۱۲ مورد را با هم مرور می کنیم:

آهن خون تان کم است

1

اگر دست ها و پاهایتان همیشه سرد است می تواند به دلیل کمبود میزان آهن بدن تان باشد. آلیشیا توچی، یکی از متخصصان تغذیه می گوید، سلول های بدن برای حمل اکسیژن به آهن نیاز دارند و کمبود میزان آهن خون می تواند این گردش را به مخاطره بیاندازد. وی بر این باور است که بدن خود هوشیار است، بنابراین خون را ابتدا به اعضای ضروری تری چون قلب و مغز می رساند و این زمانی است که شما سرمای بیشتری را در دست ها و پاهایتان احساس می کنید. گوشت منبع بسیار غنی از آهن است. سبزیجات سبز و جبوبات هم مفید هستند اما یادتان باشد برای جذب بهتر آهن از این مواد، آنها به همراه «ویتامین سی» که در فلفل قرمز تازه فراوان وجود دارد مصرف کنید. البته او تاکیید دارد که جذب آهن تنها از طریق غذاهای گیاهی کار بسیار دشواری است.

 به ویتامین «بی ۱۲» بیشتری احتیاج دارید

2

آندرا موس، یکی دیگر از متخصصان تغذیه و موسس وب سایت سلامت «موس ولنِس» می گوید: “بسیاری از افراد تصور می کنند که با کمبود آهن مواجهه هستند، اما درواقع مشکل اصلی آنها کمبود ویتامین بی ۱۲ است.” خانم موس می گوید کمبود این ویتامین سبب احساس سرما، بی حسی و انرژی کم می شود. مانند آهن که بیشتر در غذاهای حیوانی یافت می شود، ویتامین «بی ۱۲» نیز همین طور است. این ویتامین در تخم مرغ، ماست و پنیر هم یافت می شود. برای کسانی که گیاهخوار هستند، ریختن مخمرهای پودری با طعم های پنیر بر روی ذرت بو داده و سیب زمینی پخته شده، مفید است.

ممکن است تروئیدتان خوب کار نکند 

3

دکتر مارگاریتا روهر، متخصص داخلی مرکز درمان لانگون دانشگاه نیویورک می گوید، اختلال در هورمون های تیروئید می تواند بر میزان سوخت و ساز بدن تاثیر داشته باشد و در مواردی هم با احساس سرما همراه باشد. وی تاکیید دارد که اگر از نشانه های اختلالات تیروئید همچون ریزش مو و یبوست رنج می برید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا برای تان آزمایش تیروئید بنویسد.

 وزن تان کم است

15

توچی در این باره می گوید، وزن کم به دو دلیل می تواند احساس سرما را در شما تشدید کند. چربی در بدن به صورت یک عایق عمل می کند و کمبود آن می تواند حرارت بدن را کاهش دهد. به علاوه زمانی که کالری کمتری مصرف می کنید، متابولسیم یا همان میزان سوخت و ساز بدن تان کاهش پیدا می کند. در نتیجه بدن انرژی کمتری برای تولید حرارت دارد. توچی در مورد کسانی که می خواهند اندکی وزن اضافه کنند می گوید، برای این کار از غذاهایی که پرکالری تر هستند استفاده کنید و در نظر داشته باشید که مقادیر کافی از چربی های مفید مانند کره ای که محتوی مغز آجیل ها و یا ماست پرچرب استفاده کنید.

کمبود خواب دارید

5

موس می گوید، تحقیقات نشان داده که میان احساس سرما در طول روز، خستگی های مزمن و کمبود خواب ارتباط وجود دارد. روهر اضافه می کند، دمای بدن در زمان خواب، متغیر است و بدن به آن عادت می کند. اگر شب ها دیرتر از وقت همیشگی بخوابید، دمای بدن درست در همان زمانی که همیشه در آن می خوابیدید، کاهش پیدا می کند.

در بدن تان به میزان کافی آب وجود ندارد

6

توچی می گوید، زمانی که بدن شما به اندازه کافی آب ندارد، نمی تواند خون را به طور موثری به جریان درآورد. آب می تواند در نگه داشتن حرارت بدن موثر باشد. بنابراین آنچه از آن به عنوان H2O یاد می شود می تواند در تنظیم دمای بدن هم مفید باشد. وزن شما می تواند میزان آب مورد نیاز روزانه بدن تان را به شما بگوید. به عنوان مثال اگر وزن تان ۷۵ کیلوگرم است چیزی حدود دو لیتر آب در هر روز برای بدن تان لازم است. برای اطلاع از آخرین نتایج علمی منبی بر میزان مصرف آب می توانید این مقاله را هم مطالعه کنید.

امکان دارد به دیابت مبتلا باشید

7

دیابت می تواند نوروپاتی های پیرامونی که مسئول حواس بدن مان هستند را به خطر بیاندازد. این بدان معناست که ممکن است بدون هیچ دلیل در مواقعی احساس درد، سرما و یا حرارت غیرطبیعی در بدن کنید. روهر می گوید: “ممکن است دلیل جسمانی وجود نداشته باشد اما این احساس سرما همراه فرد باشد.” خانم روهر اضافه می کند این امر می تواند به دلیل پیام اشتباهی باشد که از دست ها و پا به مغز انتقال یافته است.

به اندازه کافی در بدن تان چربی وجود ندارد

8

موس در این باره می گوید، اگر در طول فصول سرد سال دائم به دنبال خوردن و نوشیدنی های گرم هستند تا دمای بدن تان را افزایش دهید ممکن است چربی بتواند به در ایجاد سیری و گرم نگه داشتن بدن تان به شما کمک کند. رژیم های کم چربی می توانند با غذاها و خوردنی های پرچرب مفید مانند آواکادو، آجیل و دانه های طبیعی که بر روی میوه ها و یا داخل نوشیدنی هایتان می ریزید و میل می کنید جایگزین شوند. این تغییر در رژیم غذایی می تواند بدن تان را کمی گرم تر نگه دارد. البته اگر به دلایل پزشکی نباید چربی مصرف کنید در این موارد از پزشک تان مشورت بگیرید.

مبتلا به بیماری ای به نام رینود هستید

9

رورهر در این باره می گوید نوعی بیماری به نام رینود وجود دارد که درصد کمی از افراد به آن مبتلا می شوند و سبب اسپاسم هایی در رگ های دست، پا و صورت می شوند. این بیماری سبب  احساس سرما در مناطق گفته شده می شود.

اشکال طبیعی و بدون دلیل در گردش خون تان وجود دارد

10

اگر در گروه افرادی هستید که دائم احساس سرما می کنید، ممکن است به طور طبیعی در گردش خون تان اختلالی وجود داشته باشد و این امر هم وضعیت های مزمنی را در بدن تان به وجود می آورد. برای این گروه از افراد ورزش و طب سوزنی نتایج مثبتی خواهد داشت.

به اندازه کافی در بدن تان عضله وجود ندارد

11

روهر می گوید، عضلات می توانند ایجاد حرارت کرده و بدن را گرم نگه دارند. اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی فعالیت بدنی دارید و ورزش هم می کنید.

شما یک خانم هستید

12

مطالعات دانشگاه یوتا نشان داده که هسته مرکزی بدن زنان ۰.۴ درجه فرانهایت گرم تر از مردان و دست تانشان حدود ۳ درجه فارنهایت سردتر از مردان است. روهر می گوید البته این میزان بسیار اندک است اما می تواند از دلایلی باشد که در خانم ها، چنین احساس سرمایی بیستر حس می شود.

منبع: rd
دیجیاتو
بدون نظر

ورود