چگونه خود را عادت دهیم تا بدون نیاز به زنگ ساعت از خواب بیدار شویم؟

۶ راهکار موثر که شما را از زنگ ساعت بی نیاز خواهند کرد

چگونه خود را عادت دهیم تا بدون نیاز به زنگ ساعت از خواب بیدار شویم؟

اگر برای برخاستن از خواب آنقدر با مشکل مواجه هستید که ناگزیرید، با بلندترین صدا، ساعت تان را کوک کنید، بهتر است به یک متخصص خواب مراجعه کنید.

دکتر «گای میدو» برای کمک به افرادی که با چنین مشکلی مواجه هستند، ۶ راهکار را پیشنهاد می کند که با به کارگیری آنها می توانید حتی بدون ساعت از خواب برخیزید.

2

۱-  زمانبندی مشخص را ادامه دهید

ساعت بدن تان به آنچه به او بیاموزید عادت می کند. خصوصا اگر به اصطلاح به صورت روتین به این کار بپردازید.

۲- برای خوابیدن ساعت کاملا مشخصی را تعیین کنید

اگر صبح ها سرحال از خواب بیدار شوید آن وقت کاملا واضح است که به اندازه کافی خوابیده اید و می توانید به فعالیت های روزانه تان به خوبی برسید. اگر این قضیه در مورد شما صدق نمی کند احتمال دارد که زمان خوابیدن برای تان جزو اولیت های زندگی تان نباشد.

برای درک تفاوت در این جریان، نیم ساعت زودتر به رختخواب رفته و نیم ساعت دیرتر از خواب برخیزید. آن وقت تفاوت فاحشی را در وضعیت خود احساس خواهید کرد.

۳- بیرون از منزل فعال باشید

اگر در طول روز فعالیت بدنی بیشتری داشته باشید آن گاه به طور خودکار راحت تر می خوابید. مطالعات انجام شده بر روی افرادی که در طول روز ورزش می کنند نشان داده که آنها خواب عمیق تر و سبک تری را تجربه می کنند.

همچنین فعالیت در زیر نور آفتاب و در طول روز هم در این روند تاثیر بسیار خوبی دارد.

۴- ذهن تان را برای یک خواب خوب آماده کنید

یکی از چالش هایی که بسیاری از افراد در زمان خواب با آن مواجه هستند، افکاری است که در هنگام خوابیدن به سراغ شان می آید. اجازه دهید که این افکار از شما دور شوند تا بتوانید بخوابید.

زمانی که این افکار که تمامی هم ندارند به سراغ تان آمدند، تلاش کنید که نفس های عمیقی بکشید و با فکر کردن به تنفس تان، ذهن را از افکارش منحرف کنید. چند بار این کار را تکرار کنید تا در نهایت به توفیق خلاصی از افکارتان دست یابید.

1

۵- از مصرف مواد تحریک کننده بپرهیزید

از مصرف کافئین، نیکوتین، شکر و الکل که بسیاری تصور می کنند برای رفع خستگی و دور کردن احساسات بد، مفید هستند پرهیز کنید.

اگر این مواد بیش از اندازه استفاده شوند، می توانند کیفیت خواب تان را تحت تاثیر قرار دهند. تا آنجا که ممکن است از مصرف این مواد خصوصا در ساعات پیش از خواب پرهیز کنید.

۶- از نوشیدنی ها و مکمل های مفید کمک بگیرید

دکتر ساهره روکد از کلینیک پزشکی هورمون درمانی و سلامت زنان در نایتزبریج بر این باور است که بسیاری از افراد برای بهبود وضعیت خواب خود از انواع چای های گیاهی چون سنبل الطیب، اسطوخدوس و بابونه استفاده می کنند. وی می گوید این چای های گیاهی می توانند همچون مکمل هایی مانند مگنزیوم و ملاتونین عمل کنند و در روند خواب موثر واقع شوند.

دکتر یسنا ادویومیلی، نورولوژیست و از پزشکان با تجربه در زمینه اختلالات خواب می گوید: “مزایای خواب خوب می تواند بی شمار باشد چرا که بر وضعیت سلامت بدن بسیار موثر است و باعث می شود که فرد احساس بهتری را تجربه کند و کارکردهای شناختی او نیز به مراتب افزایش پیدا می کند.” این پزشک تاثیر خواب خوب در روابط میان افراد را نیز بر می شمارد.

وی ادامه می دهد: “یک خواب بد و ناکافی می تواند باعث بی حوصله بودن، انرژی کم و تحریک پذیری فراوان می شود که همگی این موارد کارآیی روزمره فرد را کاهش می دهند.”

“اگر وضعیت بد خواب ادامه دار باشد می تواند سیستم ایمنی بدن را نیز تحت تاثیر قرار دهد و منجر به افزایش فشار خون نیز شود. حتی می توانم بگویم که برخی از تصادف ها هم می توانند به دلیل عدم خواب کافی و با کیفیت رخ داده باشند. حتی برخی از اتفاقات ناخوشایند در محل کار را نیز می توان به این جریان نسبت داد. مطالعات اخیر انجام شده بر روی خواب، ارتباط میان چاقی و کم خوابی را نیز آشکار ساخته است.”

منبع: dailymail
دیجیاتو
بدون نظر

ورود