۲۰ استفاده متفاوت و جالبی که می توان از میوه خوشمزه موز کرد [بخش اول]

از ماسک های ارزان صورت تا ...

۲۰ استفاده متفاوت و جالبی که می توان از میوه خوشمزه موز کرد [بخش اول]

شاید برای مان هم جالب و هم عجیب باشد که بتوان از میوه ای که بارها آن را خورده و پوستش را دور انداخته ایم استفاده کنیم. اما باید گفت که برخلاف آنچه ما می پنداریم نه تنها می توان از این میوه استفاده کرد، بلکه می توان با آن بخشی از هزینه هایی را که خانم ها برای خرید ماسک های صورت یا مو می پردازند را کاهش داد.

موز به عنوان یکی از راحت ترین میان وعده هایی از آن نام برده می شود که می توان آن را به محل کار یا ورزش حمل کرد و همچنین به دلیل پوست کندن آسان و مزه شیرین آن مورد استقبال فراوانی است.

در این نوشته که در دو قسمت تهیه شده، با ۲۰ مورد از استفاده های موز آشنا می شویم. ده مورد نخست را در قالب بخش اول به اطلاع تان خواهیم رساند و بخش دوم هم که موارد بسیار جالبی خصوصا برای خانم ها در آن وجود دارد را فردا در اختیارتان قرار خواهیم داد. پس با هم به مرور ده مورد اول می پردازیم که به شرح ذیل هستند:

ماسک صورت 

1

وقتی موز داشته باشید دیگر نیازی به بوتاکس کردن وجود ندارد. با استفاده از موز می توانید پوست نرم تر و مرطوب تری داشته باشید. نصف یک موز متوسط را له کرده و آن را روی صورت و گردن تان بمالید. اجازه دهید حدود ۱۰ تا ۲۰ دقیقه روی صورتان بماند. سپس با آب سرد آن را بشویید. یک ماسک دیگر که می توانید با موز و برای صورتان تهیه کنید، عبارت است از ترکیب یک چهارم فنجان ماست، ۲ قاشق غذاخوری عسل و یک موز متوسط است.

دسر موز یخ زده و فریز شده

2

در فصل تابستان می توانید با پوست گرفتن ۴ موز رسیده، آن ها را از وسط بریده و داخل چوب بستنی قرار دهید. روی آن را پوشانده و داخل فریزر قرار دهید. چند ساعت بعد می توانید میل کنید. برای داشتن ظاهر زیباتر روی آن ها را با شکلات آب شده پوشانده و با مغز آجیل یا اسمارتیز تزئین کنید.

ترد کننده گوشت

3

در بسیاری از کشورهای آسیایی، از پوست موز برای پوشاندن اطراف گوشت استفاده می شود تا آن را ترد کند. برخی هم معتقدند که خود موز هم می تواند باعث ترد شدن شود. دفعه بعد که خواستید گوشت را رُست کرده و واهمه آن را دارید که به اندازه کافی ترد نشود آن را با پوست موز بپوشانید.

برای تمیز کردن و برق انداختن نقره جات و چرم 

4

ممکن است برای تان کمی عجیب به نظر برسد اما پوست موز می تواند نقره جات و کفش چرمی شما را تمیز کند. پیش از آنکه قسمت داخلی پوست موز را بر روی کفش تان بکشید ابتدا تمام اضافاتی که ممکن است به این پوسته داخلی چسبیده باشد را پاک کنید و سپس آن را روی کفش تان بمالید. بعد از پایان این کار با یک حوله یا پارچه سطح کفش خود را پاک کنید. در مورد وسایل چرمی منزل تان مانند مبل ها هم می توانید از روش مشابه استفاده کنید اما ابتدا این کار را روی بخش کوچکی از آن وسیله انجام دهید و کمی صبر کنید. اگر به نظرتان موثر آمد و آسیبی به آن وسیله وارد نشد این روش را برای کل قسمت های مبل انجام دهید.

براق انداختن برگ های گیاهان خانگی

5

اگر برگ های گیاهان خانگی تان کدر یا کثیف شده، به جای آنکه آنها را با آب تمیز کنید می توانید از بخش داخلی پوست موز استفاده کنید. با این کار تمام برگ های این گیاهان درخشندگی خاص و باور نکردنی پیدا می کنند.

از بین بردن شته ها

6

اگر در باغچه خانه یا در باغ تان شته ها برای گیاهان تان ایجاد مزاحمت کرده اند، از پوست های موز خشک شده در اطراف این گیاهان استفاده کنید تا به طور کامل این شته ها را از بین ببرد. اما یادتان باشد باید حتما بخش های شیرین داخل پوست از آن جدا شده باشد. در غیر این صورت، به دلیل شیرینی داخل پوست بسیاری از حیوانات همچون سنجاب و خرگوش محصولات باغ تان را به طور کامل از بین خواهند برد.

می تواند به عنوان کود مورد استفاده قرار گیرد

7

پوست موز هم مانند میوه داخل آن دارای پتاسیم است. پوست های موز را در طول زمستان خشک کنید و در اوایل بهار آن ها در داخل مخلوط کن ریخته و برای غذای گیاهان باغ یا یاغچه خود می توانید از آن استفاده کنید.

به عنوان بخشی از کامپوست استفاده کنید (کامپوست کودی است که از بازیافت مواد ارگانیک مانند مواد زائد به جا مانده از گیاهان و حیوانات به دست می‌آید.)

8

با دارا بودن موادی چون پتاسیم و فسفر، می توان از آن کامپوست تهیه کرد. فراموش نکنید که برای این کار، تمام قسمت های چسبیده شده به پوست را جدا کنید و آن را در پایین ترین قسمت ترکیباتی که می خواهید به آن بیافزایید قرار دهید.

جلب توجه پروانه ها و پرندگان 

9

برای اینکه بتوانید به پرندگان غذا بدهید و برای دیدن پروانه ها در نزدیکی محل زندگی تان هم تلاشی کرده باشید، بهتر است که از پوست موز، بر روی بالکن یا حیاط منزل تان استفاده کنید. برای اینکه کار را برای پروانه ها راحت کرده باشید، چند سوراخ را در داخل پوست های موز به وجود آورید تا خوردن آن برای پروانه ها آسان تر شود. می توانید از سایر میوه ها هم استفاده کرده و چند قطره شهد هم روی آن بریزید. یادتان باشد که این کار را بر روی جای بلندی انجام دهید و قبل از غروب آفتاب، باقی مانده میوه ها را از آن محل جمع آوری کنید چرا که ممکن است باعث تجمع حیوانات شب شود.

برای رسیدن آواکادو از آن استفاده کنید

10

به علت آزاد شدن ماده ای به نام اتیلن از پوست موز، قرار دادن آن در اطراف آواکادوی نارس می تواند سبب پخته و رسیدن سریع تر آن شود. برای این منظور، پوست موزهای رسیده را در داخل یک کاغذ خرید قهوه ای در اطراف آواکادو بپیچید. هر روز آن را چک کنید و زمانی که رسید، پوست موزها را از اطراف آن خارج کنید.

منبع: rd
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • نیما آبان ۱۰, ۱۳۹۵

    مرسی
    من ازپوستش به عنوان کود استافده میکنم
    کلا سعی میکنم دور ریز های منزل رو تا حد امکان تو باغ استفاده کنم ته مونده غذا رو به عنوان تغذیه مرغ و جوجه و…. این روش سنتی رو از پدربزگم یاد گرفتم و تو شمال خیلی از خونواده ها دارن ازین روش استافده میکنن