کدام گروه بیشتر عمر می کنند؛ گوشتخواران یا گیاهخوران؟

نتیجه مطالعه ای 5 ساله بر روی 100.000 آمریکایی نشان داده که ...

کدام گروه بیشتر عمر می کنند؛ گوشتخواران یا گیاهخوران؟

طول عمر هر فردی به عوامل متعددی از جمله ژنتیک و محیط وابسته است. در مطالعات انجام پذیرفته بر روی دوقلوهای همسان، این نتیجه به دست آمد که ۳۰ درصد ژنهای افراد و بقیه تاثیرات محیطی هستند، که می توانند در این روند تاثیر داشته باشند. پس با یک نگاه مختصر می توان دریافت که نقش محیط بسیار موثر است.

یکی از این عوامل محیطی که بسیار هم اهمیت دارند، تغذیه است که بر روی آن مطالعاتی انجام شده و در حال انجام نیز است. از نتایج به دست آمده، بر می آید که مصرف محدودتر میزان کالری می تواند در افزایش طول عمر موثر باشند. البته از آنجایی که این آزمایش بر روی موش ها انجام پذیرفته نمی تواند به طور قطعی به انسان ها هم نسبت داده شود.

این روزها چه اندازه و از چه چیزی می خوریم، مقولات داغ مورد بررسی مجامع علمی هستند. در پژوهشی که میان ۱۰۰.۰۰۰ آمریکایی و در مدت پنج سال صورت پذیرفت، نشان داد که افرادی که گوشت نمی خوردند و در طول مدت این تحقیق در مقایسه با کسانی که گوشت می خوردند احتمال مرگ کمتری را تجربه می کردند. این تاثیر خصوصا در میان مردان بیشتر دیده شد.

تجزیه و تحلیل های پیشرفته و مجدد این نتیجه را به دنبال داشت که افرادی که در رژیم غذایی شان گوشت کمتر و یا اصلا گوشت وجود ندارد، عمر طولانی تری خواهند داشت. البته این را هم باید اشاره کرد که برخی پژوهش های دیگر هیچ تفاوتی را در این مورد برنمی شمارند.

پس پاسخ به این سئوال که آیا پرهیز کامل از خوردن گوشت می تواند سبب افزایش عمر شود این است که لزوما خیر.

مشکل مطالعه بر روی طول عمر چیست؟

با اینکه انسان در میان سایر موجودات زنده از متوسط عمر بیشتری برخوردار است اما با این حال یک پژوهشگر قادر به پیگیری مطالعات خود در بازه های زمانی چون ۹۰ سال نیست تا بتواند به نتیجه قطعی نزدیک تر شود. با این حال پژوهش های انجام پذیرفته شده در این زمینه با تمام محدودیت هایی که از نظر بازه زمانی دارد در حال انجام و پیگیری های مداوم هستند. افرادی نیز داوطلبانه در این پژوهش ها شرکت می کنند. داده های به دست آمده از این مطالعات مواردی را برشمرده که می تواند در افزایش طول عمر موثر باشند که از آن جمله می توان به پرهیز از گوشتخواری اشاره کرد.

دشواری هایی هم در این رویکرد وجود دارد. یکی از مسائل در این راه این است که نمی توان میان دو عامل خوردن گوشت و طول عمر به تنهایی بررسی هایی را به وجود آورد. در واقع برقراری رابطه علت و معلولی در مورد این دو عامل ممکن نیست. چرا که عوامل دیگری هم می توانند در این امر تاثیرگذار باشند. به عنوان مثال ممکن است فرد گیاهخوار در طول دوران زندگی اش بیشتر ورزش کرده باشد و این عامل اصلی طول عمر بیشتر او باشد نه پرهیز وی از خوردن گوشت.

5

در تمامی پژوهش ها که در این زمینه انجام می شود، افراد داوطلب تمام مواد غذایی را که می خورند گزارش می کنند اما این برای به نتیجه قطعی رسیدن کفایت نمی کند. مطالعات نشان داده که افراد در این میان برخی از موادی را هم که می خوردند و از آنها کالری دریافت می کردند را گزارش نمی دادند. به همین دلایل هم است که نمی توان نتیجه قطعی و صددر صدی از مواد غذایی که خورده می شود گرفت.

سئوال این است که بالاخره برای افزایش طول عمرمان باید گوشت بخوریم یا خیر؟ البته که غذایی که می خوریم، به عنوان یک عامل محیطی می تواند بر افزایش طول عمرمان تاثیر داشته باشد. مطالعاتی هم نشان داده که رژیم های غذایی بدون گوشت می توانند در ابتلا به برخی از بیماری ها خصوصا در سنین بالاتر جلوگیری می کنند و در نتیجه سبب افزایش عمر می شوند. با این حال باید در نظر داشت که عواملی چون نکشیدن یا ترک کردن سیگار هم می تواند در این روند تاثیرگزار باشد.

منبع: iflscience
دیجیاتو
بدون نظر

ورود