گزارش روزیاتو از روزهای داغ نگارخانه های تهران در آبان ۹۵

جدید ترین خبر ها از برنامه های فرهنگی و هنری نگارخانه های پایتخت

گزارش روزیاتو از روزهای داغ نگارخانه های تهران در آبان ۹۵

در تهران و مراکز استان ها، هر هفته ده ها برنامه جدید در نگارخانه ها برگزار می شود که فرصت خوبی برای آشنایی با جدید ترین دستاورد های هنری خطاطان، نقاشان، عکاسان، گرافیست ها و مجسمه سازان این مرز و بوم است.

در هفته های اخیر، گزارش های اختصاصی متنوعی از گالری گردی روزیاتو در اختیار مخاطبان قرار گرفته که از آن جمله می توان به نمایشگاه: آغا محمد خان، نمایشگاه هاروست، تصاویر هوایی ۴۰ سال پیش ایران، در گستره خیال و ۶۰ راه حل اشاره داشت که البته این رویه در روزهای آینده نیز هم چنان ادامه خواهد یافت.

جدیدترین خبر ها از برنامه های فرهنگی و هنری نگارخانه های پایتخت را در ادامه مطالعه کنید.

گالری امکان

g1

خبر اول درباره گالری امکان است. اگر به عکاسی علاقمند هستید، این نگارخانه تهران تا ۱۸ آبان ماه، از ساعت ۱۶ تا ۲۱ پذیرای بازدید علاقمندان به هنر عکاسی مفهومی است. برای مشاهده تابلو های عکاسی که با موضوع داج به نمایش در آمده، به گالری امکان به نشانی هفت تیر، کوچه آقا محمدی شماره ۷۷ مراجعه کرده و برای کسب اطلاعات بیش تر از این سایت استفاده کنید.

نوشین شفیعی با داج (تاریکی شب) منتظر بازدید آثارش است.

نگارخانه نگاه و حمله حیدری

حمله حیدری، عنوان نمایشگاه نقاشی در نگارخانه نگاه تهران است که نقاشی های علی حیدری را تا ۲۶ آبان سال جاری در معرض دید عاشقان هنر نقاشی قرار می دهد. برای تماشای این تابلو ها به خیابان مطهری، خیابان جم،‌ خیابان غفاری، شماره ۶۴ مراجعه کنید.

پرتال این نگارخانه در این نشانی در دسترس است.

تنیدگی در گالری ۲۶

untitled-1

نقاشی های مرتضی اردلان تا ۲۰ آبان در نگارخانه ۲۶ تهران در معرض دید علاقمندان قرار دارد. وی در بیانیه این نمایشگاه آورده است:

«تنیدگی، در هم آمیختن. در هم تنیدن. در هم پیچیدن. در هم فرورفتن. فارغ شدن. زایش. نقاشی و طراحی وسیله‌ی حرف زدن من است. برای من بهانه است. با طراحی و نقاشی با خود، گفتمان می‌کنم، خودم را به چالش می‌کشم، خودم را حل می‌کنم، کش‌مکش‌های درونم را پاسخ می‌دهم. در جهان یافت شده، خود را ادامه می‌دهم و چیزهای تازه کشف کرده و با تغییر همراه می‌شوم. در دنیای خودم سیر می‌کنم و به جهان دیگران سرک نمی‌کشم.

نقاشی هیچ‌گاه برایم «کار عجیب کردن» نبوده است، باید حرفت را بزنی، به روش خودت و با بیان خودت؛ نقاشی برایم کوششی فکری است. درهم تنیدگی چیزی است که برایش فعالیت می‌کنیم؛ برایش می‌کوشیم؛ برای بودن. برای راحت شدن. برای بقا.»

این نگارخانه در نشانی فرمانیه شرقی، خیابان سلمان پور، شماره ۲۶ واحد ۳ قرار دارد.

امکان رخداد به گالری آ رفت

2

نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان امکان رخداد تا ۲۸ آبان سال جاری در نگارخانه آ بر پا شده است. درباره این نمایشگاه جالب آمده است:

امکان رخداد، تلاشی است در جهت گرد هم آوری اشکال متفاوت و متاخر از دستاوردهای نوجویانه. خالقین جوان این آثار عمدتا شناخته شده هستند. بنابراین، هدف از نمایش نمی توانست معرفی این چهره ها باشد. منتها این رخداد در چیدمان خود به دنبال ترسیمی از یک افق عمومی تر می گردد.

در تعریفی ساده تر، آثار فوق، پاسخی به دیده بارگی بیننده ی معاصر هستند. دیده بارگی در معنای مطالبه ی محقق نشده، کلیشه های پیش موجود، مجادلات عینی قابل لمس و در نهایت تجربه ی زیبایی شناختی غیر مسلط. آنجایی که بیننده ی غیر منفعل می تواند چشم اندازی از یک برهه ی تاریخی را به واسطه ی یک مرور اجمالی و یک تجربه تصویری لمس کند.

برای تماشای آثار نقاشی ده ها هنرمند تهرانی، به خیابان کریم خان زند، خیابان عضدی، کوی اردشیر، شماره ۷ مراجعه کنید. پرتال این نگارخانه در این لینک در دسترس است.

شکوه باغ به نگارخانه ماه رفت

3

شکوه باغ، عنوان نمایشگاه نقاشی احمد پرمو، نقاش جوان تهرانیست که آثار خود را تا اول آذر ماه در این نگارخانه در معرض دید علاقمندان قرار می دهد.

این نگارخانه در نشانی خیابان آفریقا، کوی گلستان، شماره ۲۶ قرار دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر به پرتال نگارخانه در این نشانی مراجعه کنید.

خیم و خیم به گالری رج رفت

نگارخانه رج تهران، تا ۱۸ آبان میزبان نمایش گروهی عکس های شماری از عکاسان جوان تهرانیست که آثار خود را به طبیعت روی زوال در برخی از نقاط کشور اختصاص داده اند. صونا بسیطی، سمیرا هاشمی و اردلان صدیقی، در این نمایشگاه گروهی، طبیعت بی حال این روزهای برخی از نقاط کشور را به تصویر کشیده اند.

برای تماشای این تصاویر، به خیابان بهشتی، خیابان پاکستان، کوی حکیمی، شماره ۴ مراجعه کنید. پرتال این مجموعه نیز در این لینک قرار دارد.

روز آبی به گالری ایوان رفت

4

نمایشگاه انفرادی نقاشی های آبرنگ فریدون امیدی، این روز ها در گالری ایوان، در معرض دید عاشقان نقاشی قرار دارد. برای تماشای آثار می توانید تا ۲۱ آبان سال جاری به این نگارخانه مراجعه کنید. در بیانیه این نمایشگاه آمده است:

«روز آبی مفهومی است از نما و چشم اندازی مسخ شده، ثابت و یا متحرک که اجرای آن دچار سانحه، وقفه یا تغییر آنی شده‌اند و لحظه‌ای دیگر گویی از دید ما ناپدید یا دور خواهند شد.

اسکله‌ها، دکل‌ها، پل‌ها و راه‌هایی را می بینیم که با پرسپکتیو یک نقطه‌ای، مسیر دید بیننده را به مرکز یا دور دست هدایت می کنند. از لا‌به‌لای سفیدی یا سیاهی زمینه، تصویر‌هایی از لحظه‌های بی زمان (با حجم فشرده و غلظت و در هم تنیدگی رنگ‌ها و با گودی و برجستگی) لایه‌لایه از رنگ‌های خالص پدیدار می شوند.»

برای کسب اطلاعات بیشتر به پرتال نگارخانه در این نشانی مراجعه کنید.

موسسه فرهنگی هنری صبا

نمایشگاه «سقاخانه: یک جنبش ملی» با بیش از ۳۰ اثر هشتم آبان‌ماه در مؤسسه صبا افتتاح می‌شود. در این نمایشگاه آثار کمتر دیده‌شده از هنرمندانی مانند حسین زنده‌رودی، صادق تبریزی، ناصر اویسی، مسعود عربشاهی، جعفر روح‌بخش و همچنین زنده‌یادان فرامرز پیل‌آرام، ضیاءالدین امامی و منصور قندریز در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

این نمایشگاه از ۹ آبان ۱۳۹۵ در نگارخانه خیال مؤسسه فرهنگی هنری – پژوهشی صبا، میزبان هنردوستان است و تا ۲۹ آبان ادامه خواهد داشت.

علاقه‌مندان برای دیدن این نمایشگاه می‌توانند شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۸ به نشانی خیابان ولی‌عصر (عج)، خیابان طالقانی، خیابان شهید برادران مظفر، شماره ۱۲۵ مراجعه کنند.

خانه کاریکاتور

نمایشگاه گروهی کارتون و کاریکاتور در خانه کاریکاتور برپا شده است. آثار هنرمندانی مانند افراسیاب حکمت، سعید صادقی، محمدجواد زارع مذهبیه، فرامرز کشتکار، محمدحسین اکبری، امیر فتحعلی‌نژاد، مجتبی اژدری، سروش خاش، احمدرضا سهرابی، مهدی عمادی، احسان ساعیان، مرضیه دهقان، محمدهادی قناعت پیشه، گیلدا خلیفه، یاسین حسینی و فاطمه محبی با حضور افتخاری کامبیز درمبخش در این نمایشگاه ارائه شده است.

علاقه‌مندان برای دیدن این نمایشگاه می‌توانند از ۳ تا ۱۷ آبان‌ماه ۱۳۹۵ از ساعت ۹ تا ۱۷ به نشانی تهران، خیابان شریعتی، تقاطع همت، خیابان گل‌نبی غربی، بعد از میدان شهید احمدی روشن (کتابی)، پلاک ۴۴ مراجعه کنند.

گالری تم و لحظه های ناقطعی

نمایشگاه عکسی تا ۱۹ آبان ماه در گالری تم برپاست که به روایتی مستند از جنگ ایران و عراق می پردازد که توسط رهام شیراز، مدرس عکاسی و روزبه ملکی، کارشناس ارشد عکاسی تدارک دیده شده است.

g3

این نمایشگاه، نگاهی مطالعاتی و زیباشناسانه درباره عکس های دهه ۶۰ کشور ( مهمترین رویداد این دهه: هشت سال جنگِ عراق علیه ایران) دارد و می کوشد تا برآیند بیش از چهار ماه بررسی و کنکاش درباره عکس های جنگِ ایران و عراق را در معرض دید عاشقان عکاسی به خصوص عکاسی جنگ قرار دهد.

باید اذعان داشت که این نگاه صرفا زیبا شناسانه بوده و از ابتدا پیشینه تاریخی عکاسان کنار گذاشته شد و فقط آثار عکاسی ایشان مرور و بررسی شده اند. قابلیت “عکاس – رزمنده” برای ثبت رویداد های جنگ، سبب شده بود تا در زمان جنگ، خروجی عکاسانه آنها بیشتر منبع مستند خبری و آگاهی بخش برای افراد درگیر آن دوره باشد، تا اینکه از دیدگاه هنری دیده شوند.

در بخشی از بیانیه نمایشگاهِ لحظه نا قطعی آمده است : اگر عکاس خیابانی را شخصیتی بدانیم که به واسطه‌ی مواجهه‌اش با فضاهای شخصی دیگران در یک «عمومی‌» مانند خیابان به قاب‌های ذهنی‌اش دست پیدا می‌کند، عملکرد عکاس-رزمنده‌های این مجموعه بسیار نزدیک به عکاسی خیابانی است.

گفتنی است، این نمایشگاه بخشی از پروژه آکادمی عکاسی هنر های معاصر و گالری تِم برای بررسی زیباشناسانه عکاسی دهه های ۶۰، ۷۰ ، ۸۰ و ۹۰ عکاسی کشور است که دهه ۶۰ آن با همکاری بی دریغ و ارزشمند بخش مدیریت و کارکنان محترم انجمن عکاسان دفاع مقدس سامان یافته و سازمان گرفته است.

گالری تم را در این نشانی دنبال کنید.

نگارخانه راه ابریشم با خیابان ولیعصر آمد

باز هم برای عاشقان عکاسی، نگارخانه ای در پایتخت، آماده پذیرایی از علاقمندان هنر مستند نگاری است. نگارخانه راه ابریشم با نمایشگاه عکس خیابان ولیعصر تا ۱۷ آبان پذیرای بازید مخاطبان گالری گردی خواهد بود. این نمایشگاه عکس گروهی با انتخاب مهدی وثوق نیا برپا شده است.

g5

در بیانیه این نمایشگاه آمده است:

ثبت بی‌واسطه ی «خیابان ولی‌عصر» به عنوان یکی از شاهراه‌های مهم کلان شهر تهران، که تاریخ و فرهنگ پایتخت را از «میدان راه آهن» تا «میدان تجریش» در خود جای داده اولین انگیزه‌ی شکل‌گیری این گروه در یک کارگاه عکاسی مستند بوده‌ است.

آنچه که اکنون به تماشایش خواهید رفت، مجموعه عکس‌های آن کارگاه است. در امتداد مسیر هجده کیلومتری «خیابان ولی عصر» بسیاری از مهم ترین مراکز اجتماعی، اقتصادی، تفریحی و آموزشی جای گرفته‌اند؛ این موضوع سبب تنوع دیداری گسترده در چشم اندازهای شهری و کار عکاسانی شده که تلاش کرده‌اند در زمانی نزدیک به یک سال کنش عکاسانه‌ی خود را در این خیابان به گونه‌های متفاوت شکل دهند.

برای مشاهده این تصاویر جالب از خیابان ولیعصر تهران به نشانی خیابان لواسانی غربی، بین خیابان آبکوه و آقایی شماره ۱۰۳ مراجعه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر به پرتال گالری راه ابریشم مراجعه کنید.

گالری اعتماد و نمایشگاه سکوت

g6

اگر عاشق مجسمه و چیدمان هستید، به نمایشگاه سکوت در نگارخانه اعتماد یک مراجعه کنید که تا ۲۵ آبان سال جاری میزبان عاشقان مجسمه سازی خواهید بود. کامبیز شریف، جدید ترین آثار خود را به همراه کتاب جدیدش به نمایش گذاشته است.

برای مشاهده آثار این هنرمند جوان به نگارخانه اعتماد یک به نشانی نیاوران، میدان یاسر، خیابان یاسر، خیابان موسوی، خیابان بوکان، دو راهی سمت راست شماره ۴ مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر به این درگاه مراجعه کنید.

در سالن شماره ۲ این نگارخانه نیز آثار نقاشی و چیدمان سپیده سحر با عنوان مرثیه ای برای یک باغ در معرض دید علامندان به هنر چیدمان قرار گرفته است که البته تا ۱۱ آبان برپا خواهد بود.

گالری دستان+۲

یکی از گالری های جدیدی که در بسته هفتگی گالری گردی روزیاتو معرفی می کنیم، نگارخانه دستان +۲ است که گویا تا ۱۶ آبان ماه، میزبان نمایش آثار طراحی، نقاشی و چیدمان خواهد بود که در نمایشگاهی با عنوان چه سیاه برگزار می شود.

این نمایشگاه به معرفی آثار حبیب فرج آبادی اشاره می کند. برای مشاهده این آثار به نگارخانه دستان+۲ به نشانی: خیابان فرشته شماره ۸۲ مراجعه کنید. سایت این مجموعه نیز در این آدرس در دسترس خواهد بود.

نگارخانه والی

عاشقان نقاشی تا ۱۸ آبان فرصت دارند تا از تابلوهای نقاشی سیروان کنعانی بازدید کنند. آثار این نمایشگاه مجموعه ۲۴ اثر رنگ روغن حاصل بخشی از فعالیت حرفه ای نقاشی سیروان کنعانی در سالهای ۹۴ و ۹۵ است که با موضوع برداشتی متفاوت و آزاد با گرایش اکسپرسیونیسم و فوویسم از درخت و آب و انسان معاصر و همچنین خانه ها شکل گرفته است.

این نمایشگاه دوازدهمین نمایشگاه انفرادی سیروان کنعانی است که در گالری والی تهران برگزار می شود. او تاکنون در بیش از ۲۵ نمایشگاه گروهی طراحی و نقاشی و عکس نیز حضور داشته است.

برای مشاهده آثار به نشانی میدان ونک، خیابان شهید خدامی شماره ۷۲ مراجعه کنید. سایت مجموعه نیز در این نشانی در دسترس خواهد بود.

گالری آریانا

g12

گالری آریانا حراج آثار کامبیز درمبخش – کاریکاتوریست – به‌مدت دو هفته برگزار می‌شود. این طراح و کاریکاتوریست بیش از ۵۰۰ اثر اصل خود را از قیمت ۱۰۰ هزار تومان به بالا، به حراج می‌گذارد.

این حراجی با عنوان «آتیش زدم به مالم!» برگزار می‌شود. این هنرمند در حراج یادشده، آثاری را از میان کارهای طراحی، کاریکاتور، نقاشی، تصویرسازی، مینیاتور و عکاسی برای فروش می‌گذارد.

افتتاحیه‌ی این حراجی ۳۰ مهرماه از ساعت ۱۷ تا ۲۱ در گالری «آریانا» برگزار شد. علاقه‌مندان برای شرکت در این حراجی می‌توانند به مدت دو هفته به نشانی الهیه، ابتدای خیابان فرشته (شهید فیاضی)، شماره ۹ مراجعه کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر به اینستاگرام کامبیز درمبخش به این نشانی مراجعه کنید.

موزه فلسطین

خبر آخر این که نمایشگاهی از مجسمه های چوبی محمود رفعتی در موزه هنرهای معاصر فلسطین برپا می شود. این نمایشگاه شامل ۵۳ اثر چوبی است که این هنرمند در سال های اخیر خلق کرده است. این نمایشگاه تا ۱۶ آبان ماه در موزه هنرهای معاصر فلسطین میزبان علاقه مندان است.

همراهان همیشگی

امیدواریم بسته خبری این هفته گالری گردی روزیاتو بتواند آخر هفته های پاییزی را برای تهران گرد ها، به فرصتی برای آشنایی با هنر و فرهنگ پایتخت ۲۳۰ ساله ایران تبدیل کند.

همواره سرویس فرهنگ و هنر روزیاتو آماده دریافت تصاویر و گزارشات شما از گالری گردی های تهران و سایر شهر ها خواهد بود. با ما از طریق شبکه های اجتماعی در تعامل باشید.

[ منابع: انجمن عکاسان ایرانی، بخش گالری خبرگزاری ایسنا، بخش گالری خبرگزاری ایرنا، بخش گالری خبرگزاری مهر ]

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود