گزارش روزیاتو از سوء استفاده از متقاضیان ثبت نام گرین کارت

شیوه های سوء استفاده از کاربران متقاضی ثبت نام گرین کارت

گزارش روزیاتو از سوء استفاده از متقاضیان ثبت نام گرین کارت

طبق قانون مهاجرت سال ۱۹۹۰ میلادی ایالات متحده آمریکا، بر اساس برنامه (Diversity Visa)، سالانه ۵۵ هزار نفر از ملیت هایی که نرخ پایینی از مهاجران در این کشور را در اختیار دارند، از طریق ثبت نام رایگان و قرعه کشی، موفق به دریافت کارت سبز ورود به این کشور می شوند. نخستین دوره که در سال ۱۹۹۵ میلادی برگزار شد، به عنوان DV-1 اطلاق شد و اکنون برنامه DV2018 در جریان است.

این برنامه پذیرش مهاجران به آمریکا که از اواسط مهر ماه سال جاری آغاز شده است، تا چند روز آینده ادامه دارد و میلیون ها مشتاق مهاجرت به این کشور، از طریق پرتال اینترنتی رسمی دولت آمریکا که برای ثبت نام در برنامه گرین کارت راه اندازی شده است، به ثبت نام اقدام می کنند.

در ایران، طبق بررسی های رسانه ای، سالانه بیش از ۴ هزار نفر در سال های اخیر در این سامانه قرعه کشی دیجیتالی انتخاب شده و برای مراحل بعدی، پذیرش شده اند. به نظر می رسد این برنامه که شرایط خیلی خاصی هم برای شرکت کنندگان در نظر نمی گیرد و تنها تحصیلات دبیرستان و حداقل سن برای ثبت نام کفایت می کند،‌ سالانه میلیون ها دلار، سرمایه را از کشور خارج می کند که در جای خود، جای تامل دارد.

تمایل برخی از مدیران دولتی برای دریافت کارت اقامت این کشور پس از دوران مسئولیت نیز سبب شد تا اخیرا، در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی که با حضور وزیر اطلاعات برگزار شد، وزیر اطلاعات اعلام کرد که به مسئولان گفته شده است که بین مسئولیت و تابعیت مضاعف، می بایست یکی را انتخاب کنند.

گویا مقوله گرین کارت، نه تنها سرمایه های اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده بلکه در سطوح مدیریت کلان نیز، چالش هایی را متوجه مسئولان اطلاعاتی و امنیتی کشور کرده است تا در راستای سیاست های پدافند غیر عامل، به این موضوعات مرتبط با کارت سبز و تابعیت مضاعف، نگاه ویژه ای داشته باشند.

g1
قریب به ۲ میلیون نتیجه جست و جو درباره کلید واژه گرین کارت در گوگل ایندکس شده است

اما  به هر حال، بحث این گزارش آن نیست که چرا عده ای برای ثبت نام در این برنامه مهاجرتی اقدام می کنند و خواستار خروج از کشور و مهاجرت دائمی و در اختیار گرفتن تابعیت دیگری در آینده هستند.

بلکه، بررسی های رسانه ای و یافته های میدانی نشان می دهد که در یک ماهه اخیر، مقوله ثبت نام در برنامه گرین کارت آمریکا، عاملی برای کلاهبرداری های سایبری مجرمان اینترنتی و هم چنین سو، استفاده از کم اطلاعاتی کاربران توسط عده ای شده است.

از راه اندازی درگاه هایی که برای انجام خدمات گرین کارت، به ترفندهایی متوسل شده و پول های کلانی به جیب می زنند تا کافی نت هایی که برای یک ثبت نام ساده ، ‌ده ها هزار تومان از هموطنان پول می گیرند و حتی برخی هم، خود را واحد مجاز تهیه عکس گرین کارت آمریکا اعلام می کنند!! بله! این ها بخشی از واقعیت هایی است که جامعه اطلاعاتی کشور، امروزه با مقوله ای به نام تراژدی گرین کارت روبروست و جیب خیلی ها را پر پول می کند.

g00
گزارش خبرگزاری مهر از یک کافی نت با ادعایی عجیب!

گزارش امروز، نگاهی دارد به برخی از چالش هایی که مقوله گرین کارت در طول یک ماه اخیرا به دنبال داشته است.

هشدار  پلیس فتا به کلاهبرداری گرین کارتی

خرداد امسال بود که رئیس اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس سایبر (فتا) کشورمان در ادامه گزارشاتی که از رمزگشایی رفتارهای کلاهبرداران اینترنتی و مجرمان سایبری به طور متناوب ارائه می کند، نسبت به اقدام مجرمان حرفه ای فضای مجازی مبنی بر کلاهبرداری گرین کارتی از شهروندان هشدار داد.

این مقام پلیس سایبر گفته بود که برخی از رفتارهای مجرمانه بزهکاران مجازی، درخواست وجوه ارزی به حساب کلاهبرداران از سوی کاربران ناشناس به سیستم گرین کارت بوده تا آن ها نسبت به ثبت نام افراد در سیستم تعبیه شده اقدام کنند.

ایشان درباره ترفند کلاهبرداران قرعه کشی اقامت گفته بود که این کلاهبرداران سایبری، با ارسال پیامک و پست الکترونیک به شهروندان و وعده این که شما برنده قرعه کشی اقامت شده اید،‌ از شهروندان می خواهند برای انجام کارهای اقامتی، اقدام به واریز ارز به حساب آن ها نمایند.

رئیس اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا گفته بود که برخی از کلاهبرداران حرفه ای، قبل از اعلام نتایج قرعه کشی، با ارسال ایمیل و این که آن ها توانایی تاثیرگذاری در نتایج قرعه کشی را دارند، خود را وکلای معروف بین المللی معرفی کرده و از شهروندان، تقاضای پول می کنند.

وی به نکته مهمی اشاره کرده بود و آن این که برخی از کلاهبرداران، در خارج از مرزهای کشور بوده و در صورتی که افراد، تحت کلاهبرداری قرار بگیرند،‌ رسیدگی به موضوع با توجه به قوانین و مقررات بین المللی، سخت و پیچیده می شود.

g7
در برخی از معابر شهر ها، آگهی های زیادی برای ثبت نام قرعه کشی مثل مقاله ISI‌دیده می شود

ایشان درباره بارگذاری سایت های جعلی و فیشینگ اقامتی در فضای سایبر و تبلیغ آن برای ثبت نام با هدف دستیبای به اطلاعات مالی افراد نیز گفت که این ترفند نیز اکنون در فضای مجازی جریان داشته و کاربران بی اطلاع علاقمند به قرعه کشی اقامت را تهدید می کند.

وی سایت های جعلی ثبت نام در قرعه کشی و تسهیل و تسریع فرآیند پذیرش علاقمندان به گرین کارت آمریکا را با هدف سرقت اطلاعاتی و شناسایی افراد و خانواده شخصیت های مهم کشوری و لشکری عنوان کرد.

مهر ماه ۹۲ بود که پلیس فتا اصفهان، خبر از دستگیری فردی داد که در اصفهان، با راه اندازی پرتالی، با هدف ثبت نام در گرین کارت، از مردم کلاهبرداری می کرد.

ماجرا از این قرار بود که در جریان رصد و پایش فضای مجازی توسط کارشناسان پلیس و مشاهده درگاهی با عنوان پرداخت تنها ۷۰۰ هزار ریال برای شرکت در قرعه کشی گرین کارت، موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس قرار گرفت.

پس از بررسی ها مشخص شده که سایت جعلی بوده و قصد کلاهبرداری و سوء استفاده از کاربران را داشته که در نهایت، متهم ۲۷ ساله دستگیر شد.

رواج سایت های سو، استفاده از بی اطلاعی کاربران

در یک دهه اخیر، با افزایش میزان کاربران اینترنت در ایران و رونق فناوری اطلاعات در کشور که گسترش شبکه های اجتماعی و پیام رسان های موبایلی نیز در توسعه آن تاثیرگذار بود، پرتال های فارسی زبانی که به اطلاع رسانی درباره ثبت نام در قرعه کشی گرین کارت آمریکا اقدام می کردند نیز روند صعودی به خود گرفت.

اگر در دهه هفتاد و هشتاد شاهد چند پرتال در این حوزه بودیم،‌ اکنون صدها پرتال فارسی روی دامنه های مختلف کشوری و غیر کشوری ایران طراحی و بارگذاری شده و به شیوه های مختلفی، درباره این برنامه، توضیحاتی ارائه کرده و می کوشند، با ترفند بهینه سازی کلمات در موتورهای جست و جو (SEO)، رتبه بالایی در گوگل پیدا کرده و اهداف دیگری را در این بستر، هدایت و راهبری کنند.

برخی از این پرتال ها که بر روی پسوند های عمومی (GTLD)‌ مانند COMNET/ORG طراحی و بارگذاری شده اند، ادعاهایی عجیبی را مطرح کرده اند که با واقعیت هایی که در پرتال رسمی ثبت نامی این برنامه تحت پسوند رسمی دولت آمریکا (.gov) اعلام شده است، مغایرت کامل دارد.

g2
تصویر یکی از پرتالهای ارائه دهنده خدمات مضاعف ثبت نام در قرعه کشی گرین کارت

مثلا یکی از این پرتال ها از کاربران خود می خواهد پس از ثبت نام، از طریق سیستم پرداخت الکترونیک پی پال، به این سایت وجهی پرداخت کرده تا فرآیند ثبت نامی و پیگیری پرونده آن ها را در دستور کار قرار دهد  و از خدمات خاصی نیز برخوردار شوند.

مثلا به کاربران مشتاق به ثبت نام گرین کارت از طریق این پرتال گفته شده که در این درگاه آن ها، امکان ثبت نام در طول سال وجود دارد! این در حالی است که ثبت نام در قرعه کشی گرین کارت، ظرف تاریخ مشخصی به پایان می رسد و امکان ثبت نام دیگر وجود ندارد.

هم چنین این پرتال مدعی شده که ثبت نام از طریق پرتال آن ها، امکان چک کردن وضعیت پذیرش را در هر زمان فراهم می کند در حالی که نتایج قرعه کشی گرین کارت هر ساله در بازه زمانی مشخصی اعلام می شود و امکان بررسی در هر زمان، کذب است.

این پرتال ادعا می کند که مرور کارشناسی اطلاعات فرم های ثبت نامی را پیش از ثبت نام انجام می دهد، در حالی که هیچ کاربری نیاز به ورود اطلاعات تخصصی و خاصی نیست و تنها اطلاعات هویتی از متقاضی دریافت می شود.

در این پرتال ادعای خنده دار دیگری نیز مطرح شده است که نشان گر این واقعیت است که تا چه اندازه برخی از مشتاقان گرین کارت، با بالا ترین سطح بی اطلاعاتی و سواد رسانه ای برخوردار بوده که چنین دام هایی توسط کلاهبرداران پهن می شود.

در این پرتال آمده که قابلیت ثبت نام در سایت گرین کارت به زبان فارسی نیز وجود دارد و کاربران می توانند نسبت به به روز رسانی اطلاعاتی فرم های ثبت شده در هر زمان اقدام کنند که این موضوع نیز طبق مفاد سایت اصلی قرعه کشی، ‌نادرست است.

g3
تصویر صفحه ای پرتال مدعی ثبت نام در قرعه کشی گرین کارت

همان طور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، این سایت برای ادعای دریافت وجه جهت ثبت نام در قرعه کشی رایگان گرین کارت آمریکا. دلایل عجیبی آورده که ملاحظه می کنید. با وجود این که برای ثبت نام در قرعه کشی، هیچ مدارکی جز یک قطعه عکس رنگی از کاربران خواسته نمی شود، این پرتال مدعی شده که یکی از دلایل اخذ وجه از کاربران، کنترل مدارک آن ها بوده و سالانه درصدی از کاربران به خاطر این موضوع از گردونه رقابت حذف می شوند!

یکی دیگر از پرتال هایی که به موضوع ثبت نام اشاره دارد، پرتالیست که بر روی پسوند عجیب .site بارگذاری شده و ایندکس آن را در زیر مشاهده می کنید.

g4

در این سایت، ۵۰ هزار تومان! ار متقاضیان ثبت نام رایگان در قرعه کشی آمریکا دریافت می کند تا آن ها را پس از ۷۲ ساعت در سیستم ثبت نام کند. جالب است که این مجموعه مجهول الهویه در ارائه خدمات اعلام کرده است که:

تمام حقوق این وبسایت متعلق به دفتر اخذ ویزا و مشاوره ثبت نام گرین کارت و مهاجرت به آمریکا می باشد و هر گونه کپی برداری، پیگرد قانونی دارد!!!

g5

این که مجموعه ای (دفتر اخذ ویزا و مشاوره!!) بدون نام و نشان و آدرس، نسبت به پیگرد قانونی کپی برداران اقدام می کند، از جمله مقولاتیست که در این کسب و کار کلاهبردارانه، جای تامل دارد.

g6
تصویر بخش ارتباط با ما در سایت مدعی دفتر اخذ ویزا و مشاوره اینترنتی قرعه کشی گرین کارت

همان طور که در بررسی اجمالی برخی از درگاه های ثبت نام قرعه کشی گرین کارت مشاهده کردید، با وجود ان که این ثبت نام رایگان و فرآیند ثبت نامی بدون نیاز به مدارک و اطلاعات خاص قابل انجام است، اما این درگاه ها با شگردها و ترفند های مختلفی که به صورت مصور به برخی از آن ها اشاره کردیم، تلاش دارند تا نسبت به اخذ وجه از افراد مبادرت کنند.

تراژدی ثبت نام های کافی نتی

در طول چند هفته اخیر، برخی از شهروندانی که به برخی از کافی نت ها در برخی از نقاط کشور مراجعه کرده بودند، با صحنه های عجیبی رو به رو شدند. یکی از شهروندان گفته بود که کافی نتی در فلان نقطه پایتخت، برای ثبت نام در برنامه قرعه کشی، ۳۰۰ هزار ریال از وی دریافت کرده است.

برخی از کافی نت ها، نسبت به تصویر برداری از مشتریانی که خواهان ثبت نام اینترنتی در تارنمای ثبت نام رسمی قرعه کشی دارند نیز اقدام کرده و پس از روتوش عکس، مبالغی را نیز از این راه به جیب می زنند.

گروهی از سود جویان گرین کارتی نیز به واسطه مقولات روتوش عکس و مسائل فنی مربوط به عکس خود که در هنگام ثبت نام باید وارد کرد، نسبت به درآمد زایی از طریق اینستاگرام و تلگرام اقدام می کنند که در چند روز آینده نیز افزایش می یابد.

رواج ثبت نام هزاران نفر از هموطنان در کافی نت های شهرهای مختلف کشور در حالی با روش های و اخذ مبالغی مختلف صورت می گیرد که طبق گفته های سرهنگ خلیل هلالی، رییس پلیس نظارت بر اماکن عمومی، فعالیت کافی نت ها و مراکز خدمانت رایانه ای کشور برای ثبت نام لاتاری و دریافت گرین کارت، غیر قانونی است و پلیس با متخلفان برابر قانون برخورد خواهد کرد.

با وجود هشدار های پلیس اماکن و حتی  پلیس سایبر نسبت به مقوله ثبت نام و کلاهبرداری از کاربران و سو، استفاده از بی اطلاعی آنان، هم چنان درگاه های اینترنتی مجهول الهویه که تنها نشانی آن ها، ای میل در GMAIL بوده یا آی دی تلگرام، نسبت به ارائه خدمات به طیف هایی از کاربران مشغول هستند و کافی نت ها نیز از این قاعده مسنثتی نیستند.

این که چرا پلیس با وجود تابلو های بزرگ و کوچکی که امروزه بر در و دیوار شهر ها درباره ثبت نام قرعه کشی گرین کارت در کافی نت ها و برخی از آتلیه های عکاسی! دیده می شود، برخوردی قاطعی انجام نداده، موضوعی است که باید مورد بررسی قرار بگیرد. چرا که برخی از هموطنان عزیز، بدون اگاهی و اشراف اطلاعاتی از چند و چون ماجرای قرعه کشی گرین کارت، در دام متخلفان مجازی و حقوقی قرار می گیرند.

توصیه های روزیاتویی

۱- امیدواریم پلیس همیشه بیدار سایبر کشورمان، پرتال های فعالی که به صورت غیر قانونی  و بدون نام و نشان، به ارائه خدمات غیر قانونی در فضای جامعه اطلاعاتی کشور به خصوص در این حوزه فرا ملی مشغول هستند، شناسایی و برخورد قانونی با آن ها انجام دهد تا از تضییع حقوق هزاران کاربر ناآگاه جلوگیری شود.

۲- پلیس اماکن نیروی انتظامی با توجه به غیر قانونی بودن ثبت نام متقاضیان قرعه کشی گرین کارت در کافی نت ها و به منظور جلوگیری از سو، استفاده مالی و اطلاعاتی از مراجعان این مراکز، نسبت به اطلاع رسانی این موضوع در صنوف مربوطه اقدام کند.

۳- رسانه ملی با توجه به حساسیت موضوعی که برای کاربران ایرانی اینترنت درباره ثبت نام وجود دارد، مطلوب است تا درباره ترفندهای سو،‌ استفاده مالی و هویتی از آنان در فضای مجازی و کافی نت ها و امثالهم، اطلاع رسانی گسترده ای را انجام دهد تا از قربانی شدن کاربران بیش تری جلوگیری شود.

۴- هیچ شخص حقیقی یا حقوقی در ایران یا خارج از کشور، امکان اطلاع رسانی درباره نتیجه قرعه کشی و هم چنین تسهیل  و تسریع فرآیند ثبت نامی و تضمین برنده شدن افراد را ندارد و در صورتی که با چنین آگهی هایی در فضای مجازی یا غیر  مجازی مواجه شدید، مراتب را به پلیس سایبر یا وزارت اطلاعات منعکس کنید.

۵- ارائه خدمات اینترنتی مانند ثبت نام های چند ده هزار تومانی در برنامه قرعه کشی که در برخی از کافی شاپ های مراکز استان ها بعضا مشاهده می شود، موضوعی است که مثل تراژدی تزریق بوتاکس در آرایشگاه های زنانه، جای تامل دارد!

امیدواریم در سال های آینده، شاهد گرفتار شدن شمار کم تری از شهروندان در دام کلاهبرداران مجازی و کافی نتی با شگردهای مربوط به ثبت نام قرعه کشی کارت اقامت باشیم.

[ منابع: خبرگزاری مهر، خبرگزاری ایسنا، پلیس سایبر ]

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • عاطفه آبان ۱۵, ۱۳۹۵

    شوووخی میکنید!!!۱
    مرکز مجاز عکس گرین کارت!!! مگه داریم؟ مگه میشه؟
    یا خدااا

  • فرهاد آبان ۱۵, ۱۳۹۵

    اقا راست میگید
    من در همین تهران دیدم. طرف ۴۰ هزار تومن گرفت برای ثبت نام ۲ نفر. کلا یه ربع هم وقت نگرفت