آیا تعرق بیش از اندازه، هشداری در مورد وضعیت سلامت افراد به حساب می آید؟

متخصصان در این باره می گویند ...

آیا تعرق بیش از اندازه، هشداری در مورد وضعیت سلامت افراد به حساب می آید؟

زمانی که هوا گرم است و عرق می کنید کاملا طبیعی است. اما موارد دیگری وجود دارند که عرق کردن بیش از اندازه می تواند باعث ایجاد نگرانی هایی شود.

پروفسور «کریاگ کرندال» از بخش داخلی دانشکده پزشکی دانشگاه تکزاس می گوید: “تفاوت های بیولوژیکی در افراد می تواند دلیلی بر میزان عرق کردن متفاوت در آنها باشد.”

وی ادامه می دهد، ممکن است دو فرد با وزن، قد و جنسیت یکسان وجود داشته باشند که یکی از آنها دو برابر دیگری عرق می کند و علت این امر را به غدد عرق بیشتر در فرد موردنظر ربط می دهند. وی در مورد ارتباط تعرق و میزان سلامتی بر این باور است که به سختی می توان از میزان عرق کردن افراد به وضعیت سلامت آنها پی برد.

اما زمانی که جامعه آماری بزرگ تری مورد مطالعه قرار می گیرند، می توان به الگوهایی در این مورد نیز دست پیدا کرد.

5

در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۰ میلادی و در ژاپن انجام پذیرفت، به بررسی دو متغییر میزان تعرق و تناسب اندام در افراد پرداخته شد. دکتر «یوشیمیتسو اینوئی» از دانشگاه بین المللی اوساکا، در مورد نتایج این پژوهش اذعان می دارد که نه تنها افرادی که از تناسب اندام بهتری برخوردارند، بیشتر عرق می کنند بلکه آنها در زمان شروع به تمرین های ورزشی هم نسبت به گروه مقابل خود که از اندام متناسبی برخوردار نیستند، زودتر به عرق کردن می افتند. وی به این امر نیز اشاره کرد که در کل مردها بیشتر از زن ها عرق می کنند.

دکتر کرندل در این مورد می گوید: “عرق کردن با بالاتر رفتن حرارت بدن انجام می گیرد و کسانی که بیشتر ورزش می کنند این حرارت در بدن شان بیشتر تولید می شود و در نتیجه بیشتر عرق می کنند.”

به دلیل مشابهی هم است که مردان در مقایسه با زنان تعرق بیشتری دارند. بزرگسالانی که وزن بیشتری دارند و چاق هستند به دلیل ابعاد بزرگ تر بدنی که تولید حرارت بیشتری نیز می کند، نسبت به سایر گروه ها، تعرق بیشتری دارند.

مطالعات کرندل نشان می دهد که در کل افراد در معرض هوای گرم تر بیشتر عرق می ریزند. وی می گوید: “میان فردی که اینجا و در تکزاس زندگی می کند با کسی که در مونتانا زندگی می کند به دلیل میزان دما و رطوبت هوا تفاوت هایی در میزان عرق کردن وجود دارد.”

بنابراین باید گفت که اساسا عرق کردن مقوله پیچیده ای است. با این حال بیشتر مطالعات گواه بر این هستند که تعرق به دلیل افزایش حرارت بدن به هر دلیلی چون ورزش کردن است. بنابراین اینکه کم یا زیاد عرق می کنید نمی تواند اطلاعات چندانی در مورد وضعیت سلامت تان بدهد.

بله درست است، انواع دیگری از عرق کردن وجود دارد که ربط چندانی به تغییرات حرارتی بدن ندارند.

به عنوان مثال زمانی که افراد مضطرب می شوند، بیشتر عرق می کنند. کرندل در این باره می گوید، غدد عرقی که در مواقع استرس فعال می شوند با غدد عرقی که هنگام ورزش کردن یا بالارفتن دمای هوا به کار می افتند متفاوت هستند. دکتر کرندل در مورد محل قرار گرفتن غدد مرتبط با اضطراب می گوید: ” غددی که با احساسات ما در ارتباط هستند  اغلب در زیر بغل، کف دست و پا قرار گرفته اند.” هنوز هم هیچ پژوهشی دال بر اینکه افرادی که بر اثر اضطراب بیشتر عرق می کنند در مقابل آنهایی که بدن شان چنین عکس العملی را نشان نمی دهد، در وضعیت بدتری از سلامت قرار دارند.

6

همچنین وضعیت دیگری به نام «تعرق شدید» یا hyperhidrosis وجود دارد که در آن بدن بیش از اندازه نورمال عرق می کند و این اتفاق خصوصا در اندام هایی چون زیر بغل و کف دست روی می دهد. دکتر «اَدم فریدمن»، متخصص پوست و رئیس برنامه های پژوهشی دانشکده پزشکی جورج واشنگتن می گوید منظور از عرق کردن شدید، چیزی حدود ۴ تا ۵ برابر افراد دیگر است.

در بیشتر موارد، علت اصلی این میزان عرق کردن غیرطبیعی دانسته نمی شود. دکتر فریدمن می گوید، در مواقعی هم بیماری هایی چون تروئید و یا مصرف برخی از داروها می تواند عامل این تعرق باشد. به همین دلیل هم است که افرادی که در تمام شبانه روز در حال عرق ریختن هستند بهتر است حتما با پزشک خود در این باره صحبت و از او مشورت بگیرند.

کرندل اضافه می کند.”صرفنظر از اینکه چه میزان عرق می کنید، آنچه به واسطه عرق کردن از بدن خارج می شود، تقریبا در تمام افراد یکی است.” وی اضافه می کند: “ماده اصلی عرق، آب است. سدیم کلراید و پتاسیم هم در آن وجود دارد.” یعنی تمام آن موادی که پس از تعرق باید آنها را دوباره به بدن برسانید.

برخلاف آنچه که شنیده اید و گمان می کنید که با عرق کردن، سموم از بدن شما خارج می شود، این طور نیست. کرندل در این مورد می گوید: “تصور نکنید بخشی از هله هوله ای را که خورده اید با عرق کردن از بدن تان خارج می شود.” وی تاکیید می کند هیچ شاهد علمی دال بر چنین تصور اشتباهی وجود ندارد.

منبع: time
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود