۱۰ ترفند برای خلق عکس‌های انتزاعی با دوربین آیفون

۱۰ ترفند برای خلق عکس‌های انتزاعی با دوربین آیفون

عکاسی کردن یکی از بهترین روش‌ها برای نشان دادن دنیا از دید خود به دیگران است. اینکه یک فرد چگونه دریا، کوه، دشت و حتی انسان‌ها را می‌بیند را با هیچ ابزاری غیر از دوربین نمی‌توان به تصویر کشید. اما گاهی بد نیست از ثبت واقعیت‌ها و چشم‌اندازها چشم‌پوشی نموده و به خلق آثاری بپردازیم که کاملا نو هستند. ازجمله می‌توان به هنر آبستره اشاره نمود که با دوربین هم می‌توان به آن پرداخت.

در همین راستا، در این مطلب روش‌هایی برای این سبک عکاسی برایتان انتخاب کرده‌ایم که کاربران آیفون می‌توانند با کمک اسمارت فون خود، آن را ایجاد نمایند.

در عکاسی انتزاعی، شما با شکل، فرم، رنگ، الگو و بافت سروکار دارید. اما نباید به‌گونه‌ای باشد که بیننده در همان نگاه اول بتواند هویت واقعی موضوع را تشخیص دهد. هدف اصلی از این سبک عکاسی این است که احساسات دیگران را تحریک نموده و واکنش‌های احساسی آن‌ها را مشاهده کنید.

1-w900

یکی از مزیت‌های عکاسی آبستره این است که هر بیننده‌ای، داستان خود را توصیف می‌کند. منظور این است که هرکسی برداشت متفاوت از دیگری خواهد داشت و از تصویری که مشاهده می‌کند، احساس متفاوتی را تجربه خواهد کرد.

این را به یاد داشته باشید که در عکاسی انتزاعی باید هدف خود را روی رمزآلود بودن تصویر بگذارید تا بیننده مجبور به کنکاش و توجه بیشتر در رابطه با عکس بشود.

2-w900

پیرو این مقدمات، توصیه می‌کنیم ۱۰ گزینه‌ای که در ادامه مطلب نوشته‌شده را مطالعه کنید تا بدانید بهترین راهکارها برای خلق عکس‌های آبستره چیست.

انتخاب اشکال قوی

4-w900

یکی از گزینه‌هایی که با استفاده از آن‌ها می‌توانید تصاویر آبستره زیادی خلق نمایید، اشکال و فرم‌ها هستند. به‌طور مثال، می‌توانید روی بخشی از دیوار که هم‌مرز در یا دیواری دیگر است زوم نموده و بخش کوچکی از آن را در کادر دوربین خود بگنجانید. گوشه‌های دیوار، سنگ‌ها، بافت دیوار و … همه نمونه‌های مناسب برای این نوع عکاسی محسوب می‌گردند.

5-w900

کلوزآپ

6-w900

برای خلق عکس انتزاعی از سوژه‌های شناخته‌شده، نزدیک شدن و گرفتن کلوزآپ است. عکاسی به این روش، جزئیاتی را به تصویر می‌کشد که تقریبا بیشتر مردم در حالت عادی توجهی به آن ندارند. بعلاوه، نزدیک شدن به سوژه این مزیت را هم دارد که هیچ پس‌زمینه اضافه‌ای در کادر شما ثبت نخواهد شد. اگر برای موبایل خود لنز ماکرو تهیه‌کرده باشید، خیلی آسان‌تر می‌توانید از این مدل عکس‌ها به ثبت برسانید.

این را به یاد داشته باشید که برای داشتن تصویر انتزاعی فقط باید بخشی از موضوع را عکاسی کنید، نه تمامی آن را، زیرا هدف درگیر نمودن ذهن بیننده است.

7-w900

استفاده از رنگ برای جلب‌توجه

8-w900

رنگ نیز ازجمله مواردی است که نگاه بیننده را حتی از فاصله دور به خود جلب می‌نماید. با توجه به میزان خلوص و جذابیت، رنگ‌ها نیز برانگیزاننده حس‌های متفاوت در انسان‌های مختلف هستند. حتی می‌توانید با کمک ترکیب رنگ‌ها نیز تصاویر جذاب و جدیدی خلق کنید. رنگ‌های تند و خاص برای این منظور عالی هستند.به‌طور مثال، رنگ زرد در کنار آبی لاجوردی ترکیب جذاب و زیبایی تشکیل می‌دهند.

9-w900

حتی با عکاسی از نم دیوار، زنگار، پوسیدگی و … غیره نیز می‌توان تصاویر آبستره زیبایی ساخت. البته پس از عکاسی بد نیست در میزان خلوص یا عمق رنگ‌ها کمی دست‌کاری کنید تا بیشتر جلب‌توجه نموده و از حالت طبیعی خارج گردد.

10-w900

جست‌وجوی بافت‌های خاص

11-w900

برای عکاسی انتزاعی نباید از بافت‌ها و ساختارهای گوناگون خیلی راحت عبور کنید. حتی ترک خوردن یا بر آمدن رنگ از روی دیوار می‌تواند شما را در خلق یک اثر هنری زیبا، یاری برسانند. فقط کافی است به دنیای پیرامون خود نگاه متفاوتی داشته باشید و بافت‌ها و ساختارهایی که می‌بینید را به‌عکس تبدیل کنید. بعلاوه این را در نظر داشته باشید که عنصر نور و کم‌وزیاد کردن سایه‌ها نیز در ساخت تصویری خاص و جذاب بسیار موثر هستند.

12-w900

با عکس گرفتن از یک کیسه پلاستیکی و ویرایش نور و سایه‌های آن می‌توانید تا حد زیادی تغییر در تصویر ایجاد نموده و آن را به یک اثر انتزاعی تبدیل نمایید.

بهره گرفتن از الگوهای تکرارشونده

13-w900

برخی از اشیاء، ساختمان‌ها، پوشاک و … بافت‌های تکرارشونده‌ای دارند که با زوم روی آن‌ها می‌توان تصاویر جالب‌توجهی خلق نمود. مثلا یک لیوان شیشه‌ای یا سقف شیروانی یک‌خانه.

14-w900

خط، نور و سایه

15-w900

همان‌طور که در تصاویر می‌توانید ببینید، عکاسی از سایه اشیاء هم نوعی بازی با خط و نور است که نتیجه‌ی نهایی آن، شکل‌گیری یک عکس انتزاعی می‌شود. هر چه خطوطی که انتخاب می‌کنید، خمیدگی بیشتری داشته باشد، تصویر نهایی جذاب‌تر خواهد بود. مثلا می‌توانید با عکس گرفتن از بخش داخلی یک چتر هم یک عکس خلاقانه ثبت نمایید.

16-w900

17-w900

عکاسی از بازتاب تصاویر

18-w900

بازتاب سوژه‌ها در آب هم گزینه دیگری برای عکاسی به سبک موردبحث محسوب می‌گردد. تصویر آسمان، ابر، درختان، سبزه‌ها و … وقتی درون آب می‌افتد شکل مبهمی دارند که سوژه خوبی برای عکاسی خواهند بود.

19-w900

عکس گرفتن از یک سوژه از میان سوژه‌های دیگر

20-w900

این ترفند کمک می‌کند تا بتوانید خلاقیت‌های خود را محک زده و ببینید که چگونه می‌توانید از میان عناصر مختلف، سوژه‌های جذابی را شکار کنید. به‌طور مثال، ثبت قطرات باران در پشت شیشه.

21-w900

ثبت سایه‌ها

22-w900

سایه‌ها دنیای بسیار جالبی دارند. به‌ویژه وقتی بافت‌های ویژه‌ای را به تصویر می‌کشند، گزینه‌های خوبی برای عکاسی محسوب خواهند شد.

23-w900

عکس را مات یا تار کنید

24-w900

بلور کردن یا همان تار نمودن عکس هم روش دیگری برای خلق تصاویر انتزاعی است.  برای این کار دو روش وجود دارد: بلور حرکتی یا به‌واسطه فوکوس. برای تار کردن عکس به‌واسطه حرکت، آیفون خود را هنگام عکاسی تکان دهید. همیشه عادت داریم که هنگام ثبت عکس، دوربین را تا حد امکان بی‌حرکت و ثابت نگه‌داریم اما توصیه می‌کنیم، گاهی هم برای خلق تصویرهای جدید، اسمارت فون خود را حرکت داده و موجب تار شدن تصویر بشوید.

25-w900

حرکات دورانی دوربین موجب می‌شود تا حلقه‌هایی از نور و رنگ ایجاد گردد. برای این منظور حتما باید سرعت شاتر دوربین موبایل را پایین بیاورید تا روند عکاسی ادامه‌دار باشد و بتوان در طول ثبت عکس، اسمارت فون را تکان داد.

بدون نظر

ورود