مروری بر قدرتمندترین انفجارهای هسته ای که در طول تاریخ رخ داده اند

مروری بر قدرتمندترین انفجارهای هسته ای که در طول تاریخ رخ داده اند

بمب های اتمی و انفجارهای ناشی از آن، مسئله ای است که زندگی و امنیت بشر را تهدید می کند. این سلاح های کشنده می توانند حیات را از روی کره زمین برچینند و به زندگی چند میلیارد نفر پایان دهند. بر اساس گزارش ها، بمب های هسته ای موجود در دنیا، برای سه بار نابود کردن کره خاکی کافی هستند. از سال ۱۹۴۵ میلادی که نخستین آزمایش هسته ای انجام گرفت، تاکنون ۲۰۵۱ آزمایش دیگر نیز به ثبت رسیده است.

این سلاح ها به مرور زمان قویتر از گذشته شده و می توانند بسیار مخرب تر عمل نمایند. بمبی که در سال ۱۹۴۵ مورد آزمایش قرار گرفت، قدرتی معادل با ۲۰ هزار تُن تی ان تی داشت. در سال های بعد از آن، شوروی و آمریکا سلاح های به مراتب قدرتمندتر را آزمایش کردند. ویدیوی زیر، آمار دقیق انفجارهای هسته ای که تاکنون در سراسر دنیا انجام گرفته را به شما نشان خواهد داد.

ما در این مقاله قصد داریم به بزرگترین انفجارهای هسته ای که تاکنون در دنیا رخ داده بپردازیم. برای این کار، از «شاخص الکس ولرستین» استفاده شده است. این ابزار می تواند تاثیر مخرب سلاح های هسته ای در دنیای واقعی را برای ما ملموس کند. در نقشه ها، نخستین حلقه، مربوط به محل برخورد بمب است که شعاع تابش را نیز در بر دارد. در شعاع صورتی رنگ، تقریبا تمام ساختمان ها از بین رفته و تلفات ۱۰۰ درصد اندازه گیری می شود.

در دایره خاکستری، ساختمان های قویتر در برابر انفجار تاب آورده اند، اما جراحات و مصدومیت ها همه گیر بوده است. دایره نارنجی افرادی را نشان می دهد که آسیب های پوستی دیده و به سوختگی درجه سه دچار شده اند. همچنین مواد قابل اشتعال نیز منفجر شده و احتمال وقوع طوفان های آتشین وجود دارد.

با ما همراه باشید تا شدیدترین انفجارهای هسته ای تاریخ را با یکدیگر بررسی کنیم.

۱۱ و ۱۲- آزمایش های شماره ۱۵۸ و ۱۶۸ شوروی

11-tie-soviet-tests-158-and-168-w700

در ۲۵ آگوست و ۱۹ سپتامبر سال ۱۹۶۲ میلادی، اتحاد جماهیر شوروی در کمتر از یک ماه، دو آزمایش هسته ای انجام داد. هردوی آن ها در منطقه «Novaya Zemlya» روسیه نزدیک به اقیانوس قطب شمال انجام گرفتند. هیچ تصویر و یا ویدیویی از آن منتشر نشد. در هر دو رویداد، بمب های ۱۰ مگاتنی هسته ای مورد آزمایش قرار گرفتند. این انفجارها می توانستند منطقه ای به وسعت ۴.۵۸ کیلومتر مربع را با خاک یکسان سازند و مردم را در منطقه ۲۸۲۳ کیلومتر مربعی، دچار سوختگی درجه سه کنند.

۱۰- انفجار «Ivy Mike»

10-ivy-mike-w700

اول نوامبر ۱۹۵۲ میلادی، آمریکا این آزمایش را در جزایر مارشال انجام داد. سلاح تست شده، نخستین بمب هیدروژنی به شمار می رفت و قدرت آن ۷۰۰ برابر بمب اتمی اولیه براورد می شد. این انفجار به حدی قدرتمند بود که جزیره «Elugelab» را از روی نقشه محو کرد و دهانه ای به عمق ۵۰ متر بر جای گذاشت. ابر قارچی ناشی از آن، تا ۴۸ کیلومتر وارد اتمسفر شد.

۹- کاسل رومئو

9-castle-romeo-w700

این انفجار که در سال ۱۹۵۴ صورت گرفت، دومین آزمایش از سری «کاسل» محسوب می شد. یک جزیره مرجانی میزبان آن بود و سومین بمب قدرتمند در سری مذکور به شمار می رفت. این بمب ۱۱ مگاتنی، تمام جنبندگان در منطقه ای به وسعت ۵ کیلومتر مربع را نابود ساخت.

۸- تست شماره ۱۲۳ شوروی

8-soviet-test-123-w700

در ۲۳ اکتبر سال ۱۹۶۱، شوروی این آزمایش را در همان منطقه قبلی انجام داد. بمب استفاده شده، ۱۲.۵ مگاتن قدرت داشت و می توانست هر چیزی را در منطقه ای به وسعت ۵.۵ کیلومتر مربع، به نابودی کشانده و برای افراد در منطقه ۳۳۹۰ کیلومتری، سوختگی درجه سه ایجاد نماید. هیچ عکس و ویدیویی از آن منتشر نشده است.

۷- کاسل یانکی

7-castle-yankee-w700

این سلاح، دومین بمب قدرتمند در سری کاسل به شمار می رفت و در چهارم می ۱۹۵۴ مورد آزمایش قرار گرفت. بمب ۱۳.۵ مگاتنی به حدی قدرتمند بود که چهار روز پس از تست آن، عواقب و باران های رادیو اکتیوش به شهر مکزیکوسیتی نیز رسید.

۶- کاسل براوو

6-castle-bravo-w700

این بمب که در ۲۸ فوریه ۱۹۵۴ آزمایش شد و علاوه بر لقب قدرتمندترین سلاح در سری کاسل، عنوان بزرگترین انفجار هسته ای تاریخ آمریکا را نیز به خود اختصاص می دهد. با وجود آن که براوو ۶ مگاتن قدرت داشت، انفجار ناشی از شکافت آن به ۱۵ مگاتن می رسید.

شدت آن به حدی بود که ابر قارچی آن ۳۵ کیلومتر ارتفاع گرفت. پیش بینی اشتباه ارتش ایالات متحده، باعث شد که ۶۶۵ تَن از ساکنین جزایر مارشال در معرض پرتوهای رادیو اکتیو قرار بگیرند. یک ماهیگیر ژاپنی نیز که ۱۳۰ کیلومتر از محل حادثه فاصله داشت، بر اثر مسمومیت رادیواکتیو جان خود را از دست داد.

۳ و ۴ و ۵- آزمایش های ۱۴۷، ۱۷۳ و ۱۷۴ شوروی

3-tie-soviet-tests-173-174-and-147-w700

شوروی در سال ۱۹۶۲ بین پنجم آگوست تا بیست و هفتم سپتامبر، مجموعه ای از آزمایش های هسته ای را در همان موقعیت قبلی انجام داد. آن ها پنجمین، چهارمین و سومین آزمایش های پرقدرت هسته ای در تاریخ بودند. هر سه بمب استفاده شده، ۲۰ مگاتنی بوده و هزار برابر بمب ترینیتی قدرت داشتند. انفجار ناشی از آن می توانست هر چیزی را در منطقه ای به وسعت ۷.۸ کیلومتر مربع نابود کند. هیچ تصویر و ویدیویی از آن منتشر نشده است.

۲- آزمایش شماره ۲۱۹ شوروی

2-soviet-test-219-w700

در ۲۴ دسامبر ۱۹۶۲ میلادی، بمبی به قدرت ۲۴.۲ مگاتن را مورد آزمایش قرار داد. قدرت آن به حدی بود که می توانست منطقه ای به وسعت ۹.۳ کیلومتر مربع را با خاک یکسان کرده و افراد در منطقه ۵۸۲۷ کیلومتر مربعی را به سوختگی درجه سه دچار نماید. باز هم هیچ گونه عکس و تصویری از این آزمایش در دست نیست.

۱- بمب تزار

1-the-tsar-bomba-w700

اتحاد جماهیر شوروی در ۳۰ اکتبر ۱۹۶۱ میلادی، بزرگترین و قدرتمندترین انفجار هسته ای تاریخ را رقم زد. بمب به کار رفته، ۳ هزار برابر بیشتر از بمب استفاده شده در هیروشیما قدرت داشت و به پنجره های مناطقی که ۹۰۰ کیلومتر با محل حادثه فاصله داشتند، آسیب رساند. نور ناشی از آن، ۱۰۰۰ کیومتر دورتر نیز قابل رؤیت بود.

قدرت بمب تزار بین ۵۰ تا ۵۸ مگاتن براورد می شود؛ دو برابر دومین سلاح قدرتمندی که در این لیست قرار دارد. سلاحی با این توانایی می توانست منطقه ای به وسعت ۱۶.۵ کیلومتر مربع را به نابودی بکشاند و افراد در منطقه ۶۵۶۶ کیلومتری را دچار سوختگی درجه سه نماید.

نخسیتن بمب اتمی

the-first-atomic-bomb-w700

نخستین سلاح در این زمینه، به هیچ وجه قابل مقایسه با بمب تزار نیست. با این وجود، قدرت ناشی از آن بسیار زیاد بود. یک بمب اتمی ۲۰ کیلوتنی می تواند دایره ای انفجاری با شعاع ۲۶۰ متر ایجاد کند؛ اندازه ای برابر با ۵ زمین فوتبال. هر چیزی در منطقه ای به پهنای ۱۱ کیلومتر نابود می شود و مردمی که در پهنای ۳۱ کیلومتری قرار دارند، به سوختگی درجه سه دچار می شوند. این بمب می تواند ۱۵۰ هزار نفر را در منطقه منهتن آمریکا قتل عام کند.

منبع: businessinsider
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود