«۱۰۰۱ بشقاب زیر لعابی» به نگارخانه شیرین آمد

«۱۰۰۱ بشقاب زیر لعابی» به نگارخانه شیرین آمد

مجله هفتگی گالری گردی روزیاتو هم چون ماه های گذشته، نگاهی دارد به آخرین خبر ها و رویدادهای نگارخانه های پایتخت تا عاشق گالری گردی ها را در پاییز هزار رنگ هزار نقش، با جدید ترین آثار هنرمندان جوان و پیشکسوت هموطن آشنا کند.

اگر برای نخستین بار به جمع خواننده گان مجله گالری گردی روزیاتو اضافه شده اید، از شما می خواهیم تا گزارشات اختصاصی ما را درباره نمایشگاه هایی هم چون: آغا محمد خان دمت گرم، تصاویر هوایی گستر سوئیسی، هاروست ، ۶۰ راه حل  و هنرمندان خود آموخته ایران مشاهده کرده و در طول هفته،‌ جدید ترین خبرهای نگارخانه های تهران را با سرویس هنری روزیاتو دنبال کنید.

با ما در گزارش داغ گالری گردی این هفته همراه باشید.

محدوده ی گرافنبرگ

محدوده گرافنبرگ، عنوان نمایشگاهی است که توسط امین باقری در نگارخانه اعتماد دو تا ۲۶ آبان ماه در معرض دید عاشقان هنر طراحی-چیدمان قرار گرفته و می کوشد تا علاقمندان به این رشته هنری جالب را با شیوه های نوین آشنا کند.

برای مشاهده آثار به نشانی گالری، در خیابان نیاوران، میدان یاسر، خیابان یاسر، خیابان موسوی، خیابان بوکان، دو راهی سمت راست شماره ۴ مراجعه کنید. سایت گالری نیز در این نشانی در دسترس است.

نگارخانه مهروا با سیمرغ آمد

g1

سمیرغ، عنوان نمایشگاه نقاشی امیر علی گلریز است که این روز ها آثار خود را تا ۲۵ آبان در معرض دید عاشقان هنر نقاشی قرار می دهد. تابلوهای نقاشی خاصی که در این گالری خواهید دید، نقش هایی الهام گرفته از سنت های ایرانیست که نقاش جوان، درباره آن چنین می گوید:

شاید خواسته‌ام سیمرغ را از دل منطق‌الطّیر و با تمرکزِ جدی بر نمودِ نقاشانه‌اش در گل‌ومرغِ ایرانی، که خود برای نزدیک به سه قرن، نمادنقاشان آزاد بوده است؛ با نگاهی دیگرگون از جنس خویش، تصویر کنم… شاید هم خواسته‌ام بگویم که گرچه وحدانیت در گروی کثرت است، ولی این کثرت است که واحد را می‌سازد.

این اقلیت ‌ها هستند که می‌توانند اکثریت‌ها را شکل ‌دهند و… شاید هم نه!… شاید بعد از ده سال طرح و تحقیق، و پنج سال اجرا، به موازات تمام آن‌چه در این سال‌ها به انجام رسانده‌ام، خواسته ‌ام در راستای مفاهیم مجموعه، صبر را در برابر شتاب‌زدگی‌های روزانه و تضادهای متداول که در تقابل و تکامل یکدیگرند، بسنجم…

این نگارخانه درنشانی خیابان کریم خان زند،‌خیابان شهید عضدی، شماره ۳۸ واقع شده است و پرتال اینترنتی آن نیز برای آگاهی از برنامه های آذر ماهی این نگارخانه فعال تهران در این آدرس در دسترس شما خواهد بود.

سکوت به گالری شکوه آمد

g2

گالری شکوه این روزها میزبان نمایش آثار بهنوش فروتن، نقاش جوان تهرانی است که آثارش را تا ۲۶ آبان در معرض دید عاشقان هنر نقاشی قرار داده است. گالری شکوه در نشانی فرمانیه، بلوار اندرزگو، کوی سلیمی، کوی امیر نوری شماره ۱۹ قرار دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به نشانی اینترنتی آن مراجعه کنید.

گالری آران با ناسیونال آمد

g3

برای نوستالژی گرایان تهرانی، نمایشگاه ناسیونال که این روزها تا آخر آبان در گالری آران برگزار می شود، فرصت خوبی برای مشاهده وسایلی است که در دهه های قبل در خانه های ایرانی ها استفاده زیادی داشت. درباره این نمایشگاه آمده است:

دهه های ۴۰ و ۵۰ شمسی دوران تحول صنعتی در ایران بود. تجار سرشناس به سیاست جایگزینی واردات و تاسیس کارخانه های مختلف و علی الخصوص خط تولید لوازم خانگی برای محصولاتی از جمله رادیو، تلویزیون، پنکه، آبمیوه گیری، چرخ گوشت، یخچال، فرش، کاشی، روی آوردند.

این کالاها نمایانگر تقاضاها و امیال جامعه بودند و داشتن این اشیاء نشانه ی بود از دست یافتن و رسیدن به جایگاه اجتماعی خاص. پس از گذشت نیم قرن این کالاها، تاریخ و خاطره تولید کرده اند و هویت اجتماعی یافته اند. با تغییر الگوهای مصرفی و تحولات در ساختارهای تولید، سوالی که پیش می آید این است که در چه زمانی شیء بیهوده می شود؟ این مجموعه بازیافت کالاهائی از مد افتاده و بیهوده است. باز تعریفی از اشیاءی که روزی قدر و منزلتی داشتند. مجموعه ای که نمایشی است غیرواقعی برای نشان دادن هویت قابل تغییر اشیاء و جامعه ای که مدام در تغییر است.

این گالری را در نشانی کریم خان زند، خیابان خرمند شمالی، کوی دی شماره ۱۲ واقع شده است و برای کسب اطلاعات بیشتر به این پرتال مراجعه کنید.

نگارخانه بهنام دهش پور

g4

یکی از نگارخانه های جدیدی که به فهرست گالری گردی های روزیاتو اضافه شده است، نگارخانه بهنام دهش پور است که بنیاد آن، در فعالیت های خیریه برای بیماران سرطانی فعالیت می کند. این روزها، نمایش نقاشی خط عین الدین صادق زاده تا ۲۹ آبان در معرض بازدید عاشقان هنر نقاشی خط قرار دارد.

تعداد آثار او در این نمایشگاه ۴۰ اثر با تکنیک «ترکیب مواد» است. عین الدین صادق‌زاده متولد ۱۳۴۴ در بابلسر و دارای کارشناسی گرافیک، کارشناسی ارشد تصویر سازی، دکترای تخصصی هنر از دانشگاه تهران و در حال حاضر استادیار دانشگاه شهید رجایی است.

آثار او تاکنون در نمایشگاه‌های بسیاری در داخل و خارج از ایران از جمله کشورهای آمریکا،‌ کانادا،‌ روسیه، انگلستان، فرانسه، مالزی، دبی، عمان، اردن، سوئیس، آلبانی، ایتالیا، قطر، اردن، چین، تاجیکستان و … به نمایش درآمده است؛ او همچنین برخی از آثار خود را در حراج های هنری مختلفی در داخل و خارج از ایران به فروش رسانده است.

این آثار جذاب را در نگارخانه دهش پور در نشانی شهید لواسانی، خیابان شهید جباریان، کوی مسجدی، کوی مرمری شماره ۱۳ دنبال کنید.

برای کسب اطلاعات بیش تر به این نشانی مراجعه کنید.

نمایشگاه گروهی عکس های اینستاگرام

q5

عاشقان اینستاگرام، تا ۳۰ آبان فرصت دارند تا از نمایشگاه گروهی عکس های اینستاگرام در کافه گالری مارکوف تهران بازدید کنند.

پروژه‌‌ی Direct vision، مواجهه‌ی واقعی با اینستاگرام و اتفاقاتی است که در آن رخ می دهد. در این پروژه از کیوریت آرام که روشی تدریجی و زمان مند است، استفاده شده است.

بخش‌های این پروژه شاملِ بخشهای زیر است:

نمایشگاه: عرضه‌ی آثار در قالب نمایشگاه، در شاخه های هنر عکاسی ، نقاشی ، … و ویدئو آرت و نیز در قالب پرفورمنس.

بخش مطالعاتی _ پژوهشی: ارزیابی و تحلیل آمار موجود از کاربران اینستاگرامی در ایران؛ مصاحبه با برخی کاربران فعال در اینستاگرام؛ _ بررسی و آرشیو تحقیقاتی که بر اساس اینستاگرام صورت گرفته است.

نمایشگاه‌های Direct photo قسمتی از پروژه Direct vision است که در آن‌ها فقط عکس‌ها به نمایش در آمده اند. در این نمایشگاه‌ها سعی بر این است، محیط صمیمانه و مطبوع حاکم بر فضا، بتواند پیوندی بین واقعیت و مجاز برقرار کند، تا این مواجهه به شکل واقعی‌تری صورت پذیرد.

در بخش چهارم Direct photo عکس‌هایی از فرناز دمنابى نسیم گلى گلشید محمد یاریان بهاره محمدیان شقایق مرادیان ‌نژاد به نمایش در آمده‌اند.

این نگارخانه را در نشانی انتهای خیابان مطهری، بعد از خیابان‌ شریعتی، باغ‌ موزه ‌قصر‌، کافه‌ گالری‌ مارکوف مراجعه کنید.

غلبه به گالری آ آمد

q6

نگارخانه آ این روز ها میزبان نمایش آثار علیرضا چلیپا در عرصه نقاشی خواهد بود که تا ۲۵ آبان پذیرای بازدید علاقمندان است. برای مشاهده آثار به نشانی خیابان ویلا (نجات‌اللهی)، کوچه خسرو،‌ پلاک ۴۶ مراجعه کنید و از این سایت برای اطلاعات بیشتر استفاده نمایید.

گالری سیحون ۲

q7

گالری سیحون ۲ این روز ها میزبان نمایش آثار مائده فرح نیاز بوده که تابلوهای نقاشی خود را تا ۲۶ آبان در معرض دید علاقمندان به این عرصه هنری قرار می دهد. نمایشگاه وی با عنوان پیکسلیسم، شیوه خاصی از نقاشی را ارائه می کند که برای عاشقان گالری گردی در نگارخانه های نقاشی، می تواند پاییز گردی جالبی را رقم زند.

این نگارخانه در نشانی  خیابان مقدس اردبیلی ،خیابان پسیان، خیابان سینایی ،پلاک ۲۴ قرار دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به پرتال این نگارخانه در این آدرس مراجعه کنید.

۱۰۰۱ بشقاب به گالری شیرین آمد

g8

نمایشگاه ۱۰۰۱ بشقاب زیر لعابی، این روزها در نگارخانه شیرین تهران، میزبان بازدید علاقمندان است. درباره این نمایشگاه خاص آمده است:

حکایت هزار و یک بشقاب شاید در میان تنوع و کمیت رویدادهای هنری با عنوان هنر معاصر جاری در جامعه امروز ما که با همه تفاوت هایشان در مقابل سنت جبهه مشترک دارند برپایی و ضرورت یک نمایشگاه با عنوان هزار و یک بشقاب زیرلعابی سوال برانگیز باشد.

g9
(آثار به نمایش در آمده در نمایشگاه ۱۰۰۱ بشقاب زیر لعابی تهران)

اما به نظر ایده پرداز، مجری این رویداد و همچنین نویسنده این متن این سوال همان قدر که پرسشگر است خود پاسخگو است. این پاسخ تنها در صورتی قابل درک است که نگاهی با تأمل به کیفیت آن چیزی که امروز در هنر معاصر ما هست، داشته باشیم.

g10
(شماری از آثار نمایشگاه ۱۰۰۱ بشقاب زیر لعابی با طرح های متنوع)

به راستی چند درصد از آثار خلق شده با گرایش های متعدد و مدعی هنر معاصر، خود توانستند تصویری درست از زیست یک ایرانی و یا هرگونه ویژگی که یک اثر هنری در کمترین حد خود حامل آن است به نمایش بگذارند؟ در نگاهی جزیی تر و همسو با مدیای این پروژه یعنی سرامیک این پرسش پاسخگوتر است! زیرا حتی باید گفت در این حوزه، آفرینش های هنری تحت عنوان سرامیک معاصر سردرگم ترند تا سایر مدیاهای هنری.

گفتنی است، یک اثر هنری از زنده ‌یاد داود رشیدی در نخستین نمایشگاه از پروژه «هزار و یک بشقاب زیر لعابی» به نمایش درمی‌آید. در این نمایشگاه ۲۵۰ اثر از ۲۵۰ هنرمند نمایش داده می‌شود.

آزاده شولی – هنرمند سرامیست و نمایشگاه‌گردان این نمایشگاه –درباره آن توضیح داده است: روند کار به این صورت بود که یک سری جعبه که درون آن بشقاب سرامیکی و ابزار کار نقاشی از جمله رنگ و قلمو قرار داشت در اختیار هنرمندان قرار گرفت و به آن‌ها ۱۵ روز فرصت داده شد تا بشقاب‌ها را نقاشی کنند، این کار برای اولین بار است که اجرا می‌شود.

گالری شیرین را در نشانی کریمخان زند، خیابان سنایی، کوی سیزدهم، شماره ۵ قرار دارد. برای کسب اطلاعات بیش تر به پرتال آن به این آدرس مراجعه فرمایید.

درباره این گالری، گزارش اختصاصی روزیاتو بزودی منتشر می شود.

آب و رنگ و رویا به نگارخانه مانی آمد

g11

نگارخانه رویا، این روزها میزبان نمایش آثار آبرنگ از هنرجویان استاد اصلانی است که آثار خود را تا ۲۵ آبان در معرض دید علاقمندان قرار داده اند. نمایشگاه آب و رنگ و رویا را می توانید در کامرانیه جنوبی، خیابان دژم جو شماره ۴۱ دنبال کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر به این نشانی مراجعه کنید.

نگارخانه دید با نمایشگاه گروهی مجسمه

g12

نگارخانه دید این روز ها، یکی از روزهای شلوغ خود را سپری میکند. چرا که تا ۲۶ آبان ماه، پذیرای آثار مجسمه ده ها مجسمه ساز جوان تهرانی بوده که جدید ترین دستاورد های هنری خود را در این نگارخانه در معرض دید عاشقان مجسمه ساز قرار داده اند.

در این نمایشگاه آثاری از : مسیح احمدی، صادق ادهم، علیرضا آمدی، امین بلاغی، کیوان بیرانوند، مونا پاد، رامین جمشیدی، اکرم جان پور، فرزانه حسینی، محمد رضا خلجی ، شهریار رضایی، مهدی رنگ چی، هادی روشن ضمیر، محمود زنده رودی و هانی نجم معرفی شده است.

برای مشاهده آثار به نشانی بزرگراه زین الدین، خروجی احسان، خیابان گرمابدری، سمت چپ غربی ، شماره ۱۸ مراجعه کنید. سایت اینترنتی آن را در این نشانی دنبال کنید.

نگارخانه مریم و نمایشگاه نقاشی بچه های سرزمین باران

g13

نگارخانه مریم این روزها میزبان نمایش نقاشی هنرجویان هنرهای تجسمی سرزمین باران است که آثار آن ها تا ۲۶ آبان در نگارخانه مریم به نمایش در آمده است. این نمایشگاه برای بازدید کودکان تا سنین پیش دبستانی مطلوب است. برای مشاهده آثار به نشانی خیابان کریم خان زند، نبش خیابان نجات اللهی شمالی، بوستان حضرت مریم مراجعه کنید.

پرتال نگارخانه مریم نیز هنوز راه اندازی نشده است.

نگارخانه هنر امروز

g14

نگارخانه هنر امروز این روزها میزبان نمایش آثار بزرگان هنر کشور از جمله آیدین آغداشلو است. این نمایشگاه تا ۹ آذر، پذیرای بازدید عاشقان گالری گردی پاییزی در تهران بوده و می توانید در نمایشگاهی با عنوان میان دو روز، آثار بزرگان هنر ایران زمین را تماشا کنید.

این گالری در نشانی خیابان میرداماد، نرسیده به خیابان شریعتی، رودبار شرقی، نبش کوی لشگرک، شماره ۱۹۹ طبقه ۳ در دسترس بوده و پرتال آن نیز در این نشانی قرار دارد.

آیدین آغداشلو، اردشیر محصص، ابراهیم معمارزاده، بهجت صدر، بهمن بروجنی، جعفر روح‌بخش، جلال شباهنگی، حسین چراغچی، حسین زنده‌رودی، حسین محجوبی، داریوش مهاجر، داریوش قره‌زاد، ژاله طالب‌پور، سالار احمدیان، سحر صالحی، آرش نظری، صادق تبریزی، عباس کیارستمی، عبدالرضا دریابیگی، علیرضا آستانه، علی‌اکبر صادقی، علی ملک، فرامرز پیلارام، فریدون آو، فریده لاشایی، کیخسرو خروش، لیلی متین دفتری، محسن فولادپور، مسعود عربشاهی، مش اسماعیل، منیر فرمان ‌فرمایان، ناصر اویسی، نصرالله افجه‌ای، نیکزاد نجومی، منوچهر صفرزاده، منصور قندریز افرادی هستند که آثارشان را می توانید در این نمایشگاه مشاهده کنید.

نگارخانه لاله

خبر آخر این که  نمایشگاه تصویرسازی عاشورا با توجه به استقبال زیاد و تقاضای تمدید از سوی علاقه‌مندان تا اربعین حسینی ادامه می‌یابد.

این نمایشگاه، شامل ۲۰ اثر از ۲۰ هنرمند فعال و شاخص در عرصه تصویرگری است که به مناسبت ایام محرم در نگارخانه لاله برگزار شده است. آثار ارائه شده، فارغ از متن و به صورت تصویرسازی مستقل خلق شده‌اند. برخی از هنرمندان با الهام گرفتن از تصاویر عامیانه، نگارگری و چاپ سنگی، جامه نوینی بر پیکره‌ی سنت تصویرسازی عاشورایی پیشینیان پوشانده‌اند و برخی نیز با رویکردهای معاصر و جدید، تصاویر خود را خلق کرده‌اند.

با این حال، آنچه که نقطه‌ی اشتراک میان این تصاویر به شمار می‌آید، روایتی خلاقانه و بدیع از نبرد خیر و شر است. علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه تا دوم آذرماه از ساعت ۹ تا ۱۹ به نگارخانه «لاله» به نشانی خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، جنب هتل لاله مراجعه کنند.

[ منابع: خبرگزاری ایسنا، خبرگزاری مهر، هنر آنلاین ]

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود