چگونه در سریع ترین حالت ممکن، کمبود خواب را جبران کنیم؟

چرت سریع آن هم بعد از نوشیدن قهوه

چگونه در سریع ترین حالت ممکن، کمبود خواب را جبران کنیم؟

بهتر است تا آنجا که می توانید تلاش کنید تا با کمبود خواب مواجه نباشید. یعنی به اندازه نیاز بدن تان بخوابید.

اما در مواقعی شرایط جدیدی در زندگی تان به وجود می آید که مجبور هستید در میزان خواب خود تغییراتی به وجود آورید. به عنوان مثال اخیرا بچه دار شده اید و یا اینکه شغل خود را تغییر داده اید و مجبور هستید صبح ها زودتر به سر کار بروید.

«بیزنس اینسایدر» برای اینکه به چنین افرادی اندکی در جبرای چنین کمبودی کمک کرده باشد با «مایکل برویس» روانشناس و مشاور خواب که نویسنده کتاب «قدرت زمان» نیز است مصاحبه ای انجام داد. وی راهکارهایی برای جبران خواب در اختیارمان قرار داد که به شرح ذیل هستند:

۱- اگر تازه بچه دار شده اید، شیفتی بخوابید

بروس توصیه می کند که به صورت شیفتی برای مراقبت نوزادتان اقدام کنید. با توجه به ساعت بدن تان و عادات مربوط به آن تنظیم کنید که کدام ساعات برای شیفت شما مناسب تر است.

یکی دیگر از پیشنهادات برویس این است که روزهای هفته را بین خود و همسرتان تقسیم کنید و با این کار مشخص کنید که چه کسی در آن روز مسئولیت بیشتری را در قبال مراقبت از نوزاد برعهده خواهد داشت.

۲- نوری که در معرض آن قرار می گیرید را تنظیم کنید

برویس می گوید کاری که می تواند فرد را بیدار نگه دارد این است که از نورهای روشن استفاده کند. می توانید در خانه یا محل کارتان یک چراغ با نور روشن نصب کنید که برویس خودش این کار را کرده است.

می توانید نور شبانه را قبل از رفتن به رختخواب هم محدود تر کنید. برویس بر عدم مواجه با نورهای آبی رنگ قبل از خواب تاکیید دارد. منظور از این نورها، نورهای تلفن های همراه، لپ تاپ  یا سایر وسایل مشابه است. خود او از بلاکرهایی برای مواجه کمتر با این نورها استفاده می کند.

نورهای آبی تولید ملاتونین را متوقف می کنند که با این کار به خواب رفتن را برای شما دشوار تر می کند. بنابراین اگر قصد آن را دارید که صبح زودتر از خواب برخیزید کمتر سراغ وسایلی چون گوشی و لپ تاپ بروید.

۳- در وضعیت غذا خوردن خود نیز تغییراتی ایجاد کنید

2

برویس معتقد است که معده مغز دوم بدن است. این بدان معناست که آنچه شما میل می کنید می تواند میزان انرژی مابقی روزتان را رقم بزند.

اگر در وضعیتی قرار دارید که کمتر می خوابید به انرژی بیشتری در طول روز احتیاج دارید. می توانید چربی مفید و غیراشباع را از موادی چون آواکادو، روغن زیتون و آجیل و پروتئین دریافت کنید و خصوصا آنها را در زمان صبحانه مصرف کنید. همچنین لازم است که برای بازیابی انرژی گاهی در طول روز میان وعده های کم حجمی هم میل کنید.

اگر هم قصد آن را دارید که شب زودتر بخوابید، وعده شام را زود میل کنید تا زمان خواب کاملا هضم شده باشد.

۴- ورزش کنید

1

از نظر برویس، ورزش کردن می تواند بی خوابی را که به ناچار تحمل کرده اید، کمی جبران دارد. برخی عادت دارند که بلافاصله بعد از برخاستن از خواب و در هنگام صبح این کار را انجام می دهند و برخی نیز عصرها را برای این کار انتخاب می کنند که هر دو می تواند موثر باشد.

۵- درست و به موقع چرت بزنید

برویس چرت زدن را به عنوان روندی دائمی پیشنهاد نمی کند اما آن را برای تنظیم کردن وضعیت پیش آمده در خواب، در طول هفته نخست تا زمانی که بدن تان به وضعیت جدید عادت کند، پیشنهاد می کند.

حدود ساعت ۱۱ ظهر یک فنجان قهوه تلخ میل کنید که دارای بالاترین میزان کافئین است. یک قالب یخ داخل آن انداخته و به سرعت آن را میل کنید. سپس چشم های تان را روی هم بگذارید و به مدت ۲۵ دقیقه چرت بزنید و اجازه دهید کافئین معجزه خودش را انجام دهد.

برویس تاکیید دارد که برای مصرف کافئین هم باید روش درست را استفاده کنید در غیر این صورت با از بین رفتن اثر آن شوک ناگهانی به بدن تان وارد خواهد شد.

دیجیاتو
بدون نظر

ورود