گزارش روزیاتو از هفته طراحی دبی ۲۰۱۶

دبی، بزودی پایتخت صنعت طراحی و مد خاورمیانه می شود

گزارش روزیاتو از هفته طراحی دبی ۲۰۱۶

دیگر فقط از هفته های مد و لباس و طراحی در میلان و پاریس و نیویورک و لندن، خبر های داغ و هیجان انگیز نخواهیم شنید. هفته مد دبی و هفته طراحی دبی، دو رویداد مهمی است که هر سال، این شهر ساحلی را به یکی از مقصد های مد و طراحی آسیا تبدیل می کند.

دبی که روزگاری تنها به واسطه آسمان خراش ها و هتل های شیک و فرصت های گردشگری و خرید، مقصد هیجان انگیزی برای گردشگران از اقصی نقاط جهان به شمار می رفت، چند سالی است که تلاش می کند تا چهره دیگری از خود بروز دهد که نوعی اهتمام جدی در راستای معرفی این شهر به عنوان بستری برای تبادلات فرهنگی و هنری کشورهای مختلف جهان تلقی می شود.

برنامه های متنوع فرهنگی و هنری به خصوص در عرصه مد و لباس و طراحی،‌ مقوله ای است که این سلطان نشین حاشیه خلیج فارس را متقاعد کرده تا در این حوزه، از بسیاری از کشورهای قاره کهن عقب نمانده و از ظرفیت های گردشگری و شهری مدرن خود برای بستر سازی فرهنگی  و جذب طراحان مد نیز استفاده کند.

d25
(فایننشیال تایمز: هفته طراحی دبی، نسلی از طراحان زن دنیای عرب را معرفی می کند )

دنیای مد و طراحی، جهانی پر مخاطب بوده که اکنون، عرب ها را برای کسب درآمد های بسیار در کنار صنعت نفت و گاز و گردشگری، به سرمایه گذاری گستره، تشویق کرده است و می کوشند تا دنیای مد و فناوری را بیش از قبل در خاورمیانه به یکدیگر پیوند دهند.

d23
(مبلمان های شهری به نمایش در آمده در هفته طراحی دوبی)

در دبی، مانند پاکستان، شورای طراحی مد و لباس وجود دارد که با حمایت مقامات فرهنگ و هنر امارات متحده عربی نیز همراه شده است. سرپرستی این فعالیت ها را لطیفه، دختر محمد بن رشید آل مکتوم، معاون وزیر فرهنگ این کشور بر عهده دارد که خود در زمینه مد و لباس و طراحی، تحصیل کرده و می کوشد تا دبی را پایتخت مد و طراحی خاورمیانه کند.

d22

به همین منظور، در دبی، هفته ای برای طراحی و یادآوری این عرصه خلاق  و مهم در زندگی بشر امروز در دستور کار مجموعه ای قرار گرفته است که به گروه هنری دبی مرتبط بوده و شرکت سرمایه گذاری مشترک، بین مرکز مالی بین المللی دبی و گروه نمایشگاه های خاورمیانه آن را برگزار می کند.

d20
(تصویر المان های ارائه شده برای مبلمان شهری در هفته طراحی دوبی ۲۰۱۶ میلادی)

برای آگاهی از چند و چون برگزاری این رویداد هنری جدید این شهر که در مهر ماه اجرا شد، با ما درگزارش امروز همراه باشید.

درباره هفته طراحی دبی

d21
(ورودی ساختمان اصلی برگزاری مراسم هفته طراحی دبی)

در دبی، هر ساله دو رویداد بزرگ برگزار می شود که شاید خیلی برای دبی گرد های ایرانی و حتی علاقمندان به هنر، شناخته شده نباشد. جالب است که بدانید از سال ۲۰۱۳ میلادی، با هدف جذب و ترغیب طراحان بین المللی برای حضور در این شهر و ارائه طرح های خلاقانه خود در توسعه مبلمان شهری و معماری منظر این شهر مدرن، منطقه ای به نام منطقه طراحی (District Design) راه اندازی گردید.

d17

در طول این هفته، برنامه های بسیاری انجام می شود که از آن جمله می توان به سخنرانی های تخصصی در عرصه مد و لباس و طراحی جواهرات و مبلمان شهری و خانه تا اجراهای مردمی اشاره کرد. برگزاری کارگاه های آموزشی تخصصی برای عاشقان طراحی توسط تئوریسین های طراحی اروپا، از دیگر بخش های جذاب این مراسم است.

این هفته معمولا از بخش های دانشجویی و بخش ۳ بعدی تشکیل می شود که بخش دانشجویی، در واقع نمایشگاهی از خلاقیت های طراحی ۱۰ مدرسه برتر طراحی جهان است. بخش طراحی های سه بعدی، از جذاب ترین قسمت های این رویداد هنری کم تر شناخته شده دبی بوده که سازه های آن، در بخش های مختلف دبی به نمایش گذاشته می شود.

d24
(یکی از آثار به نمایش در آمده در بخش دانشجویی هفته طراحی دبی ۲۰۱۶)

هدف برگزار کنندگان این رویداد، ترویج خلاقیت و نوآوری در شهری است که خود را مظهر مدرنیسم و نوآوری دیجیتالی و یکی از شهر های هوشمند خاورمیانه به شمار می آورد. بیش از ۱۵۰ رویداد هنری در مراسم امسال برگزار شد.

صنعت طراحی در زمینه های مختلف، روز به روز نقش خود را در بخش های مختلف زندگی بشر نمایان می کند و به همین خاطر، دبی تلاش کرده تا با ساخت منطقه طراحی، بستری برای فعالیت و تبادل نظر متخصصان صنعت طراحی در حوزه های گوناگون فراهم کند. در واقع، منطقه طراحی دبی را باید هاب بین المللی خاورمیانه در عرصه این صنعت رو به رشد دانست که در توسعه اقتصادی این کشور، نقش بسزایی خواهد داشت.

d18
(ایندکس پرتال منطقه طراحی دبی ۲۰۱۶)

هفته طراحی دبی دارای پرتال اینترنتی بوده که در این نشانی در دسترس است. این مجموعه دارای صفحه اینستاگرام بوده که در این لینک قابل مشاهده خواهد بود. بیش از ۳۷ هزار کاربر، مخاطب این صفحه اینستاگرامی بوده و تاکنون بیش از ۵۸۰ پست در این صفحه به اشتراک گذاشته شده که نگاهی دارد به رویداد های فرهنگی و هنری که در هفته طراحی دبی در محیط های رو باز و سر بسته برگزار می شود.

d1
(تصویر اینستاگرام اختصاصی هفته طراحی دبی)

تصاویری که در این صفحه منتشر شده است، برای گرافیست ها و علاقمندان به طراحی و مشاهده روش های طراحی مبلمان شهری و معماری نکات جالب توجهی دارد. این عکس توسط نیکان گراسیا (Nicano Gracia) در اکتبر سال جاری میلادی در شهر دبی گرفته شده و سازه ای به نام هگزاتایل (Hexatile) را نشان می دهد که از میان آن می توان برج خلیفه دبی، بلند ترین برج دنیا را مشاهده نمود.

d2
(تصویر یکی از طرح های ارائه شده در هفته طراحی دبی ۲۰۱۶)

جواهر سازی سواروسکی اتریش (Swarovski) از جمله جواهر سازی معروف بوده که از این هگزاتایل برای طرح های جدید خود در سال ۲۰۱۶ استفاده کرد. البته این شکل های شش وجهی که با کریستال ساخته شده است و به عنوان یکی از سازه هایی که در هفته طراحی دبی به نمایش در آمد، توسط زینب الهاشمی طراحی گردید که از آن به عنوان یکی از طرح های ماجراجویانه خلاق نام بردند. اینستاگرام طراح را برای مشاهده طرح های سال ۲۰۱۶ آن در این نشانی دنبال کنید.

طراحی صنعتی در دبی، شهری که تلاش دارد تا نمونه ای از مدرن ترین و شگفت انگیز ترین شهر های قرن بیست و یکم در خاورمیانه باشد، امری مهم و حیاتی به نظر می رسد.

پارک های آبی، آسمان خراش هایی بر فراز ابر ها و برند هایی که اعتبار جهانی دارند (برج العرب و برج الخلیفه)، بخشی از ظرفیت هایی است که برای جهانی شدن این شهر معروف دنیای عرب، در سه دهه اخیر در دستور کار قرار گرفته است.

ایتالیایی ها در هفته طراحی دبی

هر ساله در پایان ماه اکتبر، هفته طراحی دبی برگزار می شود که میزبان برترین طراحان مبلمان شهری و خانگی از اقصی نقاط جهان است. ایتالیایی ها که در عرصه هنر و مد و لباس و طراحی، یکی از موفق ترین و صاحب نام ترین کشور های جهان به شمار می روند، در هفته طراحی دبی در چند سال اخیر، حضور فعال و پر رنگی را از خود نشان دادند که بازتاب های گسترده ای هم به دنبال داشت.

طراحان مد و دکور این کشور، از جمله کشورهایی بودند که مراسم امسال را با جذابیت خاصی همراه نمودند. ۱۶ شرکت ایتالیایی در نمایشگاه امسال شرکت کردند. ایتالیا سالانه صد ها میلیون یورو، محصولات طراحی و ساخته شده ی مربوط به خانه و سازه های شهری و فروشگاهی را به امارات متحده عربی صادر می کند.

d15
(یکی از طرح های ارائه شده توسط شرکت های ایتالیایی در هفته طراحی دبی)

حال و هوای دبی در «هفته طراحی» عوض می شود؛ طراحان آخرین تولیدات خود را نمایش می دهند. فرش هایی که شرکت «منیفستو دیزان» طراحی و تولید کرده با مواد تماما طبیعی بافته شده اند تا آسیبی به محیط وارد نکنند. هم چنین دیوار پوش هایی از سنگ مرمر و موزائیک تزئینی از سوی شرکت فانتینی به نمایش درآمده است.

d16
(سالن ایتالیایی ها در هفته طراحی دبی)

این شرکت ایتالیایی همکاری نزدیکی با طراحان دارد و پیوسته در جستجوی مواد و مصالح و شیوه های کاری تازه است. یکی دیگر از نمونه های صنعتگری ایتالیا که در این نمایشگاه حاضر بود شیشه گری استادکارانی است که حافظ یکی از معروف ترین سنتهای این فن در جهان اند.

غوغای سوئدی ها در هفته طراحی دوبی

d10
(نمایی از پاویلون شرکت IKEA‌ در هفته طراحی دبی)

سوئدی ها، به عنون ملتی خلاق در عرصه کسب و کار و تولید در شمال  اروپا به شمار می روند و به نوعی، خلاقیت و نوآوری، در ابعاد مختلف زندگی مردمان سرزمین های سرد شمالی، مشاهده می شود. سوئدی ها به خصوص شرکت IKEA، در طراحی مبلمان شهری و هم چنین طراحی و ساخت ابزار و تجهیزات مهندسی، یکی از خلاق ترین کشور های صنعتی جهان به شمار می روند و به همین خاطر، سبک زندگی خاصی را به واسطه این نوع نگاه نوآورانه در طراحی، در اختیار دارند که آن ها را با دیگر مردمان اروپا، متفاوت می کند.

d11
(نمایی نزدیک از پاویلون IKEA)

در نمایشگاه دبی امسال نیز،‌ شاهد حضور خلاقانه تیم طراحی IKEA در ساخت پاویلونی بودیم که با طراحی خاص، سبب شد تا نگاه های زیادی را به سمت خود جذب کند.

d3
(از طرح های ارائه شده در هفته طراحی دبی: محصول زینب الهاشمی)
d19

(تصویری در شب)

در روز های پایانی سال ۲۰۱۶ میلادی و در طی برگزاری هفته طراحی و مد دبی، شرکت معظم IKEA سوئد که از بزرگ ترین تولید کنندگان لوازم خانگی در جهان به شمار می رود، بیست و پنجمین سال فعالیت فروشگاهی خود را در هفته طراحی دبی با ارائه سازه زیر، جشن گرفت. این شرکت تلاش کرد تا در هفته طراحی دبی، سبک جدیدی از مبلمان را ارائه کند که در آن، الزامات زیست محیطی و توسعه پایدار در طراحی و ساخت آن ها لحاظ شده باشد.

d12
(نمایی از داخل پاویلونی که از جنس پولی هدرون است)

ویترین تماشایی این شرکت به گفته مسئولانش در هفته طراحی دوبی، به سه موضوع: دیروز، امروز و فردا تاکید می کند. اگر می خواهید وضعیت نور پردازی این ویترین خلاقانه و طرح نوآورانه یکی از کارآفرینان برتر اسکاندیناوی را در هفته طراحی دبی مشاهده کنید، تصویر زیر، بخشی از این واقعیت را نشان می دهد.

d5
(ویترین بزرگ چند طبقه IKEA سوئد در هفته طراحی دبی ۲۰۱۶)

همان طور که شاید مطلع باشید، شرکت سوئدی آیکیا، در طراحی و ساخت محصولات مسطح (FLAT) و ارزان، یکی از شناخته شده ترین شرکت های لوازم خانگی جهان بوده که صاحبش، اینگمار کمپارد ۹۰ ساله، یکی از میلیاردر های اروپا به شمار می رود.

d13
(نوع نگاه خلاقانه سوئدی ها در طراحی و ساخت مبلمان خانه و آشپزخانه)
d14
(در هفته طراحی دبی، IKEA از طراحی وسایل خانه با چوب بامبو در آینده خبر داد)

محصولات مسطح سبب می شود تا مونتاژ و نصب قطعات توسط اشخاص غیر فنی، به راحتی و در کم ترین زمان ممکن انجام شود.

d9
(مونتاژ کردن آسان قطعاتی که مسطح است، ایدئولوژی کسب و کار IKEA را تشکیل می دهد)

اکثر فروشگاه های بزرگ این شرکت در سراسر اروپا، با طراحی خاصی همراه شده به گونه ای که مشتری وقتی وارد فروشگاه می شود، از زمان ورود تا زمان خروج، کلیه بخش های فروشگاه را مشاهده کرده و هیچ بخشی از فروشگاه از نگاه وی، دور نخواهد بود.

d8
(مشتریان می بایست خودشان اجناس مورد نیاز را از قفسه های انبار IKEA بردارند)

در واقع، این شرکت سوئدی به چیدمان محصولات در فروشگاه های خود توجه بسیاری دارد و تلاش می کند تا مشتری، مجبور به مشاهده همه کالا های ارائه شده، از درب ورود تا درب خروج شود که در شکل زیر مشاهده می کنید.

d6
(تصویر نقشه ورود و خروج مشتری در فروشگاه های IKEA سوئد)

همه فروشگاه های این شرکت، دارای نقشه ورود بوده که مشتری را در حرکت در سالن های طراحی شده در فروشگاه، راهنمایی می کند. همان طور که در شکل بالا مشاهده می کنید، فلشی در کف سالن های فروشگاهی این شرکت به رنگ زرد رنگ قرار دارد تا ادامه مسیر حرکتی مشتری را به وی نشان داده و او را تا بخش صندوق و بخش خروج، همراهی نماید.

نکته جالب تر درباره این فروشگاه ها آن است که در طراحی فروشگاه تلاش شده تا چیدمان هر کالا در فروشگاه، با توجه به قرار گیری آن در خانه مشتری ارائه شود تا ذهنیت مطلوب و شفافی در ذهن مشتری برای کاربرد محصول، ایجاد شود.

d7
(جانمایی محصولات بخش کودکان در فروشگاه های IKEA سوئد)

مثلا وسایل اتاق خواب کودک، کاملا در داخل اتاق خواب کودک در فروشگاه طراحی و ارائه شده است تا مادران و پدران، بتوانند جانمایی مطلوبی از وسایلی که برای اتاق کودک خود نیاز دارند، در ذهن داشته و نسبت به خرید محصولات، ترغیب و تشویق شوند.

سرویس علمی روزیاتو بزودی گزارشی درباره این شرکت خلاق سوئدی ارائه خواهد کرد که ایده های خوبی برای طراحان و فعالان کسب و کار به همراه خواهد داشت.

درس های خیلی ساده از هفته طراحی دبی

نکته های زیادی از هفته طراحی دوبی می توان فرا گرفت که برای توسعه کسب و کار طراحان مد و لباس و مبلمان شهری و معماری منظر ایرانی، ارزشمند است.

۱- هفته طراحی دبی نشان داد که تا چه اندازه دنیای مد و لباس و صنعت طراحی، می تواند یکی از بسترهای کارآفرینی خلاق را برای نسل جوان نوآور، فراهم کند.

۲- هفته طراحی دبی، بستری برای فرصت آفرینی های مولد مدرسه های طراحی جهان برای نمایش آثار خود در جشنواره بین المللی از طرح های خلاق و نوآور بود که توسعه گردشگری و صنعت طراحی امارات را نوید می دهد.

۳- هفته طراحی و مد دبی، برندینگ صنعت گردشگری این کشور را در بلند مدت به ارمغان خواهد آورد که می بایست از خروجی های آن برای مدل سازی پیاده سازی چنین برنامه های فصلی در کشور استفاده نمود.

۴- هفته طراحی ایران، یکی از مهم ترین مقولاتی است که می بایست مورد نظر و بررسی فعالان صنعت مد و لباس و طراحی کشور در بخش خصوصی و دولتی قرار بگیرد تا دراین بستر، ظرفیت های ناب گردشگری ایران زمین به دنیا معرفی شود.

۵- پیشنهاد می شود، کمیته مشترکی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری رایزن های فرهنگی ایران در خارج از کشور و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، بستر های عملیاتی و ساختاری برای طراحی و راه اندازی هفته بین المللی طراحی و مد ایران را در دستور کار قرار دهند تا ظرفیت های فوق العاده طراحان زیر دست ایرانی در عرصه های گوناگون، در کانون توجهات جهانی قرار بگیرد.

۶- هفته طراحی و مد ایران، فرصت خوبی برای برندینگ ظرفیت های صنایع دستی، گردشگری و هم چنین تعامل نخبگان طراحی و مد ایران با فعالان این رشته در سراسر جهان است.

امیدواریم، با توجه به آرمان جذب ۲۰ میلیون گردشگر تا سال ۱۴۰۴ میلادی، از چنین رویداد های خلاقانه و هیجان انگیز برای جذب گردشگران و برندینگ صنعت گردشگری رو به رشد ایران استفاده شود.

آیا شما هم برای برگزاری هفته بین المللی مد و لباس ایران، پیشنهادی دارید؟

[ منابع: خبرگزاری یورو نیوز، آیکیا، هافتینگتون پست، فایننشیال تایمز، درگاه هفته طراحی دوبی ]

منبع: dubaidesignweek ، euronews ، ikea ، aol ، ft
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲ نظر

ورود

  • فهیمه عزیزی آبان ۲۶, ۱۳۹۵

    حیف
    کاش میدونستم میرفتم
    این خبرهای هیجانی رو زودتر بگید خوووووووب
    خوشگل بود طرح ها

  • عاطفه آبان ۲۶, ۱۳۹۵

    ۱-میشه ویدئو هم بزارین؟ دوست داشتم میدیدم نمایشگاه رو
    ۲-این ایکیا سوئد مطلبش دوست دارم زودتر بخونم/ خیلیدوست دارم بخونم
    ۳-این لینک ها خیلی خوبه وسط مطالبتون. شما میزارید. خیلی ها نمیزارن.
    PERFECTO ROOZIATO JAN