اسپانیایی ها، به پارک لاله تهران آمدند

گالری گردی های پاییزی روزیاتو

اسپانیایی ها، به پارک لاله تهران آمدند

سرویس گالری گردی روزیاتو هر هفته نگاهی دارد به جدید ترین رویدادهای در حال برگزاری نگارخانه های پایتخت تا از چند و چون برنامه های فرهنگی و هنری متنوع این ظرفیت های گردشگری شهری آگاه شویم.

اکنون که به روز های پایانی دومین ماه فصل خزان نزدیک می شویم، گشت زدن های آخر هفته ای در نگارخانه های پایتخت، فرصت خوبی است تا با دستاوردهای هنری هنرمندان جوان و پیشکسوت این کلان شهر آشنا شویم.

با ما در بسته خبری این هفته همراه باشید.

گالری ۲۶ با اسطوره های امروزی آمد

g1

جدیدترین برنامه این روزهای گالری ۲۶ که در هفته های پیش نیز در گالری گردی روزیاتو معرفی کردیم، به نمایش آثار نقاشی ولی محمدی، نقاش جوان تهرانی اختصاص یافته که تابلوهای خود را تا چهارم آذر ماه در معرض دید علاقمندان به تکنیک آبرنگ قرار می دهد.

وی در بیانیه ای که برای این نمایشگاه تهیه کرده می گوید:

هنر فراتر از باورهای فردی و اجتماعی است. نقاشی ناگفته های نقاش است، خوشی ها و ناخوشی های زندگی بصورت رنگ و فرم تجلی پیدا می کند. برای من که سالهاست نقاشی میکنم، فیگور و پرتره ی آدمها در رابطه باخودم و زندگی ام، همیشه الهام بخش قسمت زیادی از نقاشی هایم هستند.

رابطه ای که بصورت شکل و رنگ در چهارچوب بوم یا طرحی بر روی کاغذ خودش را آشکار می کند. آدمهای زندگی ام اسطوره های زندگی من هستند. اسطوره عشق ،تنهایی، صبر، انزوا، خشم و… اسطوره هایی که در یک آن با آب-مرکبی روی کاغذ بدون هیچ توضیحی آشکار و باهم رابطه ی تصویری برقرار می کنند و شکل تازه ای از زندگی را برای من نمایش می دهند.

اسطوره های زندگی امروزی من، اسطوره های امروزی

گالری ۲۶ در فرمانیه شرقی، خیابان سلمان پور ظهیر، شماره ۲۶ واحد ۲ قرار دارد و در این نشانی در دسترس است.

راز جنگل به گالری نک آمد

g2

نمایشگاه انفرادی مجسمه سازی نوید رسولی تا ۴ آذر ماه در نگارخانه نک در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است. عاشقان مجسمه، می توانند پاییز گردی آبان ماهی خود را در این نگارخانه سپری کنند.

آقای رسولی درباره نمایش آثارش می گوید:

راز جنگل، قصه‌ی جهان موهومِ ساخته و پرداخته‌ی هنرمند را با بازیگوشی حکایت می‌کند. در راز جنگل روایت و تصویر همزمان با هم خلق می‌شوند، به هم تنه می‌زنند و یکدیگر را پیش می‌رانند.

اهالی این جنگل از مهم‌ترین تا پیش پا افتاده‌ترین‌شان، می‌زایند و زاده می‌شوند، رشد می‌کنند، می‌میرند و می‌میرانند. خوب و بد، خیر و شر، جنگ و صلح، زشت و زیبا، خاص و معمولی همه و همه در این بازی، معنا و نشانه‌ی خود را دارند.

راز جنگل مملو از وانموده‌هایی ا‌ست که میانجی مفاهیم و روابط و رفتارها می‌شوند. داستانهای خیال‌انگیز جنگل گاه کوتاه و منقطع، و گاه مداوم و دنباله‌دار است. و تنها قطعیت درآن این است که بازی همچنان ادامه می‌یابد.

برای مشاهده این آثار جالب به نگارخانه نک به نشانی بزگراه مدرس شمال، خیابان ظهر،‌خیابان تخارستان، انتهای نیل، کوی سینا شماره ۷ مراجعه کنید. نک را در این نشانی دنبال کنید.

گالری هما، میزبان آهو حامدی شد

g3

آهو حامدی، هنرمند جوان و فعال کشور که آثارش در نمایشگاه های بین المللی زیادی به نمایش گذاشته شده است، اخیراً با نمایشگاهی با عنوان “شفافیت در قلب آغاز می شود”، به نگارخانه هما آمده است و آثارش تا سوم آذر در معرض دید علاقمندان قرار دارد.

او مسیر پیچیده ای از به کارگیری مدیوم های هنری را پیش سرگذاشته است . استفاده از مواد و مصالح جدید در هنر عموماً کوششی در یافتن رابطه میان زیبایی شناسی و تجدد است منتها در هنر آهو حامدی کشف ظرفیت های بصری به واسطه پلکسی گلس نه تنها تاکیدی بر این رابطه نیست که برعکس نمایش ابعاد عاطفی هنرمند را عریان می کند .

آهو حامدی در بیانیه ی نمایشگاه گفته  است: «من با چشم قلبم به بیرون نگاه می کنم و حال آنچه مشاهده می کنید ، عبور وقایع پیرامون از صافی ادراکات و احساساتم می باشد که چنین مختصاتی را بوجود آورده است در این جهان آرمانی ، همه ی چیزها آنقدر واضح و شفاف حضور دارند که مانع دیده شدن هیچ چیز پس و پشت خود نیستند.»

نگارخانه هما، در خیابان کریم خان زند، خیابان سنایی، کوی چهارم غربی، شماره ۸ قرار دارد و پرتال آن نیز در این لینک در دسترس علاقمندان قرار دارد.

کارسینوما به گالری طراحان آزاد آمد

g4

گالری طراحان آزاد این روزها میزبان دستاوردهای هنری صالح نفیسی است که در نمایشگاهی با عنوان CARCINOMA، تا سوم آذر ۹۵ در معرض دید علاقمندان قرار دارد.

کارسینوما واژه‌‌ای لاتین است. واژه‌ی باستانی، بعدتر تبدیل شد به نوعی از «کَنسر». کارسینوما یعنی بلعنده. واژه‌های باستانی، می‌دانی، درست و دقیق‌اند و هم‌حجمِ معنایی هستند که دارند.

اعراب هم به تبعیت از طبِّ بقراطی، نامِ جانورِ بلعنده را به مریضی دادند و خرچنگِ به جانِ تن افتاده را «سرطان» خواندند. اما کلمات چقدر اعتبار دارند؟ وقتی بلعنده همه چیز را نم‌نم می‌خورد، تنِ بلندبالا را می‌بلعد و پوستی فرتوت و خالی پس می‌دهد؟ آنجا دیگر سکوت حاکم است. سکوت مطلق.

هیچ کلمه‌ای کار نمی‌کند. تماشای این رنج در سکوت، پروژه‌ی کارسینوما را ذره‌ذره پیش برد. عکس‌ها بدون تصمیم قبلی و بدونِ آن که دورنمای ارائه در عکاسی دخیل باشد؛ و تنها برای ثبت فراموشی برداشته شدند. و جعبه‌ها و قاب‌ها به مرور، و از سر تخلیه‌‌‌ی ذهن در اشیاء ساخته شدند.

طبعاً نمی توانسته ام از زاویه ی خودِ آدمِ سرطان زده درد را بو بکشم، و در نهایت روایت کنم. در نتیجه روایتِ من در این مجموعه روایتِ یک ناظرِ کلافه است که به ترجمانِ احساسات و افکار مبهم پرداخته. و آونگ وار درد را ازدور می بیند و به آن نزدیک می شود، باز دور می شود و و نمی تواند به جهانش وارد شود و معلق میانِ دو تَن در رفت و آمد بوده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت اینترنتی نگارخانه در این لینک مراجعه کنید.

گالری دستان+۲ با یازده آمد

g5

گالری دستان، این روز ها میزبان نمایش دستاوردهای هنری میمی امینی با عنوان یازده است. نمایش آثار این هنرمند جوان که از ۲۱ آبان آغاز شده تا ۱۲ آذرماه ادامه خواهد داشت. این نخستین نمایشگاه انفرادی میمی امینی در این نگارخانه به شمار می رود.

آثار او تاکنون در بیش از ده نمایشگاه انفرادی درایران، ایتالیا و لبنان و ده‌ها نمایشگاه گروهی به‌نمایش درآمده‌اند. مریم (میمی) امینی (م. ۱۳۵۶، اصفهان) با آثاری که «ارتباط کمی با واقعیت دارند» شناخته می‌شود. او در طول سال‌ها کار در حوزه‌های طراحی، نقاشی و کلاژ، آثاری خلق کرده که از تجاری ‌شدن پرهیز کرده‌اند، اما فرم‌ها و دیالوگ‌هایی جدید می‌سازند.

به گزارش گالری اینفو، این هنرمند در آثارش معمولاً به انتزاع گرایش دارد، اما عناصر فیگوراتیو و «زندگی‌های» مستقل نیز در آثار او دیده می‌شوند. علی نصیر، نقاش مشهور ایرانی، میمی امینی را «هنرمندی غیرمتعارف و منحصربه‌فرد» توصیف می‌کند و می‌نویسد:

«او در آثارش تضادها را در آرایشی آنارشیستی حل می‌کند، و تماشاگر بعد از تحریک و تأثیر شوک اولیه‌ی این آثار، بلافاصله درگیر گفتمان انتقادی آن می‌شود. آثار امینی بازیگوشانه به نظر می‌آیند…»

قابل ذکر است، «یازده (۱۱)» یک چیدمان بر اساس دو اثر «ترکیب مواد و برش روی بوم» است. این دو اثر که در طول یک سال اخیر خلق شده‌اند در فضای گالری روبه‌روی هم قرار گرفته‌اند و گفتمانی میان کنتراست آثار، و هم‌چنین «متن رهایی‌بخشِ» زبانِ سمبلیک و راهی ساخته‌شده از یک پارچه‌ی بوم، به‌وجود آورده‌اند.

برای مشاهده آثار جالب خانم امینی به این سایت مراجعه کنید.

پاییز به پروژه های آران آمد

g6

نگارخانه پروژه های آران، این روزها میزبان نمایش آثار بهداد لاهوتی است که که دستاوردهای خود را تا ۱۵ آذر ماه در نگارخانه آران در معرض دید علاقمندان قرار می دهد.

بهداد لاهوتی در چهارمین نمایشگاه انفرادی خود در گالری آران، معنا و نظم مجسمه سازی را به چالش می کشد. هنرمند مصر است که این آثار تعیین کننده و یا سمبولیک نیستند همزمان بازنمایانه و یا آموزنده نیز در واقع به شمار نمی آیند.

این قطعات که به نظر می رسد از نوار نقاله کارخانه ی خارج شده اند، کارکرد خود را از دست داده اند و تنها زیبائی طبیعی شان برجسته تر شده طی قرون متمادی انسانها با هراسی که از طبیعت داشته اند به کنترل و تنظیم آن پرداخته اند و همزمان آنچه که نیاز داشته اند را از بطن طبیعت برداشته اند.

هنرمند با انتخاب اشکال ارگانیک و با بزرگ کردن و رنگ آمیزی تند که بخشی از رنگهای زندگی مدرن هستند، “قلمرو طبیعی” خود را به وجود آورده؛ تولید شده از توده مواد همگن مصنوعی برای مصرف در جوامع تکنولوژیک امروز.

برای مشاهده این آثار جالب به این لینک مراجعه کنید.

Remove با گالری ویستا آمد

g7

عاشقان نقاشی، پاییز گردی های آخر هفته ای را به تماشای نمایشگاه نقاشی های گندم امیری در نگارخانه ویستا اختصاص دهند که تا سوم آذر ماه در معرض دید علاقمندان قرار دارد.

گالری ویستا در خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوی دوازدهم، شماره ۱۱ در دسترس است. برای کسب اطلاعات بیشتر به این پرتال مراجعه کنید.

نگارخانه ماه مهر

g8

نگارخانه موسسه ماه مهر، این روزها میزبان نمایش آثار گارنیک درهاکوپیان است که آثار ایشان را تا ۱۹ آذر ماه در معرض دید علاقمندان قرار می دهد.

این نمایشگاه، به بازخوانی هنر مدرن ایران می پردازد و در واقع پروژه مشترکی بین نگارخانه های ماه مهر و آریا اعلام شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید.

فیزیکالتی به نگارخانه دلگشا آمد

g9

نگارخانه دلگشا این روزها میزبان نمایش آثار فرخ نورونی است که نقاشی های خود را تا ۱۶ آذر ماه در معرض دید عاشقان هنر نقاشی قرار می دهد.

نگارخانه راه ابریشم با نمایشگاه عکس ایران و اسپانیا

g10

نگارخانه راه ابریشم این روزها میزبان نمایش عکسی با عنوان: “نگاه های هم راستا: ایران و اپسانیا-عکاس های در آینه “ است. این نمایشگاه تا ۹ آذر ماه در معرض دید عاشقان هنر مستند نگاری قرار دارد.

در این نمایشگاه، آثار: سوله داد کوردوبا – شادی قدیریان / کریستینا گارسیا رودرو – هنگامه گلستان / آمپارو گاریدو – رعنا جوادی / ایزابل مونیوز – گوهر دشتی / مایته ویتا – غزاله هدایت / مارایا زارازوا – نیوشا توکلیان ارائه شده است.

انجمن فرهنگی مدیترانه غربی با همکاری آژانس اسپانیایی بین المللی و توسعه، بنیاد اسپانیایی سه فرهنگ ، سفارت اسپانیا، دانشگاه علامه طباطبایی و گالری راه ابریشم، نمایشگاه گروهی عکس شامل آثار دوازده نفر از بانوان عکاس مشهور و برجسته اسپانیایی را بر پا کرده است.

نمایشگاه فوق جمعه ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۵ در گالری راه ابریشم – پارک لاله افتتاح شد. مجموعه‌ی آثار مذکور ابتدا اسفند ماه سال گذشته در مادرید به نمایش در آمده و هم اکنون در تهران آن را مشاهده خواهیم کرد.

این مجموعه توسط خانم سارا فرناندز دمویا و آقای سانتیاگو اولمو بر مبنای قرابت‌هایی شگفت‌انگیز که بین آثار هنرمندان دو کشور وجود دارد گرد هم آمده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید.

فرهنگسرای ارسباران

این روزها در فرهنگسرای ارسباران، نمایشگاه عکس آن سوی برگها تا سوم آذر ماه در معرض دید بازدید کنندگان قرار دارد.

نمایشگاه عکس”آن سوی برگ ها” با نگاه فرمالیستی به طبیعت ۲۱ آبان تا ۲ آذر در فرهنگ سرای ارسباران گشایش می یابد.

به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای ارسباران، این نمایشگاه با تجربه ای متفاوت در ثبت تصاویر طبیعت وفضایی رویاگونه توسط شهرزاد محبوبیان دانش آموخته رشته ارتباط تصویری با ۲۰ فریم ۵۰*۷۰ برای بازدید عموم ازساعت ۱۳ تا ۱۹ در این فرهنگ سرا دایراست.

برقراری ارتباطی رویاگونه بین فرم و واقعیت، پیوستگی بین طبیعت و انسان امروزی، نگاه فرمالیستی به طبیعت، نگاه خلاقانه به همراه تجربه هنر نقاشی از شاخصه های آثار ارایه شده در این نمایشگاه است.

فرهنگسرای ارسباران، ضلع شمالی پل سیدخندان تهران است.

نگارخانه شمس

g11

نگارخانه شمس تا ۲۱ آذر ماه، میزبان نمایش آثار شماری از هنرمندان جوان پایتخت است.

با آثاری از: شهریار آریافر، شهریار اسدی، امیرحسین امیرجلالی، امیر انصاریان، یاسمن بازارگان، بصیرا بلبلی، بهرام دبیری، مریم رحمانی، مریم سالور، محمدعلی سجادی، عربعلی شروه، حامد صدر ارحامی، علیرضا ظریف، سیامک عزمی، ناصر عزیزی، جلال الدین مشمولی، زینب موحد، سحر موسوی، مهدی نبوی، بهنام ولدوند و عادل یونسی.

برای کسب اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید.

نگارخانه شمس در پاسداران شمالی، ضلع غربی فرهنگسرای نیاوران قرار دارد.

نگارخانه والی

نگارخانه والی این روزها نمایشگاه نقاشی آثار همایون موسوی  با موضوع بی برگی را تا ۵ آذر در معرض دید پاییز گردهای عاشق نقاشی قرار داده است.

گالری هرندی

g12

گالری هرندی این روزها میزبان نمایش آثار نقاشی های جذاب هدی درودیان است.

این نمایشگاه که «آره‌نا» نام دارد، مجموعه‌ای از نقاشی‌های درودیان با درون‌مایه‌ی نسبت بین انسان و حیوان است. در استیتمنت این نمایشگاه آمده است: «تماشا کردن لذتی دیرین و همیشه همراه با بشر است.”

موضوع این مجموعه نقاشی‌هایم انسان‌ها و حیواناتی هستند احاطه‌شده در فضایی که بستر و صحنه‌ای است برای تماشاچی بودن‌شان. دیر زمانی است که هر اتفاق تازه فرصتی است تنها برای ایجاد یک تصویر تازه.

در نهایت و درپی کثرت تصاویر روزمره‌مان کاری برای‌مان باقی نمی‌ماند به‌جز منفعلانه و با لذت نگریستن؛ گویی که نگاه کردن تنها عکس‌العملی است که در پاسخ به اتفاقات در ما شکل می‌گیرد. فضای نقاشی‌هایم چون «آره‌نا»یی امروزی‌ است در جغرافیایی معاصر. صحنه‌ای‌ست که به انسان‌ها و حیواناتش فرصتی می‌دهد تا در گوشه و کنارش آرام و خاموش و منفعل راهی برای تماشا بیابند.

نمایشگاه این هنرمند که تا کنون آثارش در چند نمایشگاه گروهی روی دیوار گالری‌ها رفته است، از ۲۸ آبان تا ۱۳ آذرماه هر روز (به‌جز روزهای تعطیل) در گالری مریم فصیحی هرندی به نشانی دروس، خیابان وارسته، کوچه مشایخی، شماره ۱۱ میزبان علاقه‌مندان به هنر نقاشی خواهد بود.

موزه هنرهای معاصر

موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاه آثار هنرمندان مدرن ایران و عرب در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد. آثار هنرمندان ایرانی این نمایشگاه از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران انتخاب شده‌اند و آثار هنر دوران مدرن عرب با همکاری موزه و بنیاد هنری برجیل به نمایش درمی‌آید.

آثار این نمایشگاه، هنر مدرن ایران وعرب را در دوره ۵۰ ساله (۱۹۴۰ تا ۱۹۹۰) نمایندگی می‌کنند. نمایشگاه هنر مدرن ایران و عرب با عنوان «دریای آونگان» با ۴۰ اثر ایرانی از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران، ۴۰ اثر هنر مدرن عرب و شش اثر از هنرمندان فلسطین برگزار شده و تا سوم دی‌ماه ادامه دارد.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • الهام روزی خواه آذر ۲, ۱۳۹۵

    سلام من این گالری گردی ها را خیلی دوست دارم
    خوبه
    درباره نمایشگا ه اسپانیا کاش بیشتر میگفتین.
    بازم مرسی