بر اساس تحقیقات جدید، گوش دادن به موسیقی هنگام خوردن شکلات طعم آن را تغییر می دهد

بر اساس تحقیقات جدید، گوش دادن به موسیقی هنگام خوردن شکلات طعم آن را تغییر می دهد

به تازگی دانشمندان دانشگاه آکسفورد کشف کرده اند که وقتی یک فرد هنگام خوردن شکلات به موسیقی گوش می دهد، با توجه به نت های موزیک، مزه های گوناگونی را از شکلات تجربه خواهد کرد.

بر اساس یافته های جدید محققان، نت های آرام فلوت موجب می شود تا فردی که شکلات تلخ می خورد، مزه خامه ای بودن حس کند. یا مثلا شنیدن نت های تیز و کوتاه همانند صدای ویولن، موجب می شوند تا مزه شکلات تلخ تر و تیزتر به نظر برسد.

در همین راستا، محققان یاد شده در حال مذاکره با کنسرسیوم شکلات سازی در بلژیک هستند تا جعبه هایی از شکلات تولید کنند که همراه با خورده شدن، قطعه های موسیقی هم برایشان پخش شود.

در صورت تحقق چنین امری، معتادان به شکلات می توانند با لذت بیشتری از خوراکی خود لذت ببرند.

پروفسور چارلز اسپنس، روانشناس تجربه های غذایی در دانشگاه آکسفورد که این موضوح تحقیقاتی را مطرح کرده، در این رابطه بیان داشته که: «گویا انسان قادر به تفکیک این دو تجربه از یکدیگر نیست. وقتی شما طعم خاصی را تجربه می کنید، یک فرد دیگر ممکن است تجربه دیگری داشته باشد.»

این تیم تحقیقاتی که نتیجه کارشان در مجله Appetite منتشر شده، به ۱۱۶ داوطلب، یک مکعب کوچک از شکلات تلخ ۷۱ یا ۸۱ درصد داده اند. سپس از آنها خواسته شده تا شکلات را تست کرده و بگویند که چه مزه ای دارد. هر بار که آنها شکلاتی را میل می کرده اند، به مجموعه متنوعی از نوت های موسیقی نیز گوش فرا می داده اند.

هنگام شنیدن نوت های بلند و یکنواخت فلوت، بیشتر آنها اعلام کرده اند که مزه ای از خامه و چرب بودن را حس کرده اند. همچنین هنگام شنیدن صداهای ناپیوسته و ناهمگون از ویولن نیز طعمی تلخ تر و تیزتر را تجربه کرده اند.

«فلیپه رینوزو»، کارشناس و روانشناس تغذیه و خوراکی ها در دانشگاه Vrije بروکسل که نخستین بار این تحقیق را مطرح نمود، بیان داشته که نوت های موسیقی می توانند روی استنباط ما از طعم ها تاثیر بگذارد. البته این فقط به بافت مربوط می شود و مزه اصلی را تغییر نمی دهد.

مزه خامه ای و لطیف به نتهای هارمونیک و یکدست مربوط می شود و طعم تلخ و تند و تیز، دنیای صوتی متفاوتی دارند.

در حال حاضر، آقای کاروالهو در حال همکاری با شرکت های شکلات سازی Leonidas، Passion Chocolat و Frederic Blondeel است تا خط تولید شکلات های بادامی به همراه موسیقی را راه اندازی کنند. هدف آنها این است که جعبه های شکلات، قطعات موسیقی محلی کشوری که در آن توزیع می شود را در خود داشته باشد.

به این ترتیب می توانند مزه شکلاتی که فرد می خورد را برایش لذت بخش تر کنند.

منبع: thesun
بدون نظر

ورود