روزیاتو: برخی از دلایل ابتلا به سرطان که ممکن است شما را متعجب کنند

تاثیر معکوس زندگی مدرن بر سلامت

روزیاتو: برخی از دلایل ابتلا به سرطان که ممکن است شما را متعجب کنند

امروزه در مورد بیماری سرطان و عوامل موثر در شیوع آن مناقشات فراوانی وجود دارد. بسیاری بر جنبه های ژنتیکی این بیماری تاکید و گروه دیگر هم عوامل محیطی را موثر می دانند.

سبک زندگی مدرن و استفاده از مواد غذایی آماده که عمدتا هم در آنها مقادیر قابل توجهی نگهدارنده به کار گرفته شد نیز از عواملی هستند که اخیرا مورد توجه قرار گرفته اند.

زندگی که در آن ساعت ها نشسته ایم و عمدتا در پایان روز هم به دلیل خستگی بدون هیچ فعالیتی به پایان می رسد، خواهد توانست با گذر زمان، مخاطراتی را برای ما داشته باشد.

در این نوشته به ۷ مورد از دلایلی که می توانند منجر به بروز انواع سرطان ها شوند اشاره و در هر مورد توضیحات علمی را بر خواهیم شمرد. با ما همراه باشید:

مصرف بیش از اندازه شکر 

1

مسلم است که تا کنون بسیار در مورد مضرات شکر شنیده اید. مصرف شکر می تواند منجر به چاقی، بیماری های قلبی، دیابت و سرطان شود.

بر اساس پژوهش های انجام شده در مرکز سرطان اندرسون در دانشگاه پزشکی تگزاس، مصرف بیش از اندازه شکر خصوصا در جوامع غربی که این مقدار روز به روز بیشتر هم می شود می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد.

با انجام آزمایش هایی بر روی موش ها این نتیجه بدست آمد که مصرف بیش از اندازه شکر می تواند منجر به رشد تومورهای سرطانی شود.

دکتر «لزلی بونچی» از متخصصین برنامه ریزی های غذایی، می گوید: “زمانی که این مطالعه در میان موش ها انجام شد، محققان به نزدیکی نتایج این تحقیقات در انسان ها دست یافتند.”

زمانی که به موش ها همان میزان شکر مورد مصرف مردم آمریکا خورانده شد، موارد قابل توجهی از ابتلا به سرطان سینه دیده شد. آنچه عامل اصلی این بیماری به شمار می آمد فروکتوز موجود در شکرهای پردازش شده در قیاس با شکر طبیعی موجود در میوه ها بود.

نوشیدنی های داغ 

2

آیا شما در گروه افرادی هستید که نوشیدنی های داغ سفارش می دهید و آن را داغ می نوشید؟ بهتر است در این کار تجدید نظر کنید چرا که پژوهش های انجام پذیرفته در مجله بین المللی سرطان نشان داد که نوشیدن نوشیدنی های داغ خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش می دهد.

در این مطالعه به بررسی تاثیرات دمای نوشیدنی های مصرفی بر سرطان پرداخته شده بود. دکتر بونچی در این باره توضیح می دهد که “این نظریه بر این اساس است که نوشیدنی های داغ سبب تحریک و خارش مری شده و احتمالا زمینه ساز تغییرات سرطان زا در مری می گردند.”

اگر هم آنقدر به نوشیدنی های داغ علاقمند هستید که نمی توانید از آن بگذرید لااقل میزان کمتری از آن را میل کنید. با این مقدار کم تحریک مخاط مری را تا حدی کاهش می دهید.

خوردن گوشت های فرآوری شده

3

منظور از گوشت های فرآوری شده، مواردی است که به آنها نمک زده یا دودی می شوند تا بتوانند از آن به مدت طولانی تری نگهداری کنند.

بر اساس یافته های آژانس بین المللی که کار اصلی آن مطالعه و پژوهش در زمینه انواع سرطان است، در یافته اند که این نوع از گوشت ها برای انسان سرطان زا هستند.

مطابق آزمایش های انجام شده در این پژوهشکده، تنها اندکی از یک تکه گوشت پردازش شده می تواند تا ۱۸ درصد، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهد.

آنچه دکتر بونچی به آن اشاره می کند آن است که اگر نمی توان به طور کامل این نوع از گوشت ها را حذف کرد لااقل می توان تاآنجا که می شود، میزان مصرف آن را کاهش داد.

کار کردن در شیفت های شبانه

4

اگرچه هنوز هم احتیاج به مطالعات بیشتری در این زمینه وجود دارد، با این حال مطالعات نشان داده اند که کار کردن در شیفت های شب می تواند باعث بروز سرطان شود.

دکتر «ساندرا لومباردو» آنکولوژیست در نیو میلفورد کنکتیکت، در این باره می گوید: “من تصور می کنم که دلیل اصلی این امر کاهش یافتن ایمنی بدن و التهاب باشد.”

بنابراین اگر گزینه انتخاب کردن میان شیفت های روز و شب را دارید بهتر است، روز را انتخاب کنید.

زندگی نشسته 

5

افرادی که زندگی کاملا نشسته دارند بهتر است اندکی به خود آمده و کمی هم فعالیت کنند. بر اساس یافته هایی که نتایج آن در مجله «انجمن ملی سرطان» به انتشار رسید، سبک زندگی نشسته می تواند در بروز چاقی، بیماری های قلبی و عروقی و همان طور که حدس زده اید، سرطان نیز موثر باشد.

در این مورد به خصوص یعنی زندگی نشسته و ابتلای به سرطان یافته های به اثبات رسیده ای وجود دارد. حتما از اینکه هر روز فعالیت بدنی دارید اطمینان حاصل کنید.

دکتر «میشل یاگودا» در این باره می گوید: “فعالیت بدنی سبب می شود که اکسیژن بیشتری در خون جریان پیدا کرده و به ماهیچه ها و اعضای بدن رسانده شود.”

دکتر یاگودا به مدت شش ماه و در دوران گرفتن فوق تخصص خود، مطالعات وسیعی را در زمینه سرطان های سر و گردن در مرکز «مموریال اسلوان کترینگ» در شهر نیویورک به انجام رسانید.

اضافه وزن 

6

این مورد هم با سبک زندگی نشسته وابستگی هایی دارد و از آنجا که در میان مردم آمریکا، اضافه وزن، در حال افزایش است، این امر باید هر چه بیشتر مورد توجه مردم قرار گیرد.

بر اساس یافته های انجمن ملی سرطان آمریکا، چاقی خطر ابتلای به سرطان هایی چون، مری، پانکراس، روده بزرگ، راست روده، سینه، کبد و تیروئید را افزایش می دهد. این ها تنها معدود بیماری هایی هستند که بر اثر چاقی بوجود می آیند.

پزشکان می گویند: “میان زنان چاقی که اضافه وزن دارند به دلیل سلول های چربی میزان هورمون استروژن افزایش و منجر به سرطان های جدار رحم و سینه می شود.”

از آنجایی که پژوهش های متعددی، رابطه میان چاقی و سرطان را به اثبات رسانیده بهتر است با تغییراتی در سبک زندگی از جمله فعالیت های بدنی و رژیم غذایی مناسب این احتمال را به حداقل رسانید.

مصرف بیش از اندازه مکمل ها

7

همیشه بیشتر بودن چیزی نشانه بهتر بودن آن نیست چرا که در مورد مصرف مکمل ها مصرف بیش از اندازه آنها مضر است.

در مطالعه انجام شده بر روی این مکمل ها در سال گذشته، نشان داده شد که مصرف بی رویه آنها خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. این پژوهش در مرکز سرطان دانشگاه کلورادو انجام پذیرفت. بر اساس آن نشان داده شد زمانی که بیش از اندازه نیاز از این مکمل ها در بدن باقی بماند می تواند باعث بروز سرطان شود.

دکتر بونچی در این باره می گوید: “قرار است که مکمل ها به مصرف درست برسند و در وضعیت بدن بهبود به وجود آوردند نه اینکه آسیب رسان باشند.” بنابریان بهتر است بیش از دُوز پیشنهادی پزشکان مصرف نشود.

منبع: rd
۲ نظر

ورود

  • مصطفی آذر ۴, ۱۳۹۵

    یعنی این سیگاری که ما میکشین سرطان نمیاره؟
    دستتون درد نکنه. یه عمر بود فک میکردیم سرطان زاست. راحت شدیم. از این به بعد بدون عذاب وجدان میکشیم.

  • جاسم آذر ۵, ۱۳۹۵

    دستتون درد نکنه ،واقعا طلب مفیدی بود، ممنون