چگونه با تنظیم برنامه غذایی، از نفخ جلوگیری کرده و شکم تخت تری داشته باشیم؟ [بخش دوم]

آرام تر غذا بخورید

چگونه با تنظیم برنامه غذایی، از نفخ جلوگیری کرده و شکم تخت تری داشته باشیم؟ [بخش دوم]

همان طور که در بخش نخست این نوشته نیز به آن اشاره شد، داشتن شکم بزرگ و خصوصا زمانی که بر اثر نفخ به وجود آمده باشد، نه تنها ظاهری خوبی ندارد بلکه می تواند سلامتی فرد را نیز به مخاطره بیاندازد.

در بخش اول این نوشته برخی از مواردی را برشمردیم که با رعایت آنها خواهیم توانست اندکی از نفخ شکم ممانعت کرده و شکم تخت تری داشته باشیم. در این بخش نیز با ادامه مطلب با شما همراه خواهیم شد.

از مواد غذایی چون گوشت های تازه استفاده کنید

1

تا آنجا که می توانید تلاش کنید تا به جای مواد غذایی بسته بندی از مواد تازه تری استفاده کنید. دکتر آرمول در این باره می گوید: “تاثیر مواد بسته بندی خود را در طولانی مدت نشان می دهد.” چرا که مواد غذایی که می توان از آنها نگهداری بیشتری کرد، میزان سدیم بیشتری را دارا هستند.

همان طور که در بخش نخست هم به آن اشاره شد، وجود سدیم می تواند عاملی برای ایجاد ورم و نفخ های شکمی باشد.

برای مصرف انواع سبزیجات هم استراتژی مناسبی به کار ببرید

2

همان طور که خودتان هم ممکن است از آن مطلع باشید، خوردن یک ظرف پاستا گزینه چندان مناسبی برای شام به شمار نمی آید، بنابراین از مقادیر فراوانی سبزیجات استفاده کنید. با این کار احساس سیری بیشتری می کنید.

این را هم در نظر داشته باشید که سبزیجاتی همچون سیب زمینی، ذرت و لوبیا به دلیل دارا بودن کربوهیدرات، نباید بیش از اندازه مصرف شوند. چرا که اگر این نوع از سبزیجات هم بیش از اندازه و خصوصا برای وعده شام خورده شوند، باعث نفخ شکم تان خواهند شد.

رامسی در این باره اشاره می کند: “مصرف بیش از اندازه از سبزیجات نشاسته ای نام برده باعث می شود که معده برای هضم کردن آن به زمان طولانی تری نیاز داشته باشد، بنابراین می توانند باعث باد کردن شکم شوند.”

همچنین برخی دیگر از سبزیجات همچون بروکلی و کلم هم می توانند ایجاد نفخ های شکمی کنند. از آنجایی که این سبزیجات ایجاد نفخ می کنند و ممکن است موجبات نگرانی شما را به وجود آوردند، می توان آنها را با سایر سبزیجات بدون نشاسته از قبیل گوجه فرنگی، فلفل و قارچ همراه کرد.

سبزیجات را تا جایی که می شود پوست نگیرید

3

بر خلاف کربوهیدرات ها که آب را در بدن نگه می دارند و باعث ایجاد نفخ هم می شوند، فیبرها این نفخ را از بین می برند. آرمول در این باره می گوید: “فیبرها دیر هضم هستند و برای شکم گزینه خوبی محسوب می شوند.”

زمانی که می خواهید سبزیجات را بپزید آنها را به همراه پوست شان بپزید و پوست نگیرید چرا که این بخش از سبزیجات، مفیدترین قسمت فیبر آنها به شمار می روند.

نوشابه را کنار بگذارید

4

حتی نوشابه هایی که بدون کالری هستند می توانند باعث ایجاد نفخ در شکم تان شوند چرا که کربونات موجود در آنها چنین تورمی را در شکم باعث می شود.

کراندل در این باره می گوید: “نوشیدنی هایی که به صورت کربونات درآمده اند، گاز و تورمی را در داخل شکم بوجود می آورند که راهی برای خارج شدن هم ندارند. وی اضافه می کند، شکر افزوده شده به چنین نوشیدنی هایی هم خود به تنهایی قادر به تولید باد و نفخ شکمی است.

به جای اینکه از نوشابه استفاده کنید، لیمو را در آب چکانده و یا به آن خیار اضافه کنید تا بتوانید با طعم دادن به نوشیدنی خود از آن لذت ببرید.

آرام غذا بخورید

5

بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می کشد که مغز انسان پیام سیری را از معده دریافت کند. رامسی در این مورد می گوید اگر شما غذای خود را تنها در ۱۵ دقیقه تمام کنید، ممکن است هنوز احساس گرسنگی داشته باشید.

زمانی که آرام تر غذا می خورید، به بدن تان این فرصت را می دهید که به موقع پیام سیری را دریافت کند. علاوه بر این با این کار هوای کمتری را در هنگام خوردن غذا وارد بدن کرده و نفخ کمتری در شکم تان به وجود خواهد آمد.

رامسی در این باره می گوید: “هرچقدر تندتر غذا بخورید میزان هوایی که بلعیده می شود افزایش پیدا کرده و درنتیجه نفخ بیشتری ایجاد می کند. کرندل در تایید صحبت همکارش می گوید، زمانی که یک لقمه را میل می کنید، چنگال خود را پایین گذاشته و حداقل بیست بار لقمه ای را که در درون دهان تان قرار دارد را بجوید. سپس چنگال را برداشته و دوباره این روند را تکرار کنید.

دسر مناسبی را انتخاب کنید

6

رامسی درباره مصرف دسر می گوید، می توانید به جای آنکه در هر وعده غذایی از دسر استفاده کنید، آن را به برخی مواقع کاهش دهید. آرمول نیز در این باره می گوید، زمانی که غذایی میل می کنید به خودی خود اندکی نفخ در شکم تان به وجود خواهد آمد و با خوردن دسر، مقادیری شکر در کنار کربوهیدرات ساده را نیز به شکم وارد می کنید که وضعیت نفخ را بدتر هم می کند.

وی ادامه می دهد، زمانی که به اندازه کافی فعالیت بدنی داشته اید زمان مناسبی برای خوردن اندکی از دسر موردنظرتان است و در این حالت نفخ کمتری را به وجود می آورد. بهترین گزینه ها در این زمان، تنها مصرف یک اسکوپ از بستنی یا میوه های فریز شده ای است که می تواند هوس خوردن شیرینی را در شما، برطرف کند.

منبع: rd
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود