چگونه می توانیم در فصول سرد سال همچون زمستان، وزن کم کنیم؟

متخصصان تغذیه در این باره می گویند ...

چگونه می توانیم در فصول سرد سال همچون زمستان، وزن کم کنیم؟

اگر می خواهید در فصل زمستان هم تناسب اندام خود را حفظ کرده و دائم نگران بیرون زدن گوشت های اضافی از ژاکت ها و پلیورهای زمستانی تان نباشید می توانید از روش های علمی پیشنهادی متخصصان تغذیه که در این نوشته به بررسی آنها خواهیم پرداخت، استفاده کنید.

فصل زمستان برای بسیاری از مردم جهان با شروع سال نوی میلادی و جمع شدن در کنار اعضای خانواده همراه است و احتمال دارد که فصل مناسبی برای اندکی چاق شدن باشد. بر طبق مطالعات انجام شده در آمریکا، ۰.۴ درصد از آمریکایی ها در تعطیلات کریسمس وزن اضافه می کنند و زمانی که این آمار در کنار ۳۸ درصد جمعیت چاق فعلی این کشور قرار می گیرد، نگران کننده تر هم می شود.

اگر بخواهیم پا را فراتر گذاشته و آمار روز شکرگزاری این کشور را نیز به داده های قبلی خود اضافه کنیم، باید بگوییم که ۰.۲ درصد هم در این مراسم چاق می شوند. همه این اتفاقات و خصوصا نزدیک شدن به شب یلدای ایرانی ما را بر آن می دارد که چاره ای اندیشده و به دنبال راهکاری باشیم.

در ادامه این نوشته به راهکارهای علمی خواهیم پرداخت که نه تنها برای هموطنان مسیحی مان در سال نو کاربرد دارد بلکه می تواند برای تمامی افرادی که نسبت به افزایش وزن خود در زمستان نگرانی هایی دارند هم مفید باشد. این راهکارها از قرار ذیل هستند:

نوشیدن آب و لیمو ترش فشار داده در آن را فراموش نکنید

2

«تامی ریچارد» که مربی شخصی بدن سازی در یکی از باشگاه های شناخته شده در لاکونیای ایالت نیوهمپشایر است بر کارآیی فشردن لیموترش در آب قسم یاد می کند. وی می گوید: “همین که از خواب برخاستید این محلول را میل کنید.”

این نوشیدنی سالم می تواند تا پایان روز بدن تان را مقاوم نگه دارد.

در مقابل پرخوری مقاومت کنید 

3

مهم نیست که آن غذا یا خوراکی که در مقابل تان گذاشته شده چه باشد، اگر می خواهید در فصل زمستان وزن کم کنید از پرخوری بپرهیزید. «ایمی گورین» متخصص تغذیه در مرکزی به همین نام در نیوجرسی در این باره می گوید، بهتر است که در این فصل خود را رها نکنید و هرچقدر که شد کالری و مواد غذایی چرب را وارد بدن تان نکنید.

یکی از راه های پیشنهادی او این است که تنها کمی از غذایی را که در مقابل تان گذاشته شده میل کنید. به عنوان مثال مجبور نیستید همه پوره سیب زمینی را تا آخر میل کنید. زمانی که از یک چیز خیلی خوشمزه را هم کمی بچشید از آن خسته خواهید شد بنابراین به همان لقمه های اول رضایت دهید.

اما … اما حتما مطمئن شوید که چیزی میل کرده اید 

4

یکی از اشتباهات رایجی که در میان افرادی که می خواهند وزن کم کنند به کرات دیده می شود این است که آنها وعده های اصلی غذای خود را حذف می کنند. با این کار از لحاظ ذهنی ولع بیشتری به غذا خوردن پیدا خواهید کرد.

می توانید وعده های کمتری میل کنید و در داخل معده تان برای یک مناسبت احتمالی هم جای خالی باقی گذارید. ریچاردز در ین باره می گوید، برخی از افراد کل روز را با خوردن ساقه های کرفس خود را مشغول می کنند تا بتوانند در مهمانی یک وعده غذایی حجیم را میل کنند. این کار بسیار اشتباهی است چرا که با این کار متابولیسم بدن کاهش داده می شود.

در عوض می توانید در طول روز و با غذاها و خوراکی های سالم به بدن به طور یکنواخت سوخت رسانی کنید تا بدن هم بتواند به صورت بهینه از آن استفاده کند.

تمام موادی که در یک دستور غذایی وجود دارد را به کار نبرید

5

ریچاردز بر آن باور است که می توان در طول فصل زمستان و برای جلوگیری از افزایش وزن، به جای به کار گرفتن کره یا خامه در دستور غذا از شیرنارگیل استفاده کرد. با این کار هم ماده غذایی مورد نظرتان را میل می کنید و هم نگران افزایش وزن تان نیستید.

در منزل آشپزی کنید و غذاهای  خانگی را جایگزین غذاهای بیرون کنید 

6

گورین پیشنهاد می کند که برای کاهش سایز دور شکم می توانید به جای استفاده از غذاهای آماده و یا بیرون غذا خوردن، بیشتر آشپزی کنید. این یکی از آسان ترین راهکارهایی است که می توان با استفاده از مواد غذایی سالم و خانگی در این فصل از افزایش وزن جلوگیری کرد.

می توانید از توفوی استیرفود یا برنج قهوه ای استفاده کنید که ریچاردز هم آنها را توصیه می کند. همچنین پاستای لوبیا هم می تواند گزینه مناسبی به شمار آید. البته حتما در کنار غذای خود ظرف سبزیجات را داشته باشید.

حواس تان به زمان چیزهایی که می خورید هم باشد

7

اگر حواس تان به ساعت تان باشد و در مهمانی های دوستانه ای که شرکت می کنید آخر شب را برای غذا خوردن انتخاب نکنید، می توانید به کاهش وزن تان کمک کنید. ریچاردز در این باره توصیه می کند که حواس تان به ساعت تان باشد و برنامه غذایی تان را طوری تنظیم کنید که ساعت ۶ شام را میل کرده باشید.

وی پیشنهاد می کند بعد از وعده شام هم تنها با ترکیب آب و لیموترش تازه چکانده در آن سر کنید. خالی گذاشتن معده در ساعات پایانی روز می تواند برای عدم افزایش وزن بسیار مفید باشد.

یک ظرف غذای سلامت را در دورهمی های دوستانه به همراه داشته باشید

8

درست است که ما در کشورمان سال نوی میلادی را به شکوه سایر ملت ها جشن نمی گیریم و تنها هموطنان مسیحی مان این کار را انجام می دهند اما در دورهمی های چون شب یلدا که نزدیک هم است حتما دور هم جمع می شویم و ممکن است کمی بیش از اندازه معمول در خوردن غذا و تنقلات زیاده روی کنیم.

بهتر است اجازه ندهیم چنین دورهمی هایی با افزایش وزن مان همراه شود. خانم گورین پیشنهاد می کند که تاآنجا که می توانید خودتان را کنترل کنید. اگر هم می توانید خوراکی های پرکالری را با یک ظرف میوه جایگزین کنید. البته اگر می خواهید وزن اضافه نکنید.

در بوفه ها و رستوران هایی که امکان خوردن همه نوع غذا در آنها وجود دارد، از ابتدا بدانید که می خواهید چه بخورید

9

از آجایی که اکنون برای بسیاری از رستوران ها این امکان وجود دارد که منوی غذای شان چک شود، قبل از رفتن به این مکان ها منو را چک کنید تا با رفتن به آنجا مجبور به خوردن حجمی از چربی و شیرینی نباشید.

گورین بر این باور است که اگر از ابتدا انتخاب کرده باشید که قصد خوردن چه چیزی را دارید با ورود به آن محل، شروع به پرکردن ظرف غذای تان با حجمی از خوردنی های چرب و شیرین نخواهید کرد. با این کار نه خود را از غذا خوردن محروم کرده اید و نه حجم فراوانی غذا را به معده تان وارد کرده اید.

در خانه ورزش کنید

00

بله ممکن است بگویید، هوا خیلی سرد است و رفتن به باشگاه ورزشی کار سختی است. پس لااقل درخانه ورزش کنید. ریچاردز پیشنهاد می کند زمانی که صبح از خواب برمی خیزید و آب و لیمو ترش تازه را میل می کنید، ۲۰ دقیقه هم ورزش کنید. تمرین هایی چون اسکات زدن در این زمان مفید است. این ورزش صبحگاهی نه تنها در فصل زمستان بلکه در طول سایر فصول از افزایش وزن تان جلوگیری به عمل خواهد آورد.

همیشه در کیف خود یک میان وعده سالم داشته باشید

10

خانم ریچاردز که خود از پسته به عنوان میان وعده در مواقع گرسنگی استفاده می کند، به همراه داشتن نوع سالمی از میان وعده را توصیه می کند. وی میوه، فیبرها و پروتئین های گیاهی را بهترین نمونه خوراکی ها در زمان های گرسنگی می داند.

گاهی هم به کلاس های تناسب اندام بروید

000

ریچاردز در این باره می گوید اگر در طول این فصل تمایل چندانی به رفتن باشگاه و گرفتن یک مربی اختصاصی ورزشی ندارید، بعضی وقت ها که انرژی لازم را هم دارید به کلاس هایی ورزشی بروید که بتوانید استرس آن روز خود را اندکی کاهش داده و کمی هم ورزش کرده باشید. با این کار هم شادتر و هم سلامت تر خواهید بود و می توانید از رژیم های مخصوص تناسب اندام آن مجموعه هم استفاده کنید.

منبع: rd
بدون نظر

ورود