ترفندهای ذهنی که در سخت ترین روزهای زندگی هم کنترل اوضاع را به شما باز می گردانند

اتو زدن هم گاهی می تواند راهگشای چروک های زندگی مان باشد

ترفندهای ذهنی که در سخت ترین روزهای زندگی هم کنترل اوضاع را به شما باز می گردانند

درست است که نمی توان بر تمام چیزها در زندگی احاطه و کنترل داشت اما می توان تا حدی هم برای این کار تلاش کرد. زمانی که زندگی برای تان به جهنم تبدیل شده باز هم راهکارهایی وجود دارند که با کمک گرفتن از آنها می توان تا حدی شرایط را تغییر داد.

ممکن است شما هم در ابتدا با خواندن این مطلب، بگویید که مگر می شود با انجام این کارهای ساده و پیش پا افتاده از پس وضع دشوار فعلی زندگی در بیایم؟ مشکل من از دشواری های زندگی دیگران بزرگ تر است. این همان انرژی منفی است که این پیام را به مغز می رساند که تلاش بیهوده است. اما سئوال مهم این است که اگر بنشینیم و دست روی دست بگذاریم و غضه بخوریم، خودمان و اطرافیان مان را آزار دهیم چطور؟ آیا وضعیت بهتر می شود؟

تفاوت فاحش میان افراد موفق و ناموفق در این است که افراد موفق از راهکارهای ساده و میانبرهایی که به نظر عموم بی فایده می آید نه یک بار و با نخستین شکست بلکه چندین و چند بار بهره می برند و دائم استراتژی های خود در برخورد با یک مسئله را تغییر می دهند و آنقدر این کار را انجام می دهند تا بالاخره راهکار مناسب آن مسئله را می یابند و این ربط چندانی به ضریب هوشی افراد هم ندارد اگرچه نمی توان تاثیر آن را به طور کامل منکر شد.

در این نوشته برآنیم که شما را با این راهکارها آشنا کنیم. شاید شما هم با به کارگیری آنها نتایج متفاوت تری از آنچه تا کنون در مواجهه با یک مشکل بدست آورده و کنترل فردی خود را در دست داشته باشید.

با این مقدمه موارد را یکی پس از دیگری بر می شماریم:

از اینکه کدام کارها کاملا از کنترل شما خارج هستند آگاه باشید

چیزهایی را که نمی توانید آنها را در کنترل خود بگیرید را بپذیرید و انرژی خود را صرف کارهایی که روی آنها کنترل دارید کنید. شما نمی توانید وضعیت ترافیک، رفتار نامناسب رئیس خود و وضعیت بد اقتصادی را تغییر دهید اما اجازه هم ندهید که این عوامل شادی کامل زندگی را از شما بگیرد.

فهرستی از کارهایی که نمی توانید در آنها تغییری به وجود آورید نوشته و آن را روی یخچال یا کامپیوتر شخصی خود بچسبانید. زمانی که یکی از آنها تکرار شدند، تلاش کنید با صبر و تدبیر بیشتری نسبت به گذشته با آنها مواجه شوید.

به بررسی دقیق عوامل دخیل پرداخته و استراتژی خود را عوض کنید

2

زمانی که اتفاقی در زندگی تان می افتد که وضعیت را برای تان دشوار می کند، به جای اینکه خود را سرزنش کنید و یا آن وضعیت را به رئیس بدجنس خود نسبت دهید، به این موضوع تمرکز کنید که واقعا علت اصلی که در کارتان توبیخ شدید چه بوده. به بررسی کامل جریان های مرتبط با آن بپردازید و بینید چه کارهایی را باید انجام دهید که وضعیت به وجود آمده دیگر تکرار نشود.

تغییری برای بهتر شدن وضعیت به وجود آورید

3

اگر احساس اندوه و غم در مورد وضعیت نامناسبی که با آن روبرو شده اید، عذاب تان می دهد لااقل از نظرفیزیکی کار رضایت بخشی انجام دهید. به عنوان مثال ۴ روز در هفته را به انجام تمرین های ورزشی ساده اختصاص دهید. قبض هایی را که مدت ها پیش باید پرداخت می شدند را پرداخت کنید و یا با مادرتان تماس بگیرید.

کمدها و کشوهای تان را مرتب کنید

4

در زمان هایی که اوضاع زندگی چندان مساعد نیست و همه چیز در هم و برهم است، اگر وسایل و خانه هم همین وضعیت را داشته باشد، این شرایط نامساعد چندین برابر بدتر به نظر می آید. پس کمدها و کشوها را تمیز و مرتب کنید تاحس دوباره در کنترل داشتن اوضاع تا حدی به شما بازگردد.

پیش از آنکه به سراغ مشکل بروید، استرس زدایی کنید

5

قبل از آنکه به حل مشکلی که برای تان پیش آمده بپردازید، یک فنجان چای برای خود بریزید و به موسیقی آرام بخشی گوش کنید. سپس تلاش کنید تا تمام انرژی های منفی را دور ریخته و با ذهنی بدور از بدبینی به سراغ مشکل بروید.

مهارت جدیدی بیاموزید

6

بله درست است امور فراوانی در زندگی وجود دارند که از کنترل ما خارج هستند با این حال اینکه که چگونه اوقت فراغت خود را سپری کنیم در کنترل خودمان است. یک سرگرمی جدید را برای خود برگزینید و انرژی خود را برای انجام دادن آن صرف کنید. مثلا قایق سواری کنید.

فهرستی از کارهایی را که باید انجام دهید تهیه کنید

7

وقتی بیش از اندازه معمول مشغولیت دارید، فهرستی از کارهایی را که لازم است انجام دهید مانند لیست کارهایی که باید در منزل انجام دهید و یا لیست خرید را تهیه کنید. سپس زمان معین و طول مدت مشخصی را برای انجام آنها مشخص کنید. با این کار دیگر لازم نیست که کل خانه را در یک روز تمیز و مرتب کنید بلکه هر روز می توانید به بخش هایی از آن رسیدگی کنید.

در لحظه زندگی کنید

8

حتی اگر نمی توانید بر نتیجه جریانی که ذهن تان را به خود مشغول کرده مسلط شوید لااقل بر کارهای شخصی تان کنترل داشته باشید. به جای آنکه درمورد عواقب طولانی مدت اتفاقی که افتاده نگرانی داشته باشید، بهترین کاری که در آن لحظه می توانید را انجام دهید.

کمی با خودتان مکالمات مثبت داشته باشید

9

در چنین زمان هایی قطعا به انرژی مثبت احتیاج دارید و دوست دارید که مکالماتی امیدوارکننده داشته باشید. پس این کار را خودتان برای خودتان انجام دهید. مثلا به خود بگویید “من از پس این جریان برخواهم آمد.” یا اینکه بگویید تنها لازم است چند دقیقه ای زمان بگذرد آن وقت از جایم برخواهم خواست و با موضوع پیش آمده کنار خواهم آمد.”

تلقین کنید تا اتفاق بیافتد

10

مفهوم کنترل کردن می تواند از خود آن هم مهم تر باشد. به عنوان مثال افراد اگر گزینه تغییر دما در اتاق گرمی را داشته باشند می تواند با گرمای آن بهتر کنار بیایند. به دنبال چیزهای کوچکی باشید که بتواند در موقعیتی که در آن قرار گرفته اید، کنترل بیشتری به شما بدهد. با این کار طرز فکر کلی خود را بهبود می بخشید.

کمی لباس چروک اتو کنید

11

اتو کردن لباس هایی که پر از چروک هستند در چنین مواقعی می تواند این حس را به شما بدهد که خرابی یا ویرانی در حال ترمیم است و این جریان می تواند در مورد زندگی افراد هم تعمیم داده شود.

به خودتان تحت کنترل نبودن را بیاموزید 

12

تلاش کنید تحمل از دست رفته خود را در مقابل چیزی که قادر به کنترل آن نیستید دوباره به دست آورید. مثلا تعطیلی آخر هفته ماشین را بردارید و به همراه همسرتان وبدون آنکه از نتیجه آن از خودتان سئوالی بپرسید به سفر بروید. با این کار خواهید آموخت که گاهی باید پذیرفت که نمی توان شرایطی را تغییر داد و این امر طبیعی است.

منبع: rd
بدون نظر

ورود