اشتباهات رایجی که به جای کاهش وزن، افزایش آن را برای شما در پی دارند

رژیم تنها نیمی از مبارزه برای کاهش وزن است

اشتباهات رایجی که به جای کاهش وزن، افزایش آن را برای شما در پی دارند

یکی از چیزهایی که بسیار می بینیم و می شنویم این است که افراد رژیم های سخت لاغری می گیرند، ورزش می کنند و درنهایت به وزن موردنظر خود دست پیدا می کنند. اما دوباره و با گذشت زمان به وزن سابق خود بازمی گردند.

در این نوشته برآنیم شما را با عواملی آشنا کنیم که می توانند کمک کنند تا وزن مطلوبی که با سختی هم به آن رسیده اید را دوباره بدست آورید.

رژیم تان را رها می کنید

1

کم کردن وزن در واقع نیمی از مبارزه به شما می رود چرا اگر نتوانید به خوبی آن را حفظ کنید ارزش آن همه تلاش کردن را نداشته. اگر پس از کم کردن وزن، رعایت های رژیمی و انجام فعالیت های ورزشی را ادامه ندهید، مقدمات حفظ وزن مطلوب را فراهم نکرده اید.

«اَدِم رزانت»، مربی تناسب اندام در این باره معتقد است بلافاصله پس از کنار گذاشتن رژیم و تمرین های ورزشی، دوباره وزن افرایش یافته به همان مناطق قبلی باز خواهد گشت. پس چنین رژیم ها و فعالیت هایی باید در طول سالیان طولانی نگه داشته شوند و تنها چند هفته رژیم و ورزش نخواهد توانست مفید واقع شود.

دیگر به خودتان سخت نمی گیرید

2

زمانی که به وزن ایده آلی که دوست داشتید رسیدید، احتمالا به خود خواهید گفت که کمی بیشتر نان بخورم و یا فلان نوشیدنی شیرین را هم به شام امشبم اضافه کنم و به همین ترتیب کار را کاملا برای خود آسان می کنید.

«کری گانز» در این مورد می گوید: “افراد عمدتا در طول دورانی که رژیم می گیرند کاملا همه قوانین را رعایت می کنند و به خودشان سخت می گیرند اما بعدش همه چیز را رها می کند.” این نویسنده در کتاب «تغییرات ناچیز در رژیم غذایی» می گوید: “شما بعد از پایان رژیم نه تنها نباید آن را کنار بگذارید بلکه باید به خود سخت تر هم بگیرید.

از سوی دیگر هم سختگیری می کنید

3

بله درست است، اگر کربوهیدرات و پروتئین حیوانی را از رژیم تان حذف کرده و خوردن دسر را نیز کنار بگذارید، خواهید دید که چگونه کالری های بدن تان می سوزند.

البته چنین رژیم هایی در کوتاه مدت جوابگو است. دکتر «لورن پینکاس» متخصص تغذیه و صاحب مرکز مشاوره تغذیه «نیوتریشن استارینگ» در این باره می گوید که چنین رژیم هایی که در کوتاه مدت  هم پاسخگو خواهند بود، سلامت تغذیه بدن را نیز به مخاطره می اندازند.

به عنوان مثال می گوید زمانی که به طور کامل کربوهیدرات را از رژیم غذایی خود کنار می گذارید، با این کار بدن کل ذخیره این ماده را می سوزاند و اگر دوباره شروع به افزودن کربوهیدرات به رژیم غذایی تان کنید، آن وقت تمام وزنی را کم کرده اید باز خواه گشت.

خوب از شکم و باکتری های موجود در آن محافظت نمی کنید

4

بسیاری از پژوهش ها رابطه تنگانتگ میان وضعیت سلامت شکم و کاهش وزن را نشان می دهند. حتما دلیل قانع کننده ای برای اینکه «پروبیوتیک ها» تا این اندازه اهمیت دارند وجود دارد چرا که این مواد از محتویات شکم شما مراقبت می کنند و بر روی صاف ماندن سطح آن نیز بسیار موثر هستند.

بر طبق نتایج بدست آمده از مطالعات انجام شده «ساینتیفیک آمریکن» باکتری های شکمی نقش بسیار مهمی در تنظیم برخی از هورمون های بدن نیز دارند که از آن جمله هورمون ها می توان به «گرلین» اشاره کرد. گرلین هورمونی دخیل در تنظیم احساس گرسنگی است.

با مصرف خوراکی های فرآوری شده، باعث خواهیم شد که تغییراتی در باکتری های شکمی مان به وجود آید و اکوسیستم شکم را بر هم زند چرا که باکتری های این محیط را مورد هجوم قرار می دهند که در صورت حضور می توانند در تنظیم وزن تان موثر باشند.

تعبیر درستی از احساس گرسنگی خود ندارید

5

زمانی که برای پوشیدن یک شلوار جین تنگ مشغول رژیم گرفتن هستید، بدن با از دست دادن مقدار قابل توجهی کالری، احساس می کند که بسیار گرسنه مانده. دکتر پینکاس در این باره می گوید: “زمانی که وزن کم می کنید، سطح لپتین که به کنترل میزان گرسنگی کمک می کند، کاهش پیدا می کند.”

این بدان معناست که بدن تان ممکن است به شما بگوید که از میزان واقعی خود گرسنه تر است و به جای آنکه دریافت کمتر کالری را به عنوان یک تغییر تلقی کند آن را به عنوان یک قحطی درمی یابد.

زمانی که غذا می خورید به بدن تان گوش کنید. برای این کار آرام تر غذا بخورید تا بتوانید پیام سیری را به بدن و در زمان مناسب مخابره کنید.

یکی از علت های دیگری که برای احساس گرسنگی فرض گرفته می شود، بی آب بودن بدن است. زمانی که بدن آب یا مایعات کافی دریافت نکرده باشد ممکن است عکس العملی همچون احساس گرسنگی را به دنبال داشته باشد.

به اندازه کافی نمی خوابید

6

یکی از چالش برانگیزترین عواملی که همواره در مورد کاستن وزن وجود دارد، خواب شبانگاهی و میزان کافی آن است. نه تنها با خواب کافی می توانید استرس کمتری را تجربه کنید بلکه خواهید توانست، سطح هورمون کورتیزول را نیز افزایش دهید. در کنار همه اینها از خوردن بیش از اندازه هله هوله هم پرهیز می کنید.

گانز می گوید زمانی که بدن تان خسته است احساس نیاز بیشتری به کربوهیدرات دارد و این زمانی است که تمایل چندانی به مصرف خوراکی های سالم ندارید. بنابراین به جای آنکه یک املت سالم سبزیجات برای خود درست کنید یک شیرینی می خورید.

توجه داشته باشید که اگر روز خود را با خوردن غذاهای نه چندان سالم شروع کنید، احتمالا کل روز را با همین روند پیش خواهید رفت.

همان قدر غذا می خورید که پیش از رژیم گرفتن هم می خوردید

7

پینکاس یادآروی می کند که زمانی که بدن تان به حجم کمتری برسد به مواد غذایی کمتری هم احتیاج دارد. یعنی دیگر نیازی ندارید که به اندازه قبل از رژیم غذا بخورید. همچنین متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن تان هم کاهش پیدا کرده است.

این همان اتفاقی است که وقتی پا به سن می گذاریم نیز برای مان به وجود می آید.

حساب چیزهایی که میل می کنید از دست تان خارج شده 

8

هر وسیله ای که می تواند کمک کند را به کار بگیرید، کاغذ، مداد یا هرچیزی که میزان خوردن را به یادتان بیاندازد. گانز بر این باور است که اگر این کار را انجام ندهید، کمتر در خوردن رعایت خواهید کرد. خصوصا اگر در حال کم کردن میزان کالری دریافتی هستید حتما این کار را انجام دهید.

تمرین یا ورزشی که انجام می دهید پاسخگو نیست

Female Urban Runner

وینهوفر که خود مربی است می گوید بسیاری از افراد مدت های طولانی است که به انجام یک ورزش مشغول هستند و بدون آنکه تغییری در بدن شان به وجود بیاید این کار را تکرار می کنند. اگر ورزش یا تمرینی برای مدتی پاسخگو نباشد حتما باید آن را تغییر داد.

مربی دیگری به نام «بریتنی مولینز» هم در تایید صحبت همکار خود می گوید ورزش هایی را انتخاب کنید در شما انگیزه و هیجان را هم به وجود آورند. مثلا می توانید زومبا را هم امتحان کنید که در کاهش وزن تان هم بسیار موثر است.

منبع: rd
بدون نظر

ورود