«چالش مانکن» در ایران جنجالی شد

روابط عمومی وزارت بهداشت، فیلم را ساختگی دانست

«چالش مانکن» در ایران جنجالی شد

گسترش چالشی جدید در فضای مجازی، این بار وارد عرصه های پزشکی شده و یکی از خبرهای داغ چند روز اخیر رسانه های کشور را پس از اکران جنجالی سلام بمبئی به خود اختصاص داد: چالش مانکن!

چالشی که چند  هفته پیش از آمریکا شروع شد و امروز، هزاران کاربر ایرانی شبکه های اجتماعی را به ساخت ویدئوهای مربوط به این چالش، ترغیب کرده است. اخیراً، ویدئویی در شبکه های اجتماعی داخلی به اشتراک گذاشته شد که در آن، افرادی در لباس پرستار و پزشک در اتاق عمل، چالش مانکن را در ۳۰ ثانیه بازی می کنند و موسیقی متن معروف این چالش نیز روی آن قرار گرفته است.

انتشار این فیلم کوتاه، بازتاب های گسترده ای در رسانه های مجازی و مکتوب کشور داشته است. اما عباس زارع نژاد، مسئول روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به یکی از خبرگزاری های کشور گفت که این فیلم ساختگی و نمایشی بوده و اساساً نمی تواند واقعی باشد. چرا که در اتاق عمل، ثانیه ها تعیین کننده است و پرسنل همه تمرکزشان برای حفظ جان بیمار است.

m7
(تصاویری از فیلم ساختگی چالش مانکن در اتاق زایمان)

مشاور وزیر بهداشت گفته بود که این فیلم، کارگردانی شده و به دلیل آنکه بیماری در کار نیست و مانیتور اتاق عمل هم خاموش است، مشخص  است که همه در حال فیلم بازی کردن هستند و اصلاً جراحی هم انجام نمی شود.

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: با نگاه تخصصی به این کلیپ می توان دریافت، نوزادی که در فیلم نشان داده شده با توجه به رنگ پوست و وزنش، چند روز از تولدش می گذرد.

وزارت بهداشت اخیراً در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران، از برخورد جدی با مرکز درمانی که فضای فیلمبرداری این چالش را فراهم کرد، در آینده نزدیک خبر داد.

احتمالاً معاونت انتظامی سازمان نظام پزشکی نیز بر اساس اهرم های قانونی، در روزهای آینده وارده عمل شده و شاهد شناسایی و برخورد قانونی با طراحان و انتشار دهندگان این فیلم ساختگی خواهیم بود.

گفتنی است، انتشار این ویدئو، با واکنش پزشکان ایرانی در فضای مجازی روبرو شده است که عمداً یا سهواً، خود به چالشی برای فعالیت جامعه زحمتکش سفیدپوشان ایران تبدیل شد و امیدواریم ناقضان حریم بهداشت و سلامت کشور توسط مراجع قضایی، محاکمه شوند.

m11
(بازتاب چالش مانکن ایران در صفحه نخست روزنامه هفت صبح)

از چالش آب یخ تا چالش مانکن: چالش ها می تازند!

هر روز، فضای جامعه اطلاعاتی کشور به خصوص فعالان شبکه های اجتماعی، با پدیده جدید روبرو می شوند که به سرعت فراگیر شده و طیف های مختلفی از جامعه را با خود همراه می کند. اکنون، دنیای لایک ها و هشتگ های اینستاگرامی، جنبش های بزرگی را خلق می کنند که برخی از آنها در سالهای اخیر، بسیار تاثیر گذار بوده است.

m8
(چالش سطل آب یخ با حضور بیل گیتس (موسس مایکروسافت) و زاکربرگ (موسسه فیس بوک) )

از چالش آب یخ Ice Bucket Challenge که چند سال پیش برای آگاهی مردم نسبت به بیماری اسکلروز فجانبی آمیوتروفیک (ALS)  به راه افتاد تا امروز که چالشی به نام چالش مانکن، سبک زندگی دیجیتالی میلیون ها کاربر اینترنت را به خود مشغول ساخته است، پدیده های نوظهور دیجیتالی که بعضاً هویت خود را از دنیای رنگارنگ غرب بدست می آورند، با جادوی شبکه های اجتماعی عکس محور، به سرعت جهانی می شوند.

اخیراً، چالش دیگری، کاربران اینترنت به خصوص اینستاگرام و یوتیوب را با خود همراه کرده است و به انگلیسی از آن به عنوان Mannequin Challenge یاد می شود، نام رویدادی بوده که در آن، افراد بی حرکت بوده و فردی از آن ها فیلمبرداری می کند. این چالش از زمان راه اندازی تا کنون، در بیش از ۴۶ میلیون صفحه در اینترنت مورد بحث و بررسی قرار گرفته که نشان دهنده اثربخشی فراگیری سریع آن در سرزمین دیجیتال است.

m9
(گزارش تلگراف از چالش مانکن توسط کریستیانو رونالدو پرتغالی)

تلگراف، دیلی میل، نیویورک تایمز، واشنگن پست، سان، تایم، فوربس و بسیاری از سایت های خبری جهان، هر روز به انتشار فهرستی از پر بیننده ترین ویدئوهای ساخته شده توسط سلبریتی ها و کاربران از چالش مانکن می پردازند و بر داغ تر شدن تنور این پدیده دیجیتالی کمک می کنند.

حتی اکنون اپلیکیشن چالش مانکن که شما را با این پدیده و شیوه های کسب نمره بالاتر آشنا می کند، در مارکت ۲ میلیارد اپلیکیشنی اپ استور، قابل دانلود است.

m10
(پست اینستاگرامی تیلور سویفت درباره ویدئو چالش مانکن، ۴ میلیون بار دیده شد)

چند روز پیش در آمریکا، برخی از عاشقان چالش مانکن در حالی که مسلح به اسلحه های واقعی هستند، در این طرح اینترنتی شرکت کردند که دیروز، ویدئو عجیب آنها، بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان پیدا کرد.

m1
(گزارش روزنامه SUN از چالش مانکن نظامی در آمریکا که به دستگیری دو تن از سازندگانش ختم شد)

بعضاً در موسیقی متن چالش مانکن، آهنگی از بیتلز سیاه (Black Beatles) که توسط خواننده هیپ هاپ آمریکایی: ری شرومرد (Rae Sremmurd) اجرا شده است، قرار می گیرد و در شبکه های مجازی منتشر می گردد. اکنون، هشتگ چالش مانکن که در توییتر و اینستاگرام به سرعت فراگیر شده است، بیش از ۱.۶ میلیون بار مورد استفاده کاربران این شبکه ها قرار گرفت.

m2
(چالش مانکن در اینستاگرام با بیش از ۱.۶ میلیون پست)

یکی از دلایل ترغیب جهانی به پدیده اینترنتی چالش مانکن را می توان به استقبال قهرمانان گوناگون رشته های ورزشی و سلبریتی های دنیای هنر از این جنبش اجتماعی آنلاین مرتبط دانست که در همین راستا، ویدئوهایی را از چالش خود طراحی و به اشتراک گذاشتند.

چالش های معروف

برخی از ویدئوهایی که چالش مانکن سلبریتی ها را به تصویر  می کشد، الهامی از فیلم های بزرگ تاریخ معاصر سینما همچون: ماتریکس، X-Men, Days of Future Past یا Buffalo 66 است. برخی از فعالان رسانه، چالش مانکن را الهام گرفته از سریال های تلویزیونی شبکه HBO و Westworld می دانند.

شخصیت های معروفی که تا کنون در چالش مانکن،  ویدئویی از خود منتشر کردند عبارتند از: پیتسبورگ، بافالو بیلز، دالاس کابویز و البته بریتنی اسپیرز، ادل و حتی دی جی مارشمول و الن دجنرس، مجری معروف تلویزیونی آمریکا از جمله حامیان این طرح اینترنتی بودند که ویدئوهای آنها بازتاب های رسانه های گسترده ای پیدا کرد.

m5
(تصویری از ویدئو چالش مانکن Adele، خواننده پاپ)

در دنیای سیاستمداران، هیلاری کلینتون، نامزد شکست خورده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در کنار همسرش و هما عابدین، دقیقا یک روز پیش از برگزاری انتخابات، در این چالش شرکت کرد. رهبر سابق بانک جهانی و وزیر اقتصاد کنونی اندونزی نیز چند هفته پیش در دانشگاه Padjadjaran University، به این چالش پیوست.

m3
(شرکت هیلاری کلینتون در چالش مانکن ، شب انتخابات ریاست جمهوری این کشور)

اخیراً نیز، میشل اوباما، همسر رئیس جمهور فعلی آمریکا که ساعات آخر حضور در کاخ سفید را تجربه می کند، به جمع چالشی ها پیوست.

m4
(میشل اوباما در چالش مانکن در کنار اعضای باشگاه  Cleveland Cavaliers )

این بار نیز همچون چالش آب یخ، فردی در آمریکا (جکسون ویل در فلوریدا)، این چالش را تعریف و به سرعت به واسطه علاقمندی مردم به دنیای مد و لباس و مانکن ها، جهانی شد و اکنون به مرزهای ایران هم رسیده و هزاران نفر با ساخت ویدئوهایی ۳۰ ثانیه ای، چالش مانکن خود را به رخ دیگران می کشند.

m6
(چالش مانکن حتی به مستطیل سبز در ایران نیز کشیده شده است)

اکنون حتی کارمندان شرکت های هواپیمایی نیز به چالش مانکن روی آورده و می توانید ویدئوهای ترکیش ایر لاین و امارات را مشاهده کنید.

جامعه شناسی چالش مانکن

چالش مانکن همچون دیگر چالش ها و جنبش هایی که در شبکه های اجتماعی در چند سال اخیر به راه افتاده است، ابزار اطلاع رسانی، بازاریابی و تبلیغاتی خوب، رایگان و فراگیری برای دنبال کردن ماموریت های اطلاع رسانی، فرهنگی و اجتماعی بوده که جادوی شبکه های اجتماعی در گسترش آن، نقش بسزایی ایفا کرده است.

همراهی طیف های مختلف کاربران و حتی سلبریتی های دنیای سیاست، فرهنگ، موسیقی و سینما و ورزش با چنین چالش ها و جنبش هایی نشان می دهد که از شبکه های اجتماعی به عنوان ابزاری اثربخش برای آگاه سازی افکار عمومی درباره مسائل بسیار مهمی که دنیای امروز با آن روبروست، می توان استفاده کرد.

مانند محیط زیست،‌ سلامت، بهداشت و آموزش و فقر فراگیری که کره زمین ۷ میلیارد نفری را با چالش روبرو کرده است. چه رسانه ای بهتر از چالش سازی و جنبش آفرینی می تواند فرصت های خوبی را فرا روی افکار و ماموریت ها و برنامه های انرژی مثبت و خیرخواهانه در جهان امروز کند و حرکت خود را در بستر سرزمین صفر و یک ها، فراگیر نماید؟

چالش مانکن و ابعاد اجتماعی و جامعه شناختی و سایبری آن، مقوله خوبی برای فعالان کسب و کار به ویژه دانشجویان رشته های ارتباطات و فناوری اطلاعات است تا با آسیب شناسی و درک ظرفیت های تکنیکی و تئوریک آن، مدل هایی برای توسعه فعالیت های کارآفرینی و اطلاع رسانی و تجاری طراحی کنند.

چه خوب است که چالش حفاظت از محیط زیست، غذا دادن به حیوانات، کتاب خواندن، ورزش کردن در پارک ها و گالری گردی و هدیه دادن به کودکان نیازمند، به جمع چالش های مجازی کاربران فرهنگ دوست ایرانی اضافه شود تا انقلاب کمپین های دیجیتالی، فرهنگ ناب ایران زمین را در بستر دیجیتال، جهانی کند.

به نظر شما، چالش مد و لباس فاخر ایرانی، می تواند رونق پوشاک اقوام ایرانی را در جهان به ارمغان آورد؟

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۱۱ نظر

ورود

  • اصغر زاده آذر ۲۰, ۱۳۹۵

    شنیده بودم
    خبر از تیلور و هیلاری دیگه نداشتیم 🙂

  • محسن اشراقی آذر ۲۰, ۱۳۹۵

    واقعا بعضی ها بیکارن 🙂
    چالش آب یخ بیل گیتس محشر بود
    مرسی

  • roozbeh آذر ۲۱, ۱۳۹۵

    اون شخصی که در کنار میشل اوباما ایستاده Cleveland cavaliers نیست اسم اون آقا Lebron Jamese ستاره مشهور بسکتبال
    اسم تیمی که توش فعالیت داره Cleaveland Cavalierse
    مرسی از معلومات نویسنده

  • لاله آذر ۲۱, ۱۳۹۵

    بعضی ها چه دل خوشی دارن

  • امیر مشعوفی آذر ۲۲, ۱۳۹۵

    واقعا اگر اینقدر بیکار هستیم و وقت آزاد داریم و دل خوش داریم بجای فک کردن به چالش بی معنای مانکن که هیچ هدفی را به جز تبلیغات سوءغربی دنبال نمی کند و این نیز نوعی تهاجم فرهنگی است بیاییم و بجای این فکرهای عبث و بیهوده به فک تامین نیاز افراد بی بضاعت و رفع مشکلات افراد بینوا باشیم که کاری باشد جاویدان و صالحات و باقیات . در پایان جایی که سربازان گمانم امام زمان عج به فکر تامین امنیت ما هستند آیا واقعا جا دارد مرفه بی درد به چالش مانکن پرداخت . وا مصیبتا…..

  • پرهام آذر ۲۲, ۱۳۹۵

    راست میگید
    الان اینستاگرام پر شده از مردم که چالش مانکن میگیرن
    مخصوصا در پارتی ها
    چالش کتاب خوبی رو خوب گفتین 🙂

  • کیمیا آذر ۲۲, ۱۳۹۵

    ما ایرانی ها شور همه چیو در میاریم
    ایده خیلی خوبی دادن آقای زمانی

  • Ali آذر ۲۲, ۱۳۹۵

    به نظر من چیز بدی نیست هر از گاهی یک سرگرمی واسه کل جهان بوجود بیاد بی ضرر و رایگان …

  • وحید آذر ۲۴, ۱۳۹۵

    تقلید کور از غربیها نه تنها در ایران بلکه در کشورهای دیگر نشان تسلط فرهنگی غرب بر جهان و همان آرمان جهانی‌شدن ( آمریکایی شدن) دارد که برای آنها می‌تواند امیدوار کننده باشد.
    چه بسا فردا چالش چهاردست و پا راه رفتن را راه بیاندازند تا ببینند چند نفر در جهان آلت دستشان شده‌اند.

  • مولوی آذر ۲۴, ۱۳۹۵

    خلق را تقلیدشان بر باد داد / ای دو صد لعنت بر این تقلید باد

  • کیمیا آذر ۲۴, ۱۳۹۵

    قشنگ بود
    واقعا متاسفم برای اونایی که این ویدئو رو درست کردن