از «بیل گیتس» تا «لیونل مسی»؛ با نیکوکاران معروف جهان

گزارش روزیاتو از مراکز خیریه فوتبالیست ها و معماران عصر دیجیتال

از «بیل گیتس» تا «لیونل مسی»؛ با نیکوکاران معروف جهان

شاید برای شما جالب باشد که بدانید، بزرگترین موسسه خیریه جهان، نه در اختیار سازمان ملل متحد است و نه موسسه ای متعلق به دولت ها بوده و نه متعلق به نهادهای مردمی؛ بزرگترین موسسه خیریه جهان، اکنون متعلق به بیل و ملیندا گیتس است که بخشی از ثروت موسس غول نرم افزار جهان را صرف امور خیرخواهانه در کشورهای مختلف میکند.

این فقط بزرگان عصر دیجیتال که میلیاردرهای قرن بیستم و بیست و یکم به شمار می روند نیستند که در این زمینه ید طولایی دارند، بلکه شماری از ورزشکاران معروف دنیا به خصوص فوتبالیست ها، در زمینه امور نیکوکاری بسیار فعال بوده و سالانه ده ها میلیون دلار صرف امور خیریه می کنند که گزارش امروز روزیاتو، شما را با شماری از موسسات خیریه معروف دنیا آشنا می کند.

با ما در گزارش امروز همراه باشید.

بیل و ملیندا گیتس: بزرگ ترین موسسه خیریه جهان

بیل گیتس، رهبر اسبق مایکروسافت که یکی از چهره های مطرح قرن بیستم بود، پس از بازنشستگی از مایکروسافت و سپردن کار به استیو بالمر، موسسه خیریه ای با همکاری همسرش را تاسیس کرد که از سال ۲۰۰۶ میلادی با همکاری وارن بافت، چهره معروف بورس بازهای آمریکا و وال استریت، سرمایه اش دو برابر شد.

f1
تصویر ایندکس پرتال موسسه خیریه بیل و ملیندا گیتس

بنیاد گیتس (Bill & Melinda Gates Foundation)، اکنون به واسطه طیف گسترده فعالیت های نیکوکاری و همچنین میزان سرمایه ای که برای این کار اختصاص داده است، بزرگ ترین موسسه خیریه جهان است که ظرف یک دهه اخیر، بیش از ۳۸ میلیارد دلار صرف امور نیکوکاری کرد.

هدف های اصلی موسسان این بنیاد، افزایش تندرستی، کاهش فقر و ارتقای محیط زیست در کشورهای مختلف اعلام شده و ارتقای شانس دسترسی مردم در کشورهای کمتر توسعه یافته به فناوری اطلاعات و غذای سالم، از جمله ماموریت های این بنیاد در چند سال اخیر است. مرکز این بنیاد در سیاتل بوده و با حضور مثلث بیل، ملیندا و وارن هدایت می شود.

یکی از اعضای خانواده بیل گیتس و پتی استونسیفر، در هیات مدیره این بنیاد بزرگ قرار دارند. برای آگاهی از جدید ترین فعالیت های این بنیاد معتبر، به وب سایت آن در این نشانی مراجعه کنید،  بیش از ۵.۵ میلیون صفحه در اینترنت درباره فعالیت های این موسسه خیریه بیل گیتس ایندکس شده است.

f2
توسعه آموزش و بهداشت در کشورهای آفریقایی، بخشی از فعالیت های موسسه گیتس است

دارایی های موسسه در سال ۲۰۱۰ میلادی، بیش از ۳۷ میلیارد دلار اعلام شد. اینستاگرام جالب این مجموعه را نیز در این نشانی دنبال کنید. برخی از رسانه های جهان مانند گاردین، صفحه خاصی را برای اطلاع رسانی فعالیت های موسسه بیل گیتس ارائه کرده اند که می توانید نمونه آن را در صفحه گاردین مشاهده کنید.

f3
تصویر بیل گیتس و وارن بافت، دو خیر بزرگ جهان مشغول بازی پینگ پنگ

ژانویه ۲۰۱۶ بود که بنیاد گیتس با همکاری موسسه خیریه راکفلر، برای کاهش فقر در ایالات های فقیر آمریکا، تفاهم کردند.

گفتنی است، بخشی از فعالیت های غیر اینترنتی بیل گیتس که تا حدودی به رفتارهای نیکوکاری آن در عرصه محیط زیست و جامعه مرتبط است، در شرکت Terra Power متمرکز شده که کار طراحی و ساخت نیروگاه های هسته ای نسل جدید و تولید سوخت پاک (GREEN ENERGY) را در دستور کار دارد.

f11
تصویر ایندکس پرتال تراپاور: فعالیت جدید رهبر اسبق مایکروسافت

برای کسب اطلاعات بیشتر به  این نشانی مراجعه کنید.

بنیاد خیریه لیونل مسی

f4

لیونل مسی، یکی از فعال ترین بنیاد های خیریه مربوط به فوتبالیست های جهان را در اختیار دارد. این بنیاد در سال ۲۰۰۷ میلادی تاسیس شد و ظرف چند سال اخیر، ده ها میلیون دلار به یونیسف و برخی از سازمان های حمایت از آموزش و بهداشت کودکان در سراسر جهان کمک کرده است. سایت این مجموعه را در این نشانی دنبال کنید.

f5
تصویر توزیع جغرافیایی کمک های موسسه خیریه لیونل مسی به کشورهای مختلف دنیا

اسطوره فوتبال جهان و بارسلونا که صاحب ۵ توپ طلای اروپا است، در انجام فعالیت های خیرخواهانه، در آسیا، آفریقا و حتی آمریکا، نقش فعالی ایفا می کند و در تعطیلات، بخشی از فعالیت های خود را صرف توسعه امور خیریه به خصوص در عرصه کودکان در کشورهای فقیر و کمتر توسعه یافته جهان می کند.

لیونل مسی از زمان حضور در نوک پیکان بارسلونا، میلیون ها دلار به یونیسف کمک کرده است و این علاوه بر کمک های مادی و معنوی باشگاه پر طرفدار کاتالان ها به صندوق کودکان ملل متحد در طول سال است.

مسی در تبلیغات تلویزیونی و همچنین پذیرش رایگان کودکانی که علاقمند به فراگیر فوتبال زیر نظر وی هستند نیز، امکاناتی را در اختیار موسسات خیریه و فرهنگی قرار داده است که در پرتال وی می توانید مشاهده کنید.

f7
گزارش روزنامه ایندیپندنت درباره اقدام مسی به اعطای کفش خود به مزایده خیریه در مصر

لیونل مسی، اکنون با  شصت و یک ملیون فالوور، در فهرست ۱۰۰ صفحه پر بیننده اینستاگرام قرار دارد و بعضاً، اینستا نوشته هایی در حمایت از کودکان و فعالیت های خیرخواهانه در صفحه اش به اشتراک می گذارد.

فعالیت های خیریه مسی، مقولات متنوعی را شامل می شود. وی سال گذشته، کفش خود را به مزایده ای در مصر داد تا درآمدهای حاصل صرفه امور خیریه در این کشور فقیر آفریقایی شود.

بنیاد خیریه Google

غول جست و جوی جهان در اکتبر ۲۰۰۵ میلادی، ژاکلین فولر آمریکایی را مامور کرد تا بخشی از درآمد میراث دیجیتال قرن بیستم میلادی را به امور نیکوکاری اختصاص دهد. بازوی خیریه گوگل، در روزهای نخست با سرمایه ۱۰۰ میلیون دلاری آغاز به کار کرد.

امور زیست محیطی، توسعه آموزش و بهداشت و همچنین کمک به کسانی که ایده های نو در عرصه های دیجیتال دارند، از جمله ماموریت های سالانه بنیاد خیریه گوگل به شمار می رود.

این بنیاد در طول سال، رویدادهای منظم چالشی را در سراسر جهان برگزار می کند تا کاربران نوآور را تشویق کند تا در فعالیت های دیجیتالی که می تواند سبب ایجاد فرصت های برابر در کار و فعالیت های گوناگون شود، مشارکت نمایند.

f8
تصویر ایندکس پرتال بنیاد خیریه گوگل

این بنیاد تلاش دارد تا با ارائه خدمات و محصولات فناورانه، به ارتقای مهارت های زندگی و کسب و کار در کشورهای کمتر توسعه یافته و فقیر کمک کند. بحران ابولا، بحران های آوراگان دراروپا در سال های اخیر و همچین مقابله با بحران کم آبی در برخی از نقاط دنیا از جمله مواردی بود که با کمک های چند صد هزار دلاری بنیاد خیریه گوگل مواجه شده است.

برنامه های خاصی که بنیاد خیریه رهبران گوگل در دستور کار قرار دارند را در این نشانی دنبال کنید.

در سال ۲۰۰۷ میلادی، بنیاد خیریه گوگل ، پروژه انرژی های تجدید پذیر ارزان تر از ذغال سنگ است را در دستور کار قرار دارد و تلاش می کند تا صدها میلیون دلار بر روی انرژی های پاک، سرمایه گذاری کند. فعالیت های بنیاد خیریه گوگل، همان طور که گفته شد بر خلاف بنیاد خیریه لیونل مسی، بر روی امور فناورانه بوده و می کوشد، سبک زندگی جامعه هدف خود را را بر اساس فناوری، دوستدار محیط زیست کند.

برای کسب اطلاعات از آخرین فعالیت های بنیاد خیریه لری پیج، به نشانی اینترنتی آن به این آدرس مراجعه کنید.

بنیاد خیریه کریستیانو رونالدو

f9

برخی ها شاید فکر کنند که کریس رونالدو، فوق ستاره رئال مادرید اسپانیا و کاپیتان تیم ملی پرتغال، فردی خودخواه است. اما در واقع، این میلیونر دنیای مستطیل سبز، ظرف یک دهه اخیر، ده ها میلیون دلار همچون لیونل مسی، صرف امور خیریه و نیکوکاری در اقصی نقاط جهان کرده است.

وی در سایت اینترنتی خود، بخشی از فعالیت های نیکوکاریش را که از درآمد های میلیون دلاری حاصل از فعالیت های ورزشی، تبلیغاتی و برندینگ بدست می آورد، توسعه می دهد و البته طیف این کمک ها، از صلیب سرخ جهانی و یونیسف گرفته تا کمک هایی که خود رونالدو به اشخاص خاص می دهد.

وی در سال ۲۰۱۱ میلادی، ۱.۵ میلیون یورو به کودکان غزه کمک کرد. در سال ۲۰۱۲ میلادی ۶۰ هزار یورو صرف هزینه جراحی کودکی که از نوع بیماری خاص رنج می برد، کرد. چک ۱۰۰ هزار یورویی به صلیب سرخ جهانی جهت کمک به مردم افغانستان، از جمله دیگر کمک های رونالدو به کشورهای کمتر توسعه یافته است.

وی در زمره معدود فوتبالیست های مشهور جهان است که به خاطر ۲ بار خون دهی در سال، از انجام تتو در بدنش خودداری کرده است.

بنیاد خیریه زاکربرگ

مارک زاکربرگ، موسس و رهبر غول شبکه های اجتماعی جهان (فیس بوک)، همچون بیل و ملیندا، یک موسسه خیریه با همکاری همسرش (پریسیلا چان) در سال ۲۰۱۰ راه اندازی کرد. این موسسه که چان زاکربرگ نام دارد، تلاش می کند تا کمک های نیکوکارانه برای توسعه آموزش و بهداشت کودکان اعطا کند و همچون موسسه بیل گیتس،‌ تلاش دارد تا در زمینه های فناورانه مربوط به آموزش و بهداشت سرمایه گذاری کند.

f10
تصویر ایندکس پرتال بنیاد خیریه زاکربرگ

این مجموعه که Chan Zuckerberg Initiative نام دارد توسط دکتر کوری بارگمان، دانشمند نورو بیولوژیست هدایت می شود که استاد تمام دانشگاه راکفلر نیویورک نیز به شمار می رود. وی عضو آکادمی ملی علوم آمریکا نیز محسوب می شود.

بنیاد خیریه رهبر فیس بوک و همسرش را در این نشانی دنبال کنید.

توصیه هایی روزیاتویی

۱- چه خوب است که همه شرکت های فعال در بازار بورس ایران و همه شرکت های کارآفرین دنیای دیجیتال کشور، واحدهایی برای توسعه فعالیت های زیست محیطی و نیکوکاری در ایران تشکیل دهند تا شرکت ها و موسسات حقوقی غیر دولتی کشور، در فعالیت های خیرخواهانه در ایران فعالیت پر رنگ تری داشته باشند.

۲- یکی از بهترین راهکارهای توسعه فعالیت شرکت ها و موسسات دیجیتالی و غیر دیجیتالی در امور نیکوکاری در ایران، انتشار گزارش سالانه مسئولیت اجتماعی شرکت ها (CSR ANNUAL REPORT) است.

۳- اعطای تسهیلات مالیاتی و بانکی و قانونی به موسسات و شرکت های غیر دولتی فعال در عرصه های خیریه، می تواند موج حضور فعالانه و گسترده شرکت های خصوصی کشور در عرصه های نیکوکاری به خصوص در مناطق محروم گردد.

۴- اختصاص درصدی از سود سالانه شرکت های غیر دولتی ایران به فعالیت های نیکوکاری مشترک و بزرگ که توسط انجمن ها و اتحادیه های نیکوکاری (مانند مجمع خیرین مدرسه ساز) هدایت می شود، راهکار خوبی برای ترغیب کارآفرینان ایرانی به فعالیت های خیرانه هدفمند در نقاط مختلف کشور است.

۵- شرکت های بزرگ در ایران، بخشی از کمک های نیکوکاری خود را سالانه به شرکت های فعال دانش بنیان در پارک های فناوری کشور اختصاص دهند تا صندوق نوآوری و شکوفایی کشور، رونق بیشتری برای حمایت از طرح ها و ایده های فناورانه و غیر فناورانه بدست آورد که ماحصلش، تسهیل و ارتقای کیفیت زندگی ایرانیان خواهد بود.

به نظر شما، راهکارهای ترغیب ورزشکاران و فعالان فناوری ایران به حضور در فعالیت های خیریه مشترک بزرگ چیست؟

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۸ نظر

ورود

  • میثم آذر ۲۶, ۱۳۹۵

    واقعا تحسین برانگیز است
    واقعا جالب بود
    بیل و همسرش، سفیر صلح هستن
    نمیدونستم زوکربرگ هم وارد بازی شده 🙂

  • آزیتا محسنیان آذر ۲۶, ۱۳۹۵

    بنظرم گزینه donate رو عین خارجی ها در سایتهاشون بزارن
    اینطوری خیلی ها پول میدن

  • بهزاد آذر ۲۷, ۱۳۹۵

    حرفتون قشنگ بود
    معلومه حرفه ای هستین با این csr که مطرح شد.
    من در سنگاپور دیدم که شرکتهای بین المللی اونا، از طریق گزارش سالانه مسئولیت اجتماعی، تلاش میکنند تا نقشی که به جامعه دارن رو ادا کنند. برای سرمایه گذارها هم مهمه که در شرکت هایی سرمایه بزارن که به قواعد نگاه سه بعدی به اقتصاد و نه سود محور، اعتقاد داشته باشن.
    ما باید این رویه رو در ایران پیش بگیریم. اما خیلی فاصله داریم

  • آرش آذر ۲۸, ۱۳۹۵

    واقعا کارهای بیل و ملیندا داره غوغا میکنه توی آفریقا
    هیشکی هم خبر نداره. مرسی که اینا رو گفتین. خیلی ها باید یاد بگیرن. خیلی ها.
    باتشکر از سایت خوبتون

  • کسی هست به فریادم برسد اسفند ۵, ۱۳۹۷

    تمام این خیریه ها نیت درستی دارند ولی کدامشان بدرد من میخورد شماقضاوت کنید.تمام مدارک و اسناد دولتی جهت رویت واستعلام شما موجود است. همسرم مثل هزاران بیماردیگر دچار سرطان شدوبدون اینکه ناشکری کنم تمام تلاشم را برای سلامتیش انجام دادم. استرس دیابت وفشار خون وبدنبالش سکته قلبی وسرطان گریبانگیر خودم شد هنوز تحت درمانم که دوباره همسرم گرفتار سرطان شددر هزینه های زیاد آن مانده وصدایم جایی نمیرسدماهانه یک میلیون حقوق دارم وبی از ده میلیون هزینه خدایا ببین منو

    • بهمن اسفند ۱۴, ۱۴۰۱

      سلام من یک کارگر هستم گرفتاری برام پیش اومده تورا خدا کمکم کنید ۶۰۳۷۷۰۱۵۵۷۰۹۷۳۳۱

  • ali تیر ۲۵, ۱۳۹۹

    مایکل جکسون پس کو ؟ فقط از اون به عنوان یه ادم عجیب یاد میشه چون تو رسانه اینجوری میگفتن ولی اسمش تو گینس به عنوان خیرترین فرد مشهور ثبت شده با بنیاد heal the world

  • یعقوب افرا آذر ۱۹, ۱۴۰۰

    سلام کارگری ۳۵ساله هستم از استان فارس شرکتی کار می‌کردم تصادفی ناخواسته داشتم دادگاه ۷۵ملیون خسارت برام بریده هیچ درآمدی ندارم کلیه ام گذاشتم برا فروش تو رو خدا ،تو روقران اگه امکانش هست کمکم کنید بچه ام کفن بگیرن هیچ راهی ندارم چند سال پیش هم با زن عموم که بیوه بود و۳تا یتیم داشت ازدواج کردم خیلی شرایط بدی دارم یکی از بچه ها هم مشکل مغزی داره نیاز به عمل داره تورو خدا کمکم کنید این آدرس دقیق هم میدم تحقیق کنید استان فارس شهرستان داراب