آیا مصرف نوشابه های رژیمی به اندازه نوشابه های معمولی، باعث چاقی می شود؟

مطالعات نسبتا طولانی اخیر نشان می دهد ....

آیا مصرف نوشابه های رژیمی به اندازه نوشابه های معمولی، باعث چاقی می شود؟

تحقیقات انجام شده بر روی نوشابه های رژیمی نشان داده که این نوع از نوشابه ها نه تنها باعث لاغرتر شدن نمی شوند بلکه سبب افزایش وزن نیز می شوند. این نتیجه پژوهش های فراوان انجام پذیرفته شده بر این نوشابه ها است که به نظر می رسد علت آن را شکرهایی با کالری کمتر می داند.

این مطالعات نشان داده اند که نوشابه های رژیمی در قیاس با نوشابه هایی که حاوی شکر هستند در لاغر شدن نقشی ندارند و اگر بخواهیم به طور خلاصه بگوییم، نوشابه های رژیمی هم به همان اندازه نوشابه های معمولی مضر هستند.

پژوهش فوق الذکر که شروع آن به سال ۱۹۸۴ میلادی باز می گردد در موسسه ملی بررسی سن و سلامت «بالتیمور» انجام پذیرفت. در این مطالعه ۱.۴۵۴ نفر شرکت داشتند. با مقایسه متغیرهای مختلف موثر در میزان چاقی از جمله رژیم غذایی، ورزش، نژاد و سایر عوامل میان افراد، نتیجه فوق بدست آمد.

2

یکی از متغیرهای مورد بررسی در این پژوهش نیز شیرین کننده هایی با کالری کمتر بود که نتایج نشان داد که می تواند سبب افزایش وزن، سایز بیشتر دور کمر، چاقی های ناحیه شکم شوند. انتظار می رفت همگی عوامل برشمرده، بر اثر مصرف نوشیدنی هایی با شیرینی و کالری کمتر، کاهش پیدا کرده باشند.

اگرچه انجام مطالعات کوتاه مدت بر روی نوشابه های رژیمی نمی تواند نتیجه های قطعی را به همراه داشته باشد، اما مطالعات انجام شده در دانشگاه تکزاس که به مدت ۱۰ سال به طول انجامید نتایج مشابهی را در سال ۲۰۱۱ میلادی به همراه داشت. در این مطالعه افرادی که به مدت ده سال نوشابه مصرف می کردند مورد بررسی قرار گرفتند.

در نتیجه این پژوهش عنوان شد که سایز دور کمر افرادی که نوشابه می نوشند در مقایسه با کسانی که آن را در رژیم غذایی خود ندارند تا ۷۰ درصد بیشتر بود. همچنین کسانی که در روز بیش از دو قوطی نوشابه می نوشند تا ۵۰۰ درصد احتمال افزایش سایز دور شکم را در مقایسه با سایرین دارند.

اما علت این امر چیست؟ باید گفت که علم هنوز از بیان علت قطعی این جریان عاجز است. یکی از فرضیه های موجود می تواند تداخل شکر موجود در این نوشیدنی با باکتری های شکمی باشد. احتمال دارد نوشیدن این نوشیدنی، هوس شما را برای مصرف شیرینی بیشتر کند و در این میان خوراکی هایی که از آنها به عنوان خوردنی های «بدون شکر» یاد می شود نیز وجود داشته باشند.

این احتمال نیز می رود که شکرهای مصنوعی هم همان تاثیر نوع واقعی شکر را دارا باشند. به همین دلیل هم است که گفته می شود مصرف نوشابه های رژیمی که تاثیری هم در میزان مصرف شکر و متعاقب آن چاقی ندارد با همان نوع معمولی نوشابه جایگزین شود.

با چنین مطالعاتی به نظر می رسد که بهتر باشد کلا همه نوشیدنی های شیرین کنار گذاشته شوند. در غیر این صورت نباید انتظار داشت که در طول دوران زندگی نگرانی از چاق شدن وجود نداشته باشد.

منبع: fastcoexist
دیجیاتو
بدون نظر

ورود