مزایای نوشیدن شکلات داغ و تاثیر فراوان آن بر سلامتی

شکلات داغ و مبارزه با حافظه ضعیف

مزایای نوشیدن شکلات داغ و تاثیر فراوان آن بر سلامتی

از آنجایی که امروز قادر به استفاده از تمام مزایای شکلات هستیم باید از کسانی تشکر کنیم که آن را در طول تاریخ ابداع و به صورت فعلی به دست مان رسانده اند. هیچ کدام از این امکانات تا پیش از آنکه اسپانیایی ها شکلات را در قرن ۱۶ ام میلادی وارد اروپا کنند وجود نداشت. یعنی زمانی که این خوردنی خوشمزه و شیرین تبدیل به اکسیری برای بشریت گردید.

3

در فواصل قرون ۱۶ تا ۱۹ میلادی، شکلات داغ به عنوان یک نوشیدنی محبوب که مصارف دارویی نیز داشت، مورد استفاده بشر قرار گرفت.

این ماده سال ها به عنوان دارو و برای درمان بیماری کاربرد داشت. زمانی که در قرن ۱۷ ام میلادی به فرانسه راه یافت، برای از بین بردن بی حوصلگی و حالات روحی بد به کار گرفته شد. این امر تنها به مردم فرانسه خلاصه نمی شد چرا که مطالعات انجام شده نشان داده که شکلات برای کسانی که خیلی سریع عصبانی و از کوره در می روند، گزینه مناسبی به شمار می رود. علت این امر هم آن است که شکلات میزان هورمون استرس را کاهش می دهد.

تمام آنچه در مورد شکلات برشمرده شد در مورد خود شکلات و نه شکلات داغ بود. حالا این سئوال پیش می آید که آیا شکلات داغ هم می تواند همانند خود شکلات تا این اندازه مفید واقع شود؟ و پاسخ قطعی به این سئوال مثبت است.

2

انجام مجدد مطالعات بر روی شکلات نشان داده که به دلیل وجود آنتی اکسیدان ها در آن، از سرطان، بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری می کند و در جوان سازی نیز موثر است چرا که با رادیکال های آزاد موجود در بدن مبارزه می کند. در واقع مانند برخی دیگر از خوراکی ها همانند انواع بری ها به عنوان «سوپر غذا» از آن یاد می شود.

البته این سوپر غذاها در برخی از خوراکی های دیگر همچون قهوه و غذاهای سالم نیز وجود دارند. در واقع نوشیدن شکلات داغ یکی از راه های رساندن یکی از این «سوپر غذاها» به بدن است.

8

در اینجا به دلایل «سوپر غذا» بودن شکلات داغ اشاره خواهیم کرد:

۱- مطالعات دانشگاه «کورنل» نشان داده که میزان آنتی اکسیدان موجود در شکلات داغ، دو تا سه برابر آنتی اکسیدان موجود در چای سبز و چهار تا پنج برابر چای سیاه است.

۲- پروفسور «چنگ یانگ لی» مسئول اصلی پروژه مطالعاتی دانشگاه کورنل، می افزاید: “زمانی که شکلات به صورت داغ مصرف می شود، آنتی اکسیدان موجود در آن به مراتب افزایش نیز پیدا می کند.”

۳- در هر فنجان کاکائو، ۶۱۱ میلی گرم «فنولیک» که خود شامل اسید گالیک است به همراه ۵۶۴ میلی گرم ماده ای به نام «ای سی اس» وجود دارد.

آنتی اکسیدان موجود در اسید گالیک برای درمان خونریزی و آلبومینوری (ماده ای که با ورود به ادرار سبب بیماری های کلیوی می شود) و نیز دیابت مورد استفاده قرار می گیرد. 

۴- از آنجایی که به کاکائوی موجود در شکلات چربی های اشباع شده نیز اضافه شده ممکن است سلامتی را اندکی به خطر بیاندازد اما در نوع خالص کاکائوی آن چربی کمتری در مقایسه با ۸ گرم چربی اشباع شده در شکلات های رایجی را که خریداری می کنیم وجود دارد.

۵- فلاونوئیدهای موجود در شکلات به فعالیت اکسید نیتریک موجود در بدن کمک می کند و به همین علت است که سبب سهولت جریان خون و کاهش فشار خون شده و در کل برای سلامتی مفید است. 

۶- همچنین فلاونوئیدهای موجود در شکلات، مانع از چسبیدن پلاکت ها به هم شده و به همین دلیل هم از لخته شدن خون جلوگیری می کند.

۷- بر طبق پژوهش های انجام شده در انجمن پیشرفت علم سلامت آمریکا، نوشیدن شکلات داغ، می تواند به تفکر بهتر هم کمک کند. چرا که فلاونوئیدها، خون را با فشار بیشتری به سمت مغز هدایت می کنند. از آنجایی که در نوعی بیماری مرتبط با حافظه به نام «دیمنشا» جریان خون به سمت مغز با کاهش همراه می شود، مصرف کاکائو در این عارضه می تواند نقش مهمی را ایفا کند.

اما آنچه بسیار اهمیت دارد این است که تبلیغات انجام پذیرفته بر روی شکلات های داغ، در بسیاری از موارد واقعی نیستند چرا که در این مایع داغ، مقادیر زیادی شکر و سایر ترکیب هایی که به عنوان شکلات فروخته می شوند ریخته می شود. از جمله سایر افزودنی هایی که برای پر کردن لیوان یا فنجان شکلات داغ استفاده می شود، شربت ها و شهدها و روغن های گیاهی هستند.

منبع: mnn
بدون نظر

ورود