مروری بر اتفاقات عجیب در آرایشگاه های زنانه غیر مجاز تهران

آغاز طرح برخورد پلیس با ۲۰ هزار آرایشگاه غیر مجاز پایتخت

مروری بر اتفاقات عجیب در آرایشگاه های زنانه غیر مجاز تهران

ایران، پایتخت جراحی زیبایی بینی در جهان است. اما تراژدی زیبایی و مدل شدن، فقط به مراکز درمانی خلاصه نمی شود. غوغایی امروزه در سالن های زیبایی و آرایشگاه های زنانه در تهران و دیگر استان های کشور جریان دارد که شاید از شنیدنش تعجب کنید.

فال قهوه، پاکسازی پوست، لیزر، سوراخ کردن گوش، تزریق ژل زیر پوست، کاشت نگین، بوتاکس گونه و پیشانی، خالکوبی مردان توسط آرایشگر زن، سولاریوم تمام بدن،  خدمات اعزام دختران، تاتوی کامل ابرو و خالکوبی طرح مارمولکی، ماساژ با ماساژور تایلندی، مزون ویژه مشکل پسند ها و راهرو فشن، این ها کلید واژه های متداولیست که چند سالی از ورود آن به کسب و کار فعالان امور زیبایی بانوان می گذرد.

حسن امامی رضوی، معاون اسبق درمان وزارت بهداشت پیش تر گفته بود که بعضی از آرایشگاه‌ها نه تنها در محدوده کار پزشکان متخصص ورود پیدا کرده‌اند بلکه با این اقداماتشان عوارضی جدی را برای خود و استفاده‌کنندگان از این خدمات فراهم می‌کنند.

b2
(برخی از آرایشگرهای زنانه، فعالیت های پزشکی هم انجام می دهند)

به گفته وی، این کار آرایشگاه‌ها نه فقط تخلف محسوب می‌شود بلکه در مواردی به فلج اندام افراد منجر شده است. ایجاد حساسیت، شوک و تغییر رنگ پوست کمترین آسیب‌هایی است که به استفاده‌کنندگان از این خدمات در آرایشگاه‌ها وارد می‌شود. این ویدئو جالب را مشاهده کنید.

به نظر می‌رسد وجود ۲۰ هزار آرایشگاه که به صورت زیرزمینی و بدون مجوز به فعالیت مشغولند نظارت بر فعالیت آنها را تا حدودی برای مسئولان سخت کرده است. فعالیت این تعداد آرایشگاه زیرزمینی زنانه حتی صدای معاون خانواده مرکز زنان ریاست‌جمهوری را هم درآورده است.

مراکزی که ابتدا به عنوان مرکز زیبایی یا آموزشگاه زیبایی، به صورت قانونی یا غیر قانونی فعالیت خود را آغاز می کنند اما پس از مدتی، به کسب و کارهایی می پردازند که تناسبی با امور زیبایی عرف بانوان ندارد و مقولاتی را شامل می شود که برای انجامش، نیاز به مجوز هایی از نهادهای ذی صلاح در کشور دارد.

b3
(برخورد پلیس با آرایشگاه های غیر مجاز تهران)

روایتی عجیب!

اوضاع عجیب و غریبی در برخی از آرایشگاه های زنانه غیر مجاز که بعضاً فعالیتی زیر زمینی دارند و به مدد شبکه های اجتماعی روزگار می گذرانند، حاکم است:

در ورودی هیچ تابلو و نشانه‌ای ندارد. تنها از روی آدرسی که در دست داری متوجه می‌شوی راه را درست آمده ای. وارد که می‌شوی با نگاهی کوتاه به اطراف سالن می‌بینی که هر کس به کار خودش مشغول است و سرشان اینقدر شلوغ است که هیچ کدام متوجه تازه واردی که با بهت به آنها نگاه می‌کند، نمی‌شوند.

دیوارهای کاذب قسمت‌های مختلف آرایشگاه را از هم جدا کرده است، تابلوی کوچکی مراجعان را به سمت اتاق بوتاکس راهنمایی می‌کند و تابلویی دیگر نشان از انجام تاتو در اتاق بعدی دارد و تزریق ژل نیز با قیمتی مناسب زیر نظر خانمی مجرب انجام می‌شود، تناسب اندام زیر نظر مربی کار آزموده از دیگر خدماتی است که در این آرایشگاه انجام می‌شود. گوشه دیگر آرایشگاه برای اینکه حوصله مشتریانی که در نوبت نشسته‌اند سر نرود میزی به گرفتن فال اختصاص یافته است.

اگر چه گفته می‌شود این کارفقط برای تفنن و پر کردن وقت مشتریان است اما گرفتن فال قهوه ۱۵ هزار تومان، فال ورق ۸ هزار تومان و فال نخود ۴ هزار تومان برای مشتری آب می‌خورد. پشت سر منشی آرایشگاه نیز قفسه‌ای به چشم می‌خورد که در آن انواع و اقسام مکمل‌های رژیمی چیده شده تا مشتریانی که برای تناسب اندام به این محل مراجعه می‌کنند دست خالی بیرون نروند.

b4
(وسایل غیر بهداشتی در آرایشگاه های غیر مجاز بانوان تهران)

اتاق تاتو از همه بخش‌های دیگر آرایشگاه شلوغ‌تر است. زنانی که به داخل اتاق می‌روند بعد از دقایقی طولانی با چهره‌ای متفاوت بیرون می‌آیند و از دیگران درباره نحوه انجام کار خانم تاتو کار روی صورتشان می‌پرسند و زمانی که با تایید همکاران خانم تاتو کار مواجه می‌شوند با رضایت کامل هزینه تاتو را پرداخت می‌کنند.

این تنها بخشی از ماجراست. تبلیغ آرایشگاه هایی که از ماساژور حرفه ای مرد و تاتو کار متخصص مرد برای ماساژ و تاتو مشتریان استفاده می کنند نیز، گوشه های دیگر از ماجراست که بعضاً در کوی و برزن به گوش می رسد!

بهاره از آرایشگاهش هایش می گوید

بهاره سال هاست که در آرایشگاهی واقع در حوالی فلکه دوم صادقیه به انجام انواع تتو و خالکوبی مشغول است. او درباره شغلش  می‌گوید: در سال های اخیر متقاضی تتو و هاشور ابرو و تتوی چهره برای ایجاد آرایش های دائمی و خالکوبی افزایش یافته است.

او تبلیغات در شبکه های مجازی و نقش و نگارهای ناشی از خالکوبی بر بدن بازیگران خارجی را مشوقی برای افراد معمولی برای انجام این کار می داند. این فرد درباره چگونگی کسب مهارتش عنوان می‌کند: دوره های تخصصی متعددی در دوبی و کیش گذرانده ام.

در ضمن برای برگزاری دوره های تخصصی می توان با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و تعداد فالوئرها در شبکه مجازی اینستاگرام همایش ها و دوره های متفاوتی برگزار کرد. در این بین دختر جوانی خواستار خالکوبی «شاپرک» روی کمرش است. بهاره هم با انجام اقداماتی با دستگاه تتو و سوزن تیز آن به جان دخترک می افتد. در حین کار هم افراد متعددی با او تماس گرفته و وقت می گیرند…

زیبایی اینترنتی!

اینستاگرام ایرانیان، امروزه با میلیون ها عضو که بعضاً شبانه روز در آن، مشغول به فعالیت هستند، بهترین محفل برای فعالیت و تبلیغ آرایشگاه های غیر مجاز در پایتخت و مراکز استان ها شده تا با انتشار تصاویر و محتوای خاص، طیف گسترده ای از مخاطبان را جذب کنند.

آرایشگاهی که قرار بوده فعالیتش در حیطه امور زیبایی بانوان باشد، به امور بوتاکس نیز می پردازد، سالنی برای ماساژ عسل و شیر با ماساژور حرفه ای تایلندی نیز ترتیب می دهد و گهگاهی هم به مناسبت های مختلف، از مزون های مطرح برای برگزاری فشن شو در داخل آرایشگاه دعوت می کند و کاسب مد و لباس می شود!

b5
(وسایلی که از آرایشگاه های غیر مجاز کشف شده است)

تنها یک صفحه در اینستاگرام یا یک کانال در تلگرام با چند هزار عضو کفایت می کند تا آرایشگاهی چه به صورت مجاز و چه غیر مجاز، با انتشار تصاویر و محتواهای آنچنانی مورد علاقه دختران و بانوان، نسبت به جذب مشتری و دائمی کردن آنها اقدام کند.

با توجه به محدودیت های اطلاع رسانی و تبلیغات آرایشگاه های زنانه ایرانی به نسبت موارد مشابه در خارج از کشور، برخی از این مراکز خدماتی، به روش های تبلیغاتی غیر مستقیم روی آورده اند تا نسبت به جذب مشتری و ایجاد بازار هدف در فضای بسیار رقابتی امروز دیجیتالی، اقدام کنند.

این رویه را تا حدودی برای مراکزی که در زمینه تصویربرداری و عکاسی از مجالس و مهمانی ها فعالیت دارند، مشاهده می کنیم که بعضاً، با انتشار گوشه هایی از تصاویر فیلم های خصوصی مردم در لوای تبلیغات خود، مشکلاتی را برای هموطنان رقم می زنند.

آرایشگاه های زنانه در سراسر کشور، امروزه از ظرفیت شبکه های اجتماعی بسیار استفاده می کنند و برخی از آنها، بقا و دوام خود را به اطلاع رسانی گسترده در پیج های پر مخاطب اینستاگرام و فیس بوک و حتی تعامل با مشتریان در تلگرام مرتبط می دانند. این قضیه برای سالن های زیبایی در مناطق پولدار نشین تهران و مراکز استان ها، بیش از سایر قسمت ها مشاهده می شود.

b6
(دکوارسیون میلیونی برای جذب مشتریانی میلیونی)

به هر حال، جذابیت های مد و لباس برای بانوان به خصوص دختران نوجوان و جوان در کلان شهرها سبب شده تا این مراکز که باید تنها به امور صنفی و خدماتی خود در زمینه زیبایی اقدام کنند، وارد عرصه هایی شوند که نه تنها از حیث حقوقی، عملی غیر قانونی محسوب می شود، بلکه از جنبه هایی، سلامت و بهداشت فردی و روانی افراد را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

هفته آخر آذر: آغاز برخورد با آرایشگاه های غیر مجاز

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی تهران اخیرا اعلام کرد که از هفته آخر آذر ماه، طرح گسترده برخورد با آرایشگاه های غیر مجاز پایتخت در دستور کار قرار می گیرد و این طرح به مراکز استان ها نیز کشیده خواهد شد. طبق آمارها، بیش از ۲۰ هزار آرایشگاه غیر مجاز در تهران مشغول به فعالیت هستند که بیشترین سطح تخلفات صنفی و غیر صنفی، در این مراکز مشاهده شده است.

b8
(آگهی های آرایشگاه ها که موارد غیر مجاز در تبلیغ آن ها گنجانده شده است)

البته برخی از مراکز غیر مجاز، با مجوز برگزاری کلاسهای آموزشی آرایشگری بانوان، عملاً کارهای زیبایی و پذیرش مشتری را در دستور کار داشته و برخی از رفتارهای مجرمانه که در ابتدای گزارش به آن اشاره کردیم را در دستور کار قرار می دهند که امیدواریم برای حفظ سلامت مردم، این موارد نیز در دستور کار نهادهای حکومتی قرار بگیرد.

البته ماه گذشته، شهربانو عابدی، مسئول اتحادیه صنف آرایشگران زنانه تهران، اعلام کرد که  متحدالشکل شدن تابلوهای این صنف در راستای شناساندن سالن های مجاز به عموم بانوان انجام شد. ساماندهی تابلوها و درج نکردن تصاویر نامتعارف از دیگر اهداف این طرح است که در زمینه ساماندهی واحدهای صنفی مجاز در دستور کار قرار گرفت.

این اقدام، یکی از مواردیست که برای مشتریان، قانونی یا غیر قانونی بودن فعالیت این مراکز را نشان می دهد.

 مواد تقلبی، سلامت زنان را تهدید می کند

b9
(افزایش فعالیت غیر قانونی لیزر پوست در آرایشگاه های بانوان در سراسر کشور)

یکی از مهم ترین مسائلی که در آرایشگاه های غیر مجاز شهر تهران مورد بررسی مسئولان و بازرسان قرار گرفته است، موضوع استفاده این مراکز غیر قانونی از مواد تقلبی، تاریخ مصرف گذشته و بدون سند از سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان بوده که مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده است.

با توجه به اینکه ۵۰ درصد لوازم آرایشی و بهداشتی به صورت قاچاق و خارج از مسیرهای قانونی و کنترل شد در کشور پخش می شود و بخشی از آن وارد مراکز زیبایی زنانه غیر مجاز می شوند، برای همین، کاسبان زیبایی در پایتخت، بدون توجه به این موارد، سلامت مشتریان را به خطر می اندازند.

استفاده از داروهای تاریخ مصرف گذشته برای تاتوی ابرو، خالکوبی بخش یا تمام بدن، انجام امور بوتاکس بدون حضور پزشک، بخشی از اقداماتی است که به نظر می رسد به طور غیر قانونی در مراکز زیبایی غیر مجاز بانوان در سطح شهر تهران انجام شده و بعضا با داروهای تقلبی صورت می گیرد که نظارتی بر آن صورت نمی گیرد.

۱۲ توصیه مهم به مشتریان آرایشگاه های غیر مجاز

b7
(انجام غیر قانونی تاتو ابرو در آرایشگاه های سطح کشور)

اگر مخاطب این گفتار جالب بودید، توصیه های زیر را به دوستان و آشنایان که از آرایشگاه های زنانه استفاده می کنند، منتقل کنید:

۱- فهرست آرایشگاه های مجاز تهران و مراکز استان ها را از اتحادیه محل سکونت خود استعلام کنید.

۲- استفاده از آرایشگاه های غیر مجاز به واسطه تبلیغات اینترنتی، تبعات حقوقی و بهداشتی برای مشتری به همراه خواهد آورد.

۳- انجام هر گونه خالکوبی جزیی یا کلی، ضریب ابتلا به عفونت های گوناگون به خصوص ابتلا به ایدز و هپاتیت را برایتان به ارمغان خواهد آورد.

۴- مراجعه به مراکز آرایشگاهی غیر مجاز، احتمال آسیب رسیدن به پوست به واسطه استفاده از تجهیزات تقلبی و غیر مجاز را افزایش می دهد.

۵- خرید و فروش لباس زیر، لباس شب و فعالیت های مربوط به مد در آرایشگاه های مجاز صورت نمی گیرد.

۶- بافت مو، اکستنشن، کاشت مژه و ابرو ، طراحی ابرو و به تازگی پرسینگ از جمله اقداماتی است که در سال جاری توسط بانوان مورد استقبال زیادی قرار گرفته است و هشدارهایی هم که در مورد مضرات بسیاری از این کارها داده می‌شود نتوانسته است از بازارگرمی این آرایشگاه‌ها کاهش دهد و همچنان گروه زیادی را می‌بینیم که زیبایی کوتاه مدت خود را بر سلامت خود ارجح می‌دانند و آن را قربانی می‌کنند. پس مراقبت باشید!

۷- پرسینگ که به تازگی با استقبال زیادی روبرو شده است و در تعدادی از آرایشگاه‌ها بدون رعایت اصول بهداشتی انجام می‌شود از جمله کارهایی است که می‌تواند به عفونت‌ محل منجر شود و در استحمام نیز مشکلات زیادی را ایجاد کند. پرسینگ عملی است که در آن ناحیه ‌ای از بدن مثل ناف توسط دستگاه‌های مخصوص سوراخ شده و از آن نگین آویزان می شود.

۸- آلوده بودن سوزن دستگاه پرس و عدم استفاده از سوزن‌های یکبار مصرف از جمله مواردی است که می‌تواند به انتقال بیماری‌ها در میان مراجعه کنندگان منجر شود.

۹- بیماری های پوستی، مشکلاتی روحی و روانی از جمله اثرات استفاده از تبلیغات آنچنانی آرایشگاه های غیر مجاز در فضای مجازی بوده که می تواند در بلند مدت، مشکلاتی را برای مصرف کننده به همراه آورد.

۱۰- برخی از آرایشگاه های زیر زمینی، محیط های فاسدی برای باندهای تبهکاری هستند. قاچاق دختران، اخیراً در برخی از آرایشگاه های تهران گزارش شده است. به افراد، نسبت به مراجعه به این مراکز، هشدار دهید.

۱۱- برای سلامت خود و جامعه، هر گونه فعالیت غیر مجاز در آرایشگاه ها را به مراکز پلیسی و قضایی و یا وزارت اطلاعات، منعکس کنید.

۱۲- در صورتی که خواستید خدمات غیر قانونی فوق الذکر را در آرایشگاهی انجام دهید، پیش از اقدام، صحت و تاریخ مصرف و انقضاء، تجهیزات و داروها را استعلام کرده و بهداشت و سلامت خود را بازیچه  تبلیغات کلامی و بدون مجوز، قرار ندهید!

امیدواریم وزارت بهداشت با همکاری پلیس و دستگاه های قضایی، نسبت به جمع آوری و فشار به مراکز آرایشگاهی زیر زمینی کشور، اقدام کنند.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۵ نظر

ورود

  • سیما کریمیان آذر ۳۰, ۱۳۹۵

    یعنی اینا آرایشگاه نیستن که
    مراکز همه کاررررن
    خخخخخخخخخ

  • میثم آذر ۳۰, ۱۳۹۵

    ۲۰ هزار تا خیلیه !!!!!!!
    خدا به خیر بگردونه

  • کیمیا آذر ۳۰, ۱۳۹۵

    والا من دیگه نمیدونستم ماساژ و اعزام دخترهم انجام میدن 🙂
    خعلی جالب بود. باید توی گروهمون بزارم

  • روشنک دی ۲, ۱۳۹۵

    واقعا برای این همه آرایشگاه خلافکار متاسفم
    گویا صاحاب نداره این صنف!!!

  • محمد اردیبهشت ۱۴, ۱۳۹۶

    فکر کنم بزرگترین مقصر در افزایش سالن های غیرمجاز خوده خانم ها باشن…