عجیب و باور نکردنی؛ حتی چشم آبی ها نیز دارای چشمان قهوه ای رنگ هستند

عجیب و باور نکردنی؛ حتی چشم آبی ها نیز دارای چشمان قهوه ای رنگ هستند

مسئله ای که قصد داریم به آن بپردازیم، تعجب شما را بر می انگیزد. همه ما تاکنون گمان می کردیم که رنگ چشم افراد می تواند آبی، قهوه ای، سبز و یا عسلی باشد. اما تحقیقات جدید نشان می دهد که تمام مردم دنیا دارای چشمان قهوه ای هستند و تفاوتی میان رنگ ها وجود ندارد.

همه چیز به رنگ دانه «ملانین» باز می گردد که در پوست، مو و عنبیه چشم یافت می شود. دکتر «گری هیتینگ» عینک ساز و سر دبیر ارشد وب سایت «All About Vision» در این رابطه می گوید: “هر کسی در عنبیه چشم خود ملانین دارد و مقدار این ماده رنگ را تعیین خواهد کرد. تنها یک نوع ملانین وجود دارد.”

h1

دیدن چشم های قهوه ای به رنگ آبی

ملانین توسط سلول های ملانوسین ساخته می شود که به صورت طبیعی به رنگ قهوه ای تیره هستند، اما می توانند بر اساس تعدادشان، مقادیر مختلفی از نور را جذب کنند. هر چه ملانین در عنبیه بیشتر باشد، نور بیشتری جذب می گردد و بازتاب نور به بیرون کاهش خواهد یافت. در این شرایط، چشم به رنگ قهوه ای دیده می شود.

افرادی که دارای چشمان آبی هستند، ملانین کمتری در عنبیه خود دارند. به همین دلیل، نور کمتری جذب می گردد و مقدار بیشتری از آن بازتاب پیدا می کند. هنگامی که نور پراکنده گردد، طول موج های کوتاه تر همراه با طیف نور آبی رنگ تولید می شود. به همین دلیل شما فرد رو به روی خود را با چشمان آبی رنگ می بینید.

h2

چشم سبز ها و افرادی که دارای چشمان قهوه ای روشن هستند، در میان این دو حالت قرار می گیرند. مقادیر مختلف ملانین باعث می شود که شکل جذب نور و بازتاب آن تغییر نماید. قهوه ای روشن ترکیبی از رنگ های مختلف محسوب می شود.

مقادیر مختلف رنگ دانه باعث می شود که رنگ چشم افراد با توجه به محلی که اکنون در آن قرار دارند، تغییر نماید. آقای هیتینگ اظهار داشته: “این فرایند به خاطر تعامل میان مقادیر مختلف ملانین و ساختار عنبیه روی می دهد. این بخش از چشم ساختاری بسیار پیچیده دارد، برای هر کسی منحصر به فرد است و می تواند همانند اثر انگشت به کار گرفته شود.”

“افراد چشم آبی کمترین مقادیر رنگ دانه را در اختیار دارند. هنگامی که بچه ها به دنیا می آیند، ممکن است چشم هایشان آبی رنگ به نظر برسند، اما ملانین در حال ساخته شدن است و احتمال دارد رنگ آن ها در آینده تغییر کند. با رشد کودک تجمع بیشتری از ملانین ها در عنبیه شکل می گیرد.”

تکامل

یکی از نظریه هایی که در رابطه با رنگ چشم وجود دارد، این است که مسئله مذکور همانند رنگ پوست، به اجداد ما که در مناطق سردتر زندگی می کرده اند، ارتباط دارد. مقادیر بالای ملانین در چشم، پوست و مو، از افراد در برابر گرما و تابش اشعه فرا بنفش خورشید در مناطقی مانند آفریقا، محافظت می کند. با افزایش احتیاج به رنگ دانه برای محافظت، انسان ها تصمیم گرفتند به مناطقی با تابش آفتاب کمتر مهاجرت کنند.

تئوری دیگری که در این زمینه وجود دارد، این است که چشم افراد بر اثر یک جهش ناگهانی، توانایی تولید ملانین را از دست داده است. به همین دلیل، رنگ چشم ها به صورت امروزی درآمدند. خاص بودن این اشخاص می تواند به علاقه بیشتر مردم به آن ها منجر گردد. بررسی ژن های رنگ چشم افراد مختلف، سبب شد که این مسئله بیش از پیش مورد قبول واقع شود.

شناسایی رنگ

برای مدت های طولانی اعتقاد بر این بود فرزند کسانی که دارای چشمان قهوه ای هستند، شانس کمتری برای داشتن چشم های روشن تر دارند. همچنین پدر و مادرانی که چشم های آبی رنگ دارند، فرزندی با همین رنگ چشم خواهند داشت. اما این نوع باورها چندان درست نیستند.

آقای هیتینگ اضافه می کند: “اکنون این مسئله همه جا پذیرفته شده که رنگ چشم صفتی پلی ژنیک است و چند ژن در آن دخیل هستند. در واقع ۱۶ ژن در تعداد ملانین های چشم نقش دارند، به همین دلیل این مسئله از قوانین سنتی پیروی نمی کند. بنابراین اگر چشمان تیره ای دارید و دلتان می خواهد فرزندی با چشم های روشن داشته باشید، هنوز جای امیدواری وجود دارد.

البته در نظر داشته باشید که این مسئله به راحتی قابل پیش بینی نیست. راه های دیگری مانند جراحی لیزر نیز برای تغییر رنگ چشم ها وجود دارد و می توان از آن ها بهره گرفت.

منبع: cnn
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود