جامعه پزشکی به مردم در مورد استفاده از گوش پاک کن هشدار می دهد

چه جایگزینی را می توان به کار گرفت؟

جامعه پزشکی به مردم در مورد استفاده از گوش پاک کن هشدار می دهد

اگر در گروه کودکانی بودید که مادرتان خصوصا پس از حمام کردن شما را به پاک کردن گوش های تان با گوش پاک کن تشویق می کرد، شاید این متن خبر چندان خوبی برای تان محسوب نشود. جای نگرانی وجود ندارد گاهی هم پیش می آید که توصیه های مادران درست از آب در نمی آید.

دکتر «استفان راس اِشتاین» متخصص گوش و حلق و بینی در این باره می گوید: “این که با این گوش پاک کن ها گوش های تان را تمیز کنید تنها افسانه ای بیش نیست.” وی می افزاید حتی خود جعبه های گوش پاک کن هم در مواقعی در مورد استفاده کردن از آنها هشدار می دهند.

اما اینکه بدانیم چه نکته منفی ای راجع به آنها وجود دارد، اولین قدم است. سایر پزشکانی چون، «اریک پی. وویت» از مرکز «لانگون» نیویورک هم به مضر بودن آن اشاراتی کرده اند و توضیحاتی را در مصاحبه با «بیزنس اینسایدر» در این باره داده اند.

«وویت» بر این باور است که با استفاده از این وسیله، موم های داخل گوش را به جای بیرون آوردن به عمق فرو می بریم. هرچقدر تجمع این موم ها در آن ناحیه بیشتر شود، موم های جدید و بیشتر دیگری روی آن جمع خواهند شد. با این کار سد بسیار خطرناکی از عفونت در داخل گوش به وجود خواهد آمد.

111

بر طبق گزارش های بدست آمده از پژوهش های محققان دانشگاه «سوث وسترن اوکلاهاما» تقریبا می توان گفت که نیمی از مردم آمریکا از مقداری از این عفونت رنج می برند. برخی از عواقب حاصل از آن می تواند، گیجی و از دست دادن قدرت شنوایی باشد.

دکتر «راس اِشتاین» تاکید می کند برای بهبود وضعیت، کارهای اشتباه دیگری همچون استفاده از وکیوم ها، کیت های مخصوص پاک کردن گوش و یا درمان های خودسرانه خانگی را امتحان نکنید چرا که با این کار وضعیت را بدتر هم خواهید کرد.

زمانی که با چنین مشکلاتی مواجه شدید تنها کاری که باید انجام دهید این است که به یک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

تازه اینها بخش خوب داستان بودند. بدتر از آن این است که در بسیاری از مراجعات مردم به کلینیک ها و مراکز درمانی، به علت استفاده نادرست از گوش پاک کن ها، کانال های شنوایی و پارگی و خونریزی پرده صماخ نیز گزارش می شود.

اما راه چاره چیست؟ دکتر «راس اِشتاین» بر این باور است که خود گوش چنین موم هایی را از بخش های داخلی به خارج از آن می فرستد. برخلاف بسیاری از مردم که تصور می کنند این موم ها مضر هستند، بسیار هم مفیدند.

در واقع این موم های داخل گوش، آنتی بیوتیک های طبیعی را تولید می کنند و باعث چرب ماندن بخش خارجی گوش می شوند. همچنین در مقابل آلودگی و ورود حشرات به داخل پرده صماخ هم از گوش محافظت می کنند. بنابراین با رها کردن این موم ها به حال خودشان به شنوایی خود نیز کمک خواهید کرد.

2

دکتر «راس اِشتاین» معتقد است با دانستن تمام اینها مردم، به دلیل حس خوب و تحریکاتی که در اثر استفاده از گوش پاک کن دارند، دلشان می خواهد از آن استفاده کنند.

وی می گوید اگر واقعا به این قصد از این وسیله خطرناک استفاده می کنید بهتر است، به جای آن از یک پارچه تمیز استفاده کنید و به آرامی بخش های خارجی گوش تان را پاک کنید.

یک مثل قدیمی در زبان انگلیسی وجود دارد که می گوید “هرگز چیزی که از اندازه آن از آرنج تان کوچک تر است، داخل گوش خود فرو نکنید.”

با آنچه از نظر علمی در این نوشته اشاره شد می توان به این نتیجه دست یافت که این مثل چندان هم بی راه نگفته باشد.

منبع: rd
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود