داستان ارز دانشجویی و ارزشیابی مدارک تحصیلی

 چگونه ارز دانشجویی بگیریم؟

داستان ارز دانشجویی و ارزشیابی مدارک تحصیلی

آیا شما هم متقاضی تحصیل در خارج از کشور هستید و علاقمندید تا ارز دانشجویی با بهایی کم تر از بهای بازار خریداری کنید؟ چطور مدارک تحصیلی فارغ التحصیلان خارج از کشور ارزشیابی می شود؟ این گفتار به شما می اموزد که چگونه برای دریافت ارز دانشجویی اقدام کنید  و مدارک تحصیلی خارج از کشور خود را ارزشیابی کیند.  با ما همراه باشید.

1-w900-h600

چند سالی است که ارز دانشجویی به متقاضیان ایرانی تحصیل در خارج از کشور بنا بر شرایطی پرداخت می شود . ارز دانشجویی بر اساس نرخ اعلامی بانک مرکزی تعیین می شود و بالطبع، بهایی کم تر از نرخ ارز رایج در بازار آزاد ارز کشور دارد و معمولا این تفاوت نرخ، تا ۲۰ درصد بعضا می رسد. یعنی اگر دلار آمریکا در بازار آزاد، حدود ۳۵۰۰ تومان باشد، ارز دانشجویی به ازای هر دلار حدود ۳۰۰۰ تومن به دانشجویان پرداخت می شود.

2-w900-h600

(تصویر ایندکس سامانه نشا برای ثبت نام جهت ارز دانشجویی مربوط به دانشجویان ایرانی در خارج از کشور)

درباره ارز دانشجویی باید نکاتی را در ابتدای مطلب بدانید:

۱-ارز دانشجویی تنها به دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور پرداخت می شود.

۲-ارز دانشجویی تنها به آن دسته از دانشجویانی پرداخت می شود که در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی مورد تایید اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دنیا مشغول به تحصیل باشند.

۳-ارز دانشجویی، پیش از سفر دانشجو به دانشگاه کشور مقصد، تعلق نمی گیرد.

۴-میزان ارز دانشجویی و مدت آن، منوط به نامه ثبت نام و ادامه تحصیل دانشجو از دانشگاه مقصد و تایید نامه دانشگاه توسط کنسول جمهوری اسلامی ایران در کشور مقصد است.

۵-ارز دانشجویی ۲ بار در سال به دانشجو تعلق می گیرد.

۶-ارز دانشجویی توسط بانک های عاملی که بانک مرکزی معرفی می کند (معمولا بانک تجارت و سامان) به دانشجو پرداخت می شود.

۷-در صورتی که دریافت ارز دانشجویی، پیش از آغاز تحصیل در دانشگاه مقصد و قبل از دریافت تاییدیه از کنسول ایران را در کشور مقصد خواستارید ، احتمالا دریافت ارز توسط بانک های عامل، منوط به ارائه ضمانت نامه و تعهد نامه مربوطه خواهد شد که برای اطلاعات بیشتر باید با شعب بین الملل بانک های عامل در تعامل باشید و کسب اطلاع کنید.

۸-برای دریافت ارز دانشجویی، باید در سامانه مربوطه که در ادامه معرفی می شود، ثبت نام کرده و مدارک را آپلود کنید. سامانه نشا در نشانی nesha.msrt.gov.ir قراردارد.

۹-اگر برای شهریه دانشگاه، ارز دانشجویی دریافت می کنید، اخیرا حواله ارزی مستقیما قابل پرداخت به حساب دانشگاه شما صادر می شود.

۱۰- ارز دانشجویی ماهانه ۱۰۰۰ دلار برای تحصیل  و ۱۰۰۰ دلار تقریبا برای پوشش شهریه دانشجویان ایرانی تعلق می گیرد.

داستان ارز

3-w900-h600

خیلی ها فکر می کنند گرفتن ارز دانشجویی تنها با ثبت نام در یک دانشگاه خارج از کشور کفایت می کند و کار تمام است! اما در واقع این گونه نیست. ولی نیاز نیست که ۷ خوان رستم رو هم طی کنید. همان طور که در موارد ۱۰ گانه فوق الذکر گفتیم، ارز دانشجویی به هر دانشجویی تعلق نمی گیرد و باید بند ۲ را رعایت کرده باشید. یعنی در دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم درس بخوانید. علت این امر آن است که اگر شما در دانشگاهی که مورد تایید وزارت علوم نیست مشغول به تحصیل بشوید، زمان فارغ التحصیلی ، مدرک شما ارزشیابی نخواهد شد و مدرک معادل داخلی به شما نمی دهند.

ناگفته پیداست که همواره به قضیه مهم و حیاتی انتخاب رشته و دانشگاه کشور مقصد در راستای فهرست ارزشیابی وزارت علوم توجه کافی مبذول کنید تا نه تنها در زمینه ارز دانشجویی برای مدت تحصیلی خود با مشکل رو به رو نشوید، بلکه برای تایید مدرک و استفاده از خدمات جانبی آن، با چالش خاصی برخورد نکنید. برای دسترسی به اطلاعات مربوط به اداره دانش آموختگان وزارت علوم کشورمان  نشانی اینترنتی http://grad.saorg.ir را بعضا مطالعه کنید که هر از گاهی نیز به روز رسانی می شود. در این آدرس، دانشگاه های سراسر جهان که ارزشیابی شده اند، در دسترس است.

4-w900-h600

در این آدرس، کاربران می توانند به نسخه الکترونیکی کتاب نظام ارزشیابی مدارک تحصیلی و مطالبی ارزنده درباره دانش اموختگی و مساول مرتبط، دسترسی پیدا کنند. این کتاب، در واقع هزاران دانشگاه را بر اساس معیارهای علمی وزارت علوم رتبه بندی کرده  و بیش از ۱۱۲ کشور جهان را در ۵ قاره شامل می شود. نسخه الکترونیکی کتاب را در اینترنت به نشانی  http://grad.saorg.ir/Credential-Evaluation-Book مشاهده نمایید که راهنمای خوبی ختی برای انتخاب دانشگاه های ممتاز و خوب در سراسر جهان به شمار می رود. این کتاب، لینک دانشگاه ها را نیز ارائه کرده که شما را برای بررسی فهرست پرتال دانشگاه های مورد نظر در کشور مقصد، بی نیاز می کند.

همان طور که ملاحظه می کنید، وزارت علوم برای رتبه بندی و ارزشیابی مدارک تحصیلی صادر شده در خارج از کشور، ۵ گروه زیر تعریف کرده است :

گروه الف – عالی

گروه ب – خوب

گروه ج – متوسط

گروه د – ضعیف

گروه  ه _ خیلی ضعیف .

گروه آخر در فهرست دانشگاه ها، کم تر مشاهده شده است و اغلب برترین دانشگاه های جهان در کشورهای مختلف در ردیف الف و ب قرار می گیرند.  بنابراین، همواره توجه داشته باشید . بنابراین اگر دانشگاه مورد نظر شما در گروه ج یا د بود، بدانید که دانشگاه از نظر علمی در شرایط ممتازی نیست و بهتر است دانشگاه های ردیف الف و ب مد نظر شما قرار بگیرد. در صورتی که دانشگاه مد نظر شما در گروه ه قرار گرفت، بدانید که احتمال تایید مدرک تحصیلی شما بعد از فارغ التحصیلی تقریبا صفر است.

برخی بر این باور ند که عدم قرار گیری دانشگاه مورد نظر ان ها در فهرست ارزشیابی اداره کل دانش آموختگان وزات علوم، به مساله سیاسی یا غیر علمی مربوط است در حالی که چنین برداشتی نادرست است. ارزشیابی دانشگاه ها، بر مبنای استاندارد و معیارهای وزارت علوم انجام می شود و توسط کارشناسان زبده این مجموعه صورت میگیرد، بنابراین باید توجه کنید که اگر دانشگاه شما در فهرست ارزشیابی شده نبود، با کارشناسان این اداره ک رایزنی کنید.

به هر حال، این اداره کل هر ساله نسبت به بروز رسانی این فهرست اقدام می کند و دانشگاه های جدیدی را به این فهرست اضافه می کند. مثلا دانشگاهی که از راه دور به شما آموزش مهندسی در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد یا دکترا می دهد و بدون پایان نامه مدرک عالی برای شما صادر می کند، قطعا نامش در این فهرست نیست و در صورتی که چنین مدرکی صادر شود، در ایران ارزیابی علمی نخواهد شد. هیچ دانشگاهی که دوره های از راه دور برگزار می کند، در این فهرست تایید شده جایی ندارد و شما نمی توانید از طریق این مراکز علمی، admission letter  اخذ کنید و بعد، برای دریافت ارز دانشجویی اقدام کنید. چرا که اصولا این دانشگاه ها مورد تایید نیست.

یادآوری نکات مهم برای ارزشیابی مدارک تحصیلی خارج از کشور

از آنجا که بسیاری از مشکلات ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی به دلیل عدم توجه متقاضیان به شرایط ارزشیابی پیش از شروع به تحصیل است از متقاضیان ادامه تحصیل در دانشگاه ‏های خارج از کشور و عزیزانی که برای ارزشیابی مدارک خود اقدام مینمانید انتظار می‏رود ضمن مطالعه دقیق ضوابط و مقررات به موارد زیر توجه اکید مبذول فرمایند:

۱ـ معتبر بودن دانشگاه محل تحصیل از نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (قرارداشتن دانشگاه در لیست مورد تأیید)

۲ـ توجه به مدت لازم برای اقامت در کشور محل تحصیل طبق ضوابط و مقررات عمومی

۳ـ نگهداری گذرنامه(های) دوران تحصیل (حتی پس از ابطال آنها)

۴ـ ارائه گواهی رسمی شروع به تحصیل با ذکر تاریخ دقیق (شامل روز،ماه،سال)، صادره از مراجع رسمی دانشگاه (Registrar )، تاریخ اخذ پذیرش در دانشگاه ملاک نمی ‏باشد.

۵ـ توجه به مدارک مورد نیاز برای ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی مندرج در تقاضانامه

۶ـ ممهور ساختن مدارک تحصیلی (اصل دانشنامه یا ریزنمرات) به مهر صحت صدور و تعلق از سوی نمایندگی ‏های جمهوری اسلامی ایران مستقر در کشور محل تحصیل

مطالب مهم

برخی از مشکلات مربوط به ارزشیابی مدارک تحصیلی فارغ التحصیلان ایرانی خارج از کشور، مربوط به مقولاتی است که دانشجو باید قبل از اپلای و پذیرش در دانشگاه مقصد، در نظر می داشت. عدم توجه به این موضوع، همان طور که قبلا هم گفه شد، مشکلاتی را برای دانشجویان ایجاد می کند. شما برای هیات علمی شدن در ایران و استفاده از مزایای مادی و معنوی مدرک تحصیلی خود. باید مدرک معادل در داخل کشور دریافت کنید . به همین علت، توصیه می کنیم موارد زیر را در مورد ارزشیابی مدارک تحصیلی در نظر داشته باشید:

۱-همیشه سعی کنید در دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم درس بخوانید.

۲-دانشگاه هایی که به صورت آنلاین دروس راارائه می کنند و دانشجو موظف به گذراندن مدت حضوری در دانشگاه نیست، مورد پذیرش قرار نمی گیرد. اما شاید استثناهایی باشد که باید از وزارت علوم سوال کنید.

۳-مدت اقامت و تحصیل در کشور مقصد، یکی از الزامات ارزشیابی مدارک تحصیلی ایرانیان خارج از کشور است که باید به این مقوله نیز توجه کنید.

۴-دوره های یکساله فوق لیسانس، در خیلی از کشور مورد قبول وزارت علوم نیست.

۵-ویزاهایی که در دوران تحصیل دریافت کردید را نگهداری کنید.

۶-مقالات و پایان نامه شما به زبان انگلیسی تاثیر مثبت در ارزشیابی مدارک تحصیلی شما در خارج از کشور خواهد داشت.

۷-ارزشیابی مدارک علمی دانشجویان توسط کمیته علمی صورت می گیرد. بنابراین باید آماده پاسخ به پرسش های علمی این مجموعه باشید.

۸- کلیه مدارکی که از دانشگاه های خارج از کشور دریافت می کنید، اعم از مدرک، ریز نمرات و توصیه نامه ها، همگی باید به تایید و مهر کنسول جمهوری اسلامی در کشور مقصد برسد. ارزشیابی مدارکی که چنین مهرهایی نداشته باشد، صورت نمی گیرد.

۹-به جز روزهای ۴ شنبه هر هفته، هر روز می توانید در طول ساعات اداری با مراجعه به وزارت علوم  و اداره کل دانش اموختگان، پرسش های خود را مطرح کنید و یا از طریق پست الکترونیک در سایتی که معرفی کردیم، در تعامل باشید.

چطور معرفی نامه ارزی دریافت کنیم؟

جهت اخذ معرفی نامه ارزی، حتما باید از طریق سایت نشا، مدارک درخواستی را آپلود کنید.این سایت در نشانی اینترنتی نشابه آدرس http://nesha.msrt.gov.ir/nesha قرار دارد و برای استفاده از خدمات آن، ابتدا باید در این پایگاه ثبت نام کرده و شناسه کاربری دریافت کنید. خدمات مربوط به معافیت تحصیلی و دیگر تسهیلات غیر ارزی نیز در این پایگاه در اختیار حجم انبوهی از متقاضیان قرار گرفته است .

آیا دانشجویان پزشکی هم از سایت نشا باید درخواست ارز دانشجویی بدهند؟

خیر. دانشحویان رشته هایی نظیر پزشکی، دندانپزشکی و سایر رشته های مربوط به وزارت بهداشت نمی توانند از طریق این سامانه اقدام به ثبت نام و از تسهیلات آن استفاده نمایند. میزان ارزی که دانشجو دریافت می کند، بر اساس مدت اقامت دانشجو در کشور مورد نظر است که از طریق مهرهای ورود و خروج درج شده بر روی گذرنامه معین می گردد. و برای همه کشور ها مخصوصا کشور ترکیه، ارمنستان، آذربایجان و تاجیکستان ارایه گذرنامه جهت تعیین مدت اقامت ضروری می باشد.

چقدر ارز دانشجویی به ما تعلق می گیرد؟

سوال خوبی  است. سوال خیلی از دانشجویان و والدینشان نیز هست. توجه کنید که میزان ارز پرداختی توسط بانک مرکزی طی مجموعه مقررات ارزی به کلیه بانکها به طور یکسان ابلاغ گردیده و وزارت علوم در این زمینه نقشی نخواهد داشت. جهت اطلاع بیشتر می توانید به سایت بانک مرکزی به آدرسcbi.ir مراجعه نموده و در قسمت قوانین و مقررات کتابچه بخش سوم از مقررات ارزی را دانلود نموده و قسمت ارز دانشجویی را مطالعه نمایید. (http://www.cbi.ir/simplelist/3354.aspx)

جهت اطلاع ترم اولی ها

اگر ترم نخست تحصیل در خارج از کشور هستید، نامه پذیرش و ویزا کفایت می کند و نیازی به گواهی اشتغال به تحصیل در خارج و تایید کنسول وزارت خارجه در کشور مقصد نیست. مگر دانشجویانی که قصد رفتن به کشورهایی مثل مالزی ترکیه و قبرس را دارند زیرا در مرتبه اول امکان ارایه ویزا میسر نیست) گواهی اشتغال به تحصیل با تایید سفارت باید ارایه بدهند البته این دسته از دانشجویان بدون دریافت معرفی نامه از وزارت علوم با استناد به تبصره ماده ۲-۴ از قسمت چهارم (ارز دانشجویی) در بخش سوم از مجموعه مقررات ارزی که توسط اداره سیاستها و مقررات ارزی بانک مرکزی  (cbi.ir)تعیین شده به صورت مستقیم می توانند به بانک مراجعه و با ارز مورد نیاز خود را دریافت کنند و بانک هم ضمن اخذ تعهد مبنی بر اینکه تا حداکثر ظرف مدت ۶ ماه پس از دریافت ارز گواهی اشتغال به تحصیل با تایید سفارت را بفرستند ارز مورد نیاز را به آنها پرداخت می نماید.

فرم های مهم

   کاربرگ تقاضانامه ومدت اقامت در محل تحصیل

    کاربرگ مشخصات فردی وتحصیلی

    کاربرگ اطلاعات پایان نامههای دانش آموختگان خارج از کشور

در صورتی که برای دریافت ارز دانشجویی و ارزشیابی مدارک تحصیلی به سوالی برخوردید، می توانید با سرویس بورس و تحصیل مکاتبه کنید. همواره اطلاعات جالب و خواندنی درباره فرصتهای تحصیل و بورس در داخل و خارج از کشور را درسرویس دانشگاه روزیاتو دنبال کنید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود