موارد و اشیایی که هرگز تصور نمی کردید سبب شوند بدن شما دچار حساسیت گردد

«سندروم پنکیک» چیست؟

موارد و اشیایی که هرگز تصور نمی کردید سبب شوند بدن شما دچار حساسیت گردد

میلیون ها کودک و بزرگسال، سالانه تحت درمان بیماری هایی چون تب یونجه و حساسیت های مربوط به انواع خوراکی ها قرار می گیرند.

در بسیاری از مواقع نمی توان به راحتی به دلیل اصلی چنین آلرژی ها و حساسیت هایی پی برد که گاه هم اصلا به خوردن خوراکی و غذا ارتباطی پیدا نمی کند.

در ادامه این نوشته مواردی را مورد بررسی قرار خواهیم داد که احتمالا تصورش را هم نخواهید کرد که امکان داشته باشد به آنها حساسیت داشته باشید.

در مرور این فهرست با ما همراه باشید. شاید شما یا یکی از نزدیکان تان به یکی از این دلایل سال هاست که دچار آلرژی ای آزاردهنده باشید.

خزندگان 

1

برخی از حیوانات از جمله گربه، سگ و سایر حیواناتی که روی بدن شان مو دارند به علت وجود کنه در موهای روی بدن شان امکان دارد که ایجاد آلرژی کنند اما خزندگان نیز می توانند حساسیت هایی را به وجود آورند.

دکتر «لوی ریچارد» متخصص آلرژی و سینوس مرکز درمانی «توئینزبرگ» در اوهیو در این باره می گوید: “سیستم ایمنی بدن شما این تصور را دارد که تمام پروتئین های کوچک، در پوست خزندگان، مضر و بد هستند بنابراین می توانند ایجاد حساسیت هایی کنند.”

یکی از دانشگاه های اسپانیا نیز نتیجه پژوهشی را به انتشار رسانیده که یک زن ۴۲ ساله نشانه هایی چون، خارش چشم، ریزش آب بینی و آسم را در زمان نگهداری از یک آفتاب پرست خانگی تجربه کرده بود.

گوشی های تلفن همراه 

2

باور کنید که علت بیان این نوع از حساسیت به خاطر دور نگه داشتن شما از گوشی های تان نیست. وسایل الکترونیکی با دارا بودن فلزاتی چون نیکل و کبالت می توانند در نواحی چون گوش، دست و یا گونه های شما ایجاد حساسیت هایی کنند.

گوشت

3

دکتر لوی می گوید: “خوردن هر چارپایی می تواند نوعی عکس العمل پوستی همراه با تاخیر را در پی داشته باشد که همانند بسیاری از انواع آلرژی ها ممکن است سریع بروز پیدا نکند.” در مواقعی این امکان وجود دارد که چنین حساسیتی پس از گذشت ۴ تا ۶ ساعت ظاهر شود.

لوی ادامه می دهد: “آلرژی ای که از حیوانات چارپا به انسان انتقال پیدا می کند، «آلفا گال» نامیده می شود. که در بسیاری از موارد در اثر گزیدگی برخی از حشرات در انسان دیده می شود. نشانه های این نوع آلرژی خارش، حالت تهوع، گرفتگی عضلانی، عطسه، سردرد و بینی گرفته هستند.

تمرین های ورزشی 

Exercise on meadow.

اگر به دنبال بهانه ای برای نرفتن به کلاس های ورزشی خود می گشتید اکنون آن را یافته اید. تمرین های ورزشی می تواند سبب «آنافیلاکسی» شود که نباید آن را با آسم ورزشی اشتباه گرفت.

این نوع از آلرژی که البته بسیار هم نادر است می تواند با خوردن برخی از غذاهای خاص پیش از انجام فعالیت های ورزشی به وجود آید. کسانی که این نوع از آلرژی را تجربه می کنند تا پیش از شروع تمرین های ورزشی نشانه های آن در بدن شان ظاهر نمی شود.

دکتر لوی در مورد این روند می گوید: “با شروع ورزش میزان حرارت بدن افزایش پیدا می کند و سیستم ایمنی بدن تان در شکستن پروتئین به اندازه های کوچک تر عکس العمل نشان می دهد.”

خوراکی هایی چون غذاهای دریایی، گندم، کرفس و پنیر از جمله مواد غذایی هستند که می توانند چنین حساسیت هایی را سبب شوند.

پنکیک ها 

4

نوعی سندروم به نام «سندروم پنکیک» وجود دارد که ممکن است برخی از افراد را درگیر کند. ممکن است در انواع آماده آن به علت نفوذ خاک به داخل بسته ها، چنین حساسیت هایی بوجود آید.

تعرق 

5

این احتمال وجود دارد که در زمان عرق ریختن در یک هوای گرم و مرطوب به عرق خودتان هم حساسیت نشان دهید.

دکتر لوی می گوید: “به این نوع از حساسیت «کهیر کولینرژیک» گفته می شود. ممکن است برآمدگی هایی روی پوست تان به وجود آید که عمدتا بلافاصله بعد از اینکه در جای خنک قرار می گیرید، برطرف می شود.”

پشم

6

دکتر لوی بر آن باور است که به علت وجود ماده ای به نام «لانولین» در پشم ممکن حساسیت هایی در پوست برخی از افراد به وجود آید. از آن جمله می توان حساسیت های پوستی در مقابل پشم گوسفندان را نام برد.

بدلیجات

0

بسیاری از بدلیجات به علت وجود فلز نیکل در داخل آنها می توانند حساسیت های پوستی را سبب شوند. اگر ملاحظه کردید که در اطراف بدلی که پوشیده اید مانند انگشتر یا گوشواره، رنگ سبز کبودی ظاهر شده، می تواند نشانه حساسیت شما به فلز نیکل باشد.

اگر هم در کل به چنین وسایلی حساسیت داشته باشید در هر بار استفاده از آن قرمزی هایی که با خارش هم همراه است شما را آزار خواهد داد.

ملخ

8

اگر کودک شما در حیاط بازی می کند و در معرض دست زدن به این جاندار است امکان دارد که حساسیت های پوستی را به آن نشان دهد. ملخ ها عمدتا طعمه مارمولک و جانداری به نام اژدهای ریشو می شوند.

در یکی از دانشگاه های دامپزشکی در شهر وین موردی دیده شد که یک پسربچه ۸ ساله به علت آنکه اژدهای ریشوی خانگی او یک ملخ را بلعیده بود، دچار حساسیت شده بود.

دانشمندان پیشنهاد می کنند حتی اگر خزنده ای را به عنوان حیوان خانگی نگه می دارید سعی کنید که آن جاندار در خارج از منزل تان غذایش را بخورد.

آب 

9

دکتر هالورسون در این باره می گوید، برخی از افراد با شیرجه زدن در داخل آب رودخانه یا استخر، کهیر می زنند. علت اصلی آن هم آلرژی داشتن به آب است. آلرژی به آب که یکی از انواع حساسیت های نادر پوستی تلقی می شود، سبب ایجاد کهیرهای پوستی می کند.

دانشمندان هنوز به علت اصلی و پنهان در پشت این روند دست نیافته اند اما تصور می کنند، مواد محلول در آب می تواند سیستم ایمنی بدن را تحریک کند.

میوه های دانه دار و گردافشان 

10

اگر بعد از خوردن سیب در اطراف لب های تان احساس خارش می کنید، ممکن است به آن آلرژی داشته باشید.

دکتر هاورسون در این باره می گوید که میوه ها یا خوراکی هایی که چنین حساسیت هایی را سبب می شوند، می توانند در مناطقی چون دهان، زبان و گلو، بدون آنکه نشانه های دیگری داشته باشند مزاحمت هایی را به وجود آوردند.

کرم های مرطوب کننده نوک سینه 

11

در دوران شیردهی بسیاری از مادران به دلیل خشکی نوک سینه از برخی از کرم های مرطوب کننده استفاده می کنند. اما از آنجا که بسیاری از این کرم ها ماده ای به نام «لانولین» را دارا هستند، می توانند حساسیت هایی را به وجود آورند.

اگر بر روی نوک سینه خارش، قرمزی یا تورم بی دلیلی را مشاهده کردید امکان دارد که به چنین کرم هایی حساسیت داشته باشید.

درمانگرهای شپش

12

در بیشتر درمانگرهای شپش سر ماده ای به نام pyrethrins به کار برده می شود که ماده ای است که از گل های داوودی گرفته شده و در از بین بردن شپش بسیار خوب عمل می کنند. برخی از افراد ممکن است حساسیت هایی به این نوع از گل داشته باشند.

سرما 

13

دکتر لوی می گوید: “ممکن است به هر چیزی از جمله به سرما هم حساسیت نشان دهید.” سرما گاهی می تواند ایجاد کهیرهای پوستی کند. آنتی هیستامین ها در چنین مواقعی می توانند کاربرد خوبی داشته باشند.

درختان کاج 

14

درختان به دلیل ترشح کردن شیره ممکن است سبب به وجود آمدن حساسیت های پوستی شوند. دکتر لوی بر این باور است در بیشتر مواقع این نوع از حساسیت ها با لمس مستقیم شیره درختان به وجود می آیند. بدانید که اگر با برخورد به درختانی چون کاج دچار مشکلاتی می شوید، ممکن است به آن حساسیت داشته باشید.

نور آفتاب

15

در میان تمام اتفاقات نادری که در این جهان می افتد، نوعی آلرژی نیز وجود دارد که حساسیت به نور خورشید است. برخی با قرار گرفتن در معرض آفتاب، جوش یا کهیر می زنند که در مواقعی با خارش و درد هم همراه است.

لوازم آرایش

16

دکتر لوی می گوید: “برخی از مواد به کار  برده شده در لوازم آرایش از جمله «بالسام» که از نوعی درخت در آمریکای مرکزی بدست می آید ممکن است سبب ایجاد حساسیت های پوستی کند و جوش هایی را در سطح پوست به وجود آورد.”

منبع: rd
بدون نظر

ورود