۹ واکنش بسیار عجیب و جالب بدن انسان که احتمالاً دلیل آن ها را نمی دانید

تمامی این واکنش ها به نوعی مکانیسم های دفاعی بدن ما هستند

۹ واکنش بسیار عجیب و جالب بدن انسان که احتمالاً دلیل آن ها را نمی دانید

بدن انسان مملو از انواع چرخه ها و سیستم های بیولوژیکی است که درک کامل آن ها تا حدی دشوار است. به طور مثال، سیستم ایمنی بدن به طور ۲۴ ساعته و هر روز هفته در حال فعالیت بوده و ثانیه ای از رصد کردن بخش های گوناگون بدن دست نمی کشد و به این ترتیب، سلامت انسان را تضمین می کند.

گاهی هم با نمایش نشانه های خاص، به فرد هشدار می دهد که با مشکل خاصی مواجه شده. اما فارغ از بیماری ها و مشکلات، بدن انسان واکنش هایی از خو نشان می دهد که دلایل جالبی در پشت هر کدام از آن ها نهفته است. از جمله می توان به خمیازه کشیدن اشاره کرده که گفته می شود مغز برای خنک شدن در مواقعی که حسابی داغ کرده یا فعالیت زیاد از حد انجام داده، دستور این امر را صادر می کند.

برای آگاهی با دیگر واکنش های جالب یدن با روزیاتو همراه باشید.

خمیازه کشیدن

1

دلیل اصلی خمیازه کشیدن، خنک کردن مغز پس از داغ کردن و انجام کارهای زیاد است.

عطسه کردن

2

معمولا ما زمانی عطسه می کنیم که مسیرهای بینی توسط مواد حساسیت زا، میکروب ها، گرد و خاک یا دیگر محرک ها پر شده باشد. عطسه واکنش بدن برای خلاص شدن از دست زباله هاست.

کشیدن بدن

3

معمولا انسان ها در ابتدای صبح بدن خود را کشیده و کش و قوس به آن می دهند تا همه اندام های شان را برای فعالیت های فیزیکی در طول روز آماده نمایند. این کار موجب گرم شدن ماهیچه ها، جریان خون و بهبود حال روحی فرد می شود.

سکسکه

4

هنگامی که با سرعت زیاد غذا می خورید، یک تکه بزرگ غذا را قورت می دهید یا در خوردن زیاده روی می کنید، عصب وابسته به شکم و ریه آزرده و متورم می شود و همین امر موجب ایجاد سکسکه در فرد می گردد.

حس سقوط حین خواب

5

حس سقوط حین خواب  یک حرکت غیرارادی عضلات است که معمولا هنگامی که یک فرد شروع به خواب می‌کند رخ می‌ دهد و باعث بیداری ناگهانی او می‌ شود. این حس شبیه به حس سقوط یا افتادن بوده و معمولا با تپش قلب همراه است.
این پدیده در واقع کشش ناگهانی و ناخواسته ماهیچه است که با نام میوکلونوس یا انقباض ناگهانی ماهیچه ها از آن یاد می شود. دلیل به وجود آمدن آن هم این است که هنگامی که می خواهید به خواب بروید، ناگهان فرکانس تنفس شما به شدت کاهش یافته، تپش قلبتان کم شده و عضله ها شروع می کنند به ریلکس شدن. در این حالت، مغز به طور عجیبی این حرکت را به مرگ تفسیر می کند و برای نجات بدن، یک ضربه و تکان ناگهانی به آن وارد می نماید.

چروک شدن پوست انگشتان دست

6

این پدیده بسیار جالب توجه است و نقش مهمی در سلامتی فرد ایفا می کند. این پدیده زمانی روی می دهد که بدن با مقدار زیادی رطوبت مواجه می شود. در این حالت، بدن تشخیص می دهد که محیط لغزنده است و به همین خاطر، پوست دست به سرعت چروک می شود تا امکان گرفتن سطوح خیس و لغزان برای فرد امکان پذیر شود.

از دست دادن حافظه

7

از دست دادن حافظه اغلب زمانی روی می دهد که فرد رویدادهای ناگوار زیادی را در زندگی تجربه کرده است. در این حالت، مغز سعی می کند لحظه های سخت و ناراحت کننده را از حافظه خود پاک کند.

مور مور شدن

hands

مور مور شدن برای کاهش میزان گرمائی که بدن از دست می دهد و از طریق روزنه های پوست روی می دهد که کمک می کند تا انسان با سرعت بیشتری دمای عمومی بدن خود را در شرایط آب و هوائی بد، بالا ببرد.

اشک

9

فارغ از اینکه ماده ای در چشم رفته و موجب ایجاد اشک شود، باید گفت که اشک در واقع نوعی «سلاح احساسی» است. دانشمندان معتقد هستند که بدن انسان در موقعیت های پراسترس و ترسناک، نوعی محرک قوی برای فرد می سازند تا حواس او را از دردی که می کشد، پرت کنند.

منبع: brightside
دیجیاتو
۶ نظر

ورود

  • پارسا دی ۱۲, ۱۳۹۵

    ?مخم پوکید

  • حمیدرضا دی ۱۲, ۱۳۹۵

    سلام
    دلیل حس سقوط حین خواب هنوز ناشناخته هست و این دلیلی که نوشتید یکی از احتمالات هست

  • من دی ۱۴, ۱۳۹۵

    مقاله خوبی بود.

  • هادی اسدی بهمن ۸, ۱۳۹۶

    واقعا عالی بود ممنون

  • هادی اسدی بهمن ۸, ۱۳۹۶

    من در حال ترک اعتیاد هستم وهمه این حواس را یکجا طی روز تجربه میکنم مخصوصا کش آمدن وسیخ شدن موی دست کپسول گاباپنتین وپرگابالین مصرف میکنم احتمال داره از این داروها باشه ممنون میشم جواب بدید

  • ندا مرداد ۳, ۱۳۹۷

    سلام مرس بابت مطالبتئن به پیج ماهم سر بزنید
    http://www.sorsore,com