گزارش روزیاتو از دنیای علی بابا دات کام

گزارش روزیاتو از دنیای علی بابا دات کام

باشکاه کارآفرینی

سایت Alibaba.com یکی از پر بیننده ترین سایت های تجاری کشور چین اهست که جک ما، موسس این مجموعه ان را در سال های نه چندان دور راه اندازی کرد و امروزه یکی از جلوه های کارآفرینی دیجیتالی برترین قطب اقتصادی آسیا به شمار می رود. گزارش امروز باشگاه کارآفرینی روزیاتو نگاهی دارد به یکی از بزرگان کارآفرینی دیجیتالی جهان. با ما همراه باشید.

1-w900-h600

در سلسله مطالب باشگاه کارآفرینی روزیاتو، تا کنون به معرفی کسب و کار های بزرگی هم چون گوگل، فیس بوک، IKEA، آمازون، Skype و Spotify پرداختیم و ظرفیت های کارآفرینی و توسعه کسب و کار شماری از برترین های دنیای وب را مورد بحث و بررسی اجمالی قرار دادیم. در گزارش امروز، به کشور چین رفتیم تا با یکی از برترین کسب و کار های تاریخ این کشور که محصول دنیای ارتباطات و قرن بیست و یکم هست، آشنا شویم. جک ما و علی بابا، از امپراطوران عصر دیجیتال هستند. امپراطورانی که ارزش کسب و کاری به اندازه تویوتا و مرسدس بنز و غول های نفتی آمریکا، انگلیس و فرانسه دارد. جک ما، موسس آمازون را جف بزوس آسیا می دانند. فردی که با کوشش و ممارست فراوان توانست پس از تحمل شکست های مختلف در زندگی تحصیلی و شغلی خود، کسب و کار خلاقانه ای را طراحی و راه اندازی کند که ده ها هزار نفر را به طور مستقیم صاحب شغل و درآمد ثابت کند.

کسب و کاری که سود امروزیش، از درآمد ۵ کشور توسعه یافته بیش تر است و گفته می شود که جا پای آمازون بزرگ گذاشته است.

حتی اخیرا صحبت هایی از خرید کل سایت یاهو توسط علی بابا به گوش می رسد. امری که با وجود مشکلات سال های اخیر یاهو (غول جست و جوی اینترنت) و ظرفیت های گسترده علی بابا، دور از ذهن نیست.

2-w900-h600

(تصویر ملاقات دو تن از تاریخ سازان عصر دیجیتال: جری یانگ (موسس یاهو) – جک ما (موسس

علی بابا× )

علی بابا، کارآفرین بزرگ اینترنت، توسط جک ما راه اندازی شد که کارآفرین خود ساخته چینی است. وی به عنوان یکی از اعضای باشگاه میلیاردر های جهان، به جوانان توصیه های جالب کرده که در ویدئو زیر مشاهده می کنید. بیش از دویست میلیون نتیجه جست و جو درباره این کارآفرین جوان، نشان دهنده اهمیت کسب و کار ایشان در عرصه فضای مجازی می باشد.

https://www.youtube.com/watch?v=B19euMCgaCY

جک ما علت نام گذاری سایتش به نام علی بابا را معروفیت جهانی این نام میان ملیت های مختلف اعلام کرده است .

3-w900-h600

(تصویر ایندکس پرتال علی بابا در تابستان ۹۵)

 

، پرتال هایی مانند علی بابا که مظاهری از کارآفرینی دیجیتالی در فضای مجازی هستند، فرصت آفریی برای کسب و کار های بزرگ را فراهم میکنند تا از طریق بستر مجازی، بازاریابی کرده و به فروش محصولات و خدمات مشغول شوند.

درباره گروه علی بابا

4-w900-h600

(تصویر لوگو مجموعه سایت های گروه علی بابا)

گروه علی بابا، در سال ۱۹۹۹ میلادی تاسیس شد و  افرادی چون Jack Ma‌و Daniel Zhang به عنوان مدیران کلیدی آن فعال بودند. گروه علی بابا در عرصه کسب و کار های اینترنتی، عرصه های متنوعی را در دستور کار دارد که از جمله می توان به تجارت الکترونیک، حراجی آنلاین، پرداخت پول اینترنتی و هم چنین بازاریابی و خدمات موبایلی اشاره کرد. این کارآفریی موفق چینی تنها در چند ماهه اخیر سال ۲۰۱۶ میلادی، بیش از ۱۰۰ میلیارد یوآن چین درآمد داشته است و بیش از سی و پنج هزار نفر برای این مجموعه در سراسر جهان مشغول به کار هستند. شعار علی بابا: Global Trade starts Here‌ هست و مجموعه هایی مانند Guangzhou, Evergrande, Taobao FC, Taobao, Tmall, UCWeb و AliExpress به عنوان زیر مجموعه های گروه علی بابا مشغول به فعالیت هستند که هر یک به عنوان پرتال های پر بینینده در کشور چین محسوب شده و در فهرست پر بیننده ترین سایت های وب نیز به شمار می روند.

گروه علی بابا، علاوه بر خدمات تجاری به شرکت ها، خدمات بنگاه-کاربر (B2C) نیز ارائه می دهد. هدف اصلی راه اندازی سایت علی بابا دات کام، فراهم کردن بستر تعاملات تجاری و بازاریابی بین تولید کننده گان چینی و وارد کننده گان خارجی در سراسر جهان بود که جک ما در این کار بسیار موفق شد. تنها در سال ۲۰۱۲ میلادی، دو مورد از پرتال های زیر مجموعه گروه علی بابا، بیش از ۱۷۰ میلیارد دلار گردش مالی را ثبت کرد. ارزش بازاری کسب و کار علی بابا دات کام در سال ۲۰۱۴ میلادی بیش از ۲۳۰ میلیارد دلار برآورد شد. یعنی رقمی بیش تر از ارزش بازاری گوگل و فیس بوک. این قدرت دنیای دیجیتال را در عرصه کارآٖفرینی نشان می دهد.

5-w900-h600

سایت تائوبائو که در نشانی TAOBAO.COM قرار دارد، از پرتال های زیر مجموعه گروه علی بابا بوده و هم اکنون در فهرست ۵ سایت پر بیننده در چین و ۳۰ سایت پر بیننده اینترنت قرار دارد. این سایت را نمونه چینی EBAY.COM در عرصه حراجی آنلاین می دانند. قریب به یک میلیارد محصول در این سایت عرضه شده است. سایت Alipay.com که در واقع در زمینه پرداخت های اینترنتی در چین فعالیت دارد، نیمی از پرداخت های اینترنتی در این کشور را انجام می دهد.

اخیرا سایت علی بابا به عنوان بزرگ ترین سایت خرده فروشی اینترنت، رکوردی که مدت ها در اختیار آمازون جف بزوس بود به خود اختصاص داد. باید اضافه کنیم که سایت علی بابا، بزرگ ترین درگاه اینترنتی بنگاه –بنگاه تور جهان گستر به شمار می رود که به عنوان پلتفرمی برای خدمات رسانی به شرکت های کوچک از آن استفاده می شود و کاربرد های فراوانی در عرصه های صنعتی و تجاری دارد. در واقع می توان ادعا داشت که دروازه ورود به بازار چین، علی بابا است و علاقمندان تجارت با این کشور، از این پرتال می توانند به عنوان مقدمه ای برای آشنایی با تولید کننده گان محصولات و خدمات (services and products) چینی استفاده کنند.

در سایت علی اکسپرس، در واقع کاربران قادر خواهند بود که میزان کمی از کالا ها را به قیمت عمده فروشی از تولید کننده گان عمده خریداری کنند. گروه علی بابا در مدت فعالیت های خود، در زمینه کسب و ادغام *Merger & Acquisition فعالیت های زیادی داشته است که خرید سایت AUTOnAVI.COM از آن جمله بود. این سایت ، ارائه دهنده خدمات نقشه دیجیتالی در چین است که در سال ۲۰۱۴ میلادی توسط علی بابا خریداری شد. جک ما علاقه خاصی به کلمه Ali دارد و به همین خاطر، برخی از پرتال های این مجموعه با این نام، نام گذاری شده است.

6-w900-h600

(تصویر دفتر مرکزی گروه علی بابا در چین)

خدمات نقشه آنلاین این مجموعه در سایت AMAP.COM در دسترس است.

در سال ۲۰۰۵ میلادی، علی بابا به واسطه حجم گسترده فعالیت های خود در آسیا به خصوص منطقه چین، توانست نماینده رسمی سایت Yahoo در این کشور شود و سایت Yahoo.com.cn را از ان خود کرد. علی بابا پس از راه اندازی علی بابا دات کام، علی پی و علی اکسپرس، نرم افزار پیام رسان خود را با نام Aliwangwang ارائه کرد که برای تعامل مشتریان و فروشنده گان آنلاین استفاده می شود. تا سال ۲۰۱۴ میلادی بیش از ۵۰ میلیون نفر از این پیام رسان استفاده کرده اند.

در سال های اخیر، جک ما، یکی از برترین کارآفرینان دیجیتالی چینی ها، به خرید شرکت های رسانه ای علاقمند شده است. حرید Souj China Morning Post و SCMP Group به مبلغ ۲۶۶ میلیون دلار از جمله فعالیت های علی بابا در چند ماه اخیر بوده است. داستان موفقیت وی در ۴ دقیقه را در ویدئو زیر مشاهده کنید.

https://www.youtube.com/watch?v=QCr9-7It7fY

تعداد کاربران سایت علی بابا در سال های اخیر همواره بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر بوده که این پرتال را در فهرست ۱۰ سایت پر کاربر اینترنت قرار داده است.

خدمات سایت علی بابا

برای استفاده از خدمات سایت چه در بخش خرده فروشی و چه عمده فروشی، می بایست در سایت ثبت نام کنید و این ثبت نام رایگان هست. ۱۲ فهرست اصلی و ده ها زیر مجموعه، در بخش category‌ محصولات علی بابا ارائه شده است که دنیایی از خدمات و اطلاعات تجاری و صنعتی را در اختیار شخصیت ها تجاری حقیقی و حقوقی قرار می دهد. از ماشین آالات سنگین و ابزار آلات گرفته تا صنایع بهداشتی و آرایشی تا تجهیزات روشنایی و الکترونیکی و پارچه، فرصت های کسب و کار متنوعی در این بخش در اختیار مخاطبان هست.

7-w900-h600

(تصویر بخش فهرست بندی محصولاات سایت علی بابا در بخش بسنه بندی و تبلیغات)

در واقع بخش category های سایت علی بابا را می توان یکی از فعال ترین و برترین بخش های بررسی فرصت های تجاری و صنعتی در کشور بزرگ چین دانست که برای علاقمندان به تعاملات تجاری با این کشور، فرصت بازاریابی و اطلاع رسانی ممتازی به شمار می رود. عمده فروشان را می توان در بخش http://wholesaler.alibaba.com/ پیدا کرد.

تنها در بخش لوازم آرایشی و بهداشتی، بیش از ۱ میلیون قلم کد کالا تعریف و عرضه شده است.

8-w900-h600

(تصویر بخش معرفی تجهیزات صنایع پزشکی و خدمات آرایشی و بهداشتی سایت علی بابا)

سایت علی اکسپرس در واقع فرصتی برای فروشنده گان و تولید کننده گان نه چندان بزرگ چینی فراهم کرده تا محصولات خود را به خریداران بزرگ بین المللی معرفی کنند.

9-w900-h600

(تصویر ایندکس سایت علی اکسپرش از مجموعه پرتال های گروه علی بابا)

درس هایی از علی بابا

10-w900-h600

مجله تایم در سال ۲۰۱۴، در گزارش به معرفی درس هایی از موفقیت جک ما در کسب و کار اشاره کرد. این در حالی بود که در یک دهه اخیر، کتاب ها و مقالات بسیاری درباره درس های موفقیت جک ما و گروه علی بابا در عرصه کارآفرینی دیجیتالی تالیف و منتشر شده است. اگر بخواهیم اصول ۱۰ گانه موفقیت جک ما را بیان کنیم باید به موارد زیر اشاره کرد:

۱-بسیاری جک ما را یک فرد خوش بین در تجارت می دانند. به نظر می رسد این عنوان، انصافا برای این فرد کارآفرین صحیح باشد. چرا که مثبت اندیشی و ذهن خلاق و امیدوار جک ما به یافتن راه حل های نوآورانه در ارائه محصولات و خدمات در فضای دیجیتال سبب شد تا بزرگ ترین خرده فروشی چین شکل بگیرد.

۲-جک ما یک کارآفرین خود ساخته است. وی همچون استیو جابز و بیل گیتس، ارثی به جز دانش نداشت. مدیریت اثر بخش دانش، یکی از راز های موفقیت جک ما بود.

۳-جک ما با نیاز سنجی مخاطبان و فرصت آفرین در عرصه کسب و کار آنلاین، یک ایده پرداز میان چینی ها هست. چینی هایی که ظرف ۳ دهه اخیر، انقلابی در عرصه تولید و صنعت راه اندازی کرده اند و سمبل شدن در چنین فضایی، هم چون قهرمان کشتی شدن در کشوری که مهد کشتی هست (ایران)، کم تر از افتخار جهانی نیست.

۴-سایت علی بابا، به قسمتی مهم از کسب و کار انلاین اشاره دارد و ان هم نیاز به معرفی فروشنده گان به یکدیگر. در واقع علی بابا یک بستر یلو پیج اینترنتی هوشمند را ابداع کرد که پس از ۱۵ سال، هم چنان موفق و پر کاربرد هست.

۵-علی بابا با شکار سایت های موفق اینترنت، کسب و کار خود را گسترش داد.

۶-راه اندازی سایت های مکمل سایت اصلی توسط جک ماه و گروه علی بابا نشان داد که برای توسعه کسب و کار در فضای مجازی، می بایست، خلاقانه نیاز سنجی حرفه ای انجام داد.

۷-جک ما مظهر شکست و بد شانسی هم هست. او بار ها در مصاحبه هایش عنوان کرده که هیج گاه از شکست هایش مایوس نشده است. افتادن در درس های دبیرستان و دانشگاه و رد شدن در مصاحبه های شغلی متعدد، بخشی از شکست های آقای جک ما در عرصه شغلی و تحصیلی بود. اما هیچ کدا سبب نشد که پشتکار و برنامه ریزی و تلاش خلاقانه و آگاهانه به سمت هدف، جک را از کار مداوم باز دارد.

11-w900-h600

۸- توانایی در ترغیب و تشویق دوستان به سرمایه گذاری در مجموعه ای که به کار کسب و کار آنلاین اشاره خواهد کرد، از جمله توان مندی های جک ما بود. وی در روزهای اول شکل گیری علی بابا، ۱۷ تن از دوستانش را به سرمایه گذاری در این کار متقاعد کرد. این هنر را باید استارت آپ های ایرانی در نظر داشته باشند.

۹-نگاه بلند و کاملا باز به حال و آینده.

۱۰-فرصت شناسی به سمت خلق افق های جدید.

۱۱-اتحاد کردن مشارکت تیمی به سمت هدف نهایی.

۱۲- اهمیت خرد جمعی  و کار مشارکتی در کسب و کار آنلاین.

۱۳- همواره کارشناسانی آگاه تر از مدیران در زمینه های مختلف می بایست استخدام شوند.

۱۴-گرایش (attitude) ها مهم تر از ظرفیت ها (capapibitlies)‌ هستند.

گشتی در زندگی خصوصی جک ما

پیش از ادامه بحث گفت و گوی اوباما رییس جمهور آمریکا با جک ما را در ویدئو زیر ببینده که سال گذشته انجام شد و حاوی نکات خوبی هست.

https://www.youtube.com/watch?v=WACqJ28OJUY

12-w900-h600

(تصویر جک ما، موسس علی بابا در ۱۰ سالگی)

صثقصث-w900-h600

(جک ما در ۱۷ سالگی)

14-w900-h600

(جک ما عاشق رشته ورزشی تای چی چوآن است)

15-w900-h600

(دیدار تاریخی جک ما، موسس علی بابا با بیل گیتس رهبر مایکروسافت)

16-w900-h600

(دیدار جک ما، موسس علی بابا یا تیم کوک، رهبر کنونی اپل و مارک زوکربرگ، موسس فیس بوک)

17-w900-h600

(دیدار جم کا با رهبران چین و نخست وزیر هندوستان)

18-w900-h600

(دیدار جک ما با بیل کلینتون رییس جمهور سابق ایالات متحده آمریکا)

19-w900-h600

(سلفی جک ما با دیوید کامرون، نخست و زیر بریتانیا)

قفغ-w900-h600

(جک ما، موسس علی بابا درکنار بازیگر نقش جیمز باند)

21-w900-h600

(جک ما، موسس علی بابا در کنار تام کروز، هنرپیشه صاحب نام هالیوود)

22-w900-h600

(جک ما،  در کنار آرنولد شوارتزنگر- فرماندار کالیفرنیا در سال ۲۰۱۰ میلادی)

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • Hossein Donyavi مرداد ۲۲, ۱۳۹۵

    هر کی مطلبو نوشته دمش گرم ولی غلط املایی به مخه ادم فشار میاره