نگاهی به دورن موزه مغز پرو؛ جایی که بیش از ۳۰۰۰ نمونه واقعی در آن نگهداری می شود

غش کردن دانشجویان پزشکی در این موزه

نگاهی به دورن موزه مغز پرو؛ جایی که بیش از ۳۰۰۰ نمونه واقعی در آن نگهداری می شود

«موزه مغز» در پرو با دارا بودن بیش از ۳۰۰۰ نمونه از ارگان های پیچیده بدن که در طول ۳۰۰ سال جمع آوری شده، توجه بسیاری از بازدیدکنندگان این موزه را به خود جلب کرده است.

بیمارستان Santo Toribio de Mogrovejo  در لیما، نمونه هایی از مغزهای سالم و بیمار در این مجموعه که مورد بررسی و پژوهش های علمی محققان قرار داشته، را به معرض نمایش در آورده است. این موزه که تنها موزه آمریکای لاتین به شمار می رود و یکی از نادرترین نمونه از چنین موزه هایی درسراسر جهان است، با دارا بودن تعداد و انواع گوناگونی از مغز، برای بازدید عموم آماده و در تمام طول سال پذیرای علاقمندان است.

1
دکتر «دایانا ریواس» در موزه «نوروپاتولوژی» در لیما به جمع آوری ۳۰۰ مغز در این موزه مبادرت کرده است.
2
این موزه که تنها موزه آمریکای لاتین و از جمله نادرترین موزه های چنین گردآوری هایی در سراسر جهان است، آماده بازدید افراد علاقمند قرار دارد.
3
تصویر یکی از نمونه های سر و جمجمه انسان که در موزه پرو و در داخل فرمالدئید نگهداری می شود.

این بیمارستان که بیش از سه قرن است که تاسیس شده، اکنون ۲.۹۱۲ نمونه مغز را که در طول سالیان طولانی به آن اضافه شده را در خود جای داده است. حدود ۲۰.۰۰۰ نفر سالانه از این موزه بازید می کنند.

در هنگام ورود به موزه از بازدیدکنندگان خواسته می شود که یک مغز واقعی را در دست بگیرند تا بتوانند تصور کاملا واقعی را از ساختار مغز داشته باشند.

4
دکتر ریواس که سر انسانی را در داخل ظرف شیشه ای محتوی فرمالدئید نگهداری می کند، در موزه ای عجیب و غریب در پرو دیده می شود.
5
مجموعه ای از مغزهای افراد بیمار نشان داده شده که به افرادی با حساسیت های روحی توصیه نمی شود که از این بخش بازدید کنند.
6
تصویر مغز فردی که به آلزایمر مبتلا بوده را در این موزه شاهد هستید.

دکتر «دیانا ریواس» که یک پاتولوژیست است، در مورد نگهداری از این مجموعه می گوید: “ما با کمک این مجموعه، ساختار مغز سالم و ناسالم را به دانشجویان نشان می دهیم. در این میان تفاوت های جنسیتی نیز در میان ساختار مغز مردان و زنان وجود دارد. بسته به قد، وزن و جنسیت افراد، تفاوت های ظاهری نیز در مغز افراد به وجود می آید و وزن مغز افراد بین ۱.۲ تا ۲.۴ کیلوگرم متغیر است.”

وی در مورد تفاوت های جنسیتی بر این موضوع نیز اشاره دارد که قدرت یادگیری زبان در میان زنان به دلیل ساختار خاص مغز آنها در مقایسه با مردان بیشتر است.

وی می گوید که دانشجویانی که از نظر روحی حساسیت هایی دارند، معمولا حال خوبی را پس از بازدید از برخی از بخش های این موزه تجربه نمی کنند. حدود ۵ درصد از آنها تاب و توان مواجه شدن با چنین ساختارهایی را ندارند و در مواردی هم با دیدن آن غش می کنند.

8
تصویر مغز جنین های انسان در موزه بیمارستان Santo Toribio de Mogrovejo در پرو را شاهد هستید.

منبع: dailymail
یک نظر

ورود

  • باشناس مهر ۶, ۱۴۰۰

    قدیما میگفتن عاقبت خاک گل کوزه گران میشویم ولی امروزه باید گفت ممکنه داخل ویترین موزه هم بشویم خانم دکتر چه ژستی هم با تکه های اجساد میگیره