فهرستی از مواد ساده و قابل دسترس خانگی که باعث برطرف کردن نفخ شکم می شوند

بر خلاف تصور «آب» هم در این فهرست وجود دارد

فهرستی از مواد ساده و قابل دسترس خانگی که باعث برطرف کردن نفخ شکم می شوند

یکی از اتفاقاتی که برای همه ما و خصوصا پس از خوردن وعده سنگین غذا، تند غذا خوردن به دنبال گرسنگی طولانی و یا خوردن غذاهای چرب اتفاق می افتد این است که نفخ کنیم. با اینکه نفخ کردن زمان طولانی را به همراه ما نخواهد بود با این حال و در همان زمان نه چندان طولانی هم نامطلوب است.

برای پیشگیری از این نفخ می توانید بخش اول و دوم مقاله «چگونه با تنظیم برنامه غذایی، از نفخ جلوگیری کرده و شکم تخت تری داشته باشیم؟» را مطالعه کنید.

اما در مواقعی این اتفاق افتاده و به شدت نفخ کرده اید، برای اینکه بتوانید این زمان را به حداقل کاهش دهید می توانید در سبد خرید خود، موادی را که در ادامه این نوشته برخواهیم شمرد را نیز قرار دهید. با هم این فهرست را مرور و با چگونگی مصرف آنها در زمان نفخ کردن شکم آشنا خواهیم شد.

زنجبیل

1

یکی از موادی که در این حالت می تواند بسیار مفید باشد، زنجبیل است. «دبرا اورلیک» متخصص تغذیه در این باره می گوید: “زنجبیل به هضم کمک می کند و در از بین بردن گازهای شکمی موثر است.” می توانید در تهیه غذاهایی که می پزید از زنجبیل تازه استفاده کنید. همچنین می توانید از آبنبات زنجبیل و چای زنجبیل هم استفاده کنید. به علاوه می توانید به ماست روزانه خود هم کمی از آن را اضافه کنید.

مارچوبه

2

زمانی که احساس نفخ می کنید خوب است که دفع ادرار بیشتری هم داشته باشید. مارچوبه با دارا بودن «پروبیوتیک» می تواند نقش مهمی در هضم داشته باشد که به همراه خاصیت دفع ادرار می تواند در از بین بردن نفخ بسیار موثر باشد.

آب

3

شاید تعجب کنید اگر بدانید زمانی که نفخ کرده اید می توانید با نوشیدن آب به بهبود آن وضعیت کمک کنید. اگر از خوردن نوشیدنی های گازدار هم پرهیز کنید می تواند بسیار مفید باشد چرا که نفخ را کاهش می دهد. می توانید برای اثربخشی بهتر، کمی خیار، لیمو یا پرتقال را به آبی که می نوشید، اضافه کنید.

کرفس

4

جویدن کرفس نه تنها می تواند برای آرواره ها مفید باشد بلکه برای جلوگیری از نفخ شکم هم موثر است.

شیرنارگیل

5

برخی از افراد هستند که نمی توانند از محصولات لبنی استفاده کنند و به لاکتوز موجود در آن حساسیت دارند. بر اساس مطالعات انجام پذیرفته توسط پروفسور «مارتیکا هینر» در مرکز تغذیه «هانتر کالج» نیویورک این نتیجه بدست آمده که لبنیات سنتی که پایه گیاهی دارند می توانند برای برطرف کردن نفخ موثر باشند.

شکر یا گلوکز موجود در شیر می تواند ایجاد نفخ کند اما ضافه کردن پروتئین به محصولات لبنی می تواند در درمان نفخ مفید باشند.

سبزیجاتی با برگ های سبز رنگ 

6

سبزی هایی که برگ های سبز دارند به دلیل وجود نیترات در آنها سبب افزایش گردش خون می شوند و به همین دلیل هم در کاهش میزان نفخ شکم موثر هستند.

این برگ های سبز سرشار از مگنزیم و پتاسیم هستند که در مواد معدنی بدن تعادل به وجود می آورند. همچنین مانع از دریافت سدیم بیش از اندازه در داخل بدن می شوند.

کفیر و ماست

7

اگر هیچ گونه حساسیتی به لبنیات ندارید، هیچ مشکلی وجود ندارد که از کفیر، شیر و ماست که همگی حاوی «پروبیونیک» هستند استفاده کنید. این ماده می تواند در برطرف کردن نفخ شکم موثر باشد.

کفیر و ماست، باکتری مفیدی را در بدن رشد می دهد که به هضم بهتر و موثرتر مواد غذایی کمک می کند.

خیار 

8

خیار با دارا بودن ۹۰ درصد آب، می تواند باعث برطرف کردن نفخ معده شود. همچنین خیار سرشار از فیبر نیز است که می تواند روند هضم غذا را تسهیل کند. تنها برای درست کردن سالاد از خیار استفاده نکنید بلکه تلاش کنید آن را در ساندویچ های معمولی و خالی هم به کار گیرید.

گوجه فرنگی

9

مهم نیست که در هر فرهنگ و هر نقطه ای از جهان این میوه چگونه تلفظ می شود اما اهمیت فراوانی دارد که باعث از بین بردن نفخ معده می شود. گوجه فرنگی سرشار از پتاسیم است که سبب می شود حجم مایع کمتری در بدن باقی بماند.

پاپایا (نوعی میوه استوایی) 

10

این میوه ظاهری زیبا و مزه خوبی هم دارد. از آنجایی که در رفع نفخ معده بسیار تاثیرگزار است اجازه ندهید بوی نه چندان خوب آن مانع از مصرف این میوه شود.

در مطالعه مختصری که در مرکز «کاهش وزن و تغذیه» در کلینیک «بورلی هیلز» کالیفرنیا انجام شده، نشان داده شده که این میوه در از بین بردن گازهای شکمی بسیار مفید است.

کیمچی

11

این ماده که در کنار ظرف های غذایی مردم کُره سرو می شود که متشکل از پروبیوتیک است و در سلامت روده ها نقش داشته و باکتری های شکمی را با عملکرد بهتری روبرو می کند و درنتیجه سبب بر طرف کردن نفخ شکمی می شود. اگر این ماده به راحتی در دسترس شما قرار ندارد می توانید از کلم ترش به جای آن استفاده کنید.

رازیانه 

12

سبزیجات میدیترانه ای همواره برای دارا بودن خواص مفیدشان معروف اند. دانه های رازیانه را خالی میل کنید یا اینکه چای آن را بعد از صرف وعده های غذایی خود دم و میل کنید. مطالعات علمی فراوانی نقش برطرف کننده نفخ و گاز شکم را در این ماده برشمرده است.

نعناع 

13

این گیاه برای مردم سرزمین ما به عنوان شناخته شده ترین خوراکی یا نوشیدنی در زمان نفخ کردن است، برای شروع وعده غذایی مفید و می تواند در هضم غذا بسیار موثر باشد درنتیجه در نفخ شکم هم مفید است.

منبع: rd
دیجیاتو
بدون نظر

ورود