آنچه قبل از انجام «هیپنوتیزم» باید از آن آگاه باشیم

بی اعتقادی و ترس باعثِ ...

آنچه قبل از انجام «هیپنوتیزم» باید از آن آگاه باشیم

بیش از صد سال است که هیپنوتیزم به مردم در برخی از مسائل شان از جمله برطرف کردن اعتماد به نفس پایین کمک کرده. همچنین می تواند برخی از عادات بد را در فرد از بین ببرد. اگر وسوسه شدید که این روش را امتحان کنید می توانید پیش از این کار، ادامه این متن را مطالعه کنید.

هیپنوتیزم چیست؟

13

هیپنوتیزم نوعی درمان است که در آن بر روی ناخودآگاه مغز برنامه ریزی ای دوباه می شود. در طول زمان انجام هیپنوتیزم بدن و مغز در وضعیتی قرار می گیرد که در آن می تواند پیشرفت هایی را تجربه کرده و تغییرات رفتاری را به همراه داشته باشد.

هدف از انجام این کار ایجاد تعادل میان بخش آگاه و ناخودآگاه مغز است. با این کار شما قادر خواهید بود که کنترل بیشتری بر روی رفتار و احساس خود داشته باشید.

چه چیزی هیپنوتیزم به شمار نمی آید؟

11

در واقع هیپنوتیزم آن چیزی نیست که شما در برنامه های تلویزیونی شاهد آن هستید. در طول جلسات مربوط به این نوع از درمان شما در کنترل کامل قرار دارید.

در طول این جلسات پیشنهاداتی را می شنوید که بعد از پایان آن جلسه هم آنها را به خاطر خواهید آورد.

تاریخ هیپنوتیزم به چه دورانی باز می گردد؟ 

2

«فرانس آنتون مِسمر» (۱۷۳۴ تا ۱۸۱۵) پدر این علم محسوب می شود. وی بر این باور بود که یک نیروی غیرقابل مشاهده در جهان وجود دارد که از طرف فردی برای کنترل رفتار فرد دیگری می تواند به کار گرفته شود.

اگرچه چنین نظریه ای رد شده اما تکنیک های مرتبط با آن هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد. این روش ها سالیان پیش مورد استفاده قرار می گرفتند و اکنون هم به عنوان راه های درمانی و اهداف پزشکی به کار برده می شوند.

به عنوان مثال «زیگموند فروید»، از تکنیک های هیپنوتیزم بهره می برد. در دهه آخر قرن بیستم نیز، به صورت آنچه ما اکنون آن را می شناسیم درآمد.

«میلتون اریکسون» (۱۹۰۱- ۱۹۸۰) بنیانگذار «هیپنوتیزوم غیرمستقیم» بود. در این نوع از هیپنوتیزم، درمانگران به طور جداگانه بر روی بیماران کار می کردند. تا در ادراکات و مسائل آنها تغییراتی را به وجود آورند.

روند هیپنوتیزم به چه شکل است؟ 

3

در طول جلسه نخست شما در مورد اهداف و مسائل خود صحبت می کنید. سپس با فرد متخصص هیپنوتیزم بر روی برنامه درمانی کار می کنید. زمانی که وارد مرحله درمان می شوید، بدن تان احساس آرامش بیشتری را تجربه می کند. حتی در مواقعی امکان دارد آگاهی شما درست مانند زمانی که مدیتیشن می کنید، افزایش پیدا کند.

درمانگرتان با صدایی آرام و ملایم با شما صحبت می کند و پیشنهادهایی را با موافقت خودتان در برنامه درمانی ناخودآگاه مغزی تان اعمال می کند.

هیپنوتیزم برای چه کسی کاربرد دارد؟

4

هینوتیزم یک کار ارادی به شمار می آید چرا که اگر بدون رضایت شما انجام شود بی نتیجه خواهد بود. به همین دلایل هم اگر به آن اعتقادی ندارید یا می ترسید، احتمالا برای شما پاسخی به همراه نخواهد داشت.

هیپنوتیزم به چه کاری می آید؟

8

هیپنوتیزم برای کاهش وزن و ترک کردن برخی عادات نادرست مانند سیگار کشیدن، کاربرد دارد و این تصور رایج مردم از هیپنوتیزم است. اگرچه مردم از هیپنوتیزم چنین انتظارات درمانی ای را دارند، باید گفت که کاربردهای دیگری هم برای آن وجود دارد.

برخی هم ممکن است که در پیش از دوران کودکی و یا در این دوران و برای افزایش اعتماد به نفس به یک متخصص هیپنوتیزم مراجعه کنند. همچنین برای برخی از دردهای مزمن، بی خوابی، اضطراب و درمان «سندرم روده تحریک پذیر» نیز موثر است. 

هیپنوتیزم به چه کاری نمی آید؟ 

5

بسیار اهمیت دارد که بدانید که متخصصان هیپنوتیزم پزشک نیستند. بنابراین اگرچه این تکنیک می تواند مدیریت درد را به همراه داشته باشد اما به مدد هیپنوتیزم نمی توان بیماری هایی چون سرطان یا بیماری قلبی را معالجه کرد.

آیا می توانیم خودمان را هیپنوتیزم کنیم؟ 

7

مقالات، کتاب ها و راهنماهای بی شماری وجود دارند که می توانید از طریق آنها و عمدتا هم به صورت مجانی، در زمینه هیپنوتیزم راهنمایی هایی را کسب کنید. همچنین اَپ هایی نیز برای این کار وجود دارند که می توانید آنها را دانلود کنید.

البته باید این را هم درنظر داشته باشید که برخی از موارد ذکر شده، از نظر علمی مورد تایید نیستند. اما اگر به شما در برقراری آرامش تان کمک می کند می توانید به آرامی با آنها پیش روید.

منبع: rd
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود