نشانه هایی که به شما هشدار می دهند بیش از نیاز بدن تان مواد قندی مصرف می کنید

اگر هرگز احساس سیری نمی کنید بدان علت است که ...

نشانه هایی که به شما هشدار می دهند بیش از نیاز بدن تان مواد قندی مصرف می کنید

همگی ما بارها و بارها در مورد مخاطرات مصرف شکر شنیده ایم و متاسفانه باز هم آن را جدی قلمداد نمی کنیم. شاید هم نمی دانیم که بهتر است چه مقدار از آن را مصرف کنیم.

از آنجایی که مصرف مواد شیرین از همان دوران کودکی می تواند منجر به ابتلا به انواع دیابت ها شود و این بیماری هر روز در حال پیشرفت حتی در جوامع پیشرفته است، بهتر است به توصیه های جوامع علمی در این باره گوش داده و در مصرف آن تعادل را رعایت کنیم.

اگر چقدر شکر مصرف کنیم به آن معناست که افراط کرده ایم؟

0000000

مسلم است که در جهان و در مورد مصرف شکر اتفاقات خوبی در جریان نیست که سازمان بهداشت جهانی در مورد مصرف شکر هشدار داده است. این سازمان توصیه می کند که شکری را به خوراکی های خود می افزاییم همانند چای یا قهوه، باید از ۱۰ درصد کنونی آن به ۵ درصد کاهش پیدا کند.

این بدان معناست که چیزی در حدود ۶ قاشق شکر در کل نوشیدنی ها یا خوراکی هایی که روزانه مصرف می کنیم مجاز است. آمارها نشان داده که مردم آمریکا چهار برابر بیش از اندازه توصیه شده شکر مصرف می کنند و این مقدار به طور متوسط ۲۲ قاشق غذاخوری در روز است.

در ادامه این نوشته به نشانه هایی پرداخته خواهد شد که نشان دهنده این هستند که شما بیش از اندازه شکر مصرف می کنید و باید این میزان را کاهش دهید. همچنین بر خلاف تصور بسیاری از ما در بسیاری از انواع نان ها، کورن فلکس ها و حتی برخی از ماست ها نیز شکر وجود دارد.

به همین دلیل هم توصیه می شود پیش از مصرف خوراکی ها ابتدا مواد تشکیل دهنده آنها را که روی برچسب پشت آنها نوشته شده را مطالعه بفرمایید.

در این ارتباط می توانید مقاله بیشترین میزان شکری که روزانه مجاز به مصرف آن هستیم چقدر است؟ را نیز مطالعه بفرمایید.

این نشانه های مصرف شکر اضافه عبارتند از:

بیشتر از قبل آکنه هایی را روی سطح پوست تان مشاهده می کنید

1

مصرف بیش از اندازه شکر می تواند بر روی پوست شما اثرات بسیار نامطلوبی بگذارد. در مطالعه ای که نتایج آن در نشریه «آکادمی تغذیه» به چاپ رسیده، رابطه میان مصرف شکر و آکنه های پوستی را به اثبات رسانیده است.

در میان شرکت کنندگان این مطالعه آن گروهی که شکر بیشتری مصرف می کردند در مقایسه با گروهی که مقدار کمتری از آن را در رژیم روزانه خود گنجانیده بودند مواردی از آکنه های پوستی گزارش شده بود.

احساس رخوت، خستگی و خواب آلودگی می کنید

2

اگر در وعده صبحانه یا ناهار خود به جای آنکه پروئین، فیبر و چربی های مفید را قرار دهید حجم فراوانی از کیک یا شیرینی را میل می کنید احتمالا بعد از این وعده ها احساس خستگی می کنید و خصوصا بعد از وعده ناهار دوست دارید که بخوابید.

همچنین این امکان نیز وجود دارد که سردرد گرفته و راهی تخت تان شوید. داشتن یک تعادل در مصرف مواد غذایی باعث خواهد شد که نه با بالا رفتن سطح قند خون مواجه شوید و نه اینکه گاهی از شدت پایین آمدن آن، دچار ضعف شوید.

دندانپزشک تان خبرهای خوبی برای تان ندارد

3

به وجود آمدن حفره هایی در داخل دندان ها می تواند یکی از دلایل علاقمند بودن به خوردن شیرینی جات باشد. بچه هایی که بیش از اندازه شیرینی، شکلات و آبنبات می خورند، عمدتا با چنین مشکلاتی مواجه می شوند.

زمانی که شکر میل می کنید و یا مواد غذایی چون پاستا، برنج، نان، سیب زمینی و امثال آن را میل می کنید و دندان خود را مسواک نمی زنید، این مواد در ترکیب با بزاق دهان، نوعی اسید تولید می کنند که می تواند سبب فاسد شدن دندان ها شود و در ابتدا نیز با شکل گیری برخی از حفره های دندانی آغاز می شود.

بهترین و امن ترین راهکار این است که پس از صرف هر وعده غذایی، دندان های تان را مسواک بزنید.

به علت بالا بودن فشار خون تان تحت درمان هستید

4

فشار خونی که بین ۸ تا ۱۲ باشد، نرمال تلقی می شود. مطالعات انجام شده که نتیجه آن در نشریه «انجمن نفرولوژی آمریکا» به چاپ رسید می گوید که مصرف بالای شکر می تواند فشار خون را نیز افزایش دهد.

پژوهش دیگری نیز در این زمینه و در سال ۲۰۱۴ میلادی انجام شد که نتایج آن نیز در نشریه «قلب باز» منتشر شد. پژوهشگران این تحقیق نیز بر آن باورند که زمانی که صحبت از بالا بودن فشار خون افراد به میان می آید آنچه بیش از نمک باید در رژیم غذایی آنها کاهش پیدا کند، مصرف شکر است.

مصرف بالای شکر که سوخت و ساز بدن را نیز با اختلالاتی مواجه می کند و ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را نیز افزایش می دهد، به دلیل فروکتوز موجود در آن می تواند چنین آسیب هایی را به بدن بزند.

اگر به دلیل بالا بودن کلسترول تحت مداوا هستید

5

یکی دیگر از دلایل پنهانی که نشان دهنده بالا بودن میزان مصرف شکر در رژیم غذایی تان است، افزایش سطح چربی هایی است که در جریان خون تان وجود دارد.

تحقیق «انجمن آکادمی پزشکی آمریکا» نشان داده که مصرف بیش از اندازه شکر می توان میزان سطح کلسترول مفید بدن (HDL) را کاهش و برعکس سطح کلسترول مضر بدن (LDL) را افزایش دهد.

بنابراین اگر پزشک تان به شما در مورد بالا بودن سطح کلسترول مضر بدن تان هشدارهایی داده می توانید از او برای رژیم هایی با میزان فروکتوز کمتر کمک بگیرید.

بین انجام تمرین های ورزشی از پا در می آیید

6

اینکه بتوانید به اندازه کافی به بدن سوخت رسانی کنید تا بتواند در زمان ورزش کردن به کار گرفته شود اهمیت فراوانی دارد. پروفسور «سارا فولتا» می گوید، اگر قبل از انجام تمرین های ورزشی مقدار فراوانی شکر مصرف کرده باشید، با گذشت زمان دچار خستگی شده و از پا در می آیید.

وی بر این باور است که مصرف بالای مواد قندی و پرشکر سبب می شود که خیلی سریع قند خون تان افزایش پیدا کند و به همان سرعت نیز این سوخت رسانی به بدن پایان پذیرد.

شلوار های جین تان کمی برای تان تنگ شده

7

آکادمی تغذیه بالینی آمریکا می گوید که مصرف مداوم شکر می تواند سبب افزایش وزن شود. به همین دلیل هم توصیه می شود که از مصرف نوشیدنی های شیرینی چون نوشابه پرهیز شود و به جای آن آب، چای و قهوه تلخ جایگزین شود.

بی حوصله و افسرده هستید

8

بسیاری از پژوهش های علمی بر رابطه میان مصرف شکر و افسردگی صحه می گذارد. مصرف بیش از اندازه شکر می تواند سبب تورم بدن شود و همین امر هم می تواند یکی از دلایل افسردگی به شمار آید.

در مطالعه ای که در میان ۷۰.۰۰۰ زن انجام پذیرفته شد، نشان داده شد که آن گروهی که شکر بیشتری را در رژیم غذایی خود داشتند در مقایسه با سایرین ریسک ابتلا به افسردگی در آنها بالاتر بود.

برعکس این جریان نیز در همین مطالعه مورد بررسی قرار گرفت که بر نتیجه نخستین آن صحه گذاشت. آن عده ای از زنان که در رژیم غذایی خود غلات و فیبر بیشتری مصرف می کردند در خطر ابتلای کمتری به افسردگی قرار داشتند.

هرگز احساس سیری نمی کنید

9

پروفسور فولتا بر این باور است که رژیم های غذایی که در آنها به جای بالا بودن، فیبر و پروتئین، شکر بیشتری وجود دارد، باعث می شوند که هرگز احساس سیری کامل در فرد به وجود نیاید. در واقع این احساس را به بدن می دهد که هیچ چیزی خورده نشده است.

منبع: rd
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود