چگونه علاقه به کتاب‌خوانی را در کودکان خود پرورش دهیم

چگونه علاقه به کتاب‌خوانی را در کودکان خود پرورش دهیم

علاقه به مطالعه کتاب در کودکان به دلایل مختلفی صورت می‌پذیرد. گاهی دیدن و خواندن یک کتاب می‌تواند جرقه‌ای از هیجان به کتاب‌خوانی را در آن‌ها شعله‌ور نماید. بعضی مواقع هم یک معلم مدرسه می‌تواند با توصیفات زیبای خود از داستان‌ها، بذر اشتیاق به مطالعه را در وجود کودکان بکارد.

اما فارغ از این موارد، الگوی رفتاری والدین نیز در این امر بی‌تأثیر نیست. به‌گونه‌ای که اگر پدر یا مادر، خودشان به مطالعه علاقه‌مند باشند و همیشه کتابی به دست داشته باشند، بدون شک کودک آن‌ها نیز به این مسئله توجه بیشتری از خود نشان خواهد داد.

پیرو همین امر، راهکارهای دیگری نیز برای علاقه‌مند نمودن کودکان به مطالعه کتاب وجود دارد که با به‌کارگیری آن‌ها خیالتان راحت خواهد بود که فرزندتان عمیقا دوستدار کتاب‌خوانی خواهد شد.

 

با صدای بلند کتاب بخوانید

خوب است بدانید که کودکان، از بازه سنی خردسال تا دبستان، از اینکه برایشان با صدای بلند کتاب بخوانید، بسیار لذت می‌برند. بنابراین، هنگام استراحت عصرگاهی یا پیش از خواب می‌توانید در کنار فرزند خود دراز کشیده و با یکدیگر کتاب بخوانید تا آن‌ها هم بتوانند تصاویر داستانی که می‌شنوند را ببینند.

این را به خاطر داشته باشید که گاهی ممکن است یک داستان را ده‌ها بار برای کودک بخواند و او همچنان علاقه‌مند به شنیدن باشد. آن‌ها با اشتیاق بسیار به داستان گوش می‌سپارند و تمامی شخصیت‌ها را با جزئیات تمام به یاد خواهند سپرد. سعی کنید ابتدا برایشان داستان‌های غیر افسانه‌ای و غیرتخیلی بخوانید و در وهله دوم به سراغ داستان‌های طولانی و بلند بروید.

برخی از والدین به‌اشتباه تصور می‌کنند، وقتی‌که فرزند آن‌ها خواندن و نوشتن آموخت دیگر لازم نیست برایش کتاب بخوانند. اما آن‌گونه نیست، کودک به شنیدن تلفظ صحیح کلمات و ریتم جملات نیاز دارد. بعلاوه، این فعالیت باعث می‌شود تا رابطه میان فرزند و والد بیشتر و بهتر بشود.

 

رمان‌ها سریالی برای آن‌ها تهیه کنید

با خریداری کتاب‌های داستانی و دنباله‌دار، همانند هری پاتر می‌توانید علاقه به داستان و مطالعه را در کودک افزایش دهید.

 

متناسب با جنسیت فرزند خود برای وی کتاب خریداری کنید

کتاب‌های مناسب کودک انواع گوناگونی دارند و در زمینه‌های مختلف، از داستان‌های پلیسی و اکشن گرفته تا فانتزی و تخیلی را می‌توانید در میان آن‌ها یافته و خریداری نمایید. فقط به این نکته توجه داشته باشید که مثلا دختربچه‌ها بیشتر به داستان‌های خیالی و زویایی علاقه‌مند هستند، با قصه‌های کارآگاهی.

 

تمامی کتاب‌های نویسنده موردعلاقه او را برایش تهیه کنید

کودکان در سنین نوجوانی ممکن است به یک نویسنده علاقه ویژه پیدا نمایند، ازاین‌رو بهتر است برایش تمامی کتاب‌های آن نویسنده را تهیه کنید. این موجب می‌گردد تا اشتیاق وی برای مطالعه کتاب همچنان ادامه داشته باشد.

 

تشویق برای خواندن کتاب‌های کلاسیک

منظوراز  کتاب‌های کلاسیک آن‌هایی هستند که به نسل‌های مختلفی تعلق دارند و می‌توانند دیدگاه‌های جالبی در مورد نسل‌های پیشین به خواننده بدهند. این‌گونه کتب را به فرزند خود پیشنهاد بدهید، شاید مورد توجهش قرار گرفت و به‌این‌ترتیب به توسعه دامنه اطلاعات وی کمک نموده‌اید.

 

موضوعاتی را پیدا کنید که موردعلاقه فرزند شما هستند

به‌طور مثال اگر فرزند شما به اسب علاقه دارد، کتاب‌های مربوط به این حوزه برایشان خریداری کنید. یا مثلا اگر ماشین‌دوست دارند، دست روی نمونه‌هایی بگذارید که در اطلاعات خوبی در این رابطه ارائه می‌دهند.

 

انتخاب کتاب‌های سرگرم‌کننده و طنز

شاید تصور کنید که هدف از مطالعه کتاب افزایش دانش و توسعه بینش است، اما همیشه هم این‌طور نیست و گاهی در داستان‌های طنز و سرگرم‌کننده هم مسائل آموزشی ارزشمندی یافت می‌شود. حتی داستان‌های طنز می‌تواند دیدگاه‌های جالبی را نیز به فرزند شما منتقل نمایند.

 

پیشنهاد ای-بوک

در این زمانه که بیشتر کودکان تبلت دارند، می‌توانید کتاب‌های الکترونیک مناسب سن آن‌ها را یافته، خریداری یا دانلود نموده و در اختیار فرزندان خود قرار دهید.

 

برنامه‌های فرهنگی برای اعضای خانواده بگذارید

عمل کردن بسیار بیشتر از حرف زدن تأثیر دارد. ازاین‌رو توصیه می‌کنیم که دست‌کم دو هفته یک‌بار با فرزندان خود به کتابخانه یا کتاب‌فروشی رفته و کتاب‌های جدید و ارزان خریداری نمایید.

بدون نظر

ورود