بازتاب گسترده درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی در اینستاگرام چهره های سرشناس

بازتاب گسترده درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی در اینستاگرام چهره های سرشناس

نوزدهم دی ماه، بار دیگر روزی به یاد ماندنی در تاریخ معاصر ایران شد. شامگاه روز گذشته، بیمارستان شهدای تجریش تهران، با اعلام خبر درگذشت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس جمهور اسبق به کانون توجه رسانه­ های جهان تبدیل شد. فوت ناگهانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در سن هشتاد و دو سالگی و به خاطر حمله قبلی، شوک خبری بزرگ سال ۹۵ برای ایرانیان و نخستین شوک جهانی در سال ۲۰۱۷ میلادی بود.

لحظاتی پس از اعلام خبر درگذشت آیت الله رفسنجانی، فضای مجازی ایران و جهان به انتشار اخبار و تصاویری از ایشان و زندگی پر فراز و فرود وی در شش دهه اخیر پرداخت و صفحات اینستاگرام، تلگرام، توئیتر، یوتیوب و فیس­بوک، مملو از محتوای دیجیتالی به یاد مرد روزهای انقلاب و بمباران و سازندگی شد.

h2
بازتاب خبر درگذشت آیت الله در واشنگتن پست

توئیتر، رسانه نوشتاری سیاسیون و نخبگان، لحظاتی پس از انتشار خبر درگذشت یکی از شخصیت های برجسته نظام، با بمباران توییت های کاربرانش از سراسر جهان مواجه شد به گونه ای که هشتگ#Rafsanjani، به یکی از پر کاربرد ترین هشتگ های توییتر از دیشب تا به امروز بدل گشت. تا کنون ده ها هزار توییت با این هشتگ منتشر شده است که برخی از آنها را واشنگتن پست آمریکا در صبح امروز به اشتراک گذاشت.

h1
استفاده از هشتگ هاشمی در اینستاگرام ایرانیان در حال افزایش است

در اینستاگرام، شبکه اجتماعی عکس محور  و محبوب ایرانیان در چند سال اخیر نیز اوضاع به همین منوال بود. هشتگ رفسنجانی ظرف دیشب و امروز  با بیش از ۵۰ هزار تصویر و اینستانوشته کاربران ایرانی همراه شده که همچنان در حال افزایش است.

تقریبا اکثر قریب به اتفاق ۲۰۰ رسانه خبری پر مخاطب جهان از فاکس نیوز آمریکا تا دیلی میل انگلیس، لحظاتی بعد از انتشار خبر درگذشت آیت الله رفسنجانی، به انتشار اخبار و تصاویر و حتی تحلیل های متفاوتی از زندگی ایشان پرداختند و همین امر سبب آشنایی میلیون ها کاربر اینترنت از شخصیت و زندگی مرد بزرگ تاریخ معاصر ایران گردید.

h3
تصویر صفحه رسمی اینستاگرام دفتر آیت الله هاشمی رفسنجانی

علاوه بر این، برخی از سران منطقه و جهان از طریق صفحات رسمی خود در شبکه­ های اجتماعی، پیام تسلیت  خود را به اطلاع دولت و ملت ایران رساندند که از منظر حجم اطلاع رسانی و واکنش سریع به این اتفاق، منحصر به فرد است.

h31
دیدار آیت الله خامنه ای با کابینه دوم مرحوم هاشمی رفسنجانی

به هر حال، برای آشنایی مخاطبان محترم اینستاگرام از نظرات شخصیت های مختلف سیاسی،  اجتماعی، فرهنگی و ورزشی ایران درباره درگذشت آیت الله رفسنجانی، سرویس اینستاگردی روزیاتو نگاهی داشته به اینستا نوشته صفحات پر بیننده ایرانیان در فضای مجازی.

h24
اینستا نوشته سران نظام در پی درگذشت آیت الله هاشمی رفنسجانی

با ما همراه باشید.

صفحه رسمی اینستاگرام هاشمی

h33

پس از اعلام خبر درگذشت ناگهانی آیت الله هاشمی رفسنجانی، موجی از کاربران ایرانی اینستاگرام به صفحه رسمی دفتر ایشان آمده و پیام های تسلیتی را به صورت کامنت ارائه کردند. تصویر زیر، جدید ترین پست صفحه ایشان است که درگذشت وی را رسانه ای کرد.

h4
جدید ترین پست صفحه اینستاگرام دفتر رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت

به نظر می رسد این صفحه در روزهای آینده با استقبال بیشتر مخاطبان ایرانی همراه شود. چرا که در این صفحه می توانید ویدئوهایی از سخنرانی و زندگی آیت الله رفسنجانی مشاهده کنید که جالب توجه است.

اینستا نوشته دفتر رهبری

h6

در پی ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی، صفحه اینستاگرام رسمی دفتر مقام معظم رهبری نیز با انتشار اینستا نوشته  ای، پیام آیت الله خامنه ای را به مناسبت درگذشت رییس فقید مجمع تشخیص مصحلت نظام منتشر  کرد که  بخشی های از آن را در زیر می خوانید:

رهبر انقلاب در پیام بمناسبت ارتحال مرحوم آقای #هاشمی_رفسنجانی: اختلاف نظرها و اجتهادهای متفاوت در برهه‌هائی از این دوران طولانی هرگز نتوانست پیوند رفاقتی را که سرآغاز آن در بین‌الحرمین کربلای معلّی بود به کلی بگسلد و وسوسه‌ی خناسانی که در سال های اخیر با شدّت و جدیت در پی بهره‌برداری از این تفاوت های نظری بودند، نتوانست در #محبت_شخصی عمیق او نسبت به این حقیر خلل وارد آورد.

h7

این صفحه با بیش از یک میلیون فالوئر و انتشار ۳۸۰۰ پست، از جمله پر مخاطب ترین صفحات رسمی ایران در اینستاگرام به شمار می رود.

اینستا نوشته علی لاریجانی

h5

دکتر لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز دقایق پس از اعلام خبر درگذشت آیت الله، اینستا نوشته ای را به این مضمون منتشر کرد:

مرد بزرگی چشم از این جهان فرو بست که در چهره او شصت سال مبارزه با استبداد و استعمار، تلاش خستگی ناپذیر برای استقرار نظام اسلامی، مجاهدتی کم نظیر برای دفاع از استقلال و تمامیت ارضی، کوششی مداوم برای عمران و آبادی کشور و همتی مستمر برای سامان دادن به امور تقنینی هویدا بود.

روحانی عظیم القدری که از دهه ۳۰ با تبلیغ اسلامی و آگاهی بخش سیاسی سعی وافری در بیداری ملت نمود. سال ها زندان همراه با شکنجه و آزار فراوان او را از پا نینداخت تا نهضت، به رهبری امام خمینی(ره) به ثمر نشست.

به عنوان نزدیک ترین مشاور و یار امام به عضویت شورای انقلاب برگزیده شد و در همان ماه های اول پیروزی، هدف تیر منحرفین قرار گرفت، لیکن از تلاش برای در هم شکستن چهره نفاق و انحراف باز نایستاد. اداره قوه مقننه، مسئولیت خطیری در آن سال های جنگ و آشوب بود که با صلابت به دوش کشید.

فرماندهی میدان های جنگ در زیر فشار نظامی و تحریم دشمن از کارهای طاقت فرسایی بود که از قهرمانی چون هاشمی ساخته بود. در تمام این دوران او همراه با حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) امام امت را یاری کرد و چون پروانه گرد وجود آن پیر فرزانه گشت. انتخاب رهبر جدید انقلاب فرصتی بود تا هاشمی عزیز، باور و ایمان خود را نسبت به حضرت آیت الله خامنه ای نشان دهد.

به عنوان رئیس جمهور، حداکثر همراهی را با رهبری داشت و رهبر معظم انقلاب همواره از دولت ایشان حمایت کردند. سپس در جایگاه ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، لحظه ای از خدمت به نظام اسلامی فروگذاری ننمود.

علاقه وافر او به حفظ نظام و اعتلای آن و عشق او به رهبری، دشمنان را به کینه ورزی مداوم نسبت به او وامی داشت.

اینجانب ضمن نهایت تأثر و تأسف از این حادثه مؤلمه، مراتب تسلیت خود را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر (عج)، مقام معظم رهبری، خاندان محترم هاشمی، حوزه علمیه مقدسه قم و ملت شریف ایران تقدیم می دارم. برای آن سفر کرده، آرزوی علو درجات و برای بازماندگان، دوستان و یاران ایشان صبر و شکیبایی از خداوند بزرگ مسئلت دارم.

اینستا نوشته دفتر رئیس جمهور

صفحه رسمی اینستاگرام دکتر حسن روحانی، رییس جمهور نیز لحظاتی پس از انتشار خبر درگذشت آیت الله رفسنجانی، به انتشار پیام تسلیت رییس جمهور و هم چنین به اشتراک گذاشتن تصاویری از آیت الله و شخص آقای روحانی در سال های مختلف پرداخت.

این صفحه با قریب به ۹۰۰ هزار فالوئر، یکی از پر بیننده های ایرانیان در صفحات متعلق به مسئولان نظام است.

جالب است که بدانید، ۴ روز پیش، صفحه اینستاگرام رسمی آقای روحانی، تصویری از مرحوم رفسنجانی را کنار مرحوم ستاری منتشر کرد که با حضور آقای روحانی در مراسمی در اوایل انقلاب شرکت کرده بودند.

h8

تصویر زیر، نخستین واکنش اینستاگرامی دفتر رییس جمهور به درگذشت آیت الله رفسنجانی بود.

h9

روح بزرگ‌مرد #انقلاب و سیاست، مظهر #صبر و#استقامت به آسمان عروج کرد. #هاشمی_رفسنجانی ‌

‌پی‌نوشت:

هیات دولت، ۳ روز عزای عمومی و روز سه‌شنبه ۲۱ دی ماه ۱۳۹۵ را تعطیل عمومی اعلام کرد.

h10
تصویر اینستانوشته دفتر رئیس جمهور برای انتشار پیام تسلیت آقای روحانی

پیام تسلیت  رئیس جمهور که ساعاتی پس از ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی منتشر شد، بازتاب گسترده ای در اینستاگرام داشت. متن پیام به این شرح است:

امروز اسلام سرمایه‌ای پرارزش، ایران #امیری_بزرگ، انقلاب اسلامی پرچمداری #شجاع و نظام مُدبری #کم‌نظیر را از دست داد. نام #هاشمی_رفسنجانی بزرگتر از آن است که احدی بتواند نقش‌آفرینی و حضور مؤثر او را در برگ برگِ تاریخ نهضت اسلامی، از ابتدای مبارزات در دهه چهل تا پیروزی انقلاب، و از سابقه درخشان او در مدیریت دفاع مقدس تا همه مقاطع حساس تا واپسین دقایق زندگانی ایشان را انکار کند.

پیر و مرادمان #امام_خمینی (ره) فرمود: «بدخواهان بدانند که هاشمی زنده است چون نهضت زنده است.» ‌ خطبه‌های نمازش در روزهای سخت #دفاع_مقدس به همه روحیه می‌داد. او هیچ‌گاه از #جنگ نهراسید ولی همواره #صلح را گرامی می‌داشت؛

هم فرمانده شجاع میدان‌های جهاد و شهادت بود و هم قهرمان مذاکره برای پایان جنگ. سخن گفتن از بزرگ‌مردی که به‌حق سنگ زیرین آسیای نظام بود ساده نیست؛ مَحرم امام و یاور بی‌بدیل مقام معظم رهبری. تا جان داشت برای سربلندی میهن اسلامی کوشید.

#مصلحت_نظام را از هر امری بالاتر می‌دانست. بسیار #جفا دید و بسیار #وفا کرد. او در #مظلومیت، چون یار دیرینش شهید #بهشتی بود و ناسپاسی‌ها را به آسانی تحمل می‌کرد.

اینجانب با اعلام سه روز عزای عمومی و یک روز تعطیل رسمی؛ مصیبت بزرگ فقدان این قهرمان ملی را به ملت قدرشناس ایران به‌خصوص مردم شریف استان کرمان و شهر #رفسنجان، همه یاران و دوستداران و ارادتمندان ایشان به‌ویژه خانواده گرامی، همسر مکرمه و صبور و همچنین فرزندان و برادران آن مرد بزرگ تسلیت می‌گویم.

گفتنی است، اینستا نوشته مربوطه به پیام تسلیت آقای روحانی با هشتگ سردار سازندگی نیز  همراه شده بود.

احتمالاً این صفحه در روزهای آینده، با انتشار تصاویر و ویدئوهایی از آقای روحانی و مرحوم رفسنجانی، با استقبال بیشتر مخاطبان ایرانی اینستاگرام همراه شود.

صفحه اینستاگرام آقای روحانی، ۲۷ صفحه را فالوو کرده است که در روزهای آینده به بررسی این صفحات خواهیم پرداخت.

اینستا نوشته های ظریف

اینستاگرام دفتر وزیر امور خارجه کشورمان نیز لحظاتی پس از انتشار خبر درگذشت آیت الله، علاوه بر توییت تسلیت،

در ۵ پست، به این خبر مهم واکنش نشان داد. این صفحه که به واسطه فعالیت های گسترده آقای دکتر ظریف در فیس بوک و توییتر، با استقبال کم کاربران ایرانی همراه است،  تنها ۱۷۰ هزار فالوور دارد.

تصویر زیر، نخستین واکنش اینستاگرامی آقای ظریف  به ارتحال مرحوم هاشمی رفسنجانی بود.

h11

زود بود مرد روزهای سخت زود بود یار امام رهبری زود بود سردار سازندگی تسلیت به مردم ایران خدایش بیامرزد مردم ایران هیچگاه زحمات تو را فراموش نخواهند کرد #ایت_الله_هاشمی_رفسنجانی

در اینستا نوشته دیگری می خوانیم:

h12

صحبت کردن درباره ضایعه درگذشت هاشمی رفسنجانی سخت است / محمد جواد ظریف / این ضایعه آنقدر بزرگ است که صحبت کردن در باره آن بسیار مشکل است. مرحوم آیت الله هاشمی بسیار مرد بزرگی بود و همانطور که رهبری یک بار فرمودند از همه چیز خود در راه انقلاب گذشت. امیدوارم خداوند روح ایشان را با شهدا و امام شهدا محشور گرداند.

پیام تسلیت  ظریف به این شرح بود:

انالله و انا الیه راجعون

ارتحال ناگهانی و جانگداز حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی دانشمند بزرگ، عالم عالیقدر، مبارز نستوه و یار دیرین حضرت امام خمینی و رهبری معظم انقلاب که عمر پر برکت خود را در به ثمر نشاندن و بالندگی هرچه تمام تر انقلاب شکوهمند اسلامی ایران سپری کرد، مایه تاسف، تاثر و تالم عمیق اینجانب و کلیه همکارانم در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گردید.

h13

این یار وفادار انقلاب و مردم، همواره و همیشه و در تمامی دوران های پر فراز و نشیب زندگی پر ثمرش و در مسئولیت های حساس و خطیر خود در هدایت مسیر توسعه و پیشرفت ایران و تعمیق انقلاب، تلاشی وافر داشتند و همواره با نگاهی ژرف و تیزبین که یکی از ویژگی های خاص آن فقید سعید بود، علاوه بر توجه و دقت نظر در تمامی عرصه های اقتصادی و اجتماعی کشور در امر پیچیده و دشوار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نقشی به سزا و موثر برای عبور کشور از تنگناهای صعب العبور در مقاطع خاص داشتند.

تاریخ معاصر ایران و جهان نقش و خاطره آیت الله هاشمی رفسنجانی را همواره به یاد خواهد داشت و بی شک مردم بزرگوار و فهیم ایران نیز قدردان تلاش های صادق آن بزرگمرد خواهند بود.

h14
اینستا نوشته جدید دفتر وزیر امور خارجه در پی درگذشت آیت الله هاشمی

اینجانب و تمامی همکارانم این ضایعه عظیم و دردناک را به محضر مقام معظم رهبری که یکی از شاخص ترین یاران دیرین و صدیق خود را از دست دادند و به تمامی ملت شریف ایران و به خصوص همسر و فرزندان برومند ایشان تسلیت عرض نموده و برای روح بلند آن عزیز از دست رفته علّو درجات از درگاه حضرت احدیت خواستارم.

اینستا نوشته معصومه ابتکار

h15

معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان نیز  که بخشی از فعالیت های مجازی خود را در شبکه های اجتماعی ایرانی مانند کلوب دنبال می کند، در اینستا نوشته ای، به این واقعه واکنش نشان داد و نوشت:

آیت الله هاشمی رفسنجانی مجاهدی خستگی ناپذیر، یار صدیق امام، رهبری و مردم بود. روحانی مبارز، اندیشمند، منعطف و مصلح که استواری اش در مقابل شداید و مصائب مثال زدنی و تاریخی به حساب می آید.

او مایه دلگرمی و نمادی بود برای امید و نشاط که چون کوهی استوار فشارهای روزگار را تحمل می کرد و تلاش داشت تا از مسیر حق، آرمان های انقلاب و دفاع از حقوق مردم خارج نشود.

آیت الله فقید، حافظه و هوش فوق العاده ای در مسایل کشور و اطلاعات بسیار گسترده ای داشت. در سال های اخیر حتی در موضوعات تخصصی مانند محیط زیست چهره ای پیشرو یافت. در آخرین جلسه ای که حدود دو ماه پیش برای ارزیابی میزان تحقق سیاست های کلی نظام در حوزه محیط زیست در حضور ایشان برگزار شد، با دقت بسیار اقدامات و پیگیری ها را رصد می کرد.

اساسا آن مرد بزرگ در تصویب سیاست های کلی محیط زیست در مجمع تشخیص مصلحت نظام با درایت و فعالانه نقش ایفا کرد. آیت الله هاشمی رفسنجانی در دوران های مختلف آماج حملات بود. در دوران شاه سخت ترین رنج ها را در زندان ها متحمل شد و فداکارانه کنار امام و انقلاب ایستاد.

او هرگز دنبال مصلحت خود نبود و در همه مراحل چه قبل و چه بعد از انقلاب پشتوانه ای قوی برای اعتدال بخشی، ایجاد تعادل و تعامل میان جریان های سیاسی به شمار می رفت. عجبا که با وجود بیش از هشتاد سال سن، چهره ای به حساب می آمد که جوانان را دلگرم و مجذوب می ساخت.

آیت الله هاشمی پیوند دهنده بود؛ او با آنان که به دنبال شکاف انداختن بودند توافقی نداشت؛ به دنبال وصل کردن جریانات با هم بود تا کشور انسجام بیشتری یابد. فقدانش دردناک و اندوهبار است.

اینستاگرام خانم دکتر ابتکار، بیش از ۱۲۷ هزار فالوور دارد و تنها صفحه متعلق به مقامات نظام است که هیچ صفحه ای را در اینستاگرام فالوو نکرده است.

اینستا نوشته وزیر بهداشت با عنوان آخرین نهار آیت الله هاشمی رفسنجانی

h16

دکتر حسن هاشمی، وزیر بهداشت و درمان کشورمان که لحظاتی پس از انتشار خبر درگذشت آیت الله از کادر درمانی انتقاد کرده بود در اینستا نوشته ای نوشت:

آخرین نهار آیت‌الله / قلب یاردیرین امام، رهبری و انقلاب از تپش ایستاد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در ۸۲ سالگی دار فانی را وداع گفت و انقلاب اسلامی رکنی رکین را از دست داد. در غروبی سرد و دلگیر، بزرگ‌مردی از میان ‌ما رفت که عمر خویش را صرف سامان و اصلاح مسائل کشور و انقلاب کرد.

روز یکشنبه نهار را دو نفری در محل مجمع تشخیص مصلحت نظام صرف کردیم. بسیار سرحال و امیدوار به آینده بودند و نزدیک به یک ساعت صحبت کردیم. ایشان از مسائل سیاسی روز و آرزوهای بلندش برای کشور و انقلاب گفت که بیانش فرصتی دیگر را می‌طلبد. هنوز باور نمی‌کنم که این آخرین نهار آیت‌الله بوده باشد و حالا من مانده‌ام و بهتی به بلندای تمام خاطرات ۳۸ سال گذشته.

او به آرامی رفت و به پیر و مرادش خمینی بزرگ و یاران شهیدش مطهری، بهشتی، باهنر، رجایی و… پیوست. چه نیکو رفتنی و چه مصیبتی برای یاران. هر چند از این پس جای آیت‌الله درمیان ما خالی است اما باورها و مسلک معتدل و برگرفته از قرآن و عقلانیت او همیشه چراغ راه‌مان خواهد بود.

#وداع #هاشمی_رفسنجانی #انقلاب #یار_امام #خاطرات #عقلانیت #کشور

اینستا نوشته معاون اول رئیس جمهور

h17

مهندس جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور نیز در اینستا نوشته ای، به ارتحال ناگهانی آیت الله واکنش داد:

أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّهُ ارْجِعِی إِلى رَبِّکِ راضِیَهً مَرْضِیَّهً فَادْخُلِی فِی عِبادِی وَ ادْخُلِی جَنَّتِی

نفس مطمئن حضرت آیت ا… اکبر هاشمی رفسنجانی به آرامی سر بر آستان پروردگار نهاد و ملتی را داغدار کرد. او سنگ صبور برای رنج های مردم و سرمشقی نیکو برای ابراز رضایت در برابر خداوند بود. ایران قهرمانی ملی،‌ ملت فرزندی شایسته، رهبری یاوری دیرین،‌ نظام سرمایه ای بی بدیل و دولت پشتیبانی شجاع را از دست داد.

تنها عنایت الهی، وحدت ملی و عزم همگانی است که می تواند از بار سنگین این ضایعه بزرگ بکاهد. آن “فرزند برومند اسلام” و “مجاهد متعهد” که زندگیش با “حیات انقلاب” پیوند خورد، تجسم تاریخ مبارزات ملی ما علیه استبداد و استعمار است و به تعبیر معمار فقید انقلاب ” مردان تاریخ تا آخر زنده هستند”.

آیت ا… هاشمی رفسنجانی که از نگاه رهبر معظم انقلاب «عالمی متفکر، سیاستمداری هوشمند، فقیهی زمان شناس، مجاهدی خستگی نشناس، برادری مهربان برای ضعیفان و مدیری کاردان برای کشور» بود، در میدان های مختلف توسعه و سازندگی و دفاع از حقوق اساسی ملت راه های بسیار پیمود و کارنامه ای درخشان در این راه از خود به جا نهاد.

من این ضایعه ملی را به رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید و حوزه های علمیه، ملت بزرگ ایران و خانواده شریف و صبور آن بزرگ، صمیمانه تسلیت می گویم.

اینستا نوشته معاون اجرایی رئیس جمهور

h18

محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس جمهور نیز در اینستا نوشته ای، درگذشت آیت الله را تسلیت گفت:

‎انا لله وانا الیه راجعون ‎إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْ ءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَهِ ‎

یار دیرین امام خمینى رحمت الله علیه معمار و رهبر کبیر انقلاب اسلامى و یاور راستین و بى همتاى رهبرى معظم انقلاب به لقاء حق شتافت و جامعه اسلامى را در سوگ رحلت خود نشاند . ‎ سال ها وقت لازم است تا ارزش و اهمیت خدمات حضرت آیت الله هاشمى رفسنجانى ، بزرگمرد تاریخ انقلاب اسلامى ایران شناخته شود.

‎ او که از ابتدای نهضت اسلامی ایران در کنار امام ره از جایگاهی بى نظیر برخوردار بود، و رهبرى معظم انقلاب در وصفش فرمودند: هیچکس براى ایشان آقاى هاشمى نمی شود  وبحق که چنین بود. ‎ اینجانب وظیفه خود می دانم این مصیبت بزرگ را به همه مردم آزاده جهان خصوصاً ملت شریف ایران و بالاخص به خاندان بزرگ هاشمى، همسر مکرمه داغدار، اخوان و فرزندان و همه بستگان از این بیت مکرم تسلیت عرض نمایم . ‎

خداوند ایشان را در اعلاعلیین و در جوار انبیاء الهى و اولیاعش محشور فرماید.

اینستا نوشته ناطق نوری

h19

علی اکبر ناطق نوری، معاون بازرسی دفتر رهبری و رئیس سابق مجلس شورای اسلامی نیز در اینستاگرام، ساعاتی پیش پیام تسلیت خود را منتشر کرد.

ربنا اغفرلنا و لاخواننا الذین سبقونا باالایمان

خبر ارتحال مبارز برزگ انقلاب، یار وفادار امام و رهبری و همسنگر پیشکسوتم، حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی، عمق جانم را سوزاند. بی تردید نقش بی بدلیل این شخصیت ممتاز در دوران مبارزه، خدمات شایسته و ماندگارش در سال های دفاع مقدس، اراده‌ی کارسازش در راهبری دوران فاخر سازندگی، صبر و استقامتش در برابر بی مهری ها و نگاه پیوسته امیدوارانه اش به آینده های روشن، نام هاشمی رفسنجانی را بر تارک افتخارات این مرز و بوم برأی همیشه ی تاریخ جاودان خواهد ساخت.

اینجانب به سهم خود این ضایعه ی بزرگ را به پیشگاه حضرت ولی عصر(عج)، مقام معظم رهبری، ملت بزرگ ایران و خانواده ی ایشان تسلیت عرض نموده و برأی بازماندگان از درگاه الوهیت صبر و اجر خواستارم.

اینستا نوشته سید حسن خمینی

h20

صفحه ۴۸۵ هزار مخاطبی سید حسن خمینی، نوه امام خمینی (ره) از جمله صفحاتی بود که به خبر درگذشت آیت الله واکنش نشان داد.

درگذشت یار بى همانند و فرزند معنوى امام ، حضرت آیت الله حاج شیخ اکبر هاشمى رفسنجانى رضوان الله تعالى علیه و حشره الله مع انبیائه و اولیائه چنان سنگین و ناباوارانه بود که تنها لطف الهى مى تواند تسلى بخش جان و روح ما باشد.

کیست که از انقلاب اسلامى ایران خاطره اى داشته باشد و در آن حضور مؤثر و کم مانند هاشمى را نیابد. همراهى این مجاهد خستگى ناپذیر از قبل از شروع انقلاب با امام خمینى و حضور در هر صحنه اى که امام مى فرمود ، در لحظه لحظه زندگى ایشان مشهود و متجلى است.

از فرماندهى دفاع مقدس تا مدیریت سازندگى کشور، از شوراى انقلاب تا ریاست مجلس، از نقش بى بدیل در تعیین رهبرى پس از امام تا ریاست خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، از زندان و رفتن تا پاى اعدام تا نمایندگى امام براى حل هر معضله و بحران ، از ترور فیزیکى توسط فرقان تا ترور شخصیت توسط دشمنان و نابخردان، همه و همه گواه و رد پاى هاشمى در تاریخ این مرز و بوم است.

h21

هاشمى قامت رعناى گفتمان آزادى خواه و معتدل در جامعه افراط زده ماست. فرزند روستاى دوردست رفسنجان که هوش سرشار، استعداد ناب، قدرت تحلیل شگرف و شجاعت مثال زدنى را همراه با عشق به پیامبر و اهل بیت ایشان، اسلام ، ایران و امام در جان و روح خویش نهادینه ساخته بود.

فقدان آیت الله هاشمى نه تنها درگذشت استوانه محکم خردورزى بود بلکه فقد خوبى هایى است که از امام براى ما به یادگار مانده بود.ایمان وى به مردم این سرزمین و انتخاب صحیح ایشان و امید به آینده درخشان این سرزمین براى هر آشناى وى ملموس بود و بهترین شاهد براى این مدعا حضور چندین باره وى در عرصه هاى مختلف انتخابات و کسب رأى از مردم ایران است.

هاشمى در میان ما زنده است. با ما خواهد ماند. و در جان و روان ایران جریان خواهد داشت. چراکه به فرموده امام هاشمى زنده است چون نهضت زنده است. اینجانب این مصیبت جانکاه را به همه مردم ایران، مقام معظم رهبرى و به فرزندان و همسر مقاوم و مجاهدشان و به همه دوستداران ایشان تسلیت گفته، براى ایشان حشر با اولیاء الهى و امام مسالت می کنم.

گفتنی است، تا لحظه انتشار این خبر، صفحه اینستاگرام محمود احمدی نژاد، رییس جمهور سابق کشورمان، واکنش اینستاگرامی ایشان را منتشر نکرده است.

h22
صفحه اینستاگرام دفتر محمود احمدی نژاد

صفحه اینستاگرامی رسمی سید محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق نیز، دست نوشته آقای خاتمی را به عنوان تصویر اینستا نوشته ایشان منتشر کرد.

h23
اینستا نوشته دفتر سید محمد خاتمی

در پیام آقای خاتمی آمده است:

چهره درخشان اسلام و انقلاب و ایران، حضرت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رضوان الله علیه به دیدار معبود شتافت تا از لطف عمیم پروردگار پاداش نیکی و پاکی و تلاش ارجمند و کارساز خود را در خدمت به اسلام و ایران و مردم دریافت دارد و گوارا باد بر او رحمت حضرت حق.

‎آیت الله هاشمی رفسنجانی از معدود انسان های بزرگی است که چه پیش از انقلاب و چه پس از آن همواره و همه جا نقشی ممتاز و کم نظیر داشته است. ‎او اندیشمندی اسلام شناس و آزادی خواه و انقلابی و خستگی ناپذیر و مورد اعتماد و عنایت ویژه حضرت امام و گره گشا در تنگناها و بحران‌ها بود و قهرمانی که جز به اعتلاء‌ انقلاب و ایران و دفع و رفع خطرها از نظام و مردم نیاندیشید و عمل نکرد.

‎مردم شریف و بزرگوار ایران قدر این فرزند قهرمان خود را می دانستند و بار دیگر از مراسم تشییع پیکر پاک او و مجالس بزرگداشتش جایگاه والای او را پاس خواهند داشت. ‎

این مصیبت بزرگ را به ملت شریف ایران، به رهبر معظم انقلاب و خاندان شریف، به همسر عالیقدر، فرزندان، برادران و به همه بستگان داغدار تسلیت عرض می کنم و ضمن طلب علو درجات برای این فقید سعید از پیشگاه حضرت حق امیدوارم که خداوند منان خسارت سنگین فقدان او را با لطف گسترده و ویژه خود جبران فرماید.

واکنش صفحات پر بیننده هنرمندان را نیز در ادامه مشاهده می کنید.

h25
اینستا نوشته بهنوش بختیاری در سوگ آیت الله
h26
نقاشی بزرگمهر حسین پور در پی در گذشت آیت الله
h27
اینستا نوشته علی پروین به همراه عکس یادبود او و امیر قلعه نویی با آیت الله
h28
اینستا نوشته رامبد جوان، مجری خنداونه با تصویری از آیت الله
h29
اینستا نوشته آزاده نامداری، مجری تلویزیون در سوگ آیت الله
h30
اینستا نوشته سارا خادم الشریعه، شطرنج باز معروف ایرانی در سوگ آیت الله

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۱۱ نظر

ورود

  • شیوا دی ۲۰, ۱۳۹۵

    عالی بود این گزارش
    به دوستام میفرستم. انتخاب هاتون عالیه

  • کامران دی ۲۰, ۱۳۹۵

    خاتمی خیلی خوب نوشت
    چه خط زیبایی.
    حتی کانال ها هم این نوشته رو نزاشتن.
    مرسی از توجه گسترده تون. البته بهداد سلیمی هم عکس گذاشت یا آقای هاشمی.
    تنکیو

    • سحر دی ۲۱, ۱۳۹۵

      دقیقا
      متنش جالب بود. نمیدونم امروز اومده بود یا نه.

  • لیلا دی ۲۱, ۱۳۹۵

    مردبزرگی بود
    یادش بخیر
    از همه قشنگ تر خاتمی و ظریف نوشت
    مممنونم

  • میثم دی ۲۱, ۱۳۹۵

    خدا بیامرزدش
    خیلی ها پیام دادن. حتی اونایی که سیاسی نبودن الان کل اینستاگرام شده هاشمی 🙂
    البته محمود دیر پیام داد.

  • پویا دی ۲۱, ۱۳۹۵

    عکس قلعه نویی خیلی با حال بود 🙂 کت و شولار اصلا بهش زار میزد 🙂
    عکس کابینه جالب بود. این روایت های اینطوری اقای زمانی جذابه
    باتشکر بسیار

  • سهراب دی ۲۲, ۱۳۹۵

    آزاده نامداری چه جالب نوشت 🙂 لووول
    زود رفت اما. جالش خالیه تا خیلی وفتا

  • آرش محبیان دی ۲۳, ۱۳۹۵

    فقط خط خاتمی
    همین

  • ریما معین فر دی ۲۳, ۱۳۹۵

    خدا بیامرزدش
    از همه جذاب تر خاتمی نوشت.

  • سیامک دی ۲۴, ۱۳۹۵

    هر روز از اینا بدین 🙂
    سبک گلچینی خیلی خوبه میزارینا
    ببخشید اینو گفتم

  • saman دی ۲۴, ۱۳۹۵

    خیلی جذاب بود.
    به نظر بنده هم از همه قشنگ تر پیام خاتمی بود