راهنمایی جامع برای اینکه بهترین خواب نیمروزی زندگی تان را تجربه نمایید

چگونه با قهوه کیفیت خواب نیمروزی را بهبود دهیم؟

راهنمایی جامع برای اینکه بهترین خواب نیمروزی زندگی تان را تجربه نمایید

امروز قصد داریم موضوعی را با شما در میان بگذاریم که کمتر کسی تا کنون چیزی درباره آن شنیده است. تا پایان همراه باشید.

بیشتر افراد با خواص قهوه آشنا هستند و می دانند که مصرف آن می تواند اثرات مثبت زیادی بر روی بدن ما داشته باشد. کافئین موجود در این نوشیدنی، خستگی ناشی از کارهای روزانه را از بین برده و ما را سرحال نگه می دارد. اگر علاقه مند هستید که درباره چگونگی تاثیر قهوه اطلاعات بیشتری کسب کنید، می توانید به این لینک مراجعه نمایید.

یکی از راه های دیگر برای رفع خستگی که به شدت طرفدار داشته و توسط پزشکان نیز توصیه می گردد، خواب نیمروزی است. استراحت کردن و بستن چشم ها برای مدتی کوتاه، تاثیر شگفت انگیزی بر روی شما خواهد داشت و می تواند انرژی شما برای گذراندن باقی روز را دو چندان کند.

همانطور که در پاراگراف های قبلی اشلره نمودیم، قهوه و خواب نیمروزی هر دو می توانند در افزایش راندمان ما تاثیر گذار باشند. اما آیا شرایطی وجود دارد که بتوان از این دو راه به طور همزمان استفاده نمود و از مزایای آن ها بهره مند شد؟

همانطور که احتمالا شنیده اید، قهوه میزان هوشیاری را افزایش می دهد. بنابراین توصیه می شود که قبل از خواب از مصرف این نوشیدنی پرهیز کنیم. به نظر می رسد که راهی برای بهره مندی همزمان از آن ها وجود نداشته باشد، اما پژوهش های اخیر دانشمندان خلاف این امر را به اثبات می رساند.

آن ها در آخرین تحقیقات خود به این نتیجه رسیده اند که اگر زمان نوشیدن قهوه به درستی تنظیم شود، مصرف آن بلافاصله قبل از خواب نیمروزی ۱۵ الی ۲۰ دقیقه ای، می تواند در مقایسه با استفاده یکی از آن ها به تنهایی، انرژی بیشتری به شما ببخشد و راندمان شما را افزایش دهد. به این کار اصطلاحا «coffee nap» گفته می شود.

تحقیقات انجام گرفته اثبات می کند که مصرف ۱۵۰ میلی گرم کافئین (در حدود ۲ شات اسپرسو و یا یک فنجان کوچک قهوه) قبل از خواب ۱۵ دقیقه ای، تاثیر شگرفی بر روی بدن شما خواهد داشت.

1431686508636984210-w700

خوابیدن باعث می گردد که «آدنوزین» (ماده ای که توسط سلول های مغز تولید گشته و باعث می شود که ما احساس خواب آلودگی کنیم) از مغز ما پاک شود. شما با چرت زدن می توانید به نوعی مغز خود را شستشو دهید و باقی روز را سرحال باشید.

در یکی از مطالب قبلی که در بالا نیز به آن اشاره شد، به این نکته اشاره کردیم که قهوه نیز با آدنوزین ارتباط دارد. این نوشیدنی می تواند با به اشتباه انداختن مغز، کاری کند که احساس خستگی به طور موقت از بدن ما رخت ببندد. حال تصور کنید که این دو فرایند با یکدیگر ترکیب شوند؛ نتیجه فوق العاده خواهد بود.

هنگامی که شما نوشیدن قهوه را آغاز می کنید، بدن به ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارد تا کافئین را به مغز برساند. معنای سخن مذکور این است که اگر بلافاصله بعد از این کار ۲۰ دقیق خواب نیمروزی را تجربه کنید، هنگام بلند شدن تاثیر هر دو کار را به صورت همزمان احساس خواهید نمود.

علت اثر گذاری بیشتر این روش نیز در نوع خود جالب است. خوابیدن باعث می شود که آدنوزین به طور کامل پاک گردد، بنابراین کافئین نیازی ندارد که با جانشین خود بجنگد و می تواند اثر دو برابری داشته باشد. تمام حرف های مطرح شده بر اساس اطلاعاتی است که درباره خواب، کافئین و آدنوزین داریم و فرضیه پشت «coffee nap» نیز از همین داده ها شکل گرفته است.

در ادامه روش صحیح به کار گیری راه حل مذکور را به شما آموزش خواهیم داد.

۱- کافی نَپ حود را برای یک عصر زود هنگام برنامه ریزی کنید

power-nap-w700

طبق گفته های پژوهشگران، تاثیر کافئین به مدت ۸ تا ۱۰ ساعت بر روی بدن باقی می ماند. بنابراین اگر در ساعت ۳ یا ۴ بعد از ظهر این کار را انجام دهید، می توانید تا پاسی از شب آن را احساس کنید. البته این امر به ساعت خواب شما بستگی خواهد داشت، اما بیشتر افراد نباید دیر تر از ساعت ۲ بعد از ظهر آن را انجام دهند.

۲- حواستان به اندازه کافئین مصرفی باشد

coffee-mug-w700

نوشیدن ۲۲۶ گرم قهوه برای هوشیاری و افزایش میزان انرژی شما کافی خواهد بود. البته این میزان می تواند در برخی افراد بیشتر و یا کمتر باشد. نحوه برخورد بدن هر فرد با کافئین (سوخت و ساز) متفاوت است و میزان دقیق به وسیله سعی و خطا مشخص می شود.

بر اساس اعلام سازمان پیشگیری از بیماری های آمریکا، مصرف ۳ تا ۵ فنجان قهوه در طول روز، آسیبی به سلامتی شما (افراد سالم و بزرگسال) نمی رساند. در عین حال، این کار احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲، بیماری های قلبی عروقی و پارکینسون را کاهش می دهد. در نظر داشته باشید که مصرف بیش از حد آن نیز شما را عصبی و نگران خواهد نمود.

۳- به جای قهوه دم کرده بهتر است از اسپرسو استفاده کنید

espresso_1-w700

تجربه ثابت کرده است که مصرف اسپرسو به جای قهوه معمولی، خواب راحت تری را برای شما به ارمغان خواهد آورد. بهتر است برای پیاده سازی این روش، از چند شات اسپرسو استفاده نمایید. این کار مایعات کمتری را وارد بدن شما خواهد کرد. اگر به این نوع نوشیدنی دسترسی نداشتید، می توانید از آیس کافی نیز استفاده نمایید.

۴- بیشتر از ۲۰ دقیقه نخوابید

coffee-nap-better-orig-w700

شما باید قبل از آن که بدنتان وارد خواب عمیق گردد، از خواب بیدار شوید. فرایند خواب در چرخه های مختلف رخ می دهد و هر چرخه نیز دارای ۵ مرحله است. در چرخه های اولیه، بدن شما از حالت بیداری به حالت خواب سبک انتقال پیدا می کند. اگر مدت خواب طولانی شود و شما وارد مراحل بعدی شوید، بعد از بیدار شدن احساس ضعف و بی حالی خواهید داشت.

شما می توانید با ۲۰ دقیقه چرت نیمروزی، تقریبا ۵ دقیقه در مرحله دوم خواب قرار بگیرید. این میزان در عین حال شما را به خواب عمیق فرو نخواهد برد.

۵- چندان نگران کیفیت خواب خود نباشید

nighty_night_get_a_good_nights_rest_with_this_expert_advice-w700

ممکن است شما نتوانید وسط روز جای مناسبی برای خوابیدن پیدا کنید. اگر این مسئله برایتان رخ داد، هنوز هم یک راه حل برای شما وجود دارد. می توانید بر روی یک صندلی بنشینید و بعد از نوشیدن قهوه، چشمان خود را ببندید، آرام نفس بکشید و به چیزی فکر نکنید. این کار نیز می تواند عملکردی مشابه با روش قبلی ارائه دهد.

منبع: buzzfeed
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود