نشانه هایی که به شما می گویند بدن تان قادر به تحمل لاکتوز نیست

تفاوت آلرژی غذایی و عدم تحمل لاکتوز چیست؟

نشانه هایی که به شما می گویند بدن تان قادر به تحمل لاکتوز نیست

شاید بتوان لذت خوردن یک پیتزا که مقادیر فراوانی پنیر روی آن ریخته شده را یکی از لذت آورترین کارهایی که می توان در این جهان انجام داد قلمداد کرد اما بسیاری هم بعد از خوردن آن با مشکلاتی روبرو می شوند که در بسیاری از موارد نیز بدان توجهی نمی کنند.

این روند بیش از ۶۵ درصد از جمعیت را دربر می گیرد و متاسفانه همه ما اطلاعات و آگاهی کافی در مورد مقوله تحمل لاکتوز را نداریم. شاید هم یکی از دلایل آن شدت آن و تفاوت هایی باشد که افراد گوناگون آن را تحمل می کنند.

یکی از اشتباهات رایجی که افراد در درک عدم تحمل لاکتوز می کنند این است که آن را با آلرژی حاصل از مواد لبنی اشتباه می گیرند.

آلرژی به این معناست که سیستم ایمنی بدن برخی از خوراکی ها را تهدیدی برای خود تلقی می کند و به آنها عکس العمل نشان می دهد. در برخی از موارد خوردن این خوراکی ها با خطر مرگ نیز همراه هستند.

اما عدم تحمل به معنای دشواری در هضم برخی از مواد غذایی است. عکس العمل بدن در مقابل این جریان چندان مطلوب نیست اما باعث مرگ شما نیز نخواهد شد. بنابراین آلرژی مرتبط با غذا و عدم تحمل لاکتوز دو مقوله کاملا جدا از هم هستند.

9پس عدم تحمل لاکتوز به چه معناست؟ بر اساس یافته های وب سایت «کلینیک مایو» این پدیده زمانی اتفاق می افتد که روده کوچک شما، به اندازه کافی، آنزیمی به نام «لاکتاز» را تولید نمی کند تا بتواند لاکتوز موجود در قند شیر را بشکند.

زمانی که یک محصول لبنی مصرف می کنید، بدن تان با استفاده از لاکتاز، شکر شیر را به گلوکز و گلاکتوز می شکند که توسط روده جذب و به جریان خون فرستاده می شود.

اگر به اندازه کافی لاکتاز نداشته باشید، لاکتوزها نیز شروع به تجمع و جشن گرفتن در بدن تان در قالب کلونی هایی خواهند کرد و همین امر مشکلاتی را برای تان به وجود خواهد آورد.

انواع این اختلال 

7سه نوع عدم تحمل لاکتوز وجود دارد که عبارتند از: نوع اول، دوم و مادرزادی آن. در نوع اول با افزایش سن، تولید لاکتاز کاهش پیدا می کند و شیوع بیشتری دارد. در نوع دوم مقدار کم لاکتاز به دلیل کوچک تر بودن اندازه روده کوچک شماست.

در نوع مادرزادی آن نیز، که نادرترین نوع این اختلال است زمانی اتفاق می افتد که نوزاد با عدم توانایی در تولید لاکتاز به دنیا می آید.

نشانه های عدم تحمل لاکتوز چه هستند؟ 

5به بررسی ۶ نشانه از اتفاقاتی که در بدن بر اثر تحمل لاکتوز اتفاق می افتد می پردازیم:

۱- گاز شکم

بر اساس یافته های بدست آمده از کلینیک مایو، همچون سایر نشانه های دیگر عدم تحمل لاکتوز، در فاصله زمانی بین نیم تا یک ساعت بعد از مصرف محصولات لبنی، در شکم گاز شکل می گیرد.

۲- نفخ کردن

زمانی که در شکم فردی گاز شکل می گیرد چندان هم عجیب نیست که به همراه آن نفخ هم کند. علت این امر هم تجمع گازهای شکمی است که در بدن باقی مانده اند.

۳- شکم روش 

یکی دیگر از نشانه های عدم تحمل لاکتوز می تواند شکم روش و خالی شدن بلافاصله مواد لبنی از بدن باشد.

۴- انقباضات شکمی 

به دلیل تجمع آب در داخل روده کوچک به همراه شکم روش ممکن است که انقباضاتی نیز در شکم به وجود آید. این اتفاق زمانی روی می دهد که لاکتوز در سراسر بدن به حرکت در می آید.

۵- حالت تهوع و استفراغ 

این نشانه هم در میان افرادی که توان تحمل لاکتوز را ندارند پس از مصرف مواد لبنی بسیار شایع است.

۶- دل آشوبی و سر و صدای شکم 

زمانی که حجم فراوانی از گاز در شکم به حرکت در می آید، عمدتا بیش از هر زمان دیگری سر و صداهایی در داخل شکم به گوش می رسد. در برخی از موارد هم برخی علی الرغم ایجاد چنین وضعیتی ترجیح می دهند پیتزای خود را میل کرده و به این سروصداها اهمیت ندهند.

منبع: thisisinsider
دیجیاتو
بدون نظر

ورود