اگر در زمستان دائم سرما می خورید و صدای تان می گیرد، با یک عادت صبحگاهی به این روند پایان دهید

اگر در زمستان دائم سرما می خورید و صدای تان می گیرد، با یک عادت صبحگاهی به این روند پایان دهید

نتیایج یک مطالعه که اخیرا در سایت PLOS به انتشار رسید، نشان می دهد که گرفتن دوش آب سرد صبحگاهی می تواند برای سلامتی بسیار مفید باشد. اگرچه این نتیجه احتمالا با بسیاری از فرضیه های ذهنی شما تقابل دارد با این حال به نظر می رسد که نظریه ای در حال پیشروی باشد.

در زمستان سال گذشته و در فواصل میان دی تا اسفند ماه، ۳.۰۱۸ داوطلب به انجام چالشی به نام «چالش سرد» روی آورند. این چالش در کشور هلند انجام پذیرفت و افراد شرکت کننده در ۳۰ ثانیه آخر حمام صبحگاهی خود دوش آب سرد می گرفتند.

لازم نیست حتما در هلند باشید تا این چالش را امتحان کنید، هرجا که باشید خوب است که از نتیجه این پژوهش آگاه شوید. کسانی که در این چالش شرکت کردند در مقایسه با سایرین کمتر به انواع سرماخوردگی و گلودرد مبتلا شدند.

بسیار جالب بود زمانی که ۲۹ درصد از افرادی که تنها در ۳۰ ثانیه آخر دوش گرفتن از آب سرد استفاده می کردند، در مقایسه با سایرین کمتر مریض شدند.

1

باید به این نکته اشاره شود که دوش آب سرد نمی تواند از بیماری جلوگیری به عمل آورد اما به نظر می رسد که این قدرت را به افراد می دهد که در فصول سرد سال مقاومت بیشتری پیدا کنند و از عواقبی چون گرفتگی صدا و سرماخوردگی نیز دور شوند.

2

گرفتن دوش آب سرد سبب شد که تعداد روزهای بیماری در میان افراد شرکت کننده کاهش پیدا کند. بر اساس نتایج بدست آمده از British Psychological Society، شرکت کنندگان در این چالش، بعد از پایان این چالش هم تغییرات مثبتی را در کیفیت زندگی خود شاهد بودند و همین امر نیز سبب شد که عمدتا به ادامه این روند مبادرت کنند.

تحیقیق دیگری نشان داد اگرچه این کار سبب افزایش کارآیی افراد می شود اما سطح اضطراب را در آنها کاهش نمی دهد.

با این حال شرکت کنندگان در این چالش سایر نتایج مثبت را نیز برای این کار خود برشمردند که از آن جمله می توان به بالاتر رفتن سطح انرژی در مقایسه با نوشیدن قهوه اشاره کردند. حدود دو سوم از آنها هم تصمیم گرفتند دو ماه دیگر هم به این چالش ادامه دهند.

3

اگر بخواهیم این مطالعه علمی را به طور خلاصه بیان کنیم باید بگوییم، دوش آب سرد به عنوان یک درمان کننده معجزه گر به شمار نمی آید بلکه به نظر می رسد بتواند در مقابل سرماخوردگی مقاومت هایی را در فرد به وجود آورد و شروع بسیار خوبی برای اول صبح باشد.

دانشمندان هنوز هم علت و چگونگی عملکرد دوش آب سرد بر روی بدن افراد را به طور کامل درنیافته اند اما این باور وجود دارد که در سطح برخی از هورمون ها، تغییراتی به وجود می آورد و فعالیت حاصل از آن سرما در هنگام صبح می تواند برای شروع یک روز بسیار مفید باشد.

منبع: mirror
دیجیاتو
بدون نظر

ورود