گالری گردی روزیاتو از نمایشگاه سفالگری در خانه هنرمندان تا تن بحرانی در گالری سیحون

گزارش برنامه گالری های پایتخت در بهمن ۹۵

گالری گردی روزیاتو از نمایشگاه سفالگری در خانه هنرمندان تا تن بحرانی در گالری سیحون

گالری گردی روزیاتو که هر هفته نگاهی دارد به جدید ترین برنامه نگارخانه های پایتخت، در نخستین هفته بهمن ماه سرد ۹۵ به سراغ برخی از گالری های شهر رفته تا از جزئیات رونمایی از دستاوردهای هنری هنرمندان کشور آگاه شویم.

با گالری گردی این هفته همراه ما باشید. گزارش اول را از گالری های هفت گانه خانه هنرمندان ایران در خیابان ایرانشهر تهران آغاز می کنیم.

روزهای داغ خانه هنرمندان ایران

خانه هنرمندان ایران، یکی از محفل های دائمی و پاتوق قدیمی طیف های مختلفی از هنرمندان کشور بوده که در سالن های تئاتر و گالری این مجموعه فرهنگی و هنری مرکز شهر، به معرفی آثار خود می پردازند. اگر به دنبال مقصد گردشگری هنری جذاب در تهران هستید، خانه هنرمندان ایران را توصیه می کنیم که از کتابفروشی و کافی شاپ و سالن نمایش آن نیز می توانید استفاده کنید.

مراسم افتتاح نمایشگاه گروهی سرامیک کودکی، روز جمعه اول بهمن ماه در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد و تا ۱۰ بهمن ماه، پذیرای بازدید علاقمندان به دنیای سرامیک است.

این آثار در نگارخانه های پاییز و میر میران در معرض دید گالری گردهای تهرانی قرار دارد.

g1

خبر بعدی این که انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران، نخستین نمایشگاه مشترک دانشجویان مجسمه سازی دانشگاه تهران،‌ دانشگاه هنر و هنر نیشابور را در خانه هنرمندان برگزار می کنند. برای مشاهده آثار مجسمه سازی دانشجویان ایرانی، تا ۱۴ بهمن ماه از ساعت ۵ تا ۸ عصر می توانید به این خانه هنری تهران مراجعه کنید.

این آثار در نگارخانه های ممیز و زمستان رونمایی شده است.

g2

سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر آغاز شده است و نمایشگاه عکس، پوستر و هویت بصری این جشنواره در خانه هنرمندان تهران برپا است. علاقمندان می توانند برای مشاهده آثار، به نگارخانه های نامی و بهار خانه هنرمندان مراجعه کنند.

g3

g8
یاد شهدای آتش نشان در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گرامی داشته شد
g9
تصویری از پوسترهای به نمایش در آمده در نمایشگاه پوستر جشنواره تئاتر فجر
g10
تصویری از گالری پوسترهای نمایش جشنواره تئاتر فجر

نمایشگاه گزیده آثار زنده یاد محمد رفیع ضیایی در نگارخانه تابستان خانه هنرمندان ایران افتتاح شده است.

g4
تصویر نسرین انصاف پور و لاله ضیایی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه آثار استاد ضیایی

g5

نمایشگاه گزیده‌ای از آثار زنده‌یاد محمد رفیع ضیایی، به همراه عکس‌ها و اسنادی از او، به عنوان بخش جنبی شصتمین نشست پژوهشی هنر از ۳۰ دی تا ۸ بهمن-  زادروز او – در نگارخانه تابستان خانه هنرمندان ایران برپاست.

در این نمایشگاه طرح ها، کاریکاتورهای او، نقاشی‌ها، عکس‌ها و اسنادی از کار و زندگی او برای مخاطبان به نمایش در آمده است.

محمدرفیع ضیایی، کاریکاتوریست، پژوهشگر، نویسنده و طنز پرداز متولد هشتم بهمن سال ۱۳۲۷ در اَوَز لارستان استان فارس از سال ۱۳۶۰ همکاری خود را با نشریات طنز و فکاهی آغاز کرد. از جمله ی این نشریات می توان به: کارتون، هزارقصه، فکاهیون، خورجین، گل آقا، کیهان کاریکاتور اشاره کرد.

کاریکاتورهای او برای دوستداران نشریات طنز و فکاهی آشناست. ضیایی در برگزاری مسابقات و نمایشگاه ها و همایش های بین المللی و داخلی کاریکاتور در ایران همکاری داشت.

وی مقالات فراوانی در زمینه تحلیل و تاریخ کاریکاتور ایران و جهان برای نشریات نگاشت و نیز کتاب ارزشمند دوجلدی او؛ «پرونده کاریکاتور» که در انتشارات حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به چاپ رسید در بردارنده مجموعه ای کم نظیر از تعاریف، تاریخچه و تحلیل کاریکاتور ایران و جهان است.

g6

هفته فیلم سینمای معاصر ترکیه از سوم بهمن تا نهم این ماه در خانه هنرمندان تهران برگزار می شود. فهرست جدول فیلم هایی که در این مجموعه به نمایش در می آید را در تصویر زیر مشاهده می کنید.

g7

نگارخانه نقش جهان

در نگارخانه نقش جهان تا هفتم بهمن ماه سال جاری، نمایشگاه نقاشی هانیه بوربور کریمی برگزار می شود.

g11

هانیه بوربور کریمی» در این نمایشگاه ۷ اثر با سبک کلاژ یا تلفیق خط و نقاشی رئال و تکنیک رنگ روغن روی بوم را به معرض نمایش علاقمندان خواهد گذاشت.

«هانیه بوربور کریمی» که اولین نمایشگاه نقاشی خود را برگزار می کند، حدود ۳ سال روی این آثار کار کرده است.

در بیانیه نمایشگاه او آمده است: «با توجه به اینکه همه ی انسان ها در برخورد با هر اثر هنری می توانند هر برداشت و احساسی داشته باشند و این موضوع برای صاحب اثر قابل توجه است با این حال این آثار تلفیقی از نام خدا و آفریده های اوست به نوعی می توانند بیان هر نوع احساسی باشند که با کمک او آغاز می شود.

مانند شروع یک عشق یا پاکی احساسات کودکانه و شاید می توانند بیان وجود او در بینابین جزئیات این کره ی خاکی».

«هانیه بوربور کریمی» فارغ التحصیل مقطع کاردانی رشته ی هنرهای تجسمی گرایش نقاشی از دانشگاه یادگار امام واحد شهرری و مقطع کارشناسی از دانشگاه نیما واقع در محمودآباد است. وی همچنین از شاگردی اساتیدی همچون «کیوان عسگری»، «کمال رفیعی» و خانم ها «بهرمانی» و «اختر» بهره برده است.

این نمایشگاه تا ششم  بهمن ماه در نگارخانه «نقش جهان» به آدرس نیاوران، کوچه همایونفر، کوچه سعدی، کوچه حافظ، خیابان محمودی۲، پلاک۹ برقرار است.

علاقه‌مندان از ساعت ۱۶ تا ۱۹ فرصت دارند از این نمایشگاه بازدید نمایند.

تن بحرانی در گالری سیحون

g12

نگارخانه سیحون تهران تا ۱۳ بهمن ماه، میزبان آثار مریم کوهستانی است که مجسمه های خود را در این نمایشگاه در معرض دید علاقمندان قرار می دهد.

این نگارخانه در خیابان وزرا، کوی چهارم شماره ۹ قرار دارد.

نگارخانه بنفشه

g13

نگارخانه بنفشه تا ششم بهمن ماه، میزبان نمایشگاه گروهی نگاره ها است که شماری از هنرمندان جوان تهرانی، آثار خود را در این گالری در معرض دید عاشقان نقاشی قرار داده اند.

سارا طیب، مهسا گذشتی، حوریه یزدانی، الهام امین خالی، نیوشا طالقانی و فریبا میر علیپور، افرادی هستند که جدیدترین دستاوردهای خود را به نمایش گذاشته اند.

نگارخانه بنفشه در خیابان شریعتی، بعد از پل رومی،‌خیابان موسیوند، شماره ۹۰ طبقه ۴ قرار دارد.

نگارخانه والی با ایران از نگاه من

g14

آثار نقاشی پای سایکلانگ مایر هوبرت، نقاش غربی با عنوان ایران از نگاه من تا ۱۲ بهمن ماه در نگارخانه والی تهران در معرض دید عاشقان نقاشی قرار دارد.

نگارخانه والی در میدان ونک،  خیابان شهید خدامی، شماره ۷۲ قرار دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر به درگاه آن در این نشانی مراجعه کنید.

نگارخانه آتشزاد

نگارخانه آتشزاد تا ۱۱ بهمن ماه میزبان نمایشگاه آثار نقاشی گل آرا قلی پور است که جدیدترین آثار خود را به نام آرایه های ناشکفته در معرض دید علاقمندان قرار می دهد.

g15

در بیانیه نمایشگاه آمده است:

…..آن زمان که شبکه های درونی  وجود خویش را لمس کردم، این نقش ها  برایم در حکم  الگوهایی ذهنی و حسی بود  و حرکتی درونگرا ، که به داخل محیط چرخش پیدا می کرد، اما هرگز نتوانستم  بدان نفوذ کنم؛ و شاید تمام خواسته هایم با این ورود می توانست رنگ تحقق به خود پذیرد!

نقوشی که در کارهایم مشهود است، به بخشی از خاطرات و محیط پیرامون زندگیم تعلق دارد که در این میان، هر فرهنگ و تمدن ، به علل گوناگون، از نقش های خاص و منحصر به فردی برای بیان هویت و هدف های خود بهره برده اند.

گل های عالم خیال من، در واقع، گل هایی ناشکفته اند، که در کنار هم قرار دارند و برای بیان تجریدی ضمیر ناخود آگاهم در آثار پیش رویتان نقش بسته اند.

برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت نمایشگاه مراجعه کنید.

نگارخانه آ

g16

سهم شک، عنوان نمایشگاه طراحی بهرام کلهر نیا است که آثار خود را تا ۲۲ بهمن ماه در این نگارخانه در معرض دید علاقمندان قرار داده است.

برای مشاهده آثار به این نگارخانه در نشانی خیابان کریمخان، خیابان عضدی، شماره ۷ مراجعه کنید.

خاک، زیر پای گرگ ها

g17

سالن شماره ۲ در نگارخانه آ در تهران، تا ۲۲ بهمن سال جاری مجموعه نقاشی های یاسر میزرایی را در معرض دید علاقمندان قرار داده است. یاسر میزرایی در بیانیه این نمایشگاه می گوید:

گرگ‌های این مجموعه، یادآور اندیشه و مفهوم متافیزیکی بنیان خیر و شر و دگردیسی جهان است، اندیشه‌ای که شر را نصیب گرگ کرد و انسان را با همه‌ی خشونت‌هایش معصومانه نگه داشت.

گرگ‌ها در نقشی نمادین، تجربه‌های گوناگون انسانی را در استعاره‌ای از منش انسان معاصر و تکامل تاریخی‌اش بیان می‌کنند و سعی دارند معنایی از خرد و شعور را به تصویر بکشند که انسان این موجود برتر آن را از  ازل برای خود کرده است.

همزیستی گرگ‌ها را می‌توان در همه‌ی سلسله مراتب زندگی دید، از ماوراطبیعت تا فرهنگ، از پرسه‌زنی در جنگل تا ایستاده بر فراز تمدن. این نقاشی ها با فضای واقعگرایانه و بابهره‌گیری از جملات، به فهم بیننده برای درک تاریخی/ طبیعی کمک کرده و او را با ذهن نقاش و گرگ‌های به تصویر درآمده همراه می‌‌کند.

روزهای داغ نگارخانه لاله

g18

نمایشگاه گروهی «شاعرانه ها/گذر از یک رویا» با حضور ۲۱ هنرمند در نگارخانه لاله برگزار می شود. در این نمایشگاه بیش از ۳۰ اثر هنری ارائه خواهد شد.

این نمایشگاه میزبان نمایش آثار هنرمندان چون:

نگین احتسابیان/ بـنفشه احمدزاده/ فریبا افلاطـون/ پـونه اوشیدری/مرجان ثابتی / هدی حدادی / لیلی درخشانی/  فاطمه رادپور/ پژمان رحیمی زاده/پیمان رحیمی زاده/  امیر سقراطی/ مهکامه شعبانی/ کـمال طباطبایی/نجـوا عرفانی/ کیوان عسگری/ کیـانوش غریب پور/ بهـرام کلهرنیـا /نرگس محمدی/ عطیـه مرکزی/ مانلی منوچـهری/ مرجـان وفاییان است.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است:

بوده اند و خواهند بود کسانی که در پاسخ چراهای علمی یا اما و اگرهای زیستی یا کنش و واکنش های فلسفی به خلق هنر بپردازند   اما در اطراف ما، هنرمندان کسانی هستند که لحظه های شاعرانه را تجربه کرده اند.

در اطراف ما، هنر شعر است و شعر هنر است. حس های رقیق، شاعرانه های لطیفند و حس های غلیظ، شاعرانه های کوبنده. تجربه های شاعرانه، توصیف چیزهای معمولی ومتداول است در حالی که در سس احساسات شدید فرو برده شده اند. بیان چیزهایی است که در شرایط معمول و برای افراد عادی درد و سرخوشی ندارد اما در همان شرایط بر روح یک هنرمند بهجت و شیدایی می فشاند. ثبت لحظه هایی است که در غفلت نگاه های شاعرانه و ذهن های جستجوگر، به سرعت محو می شوند.

این نمایشگاه، محصول شکار و ثبت این لحظه های شاعرانه توسط هنرمندانی است که شعر را نه به کلمه، که با ابزار بصری می سرایند و سروده هایشان را در معرض سرایش مجدد مخاطب قرار می دهند تا  شعر بر شعر نگاشته شود و زایش شاعرانه ها، گذر از رویا و پیوستن به واقعیت گردد.

این نمایشگاه روز جمعه ۱ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۶ تا ۲۰ با حضور هنرمندان در نگارخانه لاله گشایش یافت و برای بازدید تا ۱۲ بهمن از ساعت ۹ تا ۱۳ -۱۴ تا ۱۹ به استثنای ایام تعطیل دایر خواهد بود.
نگارخانه لاله – خیابان دکتر فاطمی. ضلع شمالی پارک لاله قرار دارد.

فرهنگسرای ارسباران میزبان از کابل تا جاکارتا

g19

نمایشگاه عکس «از کابل تاجاکارتا» با حضور سفیر اندونزی و رایزن فرهنگی افغانستان جمعه یکم بهمن درفرهنگسرای ارسباران گشایش یافت.

این نمایشگاه با عکس‌هایی از شهرتاریخی کابل با قدمت دو هزارساله با آثار فاطیما حسینی و عکس‌هایی از جاکارتا شهر قلعه‌ای و پایتخت کشور اندونزی با فریم‌هایی از اردیپا ویرن جوریت یکم تا دهم بهمن ساعت ۱۶ تا ۲۰ برای بازدید عموم در فرهنگسرای ارسباران به نمایش در می‌آید.

فاطیما حسینی و اردیپا ویرن جوریت هردو در جایی دور از کشورشان زندگی کردند. آثار ارایه شده در این نمایشگاه برداشت و نشانه‌های مشترک بین این دو پایتخت از نگاه این دو عکاس در گذر خیابانی از پایتخت کشورشان است.

فاطیما حسینی دانشجوی هنر در رشته عکاسی و اردیپا ویرن جوریت دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه تهران است. تهران جایی است که بیش از هرشهر دیگری در آن زندگی کردند و فارسی زبان مشترک تبادل این دو هنرمند به شمار می رود.

علاقه مندان برای بازدید از این نمایشگاه می توانند به فرهنگ سرای ارسباران به نشانی خیابان شریعتی، بالاتر از پل سیدخندان، خیابان جلفا مراجعه کنند.

چند روایت معتبر در پروژه های آران

g20

نگارخانه آران تا ۱۲ بهمن ماه میزبان نمایش آثار شماری از هنرمندان جوان پایتخت است.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است:

قصه این است که شهریار، شاه کشور متوجه می‌شود که همسرش ناوفائی کرده و تصمیم می‌گیرد که هر روز با یک دوشیزه ازدواج کند و صبح بعد سر عروس را قطع کنند تا فرصتی برای خیانت باقی نباشد. پس به این روش پیش می‌رود تا زمانی که نوبت به شهرزاد دختر وزیر اعظم می رسد.

شهریار نمی‌دانست که شهرزاد فلسفه و علوم و هنر یادگرفته وهم این که دلپذیر و مودب و باهوش است. قصه‌های او و نبوغ و خردش، شهریار را تغییر می‌دهد و شب پی‌آمدی دیگر پیدا می‌کند. شهرزاد قصه‌گو قرن‌ها پس از مکتوب شدن قصه‌هایش، بر جهان تاثیر گذاشته و منشا الهام بوده.

در این نمایشگاه آثار ۹ هنرمند زن قصه‌گو در کنار هم قرارمی‌گیرد، قصه‌هایی که تنها زنان قادر به روایت آن هستند. هدف نشان دادن عمق احساسات و ابتکار عمل آنها و تقدیر از ثبات قدم و تواضع‌شان است. هریک به زبان شخصی خود دست یافته‌اند؛ زبانی که غمخوار و در برخورد با مسائل اجتماعی حساس است و بر حضور هنرمند و نقش او درجامعه و عوامل پیرامونی تاکید دارد.

در سال ۱۳۱۶ دوازده زن در دانشگاه تهران پذیرفته شدند، از سال ۱۳۸۵بیش از نیمی از دانشجویان دانشگاه‌های کشور زن هستند، علیرغم این زندگی روزمره تحت کنترل مردان است که غالبا حاضر به از دست کشیدن از قدرت و یا حتی تقسیم آن نیستند. حضور دینامیک زنان در تمامی بخش‌های جامعه امروزی ایران حاصل سال ها استمرار و عزم جدی نسل‌های پیشین و همراهی مردان خردمند است.

گفته می‌شود ایشتار، الهه باستانی قدرت و عشق در بین‌النهرین، به درهای عالم اموات می‌رسد و از دربان درخواست می کند تا درها را باز کن
اگر تو این دروازه را برای ورود من باز نکنی
درها را خواهم شکست، قفل‌ها را درهم خواهم پیچید
چهارچوب‌ها را خرد خواهم کرد، درها را با زور بازخواهم کرد…

گالری شکوه

نگارخانه شکوه تهران نیز این روزها با کالیگرافی میزبان گالری گردها است.

تازه‌ترین کالیگرافی‌های عنایت‌الله نظری نوری با عنوان «ایران من سلام» به‌نمایش گذاشته می‌شود. این مجموعه پنجمین سری از «ایران من سلام» است. این آثار که از عشق هنرمند به ایران سرچشمه گرفته شامل ۲۰ اثر کالیگرافی با تکنیک اکریلیک روی بوم و در ابعاد مختلف است.

نمایشگاه «ایران من سلام» روز جمعه، اول بهمن‌ماه ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری «شکوه» به نشانی فرمانیه، بلوار اندرزگو، کوچه سلیمی شمالی کوچه امیرنوری، شماره ۱۹ گشایش می‌یابد و تا ششم بهمن هر روز میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

موزه امام علی (ع)

نمایشگاه دومین مسابقه عکاسی «خانه‌های روستایی» ۳۰ دی‌ماه با حضور هنرمندان و عکاسان افتتاح شد. این مسابقه با حضور ۱۳۱۲ نفر و ۵۲۷۸ اثر به مرحله داوری رسید که از این تعداد، ۱۲۲ اثر در محورهای ذکرشده به نمایشگاه راه یافتند.

بخش ویژه نمایشگاه نیز شامل ۲۸ اثر از استادان و هنرمندان مهمان است که با توجه به محورهای مسابقه و فضای کلی نمایشگاه، با انتخاب خود هنرمندان صاحب اثر، در نمایشگاه به‌نمایش گذاشته می‌شود.

این نمایشگاه از ۳۰ دی تا ۲۱ بهمن در موزه امام علی (ع) واقع در خیابان ولیعصر، بلوار اسفندیار برگزار می‌شود.

نگارخانه مجموعه سعدآباد

نمایشگاه آثار پریسا ایمان‌پور شامل عکس‌هایی از بناهای تاریخی و طبیعت سعدآباد در فصل پاییز برپا می‌شود. در نمایشگاه «سعدآباد قاب فصل سوم» ۴۰ قطعه عکس با موضوع بناهای تاریخی و طبیعت سعدآباد در فصل سوم سال به‌نمایش گذاشته می‌شود.

نمایشگاه «سعدآباد قاب فصل سوم» اول بهمن‌ماه ساعت ۱۶ تا ۲۰ در نگارخانه مرکز هنری سعدآباد افتتاح شد و تا هشتم بهمن از ساعت ۱۰ تا ۱۹ میزبان علاقه‌مندان به هنر عکاسی خواهد بود.

امیدواریم گالری گردی این هفته، شما را با جدید ترین برنامه نگارخانه ها آشنا کرده باشد.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۴ نظر

ورود

  • شکوه بهمن ۴, ۱۳۹۵

    از معرفی گالری بسیار سپاسگزارم
    کارتون عالیه هر هفته

  • سپهر حمیدی بهمن ۴, ۱۳۹۵

    درود
    فیلم اگه از این گالری ها میزاشتینم خیلی خوب میشد. اسماشون نشون میده خیلی جالبه.
    من می بینم و توی گروهم میفرستم همش
    تنکیو

  • سارا طیب بهمن ۵, ۱۳۹۵

    مرسی بابت خبرتون که نمایشگاه را معرفی کرد
    موفق باشید

  • آران بهمن ۶, ۱۳۹۵

    با درود به سایت روزیاتو
    از معرفی آثار کمال قدردانی را داریم