کند و کاوی در ریشه های دونالد ترامپ؛ با «ماری آن مک لیود»، مادر چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا آشنا شوید

کند و کاوی در ریشه های دونالد ترامپ؛ با «ماری آن مک لیود»، مادر چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا آشنا شوید

ماری آن مک لیود (Mary Anne MacLeod)، مادر دونالد ترامپ، در جزیره لوییس (Lewis) از جزایر هیبریدی (Hebridean island) اسکاتلند به دنیا آمد اما مهاجرت او به نیویورک سرنوشت متفاوتی را برای او رقم زد.

3475517C00000578-3602299-image-a-6_1463841711981-w750
ماری آن مک لیود در کنار ساحل نیویورک

ماری آن یکی از ده ها هزار اسکاتلندی بود که در اوایل قرن بیستم میلادی برای فرار از وضعیت اقتصادی نابسامان کشورشان به آمریکا و کانادا مهاجرت کردند. او در سال ۱۹۳۰ و در سن ۱۸ سالگی جزیره “لوییس” را به مقصد نیویورک ترک کرد و در این شهر به عنوان خدمتکار مشغول به کار شد. ۶ سال بعد ماری با یک بساز بفروش موفق به نام فردریک ترامپ (Frederick Trump) که فرزند یک مهاجر آلمانی و از بزرگان شهر نیویورک بود ازدواج کرد. اکنون چهارمین فرزند از شش فرزند آن ها با نام “دونالد جان” (Donald John) به کاخ سفید راه یافته است.

مادر دونالد ترامپ در سال ۱۹۱۲ در دهکده تونگ (Tong) در فاصله پنج کیلومتری از شهر استورنووَی(Stornoway) که بزرگ ترین شهر واقع در جزیره “لوییس” بود به دنیا آمد. شجره شناس بیل لاوسون (Bill Lawson) که دودمان خانوادگی ماری آن لیود را تا قرن نوزدهم میلادی بررسی کرده می گوید که پدر او مالکوم (Malcolm) نام داشته و در سال های پایانی عمر خود مسئول اداره پست روستا و صاحب یک فروشگاه بوده است.

_93657529_trumpsmumthree-w750
ماری آن ۱۴ ساله در کنار پنجره یک خانه در روستای تونگ

به عقیده لاوسون وضعیت مالی خانواده ماری آن نسبت به دیگر ساکنان روستای تونگ در شرایط بهتری قرار داشته است. با این وجود زندگی در دوران جنگ جهانی اول و بعد از آن برای ساکنان جزیره که ۱.۰۰۰ نفر نیز کشته داده بودند سخت شده و بسیاری از ساکنان جوان جزایر غربی در حال ترک منطقه بودند. علاوه بر این در سال ۱۹۱۹ برای اولین سال بعد از پایان جنگ ۲۰۰ نفر از سربازان این روستا در مسیر بازگشت به خانه در ورودی بندر “استورنووی” در دریا غرق شدند. این اتفاق که از آن به نام “فاجعه لولَیر” (Lolaire Disaster) یاد می شود بر مشکلات جزیره نشینان افزود.

بر طبق گفته های لاوسون، ماری آن در یک خانواده پرجمعیت به دنیا آمده و ۹ خواهر و برادر داشت. در آن زمان خارج شدن از جزیره بسیار سخت بود. اقدامات فرماندار منطقه ویلیام لِوِر  (William Lever) برای بهبود شرایط جزیره با شکست مواجه شده و افراد جوان هیچ امیدی برای ماندن در جزیره نداشتند. ماری آن جوان نیز ناگزیر روستایی که در آن به دنیا آمده بود را ترک کرد.

مهاجرت به آمریکا

_93657480_trumpsmumtwo-w750
ماری آن در راه آمریکا در اوایل دهه ۱۹۳۰

لاوسون می گوید: ” امروزه شما اگر بخواهید از محل زندگی خود خارج شوید به شهرهای بزرگ کشور خود خواهید رفت اما در آن دوران همه به کانادا مهاجرت می کردند زیرا زندگی در آمریکا بسیار راحت تر بود و بسیاری از افراد در این کشور بستگانی داشتند. با این وجود ماری آن شرایط متفاوتی نسبت به بقیه داشت زیرا یکی از خواهران او، الیزابت،  قبلا به کانادا مهاجرت کرده و اکنون به شهر نیویورک نقل مکان کرده بود. وقتی که کاترین در سال ۱۹۳۰ برای دیدار با خانواده اش به جزیره لوییس بازگشت خواهرش ماری آن را نیز همراه خودش به نیویورک برد تا در آن جا برای خود کاری پیدا کند”.

شواهد نشان می دهد که ماری آن به عنوان پرستار بچه در یک خانواده مرفه با خانه ای بزرگ در حاشیه شهر نیویورک مشغول به کار شده است. اما بعد از بحران “وال استریت” ماری کار خود را از دست می دهد.ماری آن در سال ۱۹۳۴ برای مدت کوتاهی به اسکاتلند بازگشت اما قبل از آن در نیویورک با فردریک ترامپ آشنا شده بود و به زودی به نیویورک بازگشت. آن دو با هم ازدواج کردند و در منطقه اعیان نشین کویینز (Queens) ساکن شدند. ماری آن از آن زمان به طور فعال در کارهای خیریه شرکت می کرد.

قابل ذکر است که سه نفر از بستگان مادری دونالد ترامپ هنوز هم در جزیره لوییس زندگی می کنند از جمله دو تن از آن ها که هنوز هم در خانه پدری ماری آن که بازسازی شده است سکونت دارند. البته این سه نفر همواره از صحبت با رسانه ها خودداری کرده اند. جان اَی مَکلور، یک مشاور محلی و از دوستان این سه نفر، می گوید: “خانواده آن ها را به خوبی می شناسم. آن ها مردم مهربان و محترمی هستند و علاقه ای به شهرت ندارند و مطمعنم که نمی خواهند در مورد رابطه خویشاوندی خود با دونالد ترامپ صحبت کنند”. آقای مکلور همچنین می گوید که ماری آن مک لیود از افراد سرشناس و محترم روستا بوده و هروقت به روستا برمی گشته به کلیسا می رفته است.

مادر دونالد ترامپ در سال ۱۹۴۲ شهروند آمریکا شده و در سال ۲۰۰۰ در سن ۸۸ سالگی درگذشت. به گفته آقای مکلور وی همواره به جزیره لوییس و روستای خود می رفت و به زبان گیلیک (Gaelic) (زبان بومی اسکاتلندی) سخن می گفت.

میراث گیلیک ماری آن مک لیود

_93667353_maryanne-w750
ماری آن ترامپ هر چند وقت یکبار به جزیره لوییس باز می گشت و به زبان بومی گیلیک حرف می زد.

مطالعات بیل لاوسون در مورد اجداد ماری آن مک لیود وی را به شخصی به نام جان روی مک لوید (John Roy MacLeod) می رساند که در زبان بومی گیلیک به او  “Iain Ruaidh” می گفتند. این اسم به موهای قرمز وی اشاره داشته است. اجداد پدری ماری آن از منطقه واتیسکر (Vatisker) که در چند کیلومتری شمال روستای تونگ قرار داشت آمده بودند. به نظر می رسد که پدربزرگ او الکساندر روی مک لیود (Alexander Roy MacLeod)  در دهه ۱۸۵۰ در حالی که مشغول ماهیگیری بوده در دریا غرق شده است.

خانواده مادری ماری آن خانواده ای معروف به نام اسمیت (Smith) بوده که در سال ۱۸۲۶ از منطقه سوث لوچز (South Lochs) جزیره لوییس کوچ داده شدند. جزیره لوییس از کوچ های اجباری که در قرن های ۱۸ و ۱۹ در مناطقی از اسکاتلند انجام می شد دور مانده بود اما بعد از جنگ واترلو (Battle of Waterloo) در سال ۱۸۱۵ بسیاری از زمین های جزیره که برای چرای گوسفندان مناسب بود از سکنه خالی شدند. در بیشتر موارد خانواده هایی که به اجبار کوچ می کردند در مناطق دیگری از جزیره سکونت داده می شدند.

بر اساس ادعای لاوسون تمام خانواده مادری ماری آن در نتیجه خالی کردن اجباری زمین ها از جاهای دیگر به شهر استورنووی آمده بودند. تحقیقات وی نشان می دهد که یکی دیگر از بستگان مادری او به نام دونالد اسمیت (Donald Smith) نیز در اکتبر ۱۸۶۸ در جریان واژگونی قایقش در یک طوفان دریایی در خارج از واتیسکر غرق شده است. بعد از مرگ دونالد اسمیت، بیوه او همراه با سه فرزندش بی سرپرست شدند که جوان ترین آن ها ماری، مادربزرگ دونالد ترامپ، در آن زمان کمتر از یک سال سن داشت. ماری بعدها با مالکوم مک لیود ازدواج کرد و بعد از تسلط بر مزرعه مادری ماری در تونگ به آن جا نقل مکان کردند.

ماری آن مادر ترامپ کوچکترین دختر در بین ۱۰ فرزند آن ها بود.

تور مسافرتی انتخاباتی

_93657482_hi005700874patrumpinlewis-w750
دونالد ترامپ در دیدار خود در سال ۲۰۰۸ از روستای تونگ
_93657429_trump_tong_frame_294-w750
دونالد ترامپ و خواهرش ماریان (Maryanne) در سفر خود در سال ۲۰۰۸ به روستای تونگ

دونالد ترامپ در سال ۲۰۰۸ از خانه ای که مادرش و بستگان مادری او در آن زندگی کرده بودند دیدن کرد. وی در این سفر گفت که در سن سه یا چهار سالگی نیز جزیره لوییس سفر کرده است اما چیز زیادی از آن زمان به یاد ندارد.

بنابر ادعای رسانه ها  دیدار وی از خانه مادریش در روستای تونگ تنها ۹۷ ثانیه به طول انجامید. در آن زمان ترامپ گفته بود که :” آن موقع خیلی سرم شلوغ بود. من در تمام دنیا مشغول به وجود آوردن شغل هستم و خیلی خیلی مشکل است که وقتی برای بازگشت به اینجا پیدا کنم. اما به نظر می رسد که در زمان مناسبی به این جا رسیده ام زیرا هواپیمای شخصی خودم را داشتم . خوشحالم که به این جا آمدم و به زودی بازخواهم گشت”.

_93657483_gettyimages-148110471-w750
دونالد ترامپ در کنار نوازنده فلوت در مراسم گشایش زمین گلف بین المللی ترامپ در جولای ۲۰۱۲

دونالد ترامپ در این سفر خواهر بزرگش ماریان ترامپ بَری (Maryanne Trump Barry) که از قضات فدرال آمریکاست و همیشه به بستگان مادری خود در جزیره لوییس سر می زند را همراه خود داشت.

به گفته آقای لاوسون: ” اگر قرار باشد از کسی تشکر شود باید از ماریان تشکر کرد که برای توسعه جزیره لوییس از همه بیشتر تلاش کرده است. دونالد ترامپ از هواپیما پیاده شد و بعد از گرفتن چند عدد عکس دوباره سوار هواپیما شد و رفت”.

منبع: bbc
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • پارسا بهمن ۱۰, ۱۳۹۵

    اون ساز فلوت نیست. اسمش «نِی انبان» (به انگلیسی Bagpipe) هست