هدیه دادن کوه؛ ابتکار جالب کشور نروژ به مناسبت صدمین سالروز استقلال فنلاند

هدیه دادن کوه؛ ابتکار جالب کشور نروژ به مناسبت صدمین سالروز استقلال فنلاند

با وجود آن که این روزهای اخبار خوبی پیرامون جنگ و کشتار در جهان به گوش نمی رسد، اما برخی کشورها با کارهای خود نشان می دهند که دوستی و انسانیت همچنان وجود دارد. ظاهرا کشور نروژ قصد دارد به مناسبت ۱۰۰ ساله شدن استقلال فنلاند، یک کوه به این سرزمین هدیه دهد.

«گیر هارسون» ژئوفیزیک دان بازنشسته نروژی در این رابطه می گوید: “من در سال ۱۹۷۲ میلادی در نقطه مرزی آزمایش جاذبه انجام دادم. بالاترین نقطه فنلاند یک تپه و بالاترین نقطه نروژ یک کوه بود. بنابراین به وزیر خارجه نامه نوشتم و درخواست کردم که نوک کوه (قله) را به عنوان هدیه تقدیم مردم فنلاند کند.”

“در حالی که بسیاری از کشورها جنگ افروزی می کنند و به فکر گسترش مرزهای خود هستند، نروژ بدون هیچ گونه چشم داشتی و تنها از روی دوستی این کار را انجام می دهد. مردم کشور من با قلب خود این هدیه را تقدیم به فنلاندی ها می کنند و تنها هدفشان این است که آن ها جشن بهتری داشته باشند.”

شهردار منطقه ای که کوه در آن واقع شده، از این موضوع خرسند است و ابراز امیدواری کرده که عمل مذکور به الگویی برای سایر کشورها تبدیل شود. این کار تنها ۳۱ متر از مرز نروژ را کم می کند و به نظر می رسد اکثریت با این کار موافق باشند. البته برخی سیاست مداران نگرانی هایی در مورد مشکلات قانون اساسی دارند.

screen-shot-2017-01-24-at-08.19.36

دیوید فرید یکی از مسئولان مراسم به رسانه های محلی گفته است: “این کار هدیه ای شگفت انگیز است که میان ملت ها رد و بدل می شود. در قلب ها نیز احساساتی واقعی وجود دارند. علی رغم آن که برخی سرزمین ها مانند آمریکا سعی دارند با جنجال و هیاهو کشور گشایی کنند، این ایده به عنوان طرحی بین المللی و تحسین برانگیز خودنمایی می کند.”

نخست وزیر نروژ نیز از موضوع استقبال کرده و آن را نشانه ارتباط عمیق میان دو کشور دانسته، اما آن را بر مغایر با ماده نخست قانون اساسی این کشور مبنی بر ممنوعیت تفکیک اراضی می داند. آقای هارسون امیدوار است بتواند با فشار آوردن به دولت، موضوع هدیه دادن کوه را به مرحله نهایی برساند.

منبع: independent
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • نیما بهمن ۷, ۱۳۹۵

    خیلی دوست دارم یبار نروژ رو تجربه کنم
    برگن رو دوست دارم
    شهری میان ۷ کوه …