گزارش هفتگی روزیاتو از جدیدترین برنامه گالری های تهران در هفته دوم بهمن

گزارش هفتگی روزیاتو از جدیدترین برنامه گالری های تهران در هفته دوم بهمن

همچون روال هفته های قبل، گزارش هفتگی گالری گردی روزیاتو شما را با جدید ترین برنامه نگارخانه های پایتخت آشنا می کند تا روزهای سرد بهمن ماه را در محفل های هنری سراسر تهران سپری کرده و از این فرصت گردشگری شهری هنری استفاده کنید.

به مناسبت پاسداشت آتشنشانان قهرمانان ایران در تراژدی پلاسکو، نگارخانه علیها، برنامه های ویژه ای را ترتیب داده است و به همین خاطر، خبر نخست را به برنامه گالری علیها اختصاص داده ایم.

با ما در گزارش گالری گردی این هفته همراه باشید.

۹۰ اثر برگزیده به پاسداشت قهرمانان پلاسکو

g1

نگارخانه علیها در اقدامی خلاقانه و ارزشمند، در فراخوانی به منظور حفظ و گردآوری آرشیوی از آثار خلق شده توسط هنرمندان تجسمی برای پاسداشت قهرمانان آتشنشان شهید، منتخبی از آثار هنرمندان را تا ۱۴ بهمن در معرض دید عموم علاقمندان قرار داده است.

آثار به نمایش درآمده، ابعادی فراتر از یک نمایشگاه هنرهای تجسمی داشته و هدف از گردآوری این آثار،‌ تاکید بر عدم سکوت جامعه هنری به عنوان عضوی پویا و تاثیر گذار در این ضایعه ملی دی ماه ۹۵ است.

g2

۹۰ اثر برگزیده از هنرمندان ایران در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته است که مقولاتی چون کاریکاتور و نقاشی را نیز شامل می شود.

برای مشاهده روایت هنرمندان تجسمی از این حادثه تلخ، به نگارخانه علیها واقع در خیابان دکتر شریعتی، نرسیده به میدان قدس، کوی ماهروزاده، ابتدای کوی احمدی مقدم مراجعه کنید.

جدید ترین اخبار این نگارخانه شمال تهران را در این درگاه دنبال کنید.

نگارخانه نیوان با قاب های کوچک

گالری جدیدی که در سرویس گالری گردی این هفته به آن اشاره می کنیم، نگارخانه نیوان تهران بوده که این روزها، میزبان نمایش آثار نقاشی خط شماری از هنرمندان با استعداد کشور است. این نگارخانه تا ۱۵ بهمن ماه پذیرای بازدید عاشقان هنر نقاشی و خط است.

این نگارخانه میزبان آثار هنرمندان چون: عبدی اسبقی، سیما امانی، رضا بانگیز، صادق تبریزی، امید خاکباز،  پروانه رزاقی، علیرضا سعادتمند، هیرو شیخ الاسلامی، نرگس عدیلی پور، محمد هادی فدوی، مهرداد فلاح و طاهره واحدی است.

نگارخانه نیوان در نشانی خیابان دولت، بین دیباجی و چهار راه قنات، کوی سلمی، خیابان یارمحمدی، کوی طالقانی شماره ۱۰ در دسترس است.

نگارخانه شیرین ۲

g4

گالری شیرین ۲ این روزها میزبان نمایش آثار نقاشی با خلوت در آینه بوده که تا ۲۰ بهمن ماه در معرض دید عاشقان این هنر قرار گرفته است. نیلوفر وجدانی، هنرمند جوانی است که درباره نمایشگاه او گفته اند:

نقاشی‌های اخیر نیلوفر وجدانی، فضاهایی تو در تو و خلوت را نشان می‌دهند. حضوری از انزوای یک زن، که با حاشیه‌های آیینه یا قاب‌بندی درها و دیوار، تصویر یا سایه‌اش تکه تکه می‌شوند. او کوشیده است با ترکیب‌بندی‌های حساب شده، تقابلی از شکلˏ هندسی تقسیم‌بندی‌های خانه و شکل انداموارˏ یک زن را پیش روی بیننده بگذارد.

شاید این نقاشی‌ها، خودنگاره‌هایی از هنرمند یا زنان نسل او هستند، در حالی که در هزارتوی محیطی آشنا گم و پیدا می‌شوند. این رفتارˏ تصویری از انعکاس‌ها و نورها و تاریکی‌های مکرر در آیینه شکل می‌گیرد و بیننده را به یاد اثر مشهور «ولاسکز» می‌اندازد. نقاشی‌ها خود، هم درگاه، پنجره و آینه هستند و هم نشان‌دهنده‌ی آن‌ها.

زن یا زنانگی در فقدانˏ تصویری کامل یا پنهان ماندن پشت پرده‌ها و یا سایه وار بودن، انتظار و گوشه‌نشین بودن را نشان می‌دهند. خانه‌ها در این آثار با سایه‌ها، نورها، بازتاب‌ها و پیدا و پنهان شدن‌ها، مرکزی رازآمیز می‌شوند برای حضور. حضوری پنهان و آشکار، که پشت کرده به بیننده، یا آمده تا سایه‌هایی نزدیک، ما را نیز به انتظار و تفکر دعوت می‌کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر به این درگاه مراجعه کنید.

نگارخانه سهراب با فیروز نقش های آزاد

g5

نگارخانه سهراب این روزها میزبان نمایش آثار نقاشی بها الدین محمدی راد بوده که تابلوهایش تا ۱۴ بهمن ماه در معرض دید علاقمندان به نقاشی قرار گرفته است.

g6

برای مشاهده آثار به خیابان خرمشهر، خیابان شهید عربعلی، کوی سوم، ضلع جنوب غربی میدان سوم نیلوفر شماره ۵ مراجعه کنید و از این نشانی، اطلاعات تکمیلی را بدست آورید.

نگارخانه هور میزبان نقاشی علی گلستانه

g7

نگارخانه هور تا ۲ اسفند سال جاری میزبان نمایش آثار نقاشی استاد علی گلستانه است.

بهرام دبیری درباره نقاشی های علی گلستانه می گوید:

اگر من بخواهم در یک مقیاس جهانی به مقایسه علی گلستانه بپردازم، می‌توانم تنها او را با سران مقایسه کنم که پدر هنر مدرن است. با توجه به قدرتی که در استفاده از خطوط می‌بینیم، سادگی موجود در آثار، در عین استحکامی که در آنها هست فضا‌ها، حجم‌ها و فاصله‌های به کار رفته در آثار بدون اینکه دچار هیچ نوع تصنعی شود، دارای نوعی حس و شعور بصری بسیار مقتدر و نفیس است.

پیکاسو جمله‌ای دارد که می‌گوید، اثر هنری مهم نیست، افسانه اثر هنری مهم است. علی گلستانه برای خود یک افسانه است. در تنهایی‌ای که در آن، زندگی می‌کند. نه اهل مصاحبه است، نه اهل سروصدا، تنها به کارکردن مشغول است و این مساله مهمی است.

در دورانی که همه از طریق شلوغ‌ بازی و جنجال، اسمشان را مطرح می‌کنند. در نتیجه آن چیزی که ذات هنر است و در خلوت اتفاق می‌افتد، هم در هویت علی گلستانه وجود دارد وهم در آثارش قابل‌ رویت است.

برای مشاهده آثار، به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرزای شیرازی، کوی نعیمی شماره ۱۲ مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر، این لینک در دسترس است.

گالری ابد با سوژه فیگور

g8

نگارخانه ابد که برای نخستین بار به جمع گالری گردی روزیاتو اضافه می شود، تا ۱۵ بهمن ماه میزبان نمایش نقاشی الهام تاجداری، سحر مصنوریان، ثریا کیهانی دوست واقع و پویان طاهریان فرد بوده که آثار آن ها با سوژه فیگور و به تکنیک آبرنگ در معرض دید علاقمندان به هنر نقاشی قرار گرفته است.

برای مشاهده آثار به گیشا، خیابان شهید علیالی، خیابان جوادی، شماره ۵۳ مراجعه کنید. درگاه این مجموعه را نیز در این نشانی مشاهده فرمایید.

نمایشگاه گروهی طراحی

g9

نگارخانه ماه تا ۲ اسفند، میزبان نمایش آثار گروهی طراحی است. آثار هنرمندانی چون:

احمد مرشد‌لو، بهمن محمدی ،حسین چراغچی، دنیا رستمی، رضا پناهی، زهرا شفیع ،زهرا عیشی، ساغر پزشکیان، سوده داود، شاهو بابایی، عسل پیروی، عسل فلاح، علی رستگار، علیرضا جدی، علیرضا دیانی، علی سلطانی، علی علوی، فرزانه حسینی، قاسم حاجی‌زاده، محسن فولادپور، محمد رحیمی، مرتضی یزدانی، مرجان مرتضوی، مقداد (مهرداد) لرپور، مهدی فاتحی، مهدی فرهادیان، مهرداد خطایی، نازنین اصغرزاده، نزار موسوی‌نیا، واحد خاکدان، هاوار امینی در این نمایشگاه ارائه شده است.

نگارخانه ماه در نشانی خیابان آفریقا، کوی گلستان شماره ۲۶ واقع شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر به این نشانی مراجعه کنید.

نگارخانه مهروا با سرزمین عجایب

g10

سرزمین عجایب، عنوان نمایشگاه مامک حجازی است که نقاشی های خود را تا ۱۸ بهمن ماه سال جاری در معرض دید علاقمندان قرار می دهد. در بیانیه این نمایشگاه آمده است:

اینجا قسمت کوچیکى از دنیاى منه

زندگى کردن تو دنیاى خیال عالم عجیبیه و کسایى که لمسش کردن و مزه شو چشیدن معمولا حاضر نمیشن ازش بگذرن و تو دنیاى واقعى با همه سیاهیاش زندگى کنن، من همیشه اینجا زندگى کردم و تو مغزم موجودایى بودن که کمک کردن دنیارو با همه بدیاش بتونم بامزه ببینم و تحملش کنم، این نمایشگاه قسمت کوچیکى از دنیاییه که من تووش زندگى میکنم و راهیه براى اورودتون به سرزمین من، مطمئنم سرزمین عجایب من کسانى رو که هنوز با کودک درونشون زندگى میکنن سرشار از لذت میکنه.

g11

برای مشاهده آثار به نشانی خیابان کریمخان زند، خیابان شهید عضدی، شماره ۳۸ مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر از این درگاه استفاده نمایید.

نگارخانه مژده با آثار چوبی ستاره

g12

نگارخانه مژده این روزها میزبان نمایش آثار چوبی جالب ستاره امین الهی است که مجسمه های کاربردی بوده و عنوان شهر در رگهای چوب بر آن نهاده شده است. در بیانیه نمایشگاه آمده است:

حروف و کلمات فارسی به هیات مجسمه‌های چوبی، در ابعادی بزرگ، تجسم می‌شود. طراحی دقیق و حساب شده‌ای باید، تا بر محدودیت‌های اجرای با چوب فائق آمد و از آن، امکانات و مظاهر نو آفرید. بافت آوندی اما حساب و کتاب را برنمی‌تابد و بر پوسته نقوشی ایجاد می‌کند که گاه غافلگیرمان می‌کند و گاه کنترل ناپذیر بودن حوادث را به خاطرمان می‌اندازد.

در آخر پیکری کم گو ساخته می‌شود که بافت چوب اندکی از انتزاع و تجرید آن می‌کاهد. ایستا بودن و انطباق با مقیاس انسانی، بعد تازه‌ای را به دست می‌دهد که عملکرد نام دارد. اینگونه است که می‌توان بر دندانه و کشیدگی «س» نشست یا چینی لعابدار رنگینی را به میان فضای خالی «ه» جا داد. انتخاب با ماست که این مجموعه را احجامی کاربردی ببینیم یا به ظاهر مجسمه وار آن اکتفا کرده، بر امکان دیگر دیده ببندیم.

g14

و اما آنچه نادیدنی ست – لایه پنهان – جهان شعر و استعاره است. گاه یک مفهوم، کانسپت، نطفه‌ی شکل دهنده این آثار می‌گردد و گاه حجمی که در برابر دیدگان ماست، چکیده‌ای از یک شعر است که در حرف یا واژه‌ای خلاصه گشته و در جهان محسوسات، عینیت و تجسد یافته است.

g13

از میان نام‌هایی که در حدود هفت سال گذشته بر این گونه‌ی تازه از آثار حجمی گذاشته‌ام، امروز «خطی دیگر» را از هر نام دیگر درست‌تر میدانم. برایم تمام کیفیت این آثار – خط، مجسمه، کاربرد، و شاعرانگی – را بر دوش می‌کشد. و گمان من این است که «شعر در رگ‌های چوب» بر عنوان این نخستین مجموعه خوش می‌نشیند.

برای کسب اطلاعات بیشتر از این درگاه استفاده کنید.

شیوه های مدارا در گالری ثالث

g15

نگارخانه ثالث تهران این روزها تا ۱۹ بهمن میزبان نمایش آثار امیر حسین دلبری است که آثار مجسمه-زیور آلات خود را تا ۱۹ بهمن در معرض دید علاقمندان به دنیای زیورآلات قرار می دهد.

در بیانیه نمایشگاه آمده است:

حکایت خم خطوط، و نقوش آغشته به منشاء درد مردمان شهر همیشه عجله دارند زودتر برسند. به کار، به پول، به معنا. برای همین ترجیح می‌دهند از زیبایی‌ها هم با گوشی «همراهشان» عکس بگیرند تا تصویرش را همراه خود داشته باشند. اما راه دیگر آن است که اثر هنری را همراه خود داشته باشند.

اینجاست که ایده جواهرات دلبری به مثابه «مجسمه‌های همراه» به دل می‌نشیند. آثار هنری کوچکی که هر از گاهی، در مترو یا میهمانی، نگاهی را دچار مکث می‌کند و دل را می‌برد به پیچاپیچ خطوط نستعلیق و نقوش آغشته به تاریخ. دلبری اگر مجسمه هم می‌سازد، گویی مجسمه‌های خانگی است و برای اتاقک‌های آپارتمانی.

g16

مجسمه‌های کوچکش در «خانه‌ها» قرار است نگاه مردمان شهر را جلب کنند. قرار نیست اثری با شکوه میان معبدی باشند. بلکه مثل یک توتم در خلوت آدم‌ها ستایش می‌‌شوند. البته این‌بار اتفاق دیگری هم افتاده. ما که هنر دلبری را به تلفیق موفق زیبایی‌شناسی ایرانی با فرم‌های مدرن می‌شناختیم، ما که در خم خطوط مورب چلیپایی آثارش، آدم‌ها را (چه به تزویر و چه با اخلاص) آغشته به ادبیات و تاریخ ایران می‌دیدیم.

حالا با لحن متفاوتی از هنرش آشنا می‌شویم: آدم هایی تهی. تو گویی تهی از معنا. تهی از تاریخ. انگار به شهر پوسته‌هاقدم گذاشته‌ایم و دیگر نه در ظاهر و نه در باطن هیچ اشاره‌ای به هیچ اصالتی ندارند. حضور این آدمها را حتی درجواهرات جدیدش هم در کنار خطوط ناخوانا و فرمهای اصیل می‌بینیم.

g17

ما که عادت به این زاویه‌های تند و تیز و این صراحت لهجه از جانب طراح جواهرات ایرانی نداشته‌ایم، حق داریم کمی شوکه شویم. چرا دلبری دیگر مثل گذشته با ما حرف نمی‌زند؟ قرار است ندای اعتراضش چه فتنه‌ای به پا کند؟! چرا شهری از آدمهایی برای ما ساخته که چیزی کم دارند؟

شاید علت آن را باید در نام‌گذاری آثارش جویا شویم. برای کشف علت، شاید یک گشت و گذارساده در گوشی همراهمان کافی باشد!

چه خبر از خانه هنرمندان ایران؟

g18

خانه هنرمندان ایران در بهمن ماه امسال، میزبان نمایش آثار هنرمندان مختلفی از سراسر کشور است. نخستین جشنواره صنایع دستی و هنرهای دستی از ۱۱ تا ۱۵ بهمن ماه در معرض نمایش قرار دارد. سرویس هنری روزیاتو بزودی گزارشی از این جشنواره جذاب ارائه خواهد کرد.

g19

اجرای نمایش از بس که جان ندارد در سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در لابی خانه هنرمندان ایران به نمایش درآمد.

  • سالن استاد شهناز:

سینماتک؛ هفته فیلم ترکیه، مراسم اختتامیه و نمایش فیلم «رویای پروانه» به کارگردانی یلماز اردوغان ساعت ۱۸

نگارخانه‌ها:

  • نگارخانه‌های نامی و بهار: نمایشگاه پوستر، عکس و هویت بصری سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر
  • نگارخانه‌های ممیز و زمستان: نخستین نمایشگاه مشترک دانشجویان مجسمه سازی دانشگاه تهران، دانشگاه هنر و دانشگاه هنر نیشابور
  • نگارخانه‌های پاییز و میرمیران: نمایشگاه گروهی سرامیک با عنوان «کودکی»
  • نگارخانه‌های خانه هنرمندان ایران همه روزه از ساعت ۱۳ تا ۲۰ میزبان علاقه‌مندان است.

g20

نمایشگاه آثار منتخب جشنواره طراحی کارت هدیه بانک سامان یکشنبه ۱۰ بهمن در گالری تابستان خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

نگارخانه برسام

نگارخانه برسام نمایشگاه نگاره‌های منصور مهرنگار با عنوان «نوستالژی» برگزار می‌شود. آثار این نمایشگاه شامل ۲۴ نگاره است که همگی ساختاری سنتی دارند. در این نگاره‌ها از زمینه‌های اسناد خطی که برخی از آن‌ها اصل است به عنوان بوم یا زمینه کار بهره گرفته شده تا حسی از نوستالژی و غربت زمان تداعی شود.

نمایشگاه «نوستالژی» هشتم بهمن‌ماه ساعت ۱۶:۳۰ در گالری «برسام» به نشانی خیابان ولیعصر، بالاتر از زرتشت، خیابان پرستو، شماره ۲۲ افتتاح می‌شود و تا ۱۳ بهمن میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

 گالری فردا

g21

نمایشگاهی از آثار نقاشی و نقاشی‌خط مهرداد فلاح با عنوان «شیر با خط» گشایش می‌یابد. در این نمایشگاه ۳۰ اثر از این هنرمند به نمایش درخواهد آمد که در آن‌ها هنرمند با خلق آثار هنری خود سعی دارد حرف تازه‌ای در نقاشی‌خط بزند.

نمایشگاه «شیر با خط» هشتم بهمن‌ماه ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری «فردا» به نشانی خیابان کریمخان زند، زیر پل کریمخان، خیابان حسینی، کوچه اعرابی ۶، شماره ۲، واحد ۲ افتتاح می‌شود و تا ۱۴ بهمن میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

نگارخانه مس‌نگار

g22

آثار حجمی مهران ملک در قالب یک نمایشگاه انفرادی به‌نمایش گذاشته می‌شود. در این نمایشگاه حدود ۵۰ تندیس و اثر حجمی ارائه خواهد شد که با استفاده از رزین، اپوکسی، شیشه، پلکسی‌گلس و رنگ‌های مختلف ساخته شده‌اند. این آثار حجمی که در فرم‌های متنوع و به شکل‌های گوناگون خلق شده‌اند فضای منفی پیرامون‌شان را دربر می‌گیرند و تجلی‌گاه برکه می‌شوند و زندگی و حرکتی که در آن جاری است.

نمایشگاه «رویای برکه» روز جمعه، هشتم بهمن ماه، از ساعت ۱۶:۳۰ در گالری «مس‌نگار» به نشانی خیابان ملاصدرا، خیابان شیراز شمالی، کوچه حکیم اعظم، مجتمع پارک پرنس، واحد تجاری شماره ۵ افتتاح می‌شود و به‌مدت چهار روز ادامه خواهد داشت.

این نگارخانه را در این نشانی دنبال کنید.

گالری بُن

g23

گالری «بن» با برپایی نمایشگاه گروهی طراحی با عنوان «ریشه‌ها» با گردآوری کریم نصر، فعالیت خود را آغاز کرده است. در این نمایشگاه، ۳۸ اثر طراحی از ۹ هنرمند در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته و طراحی‌های این مجموعه از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا هشت میلیون قیمت‌گذاری شده است. بهمن بروجنی، حمید پازوکی، علیرضا جدی، مهرداد ختایی، رضا درخشانی، یعقوب عمامه‌پیچ، معصومه مظفری، کریم نصر و احمد وکیلی هنرمندان این نمایشگاه هستند. نمایشگاه «ریشه‌ها» تا ۲۰ بهمن‌ماه در گالری «بن» در خیابان احمدپور، شماره ۶۰ میزبان علاقه‌مندان است.

گالری ایوان

g24

مجموعه‌ای از جدیدترین آثار بیتا وکیلی در نمایشگاه «عبور باید کرد» به‌نمایش درمی‌آید. این مجموعه شامل آثاری از این هنرمند است که در ادامه آثار قبلی او و با توجه به شرایط اجتماعی و فرهنگی جهان امروز خلق شده‌اند. «عبور باید کرد» شامل ۱۲ تابلو با تکنیک ترکیب مواد روی بوم است. گالری «ایوان» مانند نمایشگاه‌های گذشته، درصد متعلق به خود از محل فروش این آثار را به یکی از خیریه‌های معتبر اهدا خواهد کرد.

نمایشگاه «عبور باید کرد» از ۸ تا ۲۲ بهمن‌ماه هر روز (به‌جز شنبه‌ها) از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری «ایوان» به نشانی الهیه، خیابان مهدیه، خیابان جبهه، کوچه لسانی، بن‌بست حمید، شماره ۱ میزبان علاقه‌مندان است.

منبع: ایسنا ، مهرنیوز
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۳ نظر

ورود

  • بختیاری بهمن ۱۱, ۱۳۹۵

    بسیار عالی
    دوست دارم آثار گالری علیها رو ببینم. توی سایتش اطلاعاتی نبود هنوز

  • ریحانه هراتی بهمن ۱۱, ۱۳۹۵

    کارهای چوبی خانم امین الهی واقعا قشنگه. عکسهاشونو بزارین به نظرم
    باتشکر از سایت خوبتون

  • یگی ایرانی بهمن ۱۳, ۱۳۹۵

    خیلی خوبه که فعالیت های نگارخانه شیرین رو معرفی کردین.
    بهشون اطلاع دادم
    merc